[This post has been updated on 3rd June, 2022]
”Det enda värre än att vara blind är att ha en syn men ingen syn” – Helen Keller
Det är precis fallet med e-postmarknadsföring utan revision.
Det är intressant att veta att cirka 74 % av marknadsförare på klientsidan anser e-post som en ”utmärkt” eller ”bra” marknadsföringskanal. Att genomföra en ”e-postmarknadsföringsrevision” hjälper dig att mäta prestandan för din e-postmarknadsföringsstrategi och få ut det mesta av den.
Så många marknadsförare förbiser detta tillvägagångssätt och tänker att det inte är värt deras tid och pengar. Faktum är dock att e-postrevision kan upplysa marknadsförarna om bristerna i deras strategi och hjälpa dem att göra nödvändiga ändringar.
Vikten av att genomföra e-postmarknadsföringsrevision – Det hjälper dig att skapa en vision
En e-postmarknadsföringsrevision kan komma till din räddning om du står inför några utmaningar eller om du vill återupptäcka nya möjligheter med dina e-postkampanjer. Det banar nya vägar för dig att prova och testa. Företag föredrar vanligtvis en kvartalsvis e-postrevision. Men om antalet e-postmeddelanden som utgör din strategi är för lågt, kan du överväga ett halvårligt tillvägagångssätt för revisionen.
Låt experter granska din e-postmarknadsföringskampanj och hjälpa dig att optimera den.
Lär dig mer >>
Det kan diskuteras om man ska utföra en internrevision eller en extern revision. Men en extern revision är mer fördelaktig i följande aspekter:
- Du kan få opartiska input från en expert.
- En extern revision tar hänsyn till de senaste trenderna och ger organisationen en riktning eller vision att investera i.
- Triviala saker går obemärkt förbi när de granskas internt.
Låt oss ta ett enkelt exempel. Det är lämpligt att använda livetext istället för att skära teckensnitt i e-post. Detta kan tyckas vara ett oviktigt faktum, men det går långt för att förbättra prenumerantupplevelsen.
- När nya juridiska policyer rullas ut kan en revision låta dig ta reda på hur och i vilken utsträckning du behöver ändra din strategi. Kom ihåg att GDPR implementerades den 25th maj 2018? Om du ännu inte är säker på om dina e-postmeddelanden är GDPR-kompatibla kan en granskning ta reda på det åt dig.
Genom att köra en e-postkampanjrevision kan du ta viktiga beslut som att uppgradera till en ny e-postleverantör, förbättra leveransbarheten eller ändra dag/tid för sändning. Dessutom låter det dig ha en uttömmande förståelse för vad som fungerar för dina e-postmeddelanden och vad som inte fungerar. Genom slutsatserna från e-postrevisionsrapporterna kan du förbättra ditt affärsresultat genom att revidera nyckelelementen i din e-postmarknadsföringsstrategi.
Faktorer som ingår i e-postrevision
Många kunder som kontaktar byråer för e-postrevision är inte säkra på parametrarna som ingår i den.
Email Uplers är en fullservicebyrå för e-postmarknadsföring som tillhandahåller omfattande e-postrevision, några av kriterierna som de har i åtanke delas nedan:
- Vilken är den nuvarande trenden inom e-postbranschen?
De går igenom mejlen och delar de element som är mest relevanta för just den branschen, baserat på de senaste trenderna. Denna information är mer sannolikt att ge goda resultat för kunderna.
Låt oss säga att för en av klienterna fungerar typografi bättre än vanliga typsnitt som Times New Roman. De bör utforma e-postmeddelanden med detta faktum i åtanke.
- Vilken typ av CTA bidrar till bättre prestanda för e-postkampanjerna?
Revisionsexperterna tittar noga på vilken typ av CTA som får prenumeranter att besöka webbplatsen.
Det kan vara rundade knappar, uppmaningar som använder förstapersonsberättelser, en specifik färg i uppmaningstexten, etc.
