Podcasts är för närvarande bland de mest populära och effektiva sätten att skapa innehåll. Fördelen med att utnyttja kraften i denna teknik är att du kan kommunicera med din publik direkt och mer intimt.
Men för att få ut mer av dina podcasts när det gäller varumärkesskapande och digital marknadsföring måste du ha en målgrupp. Att dela filer eller länkar till dina poddsändningar är det bästa sättet att locka lyssnare. Sociala medier är som förväntat den ledande kanalen på denna avdelning.
Visste du att du nu kan lägga till din podcast på din Facebook-sida? Faktum är att du kan lägga till mer än en om du har flera poddar!
Fördelarna är två:
För det första, varje gång du publicerar ett nytt podcastavsnitt, kommer Facebook automatiskt att se avsnittet och dela det till din sida för att hjälpa din publik att öka medvetenheten om ditt avsnitt.
Det är podcast promotion 101, eller hur? Du måste fortfarande dela ditt senaste avsnitt till dina andra kanaler och med dina e-postprenumeranter, men nu sparar Facebook dig ett steg och gör det snabbt, vilket hjälper dig att få fler nedladdningar direkt.
Men för att lyckas och konkurrera med de bästa inom detta område måste du ha en mängd Facebook-följare. Lyckligtvis finns det idag många sätt att få mer följare på Facebook. Du kan köpa dem från pålitliga och populära webbplatser eller betala influencers för att marknadsföra ditt varumärke och driva trafik till din Facebook-sida.
Dessutom, om du har en reklambudget för din show, kan du ytterligare automatisera publiktillväxten genom att ställa in Facebook-annonser för att automatiskt öka nya inlägg på Facebook-sidan. Som ett resultat, när Facebook automatiskt delar ditt senaste poddavsnitt, kommer det omedelbart att användas för att utöka din räckvidd till ytterligare publik.
För det andra kommer din Facebook-sida att få en helt ny flik för allt ditt podcastinnehåll!
Precis som foton och videor kommer dina fans och målgrupp att se en ”Podcast”-flik som listar alla dina poddavsnitt och gör dem superenkla att hitta och lyssna på!
Observera att eftersom Facebook inser att konsumtion av podcast till stor del är en mobil-först-upplevelse, är Podcast-fliken och automatiska inlägg endast synliga för mobiltittare på din sida. Desktop-podcast-fans, jag är rädd att du har tur.
UPPDATERING: Facebook meddelade att den här funktionen kommer att fasas ut i juni 2022, och att från och med den 6 maj kan inga nya poddsändningar läggas till Facebook-sidor. Det är oklart om det kommer att finnas ett ersättnings- eller alternativt alternativ för podcastare i framtiden, vilket är synd, eftersom jag precis hade lagt till min nya Virtual Event Strategist-podcast till min egen Facebook-sida.
Låt mig gå igenom de exakta stegen jag tog för att ställa in vår populära Agency Accelerated podcast på Agorapulse Facebook-sida.
Kom igång med Facebook-podcaster
Innan du lägger till din podcast på din Facebook-sida måste den vara värd för en podcast-värd med minst ett publicerat avsnitt, så att du har en RSS-länk till din podcast som du behöver om ett ögonblick. Om du inte redan har ställt in din podcast någon annanstans, börja med den här guiden, kom sedan tillbaka när du är redo. Facebook, precis som Apple Podcasts, kommer helt enkelt att vara en katalog och distributör av din show.
Nu behöver du bara följa dessa enkla steg.
Gå först till din sida på Facebook och se till att du är administratör så att du ser Admin-menyn längst ner till vänster på skärmen och leta efter Podcast.
För det andra, klicka på Podcasts och, förutsatt att ingen annan i ditt team redan har lagt till den, klicka på Lägg till Podcast.
För det tredje, kopiera och klistra in din podcast-RSS-länk i formuläret och klicka på Lägg till.
För det fjärde kommer Facebook att skanna din podcast och hämta den administrativa e-post som är kopplad till den. Du kommer att se en hashad version av den e-postadressen på nästa skärm och förutsatt att det är din eller någon i ditt team klickar du på Fortsätt för att få en unik verifieringskod e-postad. Detta säkerställer att endast ägaren av en podcast får associera den med en viss Facebook-sida.
Slutligen, när du har fått e-postbekräftelsekoden och lämnat den till Facebook, kommer din podcast att autentiseras och allt du behöver göra är att klicka på Publicera. Det är här du kan välja att aktivera Clips, vilket jag ska förklara om ett ögonblick.
När du har anslutit och publicerat din podcast kommer Facebook inom en timme eller så att ha skannat hela ditt publicerade bibliotek med program och alla kommer att vara tillgängliga på din nya Podcast-flik.
Alla avsnitt som du har publicerat under den senaste veckan kommer att delas på din sida som ett poddinlägg, och så snart du publicerar nya kommer de att delas också.
Intressant nog publiceras podcastavsnitten som videor, liknande hur Headliner.app fungerar. Det kommer att finnas miniatyren av podcasten automatiskt integrerad i en dynamisk video som spelar upp ljudet från din show.
Facebook-podcastklipp
En annan cool funktion som jag måste nämna är att du och din publik enkelt kan skapa och dela klipp från dina poddar!
Anta att du lyssnar på Agency Accelerated intervju med Allen Kay och du älskade absolut en av de fantastiska nuggets Allen delade. Tryck på knappen Dela längst ned på skärmen och tryck sedan på Skapa klipp.
Detta öppnar ett fönster Skapa klipp på din mobila enhet som visar miniatyrbilden av podcastavsnittet och längst ner ser du en vågform som representerar ljudet, som du kan svepa åt vänster eller höger för att komma till den punkt där podden du vill dela . Överlagrat ovanpå vågformen finns en blå parentes som representerar det specifika segmentet av programmet du vill dela.
När du har hittat segmentet du vill dela trycker du på Klar och sedan kan du bestämma om du vill dela till din personliga profil eller en sida du hanterar, vad du vill säga i inlägget och tryck på Dela för att publicera det .
Om du är en avlägsen liveproducent eller marknadsföringsbyrå, skulle jag absolut rekommendera att bygga in detta i din repertoar och tjänster för återanvändning av innehåll för kunder. Låt dem veta att bland de 30+ kataloger och destinationer du planerar att skapa för att hjälpa till att marknadsföra och distribuera deras podcast, kommer Facebook att vara bland dem och kommer till och med att hjälpa till att skapa och dela viktiga ljudklipp för att ytterligare förstärka showen och få gästerna att lysa.
Sammanfattningsvis
Som podcastare är ett av de största problemen du kommer att möta att bygga en målgrupp. Lyckligtvis har sociala medier gjort det lättare genom att du kan nå många människor och locka dem som är intresserade av ditt innehåll. Genom att lägga till din podcast på Facebook, till exempel, blir ditt innehåll tillgängligt för en stor del av internetanvändarna. Förhoppningsvis kommer informationen som delas i den här artikeln hjälpa dig att förbättra din karriär inom podcasting och innehållsskapande.