Vill du växa ditt företag stort och starkt, men går det inte riktigt så fort som du skulle vilja? Du kanske har tagit dig in på rätt marknad och har skapat rätt affärsmodell, men om din personal och andra aspekter av ditt företag inte är organiserade, saktar du ner tempot.
Att organisera din personal och din verksamhet bör vara en del av din tillväxtplan. Detta kommer att hjälpa dig att starta en skalbar verksamhet som, i tider av tillväxt, växer på rätt sätt. Inga förhastade beslut som fattas, ingen överdimensionerad arbetsbelastning för din personal, och din företagskultur och nuvarande kunder kommer inte att behöva lida: det är vad en framtidssäker verksamhet handlar om.
Varför är organisation avgörande för tillväxt?
Många företag arbetar mot tillväxt, men när det börjar hända blir de överraskade. Deras anställda kan knappt hantera den extra arbetsbelastningen, vilket ökar väntetiden för sina kunder och saktar ner andra processer.
Den typen av tillväxt kommer inte att styra dig i rätt riktning, och till och med göra mer skada än nytta i det långa loppet – du har ett rykte att upprätthålla för dina anställda och din målmarknad.
De mest framgångsrika företagen är byggda på ett sätt som förbereder dem för tillväxt. Missförstå mig rätt: de har inte anställda som sitter och väntar på nya kunder eller betalar för mycket för system eller utrymme som de inte använder ännu.
Istället är de flexibla och kan agera snabbt. De har strukturerade processer och procedurer, vilket hjälper dem att frigöra tid för viktiga uppgifter, och automatisering hjälper dem ännu mer.
De är också byggda på en grund av tillväxtkultur. Verksamhetens vision kommuniceras tydligt – och alla är med.
Hur organisationen är strukturerad och hur arbetsflöden är uppbyggda låter alla göra det de är bäst på. Ingen talang eller tid går förlorad, och kommunikation är av största vikt.
Om du har allt det, och naturligtvis en sund verksamhet och marknad, har du alla ingredienser för tillväxt. Redo att börja laga mat?
9 sätt att organisera din personal och få ditt företag att växa
Så om övergripande tillväxt finns på din lista över att göra saker, här är 9 sätt att organisera din personal och växa ditt företag. Fortsätt läsa för att lära dig hur du får ditt team organiserat och redo för nästa steg.
- Skapa en tydlig företagsvision
- Vårda en tillväxtkultur
- Ge din personal de verktyg de behöver
- Hjälp din personal att förstå sina roller
- Ge människor möjlighet att fatta beslut
- Mät måtten
- Se till att din personal får den utbildning de behöver
- Se till att du ställer in rätt process
- Övervaka prestanda och revidera vid behov
1. Skapa en tydlig företagsvision
Allt börjar med en vision och blötlägger hela din organisation i den.
Klarhet är din vän. Din affärsvision är ritningen för hur ditt företag kommer att växa, och den bör ta hänsyn till vart du vill gå och hur du vill nå dit.
Fundera på vilken typ av företag du vill växa in i. Inte vad gäller siffror och intäkter, utan också i vilken typ av arbetsgivare och influencer du vill vara på din marknad. Vilken skillnad skulle du vilja göra för lokala samhällen, minoritetsgrupper eller världen som helhet? Formulera en holistisk tillväxtvision som inte lämnar något åt slumpen.
2. Vårda en tillväxtkultur
Dags att kommunicera den ambitiösa visionen och tillväxtplanen till din personal. Att känna till de långsiktiga målen för deras företag kommer att hjälpa människor att förstå sin roll i den större bilden. Det fungerar också som en bra motivator, eftersom de vet att vad de gör kommer att påverka din tillväxt – eller sakta ner den.
En annan del av att ge näring till en tillväxtkultur är att låta människor experimentera och göra misstag. Att lära sig av misslyckanden är trots allt det hemliga receptet för att göra saker bättre, eller hur?
Sist men inte minst, toppa din tillväxtkultur med fullständig transparens. Om du vill ha en organiserad och engagerad arbetsstyrka, låt dem se vad som händer i andra delar av organisationen än bara deras egen. Detta kommer att visa dem vilken effekt deras handlingar har, vilket också kommer att förbättra kommunikationen mellan avdelningarna.
3. Ge din personal de verktyg de behöver
Att ha en tydlig affärsvision och en tydlig förståelse för vad ditt företag står för är bra, men det är inget utan verktygen som hjälper dig att nå dit. Oavsett om det handlar om att ha rätt programvara eller ett verktyg för att hjälpa personalen att hitta det de behöver, är det viktigt att se till att din personal har den kompetens de behöver för att få jobbet gjort.
Sätt dig ner med dem och fråga dem vad som skulle göra deras jobb lättare, och låt dem testa några verktyg innan du bestämmer dig för ett.
Detta kan vara ett CRM-system som hjälper dig att anpassa försäljning, marknadsföring, ekonomi och kundservice, så att de inte slösar mer tid på att skicka kundinformation fram och tillbaka.
Det kan också vara ett nytt kommunikationsverktyg som Slack om du fortfarande arbetar med e-post, kopior och pappersflygplan.