- Ingjuter e-postdesignen förtroende?
Även en glimt av e-postmeddelandet bör bygga upp trovärdighet och ingjuta förtroende hos abonnenten.
Revisionen hjälper till att verifiera om varumärkesriktlinjerna uppfylls.
Grundstenarna för e-postrevision
Den vanligaste frågan ang e-postrevision är detta- Hur mäter vi resultatet för e-postmarknadsföring?
Så här är en tjuvtitt på detsamma.
E-postlista
En prenumerantlista är den viktigaste delen av e-postmarknadsföring. Den första frågan är att avgöra om e-postlistan är organiskt byggd eller köpt. Köpta listor presterar sällan bra på diagrammen över e-poststatistik eftersom du inte har uttryckligt samtycke till att skicka dem någon marknadsföringskommunikation via e-post. Det är därför tillrådligt att ha ett tydligt placerat registreringsformulär på din webbplats eller främja informativa nedladdningsbara resurser som gated innehåll för att få fler prenumeranter.
Proffstips: Utför regelbunden rengöring av e-postlistor för att upprätthålla korrekt listhygien och förbättra leveransbarheten.
Segmenteringskriterier
E-postmarknadsföring fungerar inte om din e-post inte når höger uppsättning människor. En revision kontrollerar e-postlistan och säkerställer att den har segmenterats utifrån rätt kriterier. Med hänsyn till branschen och typen av verksamhet kan det föreslå de bästa segmenteringsparametrarna som skulle fungera för dig.
Till exempel: Om du är en butiksägare bör du segmentera på basis av ålder, kön och geografisk plats. Detta kommer att ge dig en bättre chans att konvertera igenom personalisering genom att skapa mer relevanta ”reklammeddelanden”.
Här är ett verkligt exempel för att inspirera dig.
Formaggio Kitchen har ett långt registreringsformulär, men det är det perfekta exemplet att aktivera smart segmentering.
Jag fick det här e-postmeddelandet eftersom jag uttryckte mitt intresse för att få regelbundna uppdateringar om veckovisa middagsmenyer. Detta innebär att de har lagt till mig i just det e-postlista.
Avsändarens namn och e-postadress
Ha ett pålitligt namn och e-postadress som e-postavsändare. Istället för att skicka ett e-postmeddelande med ett namn som inte går att känna igen och en e-postadress utan svar, är det alltid bättre att ha ditt varumärke som avsändarnamn med e-postadressen ’contact@abc.com’ eller ’news@xyz.com’.
E-postadresser som inte svarar väcker känslan av att avsändaren är minst intressant att höra från abonnenten och det påverkar verkligen e-postprestandan.
Kolla in exemplet nedan
Ämnesrader och preheader-text
Om dina e-postmeddelanden inte ger de önskade öppningshastigheterna eller om e-postmeddelandet som öppnas konsekvent är under genomsnittet, är den huvudmisstänkte dålig ämnesrader. En e-postrevision analyserar noggrant ämnesraderna genom att exportera e-postkampanjrapporterna och härleder resultaten baserat på ämnesradens bästa praxis.
En annan bov för låga öppna priser är frånvaron av pre-header text. Marknadsförare skickar ofta e-postmeddelanden med preheader-texten – ”Visa detta e-postmeddelande i webbläsaren”. Det är verkligen ett slöseri med innehållsutrymme. Baserat på denna information delar revisionsexperterna med sig av sina rekommendationer i olika skeden beroende på prioriteringen av deras genomförande.
Ovanliga varor gör ett bra jobb med att formulera kortfattade ämnesrader med intressant preheader-text – ”Har du fått din farsdagspresent än?”
Ämnesrad: Morgon, solsken!
Proffstips: Personalisering och emojis i ämnesrader är de växande trenderna som e-postentusiaster ser fram emot att se i framtida e-postmeddelanden, för att inte glömma en preheader-text som utarbetar ämnesraden.
