Optimering är ett av mina favoritord och det används definitivt inte tillräckligt i den digitala marknadsföringsbranschen.
Vi gillar de nya glänsande föremålen som ”Clubhouse” och vi är väldigt snabba med att hoppa på något nytt.
Men hur är det med att optimera det du redan har?
Optimering är en pågående process där du provar något, tar reda på om det fungerar, optimerar det ytterligare och sedan antingen implementerar det eller går vidare till något annat!
I den här artikeln ska vi titta på några effektiva optimeringstaktiker för sociala medier som du kan använda.
1. Använd inte bara vanliga rapporter, använd ”Power Reports”
Vi vet alla hur viktigt det är att rapportera sociala medier. Om du inte effektivt kan mäta, spåra och agera på dina sociala mediedata, kommer dina resultat i bästa fall att stagnera. När du väl har en tydlig bild av din data kan du ständigt optimera och förbättra.
Agorapulse släppte nyligen en uppgradering av deras rapporterings- och analysfunktioner och lade till ett ”Power reports”-alternativ. Det är ganska coola och har några fantastiska funktioner:
- Skapa anpassade rapporter som skickas till vem som helst enligt ett schema
- Skapa samlad rapportering över flera profiler
- Skapa anpassad jämförelseperiod så att du kan jämföra alla datumprestanda med andra datum
- Få rapporter i presentationsformat (PPT) som kommer att imponera på din chef för dina kunder
Och den coola funktionen….
…. du kan märka de sociala medier-uppdateringar du delar och rapportera baserat på dessa etiketter. Detta är fantastisk funktionalitet för om du delar olika kategorier av innehåll vill du ta reda på vilka kategorier som fungerar!
2. Gör ditt innehåll engagerande och lättläst
Att optimera hur du skriver dina inlägg på sociala medier kommer att ha stor inverkan på deras prestanda.
Emojis är ett bra sätt att väcka uppmärksamhet men det ger också lite personlighet till dina inlägg och personlighet går långt i sociala medier.
Radbrytningar är enkla idéer, eller hur?
Men vi använder dem inte…
… förutom Andy nedan. Kan du se hur han har fått det här innehållet att sticka ut på Twitter och göra det enkelt att konsumera?
p..s jag gillar uppmaningen med emojin som pekar på länkarna…smart!
Och du ser också bildtexter.
Därför att:
De flesta slår inte på ljud eftersom de i allmänhet är i arbete och inte vill att deras chef ska veta vad de gör!
Vissa sociala plattformar, som Instagram, gör det lite svårare att strukturera dina inlägg eller bildtexter i det här fallet. Du har säkert märkt att många profiler använder saker som punkter, bindestreck eller punktemoji för att skapa radbrytningar.
Om du vill skapa vanliga (tomma) radbrytningar i Instagram bildtexter, måste du använda några av de tillgängliga webbverktygen, som IG Linebreak Caption Generator.
3. Använd bilder och video som fångar uppmärksamhet
Vi vet att bilder fångar uppmärksamhet.
Men du kan fånga mer uppmärksamhet genom att…
- Använder en karusell av bilder
- Skapa en video med bilder
- Skapa animerade gifs
Jag vet att det kan vara skrämmande att skapa bilder för sociala medier för icke-designers, men som tur är finns det många verktyg, tips och tricks du kan använda för att konsekvent skapa visuellt innehåll av hög kvalitet.
Till exempel, Canva erbjuder förstorade bilder på sociala medier för olika plattformar samt enkel dra och släpp-redigering. Du kan skapa dina sociala mediebilder från grunden eller välja från Canvas befintliga galleri med bakgrundsbilder, stockfoton och design.
Det finns också ett enkelt sätt att skapa högkvalitativa sociala medievideor från bilderna du skapat med ett verktyg som Wave.video.
Det här verktyget tillhandahåller ett bibliotek med stockvideoklipp som du kan filtrera efter användningsfall, bransch, tillfälle och till och med bildförhållande för att hitta exakt det du behöver för din video. Du kan sedan ladda upp ditt eget innehåll (foton, video, ljudfiler) och kombinera det med Wave.video-klipp för att skapa unika märkesvideor.
4. Optimera spårbarheten genom UTM-spårning
Kan du sätta ett verkligt, mätbart värde på länkarna du delar på sociala medier? För att varje marknadsförare ska kunna spåra antalet klick, trafik och slutligen omvandlingar som en länk ger är nyckeln till att optimera kampanjresultatet. Det är där UTM-spårning kommer in!
Detta innebär i princip att du lägger till en uppsättning UTM-parametrar (dvs. taggar) i slutet av webbadresserna du delar. Varje länk har alltså sin egen ”signatur” som nu går att spåra i Google Analytics.
Enkelt uttryckt – du vet exakt var din trafik kommer ifrån i sociala medier och vad som händer när den kommer.
