Så du är intresserad av att använda enkäter för att driva publikengagemang och visa dina läsare exakt vad du har att erbjuda när det gäller att svara på svåra frågor. Nu vill du få en känsla av fördelarna med att använda omröstningar som en del av din strategi för sociala medier.
Du har kommit till rätt ställe! Låt oss dyka direkt in.
För det första, vad är en omröstning? I ett nötskal är en omröstning i sociala medier ett bra sätt att bygga gemenskap, underlätta diskussioner och få feedback från dina följare på sociala medier. Intresserad av att höra hur din publik tycker om Den stora resignationen, eller var de står på den urgamla debatten om kylskåp vs skåpketchup? Fråga dem!
Men innan vi kommer till de saftiga delarna av att implementera omröstningar i din sociala mediestrategi, låt oss bara gå igenom hur olika plattformar låter dig ställa in en omröstning.
Innehållsförteckning:
LinkedIn erbjuder dig alternativen för en fråga med ett val mellan två till fyra svar. Du kan också ställa in omröstningens varaktighet, standarden är en vecka, och rösterna och varaktigheten visas synligt i inlägget så att alla kan se. LinkedIn erbjuder dig också möjligheten att länka nya studier eller stycken som sammanhang för din omröstning.
På Twitter kan din omröstning också ha upp till fyra alternativ, men den maximala varaktigheten för en omröstning är satt till sju dagar. Antalet röster live och återstående tid för omröstningen visas under valen för omröstningen.
På andra plattformar som Instagram och TikTok innehåller omröstningar en fråga med ett ja eller nej alternativ eller ett detta eller det alternativ. Instagram låter dig skapa en omröstning i Stories och du får se hur många tittare din story har haft plus vem som röstat och hur många röster varje svarsalternativ fått.
Upphetsad ännu? Bra, låt oss utforska fördelarna med att använda omröstningar i din sociala mediestrategi.
Det finns många olika anledningar till varför enkäter är viktiga för din strategi för sociala medier. Här är fem betydande fördelar med att använda enkäter för att få igång din strategiplanering.
1. Omröstningar hjälper dig att mäta din publik
Intresserad av att veta var din publik sitter i ett visst ämne? En omröstning kan indikera var din publik befinner sig i ett trendämne, och genom att replikera en omröstning över plattformar kan du mäta din publiks reaktioner från plattform till plattform.
På LinkedIn kunde vi till exempel ha en omröstning om vår Bra resignationsstudie och mäta om vår LinkedIn-publik var engagerad i undersökningen som vi gjorde på backend.
2. Omröstningar är klickbara
Omröstningar är enkla och ett bra sätt att få din publik att engagera sig i ditt innehåll utan att be dem lämna bekvämligheten med sitt flöde och det lättsmälta innehåll som de vill ägna sig åt att läsa. I det här fallet kommer du förmodligen att få fler omröstningsröster än reaktioner på dina inlägg.
3. Enkäter är ekologiska
Du kan inte försöka få in folk i ditt innehåll genom att betala dem för att svara på omröstningar. Det betyder att omröstningar skapar en genuin interaktion som hjälper dig att bygga en sann gemenskap och föra varumärkesmedvetenhet.
Människor gillar verkligen att prata om sig själva och om de kan svara på en omröstning och känna att de blir hörda med ett enkelt klick, är det ett riktigt bra sätt för dem att göra det.
4. Omröstningar får många intryck
Omröstningar får mycket räckvidd och röster. Eftersom de visas för en så bred publik får de många svar. Tekniskt sett har de en lägre engagemangsgrad, men du får fortfarande fler engagemang baserat på hur många människor som svarar och interagerar med ditt innehåll än vad du skulle göra med ett normalt inlägg.
Till exempel, på LinkedIn, har 360Learnings enkäter en täckning på cirka 3% till 5% engagemang, och våra inlägg ligger normalt runt 6% engagemang som kan gå upp till 22% beroende på vad innehållet innehåller.
5. Omröstningar ger dig den perfekta vägen in i en konversation
Sociala medier handlar om varumärkesmedvetenhet och används vanligtvis för toppaktivitet i tratten. Om du vill nå människor, och det gör du, så lockar du in dem med omröstningar och gör dem glada över ditt innehåll.
Om din omröstning är tillräckligt intressant kommer en användare sannolikt att följa ditt företag och läsa en del av ditt innehåll efter att ha skickat sin röst. När de följer dig kommer de att se den rekommenderade andelen innehåll du lägger upp om din produkt/tjänst.
Nu när vi vet några av de mycket goda anledningarna till att använda omröstningar i din sociala mediestrategi, vilka är några sätt att effektivt införliva dem?
1. Använd enkäter för att utföra forskning
Många människor har lagt upp enkäter som är tankeväckande och mycket i linje med hur jag tänkte kring vissa ämnen, som t.ex. Stor resignation eller andra olika globala kulturstycken som vi diskuterar som gemenskap.
Med LinkedIn specifikt kan du följa och underlätta diskussionen eftersom du kan lägga till långformat innehåll för att säkerhetskopiera din omröstning. Till exempel, ett par stycken om varför du frågar om distansarbete eller referensstudier om dessa kulturella delar, och sedan designa din omröstning kring en fråga som, är du en del av den stora avgången?