Våra e-postexperter kan hjälpa dig med ESP-integration och migrering mellan 50+ ESP:er. Läs mer >>
E-postkopia
Dina klickfrekvenser beror på ditt e-postinnehåll. Det är utan tvekan åldern på visuell marknadsföring men RELEVANT INNEHÅLL kombinerat med tilltalande bilder är vad dina prenumeranter letar efter. En revision överväger de bästa e-postkampanjerna för det berörda varumärket för att fastställa vilken typ av e-postkopia som resonerar bäst hos målgruppen.
I de flesta fall är en kortfattad kopia som levererar värde till läsaren tillsammans med vissa bilder (endast om det behövs) det säkraste alternativet.
Airbnb är ett bra exempel på lockande kopia som stöds av relaterade bilder.
Bildkälla
Design av e-postmeddelandet
Experterna har ett skarpt öga för skräpposttriggers och designfel. De är värvade nedan.
- Onödigt flashiga mejl
- Bristande efterlevnad av varumärkesriktlinjer
- Skev förhållande mellan text och bild
- Ingen alternativ text för bilderna
- För stor e-poststorlek
- Avsluta prenumerationsknapp saknas
- Itillgänglig e-postmeddelanden
- Vissa kodningsfall som leder till renderingsproblem i vissa e-postklienter
Din e-postdesign ska vara attraktiv, men du bör inte underskatta vikten av att skapa responsiva e-postmeddelanden för att tillgodose mobilanvändare. Efter att ha designat 60 000+ mallar, Maila Uplers har en lång erfarenhet av att dela de bästa insikterna enligt branschstandarderna.
Proffstips: Din CTA-placering och design har stor betydelse när det gäller att skapa hög klickfrekvens och omvandlingar.
Skicka tid
Låt oss vara praktiska och ärliga. Det kan inte finnas en ”bästa” tidpunkt att skicka e-post. Det är ett subjektivt begrepp. Tidigare resultat och branschgenomsnitt hjälper till att avgöra en lämplig (vi använder inte ordet ”bäst”) skicka tid som kan ge dig bättre öppningsfrekvenser och klickfrekvenser.
Proffstips: A/B-testning kan vara praktiskt för att eliminera all osäkerhet om vad som fungerar bäst för dina e-postkampanjer.
Sändningsfrekvens
Många e-postmarknadsförare följer metoden med ”batch and blast”-e-postmeddelanden fem dagar i veckan. Det är en av de mest skadliga metoderna för e-postmarknadsföring. Informera abonnenten direkt i början (i välkomstmejlet eller under tiden för registrering) när kan de förvänta sig ett e-postmeddelande från dig eller upprätthålla ett konsekvent schema för e-postsändning.
Till exempel: Om du skickar ut ett e-postmeddelande varje fredag kl. 21.00 kommer dina prenumeranter säkert att uppskatta den konsekventa marknadsföringsstrategin som du följer.
E-postleverans
En e-postrevision hjälper dig att hitta svar på frågor som:
- Hur många av dina e-postmeddelanden hamnar i inkorgen på dina prenumeranter?
- Vilken IP används för att skicka ett e-postmeddelande?
- Hur bra är leveranshastigheten för dina kampanjer?
Slår ihop det
Din e-postrevision guidar dig genom färdplanen för att skapa bättre e-postmeddelanden. Vare sig det handlar om att bygga e-postlistan (förvärvsstadiet), sätta upp väldesignade e-postkampanjer (vårdstadiet) eller optimera dina e-postmeddelanden för oöverträffade resultat (tillväxtstadiet), Email Uplers kan ta hand om allt.
Allt beror på om du har tid och resurser att genomföra en revision eller inte.
Summan av kardemumman är att göra en revision är avgörande och du kan tänka dig att kontakta externa revisionsexperter för att hjälpa dig.
En detaljerad e-postrevision kan kosta dig $499.
…MEN du kan testa det gratis >>