LinkedIn är en av de mest värdefulla resurserna 2022 för människor som vill sälja online, bli tankeledare och nätverka med likasinnade proffs.
Men om din LinkedIn-profil inte är optimerad för dina mål kan det hindra dig från att göra just det.
Potentiella B2B-kontakter kan redan ta emot många LinkedIn-förfrågningar varje vecka. Kommer din profil att sticka ut bland dem?
Om du vill få ut det mesta av LinkedIn måste du börja med att optimera din profil. I den här artikeln kommer vi att förklara hur du förbättrar din LinkedIn-profil och får ut mer av den här kanalen. Tänk på att din profil bör vara inställd på ”offentlig” för att maximera din synlighet.
Hur du redigerar din LinkedIn-profil
Att redigera din LinkedIn-profil är en enkel process. När du har anslutit till LinkedIn, navigera helt enkelt till din profil och klicka på den lilla pennan som finns i det övre högra hörnet av din profilsammanfattning.
Observera att detta skiljer sig något från pennan på ditt omslagsfoto, vilket gör att du bara kan uppdatera ditt omslagsfoto.
Härifrån kan du uppdatera allt i din sammanfattningssektion.
Att uppdatera din LinkedIn-profil är väldigt enkelt: de flesta avsnitt som du kan redigera har den lilla pennan i det övre högra hörnet av avsnittet.
10 bra sätt att förbättra din LinkedIn-profil idag
1. Lägg till eller uppdatera din profilbild
Som med alla sociala nätverk är profilbilden en av de viktigaste delarna av din LinkedIn-närvaro. Ett ansikte att fästa vid ditt namn kommer att göra din profil mer dynamisk och intressant än bara den tomma standardprofilbilden. I de flesta fall är detta ett tecken på att användaren inte är aktiv på LinkedIn och därför inte är värd att kontakta.
En idealisk LinkedIn-profilbild bör vara minst 400×400. Det är en bra idé att använda något mer professionellt än du använder på ditt Facebook-, Instagram- eller Twitter-konto.
Titta på profilbilderna på dem i ditt företag och din bransch: är de i färg? Väljer folk svart och vitt? Nyckeln är att se professionell ut, men också tillgänglig. Om du säljer, till exempel, kanske du har en LinkedIn-profilbild som visar dig i en snygg skjorta, där du ler.
De bästa LinkedIn-profilbilderna visar dig ofta tydligt, med bra belysning, med en lugn bakgrund. Julia har suddat ut sin bakgrund så att hon är i tydligt fokus, ser naturlig och sammansatt ut.
Om du arbetar i teknikbranschen kan din profilbild vara mer avslappnad. Det är till exempel inte ovanligt att lägga upp en profilbild i ditt företags t-shirt.
De inom ett kreativt område får också mer spelrum – du kan vanligtvis dra ner på ultraprofessionaliteten och låta din kreativitet visa sig. Till exempel använder vår egen sociala mediechef, Olivia Messina, en väl upplyst selfie som sin fina profilbild.
För fler utmärkta Linkedin-profilbildsexempel för att inspirera din egen, erbjuder LinkedIns webbplats idéer om hur du tar professionella bilder för din profil.
Oktopost Pro Tips: Se din profilbild som någons första intryck av dig. Du får aldrig en andra chans att göra ett bra första intryck. Få det att räknas!
2. Skapa en anpassad LinkedIn-URL
Ett enkelt sätt att göra din LinkedIn-profil mer synlig är att göra profilens URL samma som ditt för- och efternamn. Lyckligtvis gör LinkedIn det enkelt att ändra webbadressen till din profil genom att klicka på knappen ”Redigera offentlig profil och URL” i det övre högra hörnet.
Helst skulle du vilja ha ditt för- och efternamn som din vanity URL. Om du har ett vanligare namn, eller om det är taget, prova några olika format. Använd bindestreck och understreck för att få en webbadress som är ren.
Oktopost Pro-tips: Det är användbart när din LinkedIn-URL är minnesvärd!
3. Lägg till eller uppdatera ditt omslagsfoto
Liksom Facebook och vissa andra sociala medieplattformar ger LinkedIn också utrymme för ett omslagsfoto bakom din profilbild. LinkedIn rekommenderar en storlek på 1584 x 396 för bakgrunds-/omslagsbilden, vilket fungerar i förhållandet 4:1.