2. Fokusera på populära ämnen
Du vill definitivt räkna hur många visningar du har per omröstning. För ökade intryck bör du fokusera på breda och trendiga ämnen, till exempel den stora resignationen eller utbrändheten, eftersom dessa kommer att nå en bredare publik i motsats till mer nischade ämnen.
På LinkedIn, var uppmärksam på News Roundups. Om du skapar en omröstning om ett ämne som alla pratar om just nu, kanske du får ett omnämnande på plattformens nyhetssammanslagningar som ses av tusentals människor.
3. Var tankeväckande med dina omröstningar
Var kontroversiell. Det här är ett bra sätt att starta konversationer som går fram och tillbaka i kommentarerna. Titta på hur många kommentarer din omröstning fick och fråga dig själv om den är tillräckligt engagerande för att starta en konversation eller vill folk bara klicka och rulla förbi?
Var också kul med dina omröstningar. De är ett bra sätt att stärka din sociala medieföljares lojalitet till ditt varumärke. Detta förstärks igen genom att skapa dessa konversationer och bygga upp din gemenskap. Men de ska också vara tankeväckande. Detta hjälper till att mäta tillräckligt med intresse för nya målgrupper att kolla in ditt varumärke.
Närmare bestämt, på LinkedIn kan du se vem som har engagerat dig i din omröstning och ta reda på lite om dem. Skicka ett direktmeddelande till dem med relevant innehåll (ej försäljningsrelaterat) som kan hjälpa till att bygga förtroende och visa företagets expertis inom ett visst ämne. Se dock till att detta kommer från en människa som din sociala mediechef och inte från företaget.
4. Var marknadsspecifik med din omröstningsdesign
Se till att din undersökning är marknadsspecifik. Fokusera på trendämnena i de länder eller språk du verkar i. Genom att göra det säkerställer du att dina omröstningar är kulturellt relevanta och anpassade till innehållet som ditt innehållsteam har producerat för varje marknad. Detta hjälper dig också att bygga varumärkeslojalitet med det eller de länder du vill växa i.
5. Går live med din omröstning
Din omröstning är nu undersökt, designad, kontroversiell och rolig. Men när och hur länge ska man lägga upp en omröstning, frågar man sig? Jag gillar att lämna en omröstning live i en till två veckor eftersom det ger omröstningen mer tid att synas i innehållsflöden och det gör att publikens storlek och typ kan växa.
När det gäller vilken tid du ska lägga upp din omröstning finns det ingen bästa praxis så länge din publik är online. Jag har testat det här ganska mycket, och eftersom jag låter omröstningar vara uppe i en till två veckor, kommer de att ses vid olika tidpunkter för olika personer.
6. Locka nya talanger med dina omröstningar
Specifikt för LinkedIn är omröstningar ett bra sätt att attrahera nya talanger. De är ett effektivt sätt att visa upp ditt företags kultur, såsom distansarbete, för sökande som letar efter nya roller.
Med hjälp av meddelandeexemplet från ovan kan du inleda ett privat samtal om hur du arbetar som företag, hur du arbetar som varumärke och få sökandens tankar att röra sig och fundera på om de skulle passa bra för ditt företag. Allt detta är privat så det ropar dem inte ut inför sin nuvarande arbetsgivare.
Vad bör du mäta för att bedöma framgången med din undersökning?
Nu när du är en enkätfantast kommer du att vilja veta hur du mäter om din röstningsstrategi har den önskade effekten. Så, vad letar du efter för att veta om dina undersökningar hjälper din strategi?
Du vill definitivt räkna hur många visningar du har per omröstning, samt hur många reaktioner du har per omröstning. Om du har 2 000 röster om ett populärt ämne är det en bra undersökning.
Startar din omröstning en konversation? Om så är fallet bör du också redogöra för hur många kommentarer den har och få en uppfattning om diskussionen fram och tillbaka. Hur många kommentarer fick din omröstning? Är det tillräckligt engagerande för att starta konversationen eller rullar folk bara förbi?
När det kommer till engagemang, var inte alltför orolig om din engagemangsgrad minskar eftersom enkäter tenderar att få höga intryck. När omröstningar delas med en bredare publik, är det troligt att engagemangsgraden sjunker, men du kommer sannolikt fortfarande att få ett högre antal engagemang i form av röster än du skulle få på ett normalt inlägg.
Till exempel tenderar 360Learning-undersökningar att sväva på 3–5 % engagemangsgrad, medan inlägg kan gå från 6–20 % engagemangsgrad. Det beror på att de visas för en mindre publik.
Men om du är någon som bryr sig mycket specifikt om din övergripande månatliga engagemang och har mycket höga mål för vad dessa engagemangsgrader är, skulle jag begränsa mängden omröstningar om intryck och varumärkesmedvetenhet inte är ditt fokus.
Jag hoppas att den här guiden har gett dig alla insikter och inspiration du behöver för att komma ut och få omröstning. Och på tal om omröstningar, a) älskade du det här inlägget eller b) älskade du det här inlägget? Var noga med att meddela mig!