”Självklart är det en fantastisk känsla att ha ett stort företag som Cisco som förvärvar en liten startup från Tel Aviv.” säger Ran Ilany, vd för Portshift,
”Marketing Envy gjorde ett fantastiskt arbete med att exponera oss för den relevanta publiken”.
Ett ord om Portshift, (nu ett Cisco-företag)
Portshift utvecklade en Kubernetes-baserad plattform som utnyttjar kraften i Kubernetes och Service-Mesh för att leverera en enda källa till sanning för behållare och molnbaserad applikationssäkerhet. Detta är den enda lösningen som erbjuder ett agentlöst tillvägagångssätt, med en enda Kubernetes-tillträdeskontroller för sömlös integration.
I ett nötskal är Portshift det nya tillvägagångssättet för företagssäkerhet för nästa generation.
Portshifts viktigaste B2B-marknadsföringsutmaningar
-
De var en liten startup som var relativt okänd. Hur kunde de slå igenom och bli en tankeledare i en värld som inte vet något om dem? Målgruppen var liten och specifik; vilket skulle vara det mest kostnads- och tidseffektiva sättet att rikta in sig på dem?
-
De hade en fantastisk lösning för deras målmarknads smärtpunkter, men först behövde de inse att det fanns ett problem.
-
Åh, och nämnde vi att deras målgrupp var väldigt teknisk? De kunde sniffa upp en marknadsförare på en halv sekund och sedan var de iväg.
Det var de största B2B-marknadsföringshindren som Marketing Envy var tvungen att ta sig igenom när vi började arbeta med Portshift.
En avundsvärd B2B-marknadsföringsstrategi
Marketing Envy tog snabbt fram en avundsvärd inbound-ledd marknadsföringsstrategi, med stöd av vissa PPC, som förde Portshift till förvärv av Cisco inom 24 månader.
SEO och skapande av pedagogiskt innehåll
Det första målinlägget var att skapa innehåll för att locka deras DevOp- och DevSecOp-målgrupp.
Strategisk SEO och sökordsanalys följt av en innehållsstrategi packad med flera bloggar per månad, e-böcker, pelarsidor och informativa webbsidor var nyckeln till att öka trafiken till deras blygsamma webbplats. En stark inkommande tratt var på väg.
Tanke ledarskap
Fokus låg på att etablera ett rykte som en tankeledare och kunskapskälla för allt som rör servicenät och molnsäkerhet, genom marknadsutbildning och ökad medvetenhet. Att inlägg om Portshifts produkt var verkligen inte högt på prioriteringslistan, vi skrev innehåll om många ämnen som är relevanta för vår publik, som ”14 viktiga Kubernetes & Cloud Security Resources för DevOps Community” och ”3 Tekniska fördelar med Service Mesh och bästa tillvägagångssätt för säkerhet”.
Detta innehåll mottogs extremt väl, så mycket att Cisco fortsätter att underhålla denna lagring av tillgångar online (och live) som Marketing Envy och Portshift startade.
Innehållsdistribution genom organiska sociala medieplattformar
Innehållsdistribution skedde till en början endast genom organiska sociala mediekanaler.
Medan inlägg delades rigoröst på Portshifts varumärkessidor över hela linjen, uppnåddes mycket mer dragkraft och engagemang på inläggen på C-nivå. Och det är här vi fokuserade mycket av våra ansträngningar.
Vi rekommenderar att du publicerar 2-3 gånger i veckan på varumärkets LinkedIn-flöde och Facebook-sida, 2-3 gånger dagligen på Twitter och ofta från C-nivå eller betydande communitymedlems personliga profiler också.
”Cisco spårade upp oss från våra LinkedIn-inlägg… Jag fick faktiskt feedback från Cisco-folket vilket var ganska fantastiskt enligt min mening,” Ran Ilany, vd för Portshift.
Att lägga ut på Reddit är också underskattat. Relevant innehåll på den här kanalen skapar engagemang från mycket relevanta personer.
Om att bli uppmärksammad av Cisco inte räcker som en vinst, en konsekvent ökning av direkt trafik till webbplatsen, SEO-rankning och trafik på sociala medier gav ytterligare bekräftelse varje månad .
PPC (betalda marknadsföringskampanjer) på LinkedIn, Googles Display-nätverk och Google Sök startade bara 12-18 månader in i innehållsskapandet och distributionscykeln.
Resultaten:
PPC marknadsföring höjdpunkter
Med en effektiv inkommande B2B-teknikmarknadsföringskampanj på plats var det dags att köra PPC-kampanjer för att ytterligare utöka medvetenheten och generera riktade leads för Portshift. Marknadsföring på LinkedIn var alltid en del av mixen, men det var dags att höja volymen ett snäpp.
Flerkanaligt
Vi körde annonser på både LinkedIn och Google för att fånga den rätta mixen av relevanta, avsiktskvalificerade leads.
LinkedIn Mix och Match
För LinkedIn kombinerade vi mer än en medvetenhetskampanj, inklusive marknadsförda inlägg och textannonser. Utöver detta körde vi en kampanj för att generera potentiella kunder, som uppmuntrade potentiella kunder att komma längre ner i tratten med annonser för e-böcker och demoannonser.
Google Sök & Retarget och Retarget igen
Vi körde Google sökkampanjer för 2-3 av de viktigaste sökorden, inklusive ”Kubernetes Security”tillsammans med en remarketingkampanj för Google Display.
Efter att ha utfört sökordsundersökningar och valt vilka sökord att fokusera på, skapade vi en dedikerad målsida och annonser för dessa sökord. Vi såg till att betona sökorden i kopian och skapa en anpassning mellan annonstexten och målsidans kopia.
Parallellt körde vi också en remarketingkampanj i GDN, riktad mot personer som besökte webbplatsen, och visade dem ”gratis testversion”-annonser.
Från och med en relativt låg budget och noggrann övervakning och optimering kunde vi ta emot många kvalificerade leads.
Exempel på annonser som konverterade
Dessa annonser var raka på sak, lockade potentiella kunder med sina smärtpunkter och fångade uppmärksamheten hos de mycket tekniska DevSecOps-teamen.
B2B-marknadsföring – värdigt förvärv
Ett LinkedIn-inlägg fick så mycket feedback för Portshift att det väckte uppmärksamhet från Cisco-folket själva! Cisco spårade Portshift, och resten är, som de säger, historia.
Organisk trafik
Månatliga användartrafiksiffror sköt upp! Från juli 2020 till oktober 2020 skedde en ökning med 1700 % på bara 4 månader; totalt 2901 % ökning från augusti 2019 till oktober 2020.
Nya följare på LinkedIn
Antalet följare på LinkedIn steg stadigt varje månad, tack vare viktigt innehåll och tankeledarskap.
Trafik från LinkedIn
Trafiken till webbplatsen från LinkedIn ökade med 300 % på 3 månader.
Varför Portshift valde Marketing Envy
Förutom att anställa en utmärkt VP för marknadsföring som en av deras första chefsanställningar, bestämde sig Portshift också för att arbeta med en teknisk marknadsföringsbyrå. De insåg att de behövde,
”Mycket professionella, erfarna marknadsföringsfolk som visste vad de gjorde, och Marketing Envy passade på räkningen. Marketing Envy erbjöd ett paraply av marknadsföringstjänster för att föra Portshift-budskapet genom olika medier till rätt målgrupp”.
PS: Om du tyckte att det här var användbart skulle jag verkligen uppskatta det om du kan klicka här för att dela den Twitter – förutom att hjälpa mitt ego så är det bara kul att få aviseringar 😉