Colin är en del av vår C-Suite, och hans profil speglar hans position väl. Inte bara är hans profilfoto professionell, utan hans LinkedIn-banner visar honom tala vid ett evenemang. Det här är ett bra sätt att subtilt fira dina prestationer och visa vad du tar till bordet.
Omslagsbilden ger dig chansen att visa lite mer personlighet än du kan visa på en profilbild. Du kan till exempel använda ett foto på dig från ett företagsmöte eller ett nätverksevent. Ett starkt omslagsfoto kommer att få dig att se tillgänglig ut, men också kvalificerad och mycket professionell.
Ibland kan ditt företag erbjuda ett varumärkesomslagsfoto som du kan använda. Det är ett bra alternativ, särskilt för dem som ägnar sig åt social försäljning.
Oktopost Pro-tips: Ett LinkedIn-omslagsfoto är ett utmärkt sätt att ytterligare marknadsföra antingen ditt personliga varumärke eller företagets varumärke.
4. Kom med en profilrubrik
LinkedIn-profilens rubrik är din chans att göra en elevatorpitch för rekryterare och alla andra som kanske tittar på din profil. Rubriker är begränsade till högst 220 tecken, så du har inget extra utrymme. Den här delen av din profil måste vara så kortfattad som möjligt.
Arbetstitlar är en av de bästa sakerna att ta med i en profilrubrik. Din jobbtitel ger omedelbart andra användare en uppfattning om din roll och dina förmågor.
Framför allt är en av de bästa sakerna du kan använda din LinkedIn-rubrik till vad du erbjuder. Till exempel är min rubrik centrerad kring innehållet jag skapar på LinkedIn och vad folk kan förvänta sig av mig.
Oktopost Pro-tips: Gör klart vad du tar till bordet. Vad kan en läsare, prospekt eller rekryterare förvänta sig av dig?
5. Uppdatera din profil Om avsnittet
Å andra sidan ger avsnittet Om dig lite mer att arbeta med. Om avsnitt kan vara så långa som 2600 tecken, vilket ger dem mer än tio gånger längden på en profilrubrik. Även om du fortfarande bör hålla dig till den mest relevanta informationen, har du utrymme att bygga en berättelse som talar om dina färdigheter och potential.
En bra om-sektion bygger på grundidén i din profilrubrik samtidigt som den ger den detalj och det sammanhang som krävs för att förstå dig som professionell och individ. Tänk på de viktigaste aspekterna av din karriär och försök sammanfatta dem på ett sätt som lyfter fram både ditt förflutna och din framtid.
Oktopost Pro Tips: Marknadsförare till marknadsförare, det är här du lägger till ditt värdeförslag. Precis som alla målsidor, webbplatser eller annonser som du skapar, tänk på vad din målgrupp kan tjäna på att arbeta med dig. Se till att din personliga värderekvisita är högst upp i avsnittet Om.
6. Uppdatera dina färdigheter
Tillsammans med rubriken och avsnittet om kan du också lägga till LinkedIn-profilkunskaper, som hjälper dig att genom dina kontakter verifiera vad du kan göra.
För att lägga till en färdighet till din LinkedIn-profil klickar du bara på ”Lägg till profilsektion” och sedan på ”Lägg till färdigheter.” Du kommer att kunna ange vilken kompetens du vill, och LinkedIn tillåter upp till 50 olika färdigheter på samma profil.
Det kan vara frestande att lägga till så många färdigheter som möjligt, men det kan sluta vara kontraproduktivt. Försök att begränsa kompetensen till de som du känner dig mest säker på, eller som är mest relevant för din karriär. Det är bättre att lägga till fem starka färdigheter än att lägga till femtio färdigheter som du bara är lite bekant med.
Samtidigt är det uppenbarligen mycket mer sannolikt att färdigheter sticker ut om du kan backa upp dem. LinkedIn erbjuder enkla kunskapsquiz, som ger mer trovärdighet än du kan få av enbart en färdighet. Svara bara på 15 flervalsfrågor och ranka bland de 30 % bästa testdeltagarna för att få ett märke för motsvarande färdighet.
Oktopost Pro-tips: Om du redan har kunskaper på din profil, men du lade till dem för ett tag sedan, kan det vara på sin plats med en del husstädning. När du växer i din karriär och prioriteringar kan det finnas saker du lär dig och vill lyfta fram. Ge färdigheter yxan om de inte är något som påverkar din nutid eller din framtid.
