Tänk om du kunde tiodubbla din verksamhet på bara några korta år? Vilka aspekter av ditt företag kan vara viktigast att fokusera på? När du tänker på tillväxt kan din naturliga tendens vara att vända dig till intäkter. Men många olika aspekter av ditt företag förändras när du växer.
Enligt de senaste uppgifterna från United States Small Business Administrations profilrapport finns det cirka 32,5 miljoner småföretag i Amerika. Oavsett vilken bransch du är i har du sannolikt åtminstone ett fåtal konkurrenter. Att titta på ditt varumärke holistiskt kan inte bara hjälpa dig att växa snabbare utan starkare över tiden.
Vad är byråkultur?
Byråkulturen är det utmärkande draget hos ditt företag när det gäller hur de påverkar medarbetarna både på jobbet och hemma. Din kultur är en förlängning av vem du är som varumärke och kan också påverka ditt företags image hos kunderna.
Experter tror att kulturen är enkelriktad varumärken kan göra sig distinkta och locka fler kunder. Bra företagskultur hjälper dig också att anställa de bästa medarbetarkandidaterna och behålla dem.
Hur kan du säkerställa att din byråkultur är den bästa den kan vara? Här är våra favorit saker du kan göra för att bygga ditt varumärke inifrån och ut och växa ditt företag i processen.
Hur byråkultur kan växa ditt företag tiofaldigt
1. Behåll din bästa personal
Det är svårt att bygga en utmärkt byråkultur om personalavgång sker ofta. För att skapa positiva relationer och gemensamma mål måste ni umgås med varandra och arbeta tillsammans i en mängd olika projekt.
Undersök dina anställda för att se vad som lockar dem att stanna. De senaste rapporterna visar om 50 % av de anställda säga att de inte kommer att återvända till jobb som inte erbjuder fjärralternativ. Något så enkelt som att erbjuda en hybrid strategi kan hindra dina bästa arbetare från att fly till en konkurrent.
2. Genomför kulturintervjuer
Innan du kan förbättra din byråkultur är det viktigt att förstå din nuvarande status. Prata med kunder och anställda om hur de ser på företagskulturen. Det kan vara väldigt annorlunda än du tror.
Du bör också chatta med alla som varit med i företaget från början. Hur har det förändrats till det bättre? Vad har blivit värre? Vilken vision har de för varumärket?
Till sist, prata med VD:n och ta reda på deras vision för företaget. Hur vill de att anställda ska se dem? Vad är unikt med varumärkets historia som skiljer det från andra inom samma område?
3. Studera tävlingen
Hur går det för dina konkurrenter? Kan du lära dig av deras framgångar? Även om du kanske inte vet allt om deras interna arbete, kan du läsa deras pressmeddelanden och företagsblogg och få lite inblick i deras kultur.
Oavsett hur de står sig, finns det sannolikt några saker som de gör bra. Vad kan du lära dig av dem?
Se samtidigt på ett företag som frodas – inte nödvändigtvis inom ditt område. Vilka program har de inlett som gör att de fungerar som ett sammanhållet team? Fråga om du kan komma för att observera deras företagskultur. Eftersom du inte är en konkurrent kan de vara öppna för att vägleda dig.
4. Lär dig att arbeta som ett team
För att din byråkultur verkligen ska blomstra måste hela ditt företag lära sig att samarbeta effektivt. De bästa teamen förstår företagets mål och oroar sig inte för vem som får kredit för framgång.
Om du erbjuder erkännande för idéer kommer du sannolikt att ställa upp dina medarbetare som konkurrenter snarare än lagspelare. Belöna istället alla i ett team eller i hela företaget när stora mål uppnås effektivt. Även personen som sprang och fick anteckningsblocket och pennan hade en del att spela i idégenereringsprocessen.
5. Fokusera på styrkor
Varje medarbetare har både styrkor och svagheter. När du lär dina anställda att fokusera på det de är bra på, kommer de att utmärka sig inom dessa områden. Det är inget fel i att försöka förbättra sig inom svaga områden, men i kultursyfte bör alla utföra uppgifter inom de områden de är bäst på.
Gör inte en viss typ av styrka mer önskvärd än en annan. Varje person i din medarbetare har något att tillföra projektet. Den som är bra på grafisk design kan komma med affischer och den som är duktig på siffror kan knacka vinst kontra förlust. Ingen typ av uppgift ska ses som att den väger mer, utan helt enkelt en del av helheten.
6. Belöna annorlunda
I många företag belönar arbetsgivare de som tar in nya kunder eller ökar intäkterna. De kan belöna någon som gör en märkbar skillnad. Försök att tänka på dina belöningar annorlunda om du vill bygga en positiv byråkultur.
Belöna till exempel den person som gör allt för att hjälpa en kollega, även i ett projekt som de inte är tilldelade. Uppmärksamma gruppinsatser med presentkort och gratis luncher. Låt alla delta i ett festevenemang när en stor kund skriver på.
Förstå att även om vissa människor kanske pratar oftare eller har en mer märkbar inverkan på resultaten, har alla en roll att spela. Varumärken som inte känner igen alla sina anställdas värdefulla tillgångar kan förlora dessa människor till ett annat företag.
7. Välj rätt kontorsdesign
Sättet du planerar ditt kontor på kan uppmuntra lagarbete. Ett öppet koncept fungerar för att initiera konversationer, men förstår att vissa människor behöver ett lugnt utrymme för att brainstorma.
Studier visar röran ökar stressen och minskar produktiviteten, så bli av med onödiga saker på din arbetsplats. Om du vill främja företagskultur, se till att du ger utrymme för människor att samlas och brainstorma.
Du måste också placera rätt avdelningar nära varandra. Till exempel, om marknadsförings- och försäljningsteam arbetar sida vid sida, bör deras skrivbord vara stängt.
8. Lista meningsfulla värden
Om ditt främsta fokus är intäkter, kommer du sannolikt inte att få mycket framgång. Sök istället efter några meningsfulla värden för ditt varumärke. Ett exempel är Bombas strumpor. De har värdet av att hjälpa dem som behöver varma strumpor. Det genomsyrar allt de gör och deras framgång har varit fenomenal. TOMS skor är ett annat köp/ge ett exempel som trivs även i en svår ekonomi.
Vad bryr du dig om som varumärke? Vad är viktigt för dina anställda? Hur kan de göra skillnad i världen genom sina arbetsinsatser? När alla har ett högre syfte får det dem att anstränga sig hårdare.
9. Titta utanför ditt företag
Även om ditt mål är att förbättra din byrås kultur, bör du också söka input utanför din organisation. Ta in experter, samarbeta med en ideell organisation eller sök en mentor. Du kan lära dig av varje person du möter.
Verkligen unika idéer kommer ofta från de mest oväntade källorna. Var inte rädd för att samarbeta med andra varumärken och till och med anamma de saker som de brinner för tills du hittar din egen nisch.
10. Coach One
Om varje anställd i ditt företag skulle coacha bara en person, föreställ dig hur mycket kunskapen skulle öka. Det finns alltid någon ny eller med lite mindre erfarenhet att förmedla visdom till.
Bedöm regelbundet
Ta dig tid att omvärdera var din företagskultur är med några månaders mellanrum. Har saker förändrats till det bättre? Vad behöver fortfarande förbättras? Om du håller koll på hur dina anställda mår och saker du behöver förändra, kommer du att göra konsekventa förbättringar som också hjälper ditt företag att växa över tid.