Du kan använda ett verktyg som heter Google URL Builder för att lägga till UTM-taggar till dina länkar. Detta verktyg är lätt att använda och det är helt gratis. Så här ser formuläret för att ställa in dessa länkparametrar ut:
Det finns ett ännu snabbare sätt att tagga dina länkar med hjälp av URL Builder Chrome-tillägg. När du installerar tillägget kan du komma åt det uppe till höger i webbläsarens adressfält och tagga länkar med ett enkelt klick medan du är på en webbplats.
När du vill se detta i Google Analytics, gå till avsnittet kanaler och välj rullgardinsmenyn ”övrigt” till höger och välj sedan kampanjer.
Det är här du ser detaljer som trafik, mål och intäkter (om du har konfigurerat spårning av e-handel).
5. Använd ankarlänkar i innehållet
Föreställ dig att du skapade ett långt innehåll som hade olika avsnitt.
Vissa avsnitt är mer intressanta för vissa än andra.
Så istället för att alltid bara dela länken till innehållet kan du marknadsföra en del av detta innehåll på sociala medier och när någon klickar på länken förs de automatiskt till det avsnittet.
Detta ger dig bättre resultat eftersom du får mer uppmärksamhet/klick till det ena innehållet.
Här är ett exempel på en ankarlänk som faktiskt är en artikel som förklarar hur man ställer in dessa:
Och här är artikeln som visar hur du ställer in dessa -> Hur man lägger till ankarlänkar till WordPress.
6. Optimera utseendet och känslan av ditt innehåll
Visuell konsekvens på dina sociala mediekonton är viktigt eftersom det hjälper din publik att bygga en association med ditt varumärke. Ta till exempel en titt på ditt Instagram-rutnät och svara på följande frågor:
- Finns det en konsekvent färgpalett i bilderna du lägger upp?
- Vad sägs om typsnitt? Håller du dig till upp till tre typsnitt som du har valt för ditt varumärke?
- Använder du ett specifikt filter, eller en uppsättning filter, för att skapa en önskad stämning?
- Använder du konsekventa mallar för olika inläggstyper, t.ex. offerter, kampanjer, produkterbjudanden, etc?
Svaren på alla dessa frågor borde vara ja!
Kolla upp Adobes Instagram rutnät:
När du tittar på deras innehåll kan du se att de målmedvetet använder starka bilder för att berätta sin historia och bygga varumärkesminnesbarhet, relevans och i slutändan förtroende.
Vikten av visuell konsekvens sträcker sig till alla delar av din närvaro på sociala medier. Till exempel kan saker som omslag för berättelser verka för små för att oroa sig för, men det här är ett utmärkt tillfälle att göra ett bra första intryck och omvandla lurar till följare.
Här är ett bra exempel från High West Distillery:
7. Optimera din förvaltningsprocess
jag har använt Agorapuls i några år nu eftersom det hjälpte mig att minska antalet verktyg jag använder för hantering av sociala medier. Förut använde jag fyra olika verktyg för att täcka allt jag nu hanterar med detta ena verktyg.
Här är några av funktionerna som fick mig att hålla mig till Agorapulse för mina behov för hantering av sociala medier:
Funktionsspäckad publiceringskalender
Innehållskalender och publicering är nyckelfunktionerna i alla verktyg för hantering av sociala medier. Agorapulse gör att du kan ställa in en mycket ren och strömlinjeformad process över alla dina sociala mediekonton. Du kan enkelt schemalägga inlägg, anpassa för specifika kanaler, schemalägga återkommande inlägg och mer.
Den enda inkorg för sociala medier du behöver
Agorapulse inbox är en av de mer användbara funktionerna i detta verktyg. Det gör det så mycket lättare att hantera nya meddelanden, kommentarer och omnämnanden i sociala medier. Alla nya objekt visas i ett granskningsfilter för att hjälpa dig fokusera på de senaste uppgifterna, vilket ger dig möjlighet att svara eller tilldela det till någon i ditt team.
När du tittar på ett objekt i din inkorg kan du dessutom se profilinformationen för personen till höger. Detta är mycket användbart eftersom du kan se vem du interagerar med.
Användbara mallar
Vad som också är coolt med att hantera sociala medier-svar med Agorapulse är att det låter dig använda mallar för svar och lägga till bilder eller emojis till svaren. Det finns också ett alternativ att använda variabeln ’namn’ för mallarna så att den automatiskt kopieras in i namnet.
Takeaways
Innan du hoppar in på att testa nya saker och till och med nya sociala kanaler, ta en titt på vad du redan har och optimera allt från ditt innehåll till din process. Kontinuerlig optimering kommer att hjälpa till med ditt varumärkes igenkänning och även med att uppnå meningsfulla långsiktiga resultat och tillväxt från sociala medier.