7. Lägg till certifieringar
Certifieringar är i huvudsak officiella versioner av LinkedIn-frågesporter, och de tenderar givetvis att ha mer autenticitet. Certifieringar varierar stort mellan branscher, så du kan behöva göra lite forskning för att lära dig om de mest värdefulla certifieringsprogrammen inom ditt område.
För att lägga till en certifiering till din LinkedIn-profil, klicka på ”Lägg till profilsektion” och välj sedan ”Rekommenderas”. Alternativet ”licenser och certifieringar” låter dig ange olika fält såsom namnet på certifieringen, organisationen som utfärdade den och när den utfärdades.
Oktopost Pro-tips: Även om du har några certifieringar kan de behöva uppdateras! Vissa certifieringar upphör att gälla efter en viss tid. Se till att du förnyar relevanta certifieringar då och då.
8. Lägg till din arbetserfarenhet
Du kan alltid specificera arbetslivserfarenhet i ditt CV, men det är också viktigt att erbjuda en överblick i din LinkedIn-profil. Medan kompetens och certifieringar täcker din potential, är verklig arbetserfarenhet det som visar att du kan omsätta den potentialen i praktiken.
Ett av de vanligaste misstagen människor gör när de skriver sin arbetserfarenhet är att inte rapportera resultat. Om du var ansvarig för förändringar i organisationen, se till att markera dessa i din LinkedIn-profil.
Oktopost Pro-tips: Vill du sticka ut? Skriv inte vad du gjorde, skriv vad du uppnåtts. Det är bättre att säga att du bidrog till en försäljningsökning på 20 % snarare än att bara säga att du hjälpte säljteamet.
9. Bygg upp ditt nätverk och be om rekommendationer
LinkedIns rekommendationsverktyg låter användare be om referenser från personer som de har arbetat med tidigare. Du kan skicka rekommendationsförfrågningar under ”Lägg till profilsektion” på fliken ”Rekommenderas”. Skriv bara in namnet på användaren du vill fråga och ange sedan detaljerna för din begäran.
Naturligtvis bör du också vara villig att ge tillbaka tjänsten genom att erbjuda rekommendationer till andra i ditt nätverk. Även om du är den som hjälper till idag, kan samma person komma fram med en rekommendation till dig senare.
Titta på profilerna för andra i din bransch för de bästa LinkedIn-rekommendationsexemplen. Dessa kommer att ge dig en bra bas för vad du bör säga i de rekommendationer du skriver till andra.
Oktopost Pro Tips: Be om rekommendationer från dem som du arbetade med, var en direktrapporterad eller hade en betydande relation. En bra rekommendation kan verkligen ge din LinkedIn-profil ett bra socialt bevis – men bara om det är från någon du står nära.
10. Kontrollera ditt sociala försäljningsindex
LinkedIn Social Selling Index är ett mått avsett att kvantifiera styrkan i din LinkedIn-profil. Ditt Social Selling Index sträcker sig från ett till 100 och viktas lika baserat på fyra faktorer:
- Etablera ditt professionella varumärke: lägga upp innehåll och etablera dig som en tankeledare
- Hitta rätt personer: få kontakt med relevanta LinkedIn-användare
- Engagerar dig med insikter: interagera med grupper och LinkedIn-innehåll
- Bygga relationer: lära känna fler kontakter som kan koppla dig till nya möjligheter
För att få upp ditt Social Selling Index till 100 måste du optimera dina strategier inom alla dessa fyra områden. Enligt LinkedIngenererar social selling-ledare 45 % fler möjligheter jämfört med användare med lägre SSI-poäng.
Oktopost Pro-tips: Använd ditt SSI för att förbättra din profil på LinkedIn, även om du inte ägnar dig åt social försäljning!
Slutgiltiga tankar
LinkedIn är ett kraftfullt verktyg för professionell utveckling, men du får bara in så mycket som du lägger ut. Utan en aktiv ansträngning kommer du att ha problem med att utnyttja din LinkedIn-närvaro till några verkliga resultat.
Dessa tio steg hjälper dig att ta din profil till nästa nivå och använda LinkedIn för att nå dina professionella mål. Du kan också titta på andra LinkedIn-användare i din bransch för att få nya idéer för din egen profil.