Verktyg som Piktochart ger dina anställda tillgång till alla typer av mallar, till exempel för att skapa tidslinjer. Inget mer freestyling och alla skapar dokument på sitt sätt: du kommer äntligen att få enighet och sinnesfrid.
En annan sak som kan vara värd att investera i är ett projektledningsverktyg. Det ger alla en tydlig överblick över projektets status, intressenter och deadlines.
Men den viktigaste delen är att inte bestämma för din personal vad som skulle vara bäst – om du inte aktivt arbetar tillsammans med dem. För att vara säker på ditt beslut, prata med dem för att ta reda på vad de saknar. Detta kan också innebära att de anser att vissa verktyg som de använder för närvarande är värdelösa eller tidskrävande, så var beredd att göra ändringar.
4. Hjälp din personal att förstå sina roller
När du planerar för framtiden är det viktigt att hjälpa din personal att förstå sina roller och vad de behöver göra för att hjälpa dig växa. Detta kommer att hjälpa dem att känna sig värdefulla och att veta var deras styrkor ligger.
Börja med att definiera ansvar och ansvar. I grund och botten, skriv en ny och uppdaterad arbetsbeskrivning för alla, som om du skulle anställa en ny person för att göra sitt jobb. Vad förväntas av dig på en daglig basis? Vilka färdigheter och resurser kommer du att använda?
Övertid eller under introduktionsprocessen kan dessa saker bli otydliga och linjerna blir suddiga. Dina medarbetare glömmer bort vem som är officiellt ansvarig för vad och lägger ner mycket tid på att hitta rätt person för jobbet.
Gör det tydligt vem som är ansvarig i vilken situation och kommunicera detta öppet. På så sätt kan alla sitt eget jobb, men även andras, för att snabba på kommunikationen.
5. Ge människor möjlighet att fatta beslut
Tillväxt kräver att man tänker och agerar snabbt. Om du vill vara snabb på fötterna är det dags att arbeta med en motorsåg på din kommandolinje. Inte bokstavligen, förstås.
I många organisationer måste anställda be någon annan om råd eller godkännande för vissa åtgärder. Även om det ibland bara är nödvändigt, borde det inte vara standarden. Det kommer att skapa en konstant fram och tillbaka, även om folk redan vet att de kommer att få ett visst godkännande för något, baserat på deras erfarenhet eller kunskap.
Det var det du anlitade dem för, deras erfarenhet och kunskap. Så ta bort onödiga förfrågningar och ”Jag måste fråga min chef”-konversationer, och ge dina anställda möjlighet att ta kontroll över sina jobb.
Detta kommer att påskynda processer stort, vilket både du och dina kunder kommer att dra nytta av.
En annan stor fördel med detta tillvägagångssätt är att du lär dina anställda att bli bättre varje dag så att de en dag är redo för en chefsroll – för när ditt företag växer, varför skulle de inte det?
Den här typen av ägande är det som hjälper människor att bli mer engagerade och entusiastiska på jobbet, vilket du bara kommer att få fördelar av.
6. Mät rätt mätvärden
Om du inte mäter några KPI:er alls är detta ditt tecken på att börja göra det – men på rätt sätt.
Prestationsindikatorer bör användas för att motivera människor och hjälpa dem att strukturera sina att göra. De är inte ett sätt att göra straff lättare.
Det är därför du bör definiera och välja dina KPI:er väl. Koppla dem till mått som är relevanta för ditt företags tillväxt, men också för dina anställdas personliga tillväxt.
Att arbeta med sådana nyckeltal hjälper dig att fokusera mer på resultatet och mindre på input. Timmar som spenderas bakom ett skrivbord betyder mycket mindre än de faktiska affärerna och produktivitetsmålen uppfyllda.
7. Se till att din personal får den utbildning de behöver
Alla måste vara på rätt nivå för att göra sitt jobb effektivt. Om du inte är säker på hur du ska hjälpa din personal att känna sig trygg och kunna utföra sitt jobb, prata med ditt team och ta reda på vad de behöver.
Gör personliga tillväxtplaner till en del av din omorganisation och låt medarbetarna välja den utbildning de finner relevant för deras egna mål också.
Kom ihåg: du kan inte växa ditt företag om dina anställda inte växer med det.
8. Se till att du ställer in rätt processer
Ett företag som växer långsamt är vanligtvis ett resultat av ineffektiva processer, och de kan vara svåra att förändra. Om du kämpar är det förmodligen ett tecken på att du måste tänka på hur du gör saker och ting.
Vad kan automatiseras? Låt oss börja där. Det finns massor av SaaS-lösningar och andra verktyg där ute som tar det hektiska arbetet ifrån dig och låter dig fokusera på det som verkligen betyder något.
9. Övervaka prestanda och revidera om det behövs
Hur är det med alla? Ställ den frågan ofta och lyssna verkligen. Kolla regelbundet in på framstegen för anställda, team och projekt och fråga om de ser utrymme för förbättringar.
Bli entusiastisk över dina tillväxtplaner
Att omorganisera hela ditt företag görs inte på en vecka eller månad, och det kommer att vara en pågående process att hålla saker igång smidigt. Men om du börjar med den holistiska visionen i åtanke och vet varför du gör allt detta, kommer det att hjälpa dig och dina anställda att hoppa upp ur sängen på morgonen, redo för den där tillväxtspurten.