[This post was originally published on 23rd Nov 2020. It has been updated on 3rd June 2022]
Produkter som slutar i lager är en ofrånkomlighet i en e-handelsverksamhet. Och ibland på grund av skäl utanför en företagsägares kontroll. Hur som helst, att inte kunna lägga händerna på en produkt de önskar kan skapa en frustrerande så-nästan-ännu-hittills-effekt för dina kunder. Inte bara kan dina kunder vända sig till en konkurrent för att göra ett köp utan även besvikelsen över att inte kunna köpa den önskade produkten kan urholka deras känsla av tillfredsställelse. Som ett resultat kan de börja se ditt företag mindre positivt. Detta sätter både dina intäkter och din bas av återkommande kunder i riskzonen.
E-postmeddelanden som finns i lager ger dock ditt marknadsföringsteam en oöverträffad möjlighet att bygga positiva interaktioner utifrån denna inte så trevliga kundupplevelse. När de görs på rätt sätt kan dessa hjälpa till att återvinna intäktsförluster, driva på engagemang och leverera en härlig kundupplevelse.
Effektiviteten av e-postmeddelanden i lager
Enligt en rapport kommer återförsäljare (inklusive onlinespelare) att gå miste om upp till 1 biljon dollar i försäljning på grund av att produkter är slut i lager. E-postvarningar i lager är ett utmärkt verktyg för att ta igen luckan genom att rikta in sig på kunder som har uttryckt intresse för varor som inte finns i lager.
Du kan använda data om kundaktivitet på din webbplats eller shoppingapp för att spåra vilka varor som inte finns i lager de har bläddrat i eller på önskelistan, och sedan utlösa automatiska e-postmeddelanden för att informera dem om att produkten har fyllts på.
Detta skapar en känsla av tillfredsställelse över att inte gå miste om en vara de behövde eller önskade samt försäkrar dina köpare att ditt företag bryr sig om deras behov.
Bildkälla
Effektiviteten av e-postmeddelanden som finns i lager kan mätas utifrån det faktum att de har en öppningsfrekvens på 65,32 %, enligt en studie, som presterar bäst bland olika typer av e-postkampanjer. Inte bara öppningsfrekvenser, dessa e-postvarningar driver också en konverteringsfrekvens på 18,04 %, enligt en annan e-postreferensanalys, vilket är precis under de 20,39 % som uppnås genom e-postmeddelanden om att vagnen lämnas. Med 1,43 USD ger e-postmeddelanden i lager också de högsta intäkterna per e-post.
Men för att kunna uppfylla dessa riktmärken måste dina e-postkampanjer i lager ha följande funktioner:
- Uppmuntran: Varför vänta med att interagera med dina kunder tills en produkt har fyllts på? Du kan skapa hopp genom att skicka dem ett e-postmeddelande och försäkra dem om att föremålet de är intresserade av kommer att finnas tillgängligt snart. Detta kan hindra dem från att sväva till dina konkurrenter och erbjuder en möjlighet att få dem att registrera sig för din e-postlista.
- Aktualitet: Back-in-stock-varningar måste ha rätt tid för att de ska vara effektiva. För att säkerställa att du måste definiera en tidsram för att skicka dessa e-postmeddelanden. Till exempel kan det vara mer effektivt att skicka dessa e-postmeddelanden till personer som har tittat på produkten den senaste månaden än att rikta in sig på dem som visade intresse för den för sex månader sedan.
- Spetsighet: För att se till att dina e-postmeddelanden som finns i lager öppnas måste du göra meddelandena spetsiga. Det är därför det är absolut nödvändigt att ange syftet med e-postmeddelandet i ämnesraden.
- Engagemang: För att skapa engagemang bör den återförda produkten vara höjdpunkten i ditt e-postmeddelande. Men det betyder inte att du inte kan använda möjligheten att klämma in andra relevanta produktrekommendationer.
7 exempel på riktigt bra back-in-stock e-postmeddelanden
Baserat på dessa funktioner, låt oss ta en närmare titt på hur du kan skapa e-postmeddelanden i lager som slår huvudet på spiken varje gång. Här är några exempel du kan hämta inspiration från:
1. Erbjud trygghet
Bildkälla
Det här e-postmeddelandet från Public Rec skapar trygghet och hopp genom att berätta för köpare att de kommer att bli informerade när produkten är tillbaka i lager. De har också smart pluggat in sitt Instagram-handtag i e-postmeddelandet och letat efter fler följare.
2. Incitamentera
Det här e-postmeddelandet som finns i lager gör ett direkt, rent meddelande om att en produkt är tillgänglig igen. De har också gett ett litet incitament till fri frakt över 100 USD och 60 dagars returer i mixen som en push för att få potentiella köpare att gå igenom köpet
3. Personliga meddelanden
United By Blue har spikat anpassningselementet i detta e-postmeddelande som finns i lager. Tonaliteten i innehållet gör att det känns som om varumärket pratar direkt och exklusivt till mottagaren. Genom att utnyttja rätt datainsikter från ditt CRM kan du också automatisera sådana anpassade e-postmeddelanden som riktar sig till rätt segment av publiken.
4. Skapa en berättelse
Bildkälla
Det här e-postmeddelandet från Snowe använder sig av de gamla goda berättarteknikerna för att skapa en engagerande berättelse. Bilderna, användningen av mjuka blå nyanser, i kombination med skarpt innehåll, gör att produkterna känns omedelbart ambitiösa, vilket ger mottagaren en önskan att äga dem nu när de är tillgängliga igen.
5. Skapa brådska
Bildkälla
Det här e-postmeddelandet från UGG skapar en känsla av brådska genom att tillkännage tillgängligheten av en produkt som inte finns i lager och lägga till en åkare som kan sälja slut snart igen. Denna känsla av brådska kan motivera en mottagare att slutföra köpet innan produkten flyger från hyllorna igen. De har också lagt till en giveaway och belöningspoäng för att stimulera försäljningen.
6. Korsförsäljning
Bildkälla
I det här e-postmeddelandet som finns i lager, spelar Orangewood Guitars inte bara upp hypen av en redan populär produkt utan klämmer också smart på andra relevanta produktrekommendationer som sannolikt kommer att slå an (se vad vi gjorde där?) hos potentiella köpare. Det är ett bra sätt att korsförsälja eller åtminstone uppmärksamma dina andra erbjudanden.
7. Spela upp
Bildkälla
Everlane spelar verkligen upp sina Chino Shorts i det här e-postmeddelandet som finns i lager genom att lyfta fram dess olika USP, vilket gör dem ännu mer önskvärda för kunder som redan har uttryckt intresse för produkten. De har också inkluderat kundrecensioner i e-postmeddelandet för att hjälpa mottagaren att fatta ett köpbeslut utan att lämna e-postmeddelandet.
Slår ihop det
Du kanske inte kan förhindra att produkter slutar i lager men du kan definitivt se till att när det händer, det inte tär på dina intäkter och kundbas. Allt du behöver göra är att skapa några strategiskt designade och tidsinställda e-postmeddelanden som finns i lager!