För att hålla jämna steg med behovet av att regelbundet publicera har småföretagare som har ett CMS som innehåller olika måste-ha-funktioner blivit en självklarhet.
Att förbli konkurrenskraftigt och relevant kräver nu att småföretag upprätthåller en pålitlig och stark onlinenärvaro. IT-kunniga ledare över ett ökande antal mindre företag investerar betydande resurser i den senaste tekniken för innehållshanteringssystem (CMS). Det CMS du väljer kommer att ha en enorm inverkan på dina digitala upplevelser och affärsresultat.
Det perfekta CMS-systemet knyter ihop alla verktyg i en teknisk stack. Till exempel erbjuder ett populärt CMS som WordPress verktyg för användarengagemang som WYSIWYG (What You See Is What You Get) redigering med dra-och-släpp, möjligheten att skapa bloggar och RSS-flöden, formulär, KPI-rapportering och mycket mer . Ett API-first CMS är också en stor tillgång när det gäller att undvika/minska datasilos. Ett sådant CMS erbjuder marknadsförare och utvecklare strukturerad data som är redo att presenteras genom det valda ramverket eller språket. Ditt innehållsteam behöver lite support från IT-personal för att hålla webbplatsen igång smidigt.
Om ditt företag anser att onlinekanaler är centrala för affärsstrategin bör du överväga att investera i ett lämpligt CMS.
Men hur avgör du vilken som är bäst för ditt företag? Vart och ett av de populära innehållshanteringssystemen som finns tillgängliga idag – WordPress, Webflow, Joomla och Drupal bland annat – erbjuder användbara funktioner. Nya och mindre företag tycker ofta att det är utmanande att fatta det här beslutet eftersom de har sämre budget och har begränsade resurser och kompetens för att hantera plattformen. Nedan listas de nio bästa funktionerna som alla småföretag bör leta efter när de investerar i ett CMS.
1. Användarvänlighet
De flesta småföretag saknar den tekniska kompetens som behövs för att arbeta med plattformar med öppen källkod. Personer med liten erfarenhet av HTML, CSS eller PHP behöver en plattform som hjälper dem att enkelt navigera i backend.
Användarvänlighet är en av de viktigaste CMS-funktionerna som måste övervägas. WordPress toppar listan när det kommer till denna funktion. Administratörsgränssnittet för detta CMS är otroligt användarvänligt, även för nybörjare. Detta gör WordPress till en fantastisk plattform oavsett om det är för internt bruk eller pitchen till företagskunder.
Även om de erbjuder flera funktioner, är Drupal och Joomla inte lika användarvänliga som WordPress. Till exempel tycker utvecklare ofta att det är svårt att hitta tillägg och mallar från Joomlas administratörsområde. Inte konstigt att de flesta småföretag byter från Joomla eller Drupal till WordPress för den senares snabba redigering och kompatibilitet med plugin.
Oavsett om du bygger en ny företagswebbplats eller migrerar till ett annat CMS, se till att plattformen du väljer är enkel att använda, tillgänglig för flera plugins, anpassningsbar efter dina affärsbehov, intuitiv och säker.
2. Skalbarhet
Alla småföretag och nystartade företag behöver ett CMS som kan skalas med en ökad efterfrågan. Med andra ord, en annan måste-ha CMS-funktion är möjligheten att växa med och stödja expansionen av ditt företag.
Föreställ dig var ditt företag kommer att vara om fem år. Kommer du att lägga till flera produktlinjer? Finns det några funktioner eller programvara att integrera? Att göra en lista över alla sådana måsten hjälper dig att välja en lämplig plattform för din företagswebbplats.
Ditt CMS bör byggas med grundläggande webbteknologier för att hantera den plötsliga explosionen av trafik som alla små och medelstora företag hoppas få uppleva. Det ideala CMS kommer att kunna hantera denna spurt utan att ta ner din webbplats.
Oavsett om det är databasjustering, webbserveroptimering eller avancerade cachningsstrategier bör ditt CMS kunna uppnå allt utan att du behöver uppfinna hjulet på nytt när du arbetar på företagsnivå.
3. SEO-verktyg
Om du vill förbättra ditt varumärkes synlighet och generera potentiella kunder för ditt företag är SEO-verktyg en CMS-funktion som du måste ha. Sökmotoroptimering ger kvalificerade leads till din webbplats som kan vårdas och omvandlas till lojala kunder.
Men SEO är inte allas kopp te, speciellt om du saknar resurser i form av ett fullfjädrat team av sökproffs. Därför måste små företag vanligtvis investera i ett CMS som gör SEO enkelt på sidan.
Till exempel gör WordPresss Yoast SEO-plugin optimering enkel, vilket gör det möjligt för småföretagswebbplatser att rankas högre på sökmotorernas resultatsidor (SERP). Ställ dessa frågor för att hjälpa dig att fatta ett välgrundat beslut.
- Skapar CMS automatiskt SEO-vänliga webbadresser?
- Lägger det till metabeskrivningar och alt-taggar?
- Vilka är de avancerade SEO-funktioner som den erbjuder?
- Ger den rekommendationer för att förbättra onlineprestanda?
- Om dessa funktioner inte är inbyggda, är det kompatibelt med SEO-plugins?
4. Multisite och flerspråkig funktionalitet
Att välja ett CMS som stöder multisite och flerspråkig funktionalitet innebär att ditt team kommer att lägga mindre tid och resurser på att hantera komplexa krav, vilket gör att de kan fokusera på andra vinstgenererande uppgifter.
Det CMS du väljer bör tillåta dig att aktivera flerspråkiga lösningar. Med den här funktionen kan ditt team utan ansträngning hantera alla aspekter av att översätta och distribuera innehåll. Om du gör affärer i andra länder måste denna förmåga vara en av dina CMS-funktioner som du måste ha.
5. Ett brett urval av tillägg och plugins
Ett CMS bör ha massor av tillgängliga tillägg och plugins. När du har en uppsjö av sådana tillägg till ditt förfogande är det mycket lättare att anpassa din webbplats efter dina affärsbehov.
Plugins och tillägg hjälper till att utöka kärnfunktionaliteten i ramverket, så att du kan skapa en flexibel och fantastisk webbplats. Välj en plattform som erbjuder ett robust urval av relevanta plugins.
6. Responsiva teman
Vi lever i en värld som ligger långt över den mobila vändpunkten. Inbyggt stöd för en responsiv webbdesign är ett måste.
Väldigt få innehållshanteringssystem erbjuder ett brett utbud av responsiva teman som WordPress gör. Plattformens admin- och standardteman tillåter frontend-utvecklare att antingen basera sin design på dessa teman eller rulla sina lösningar. Se till att välja ett CMS som låter dig applicera responsiva teman på din webbplats med några få klick.
Utan att gå in på det tekniska ”nitty gritty” är det bra att veta att många utvecklare nu går över till programmeringsspråket PHP 8, som officiellt lanserades i slutet av 2020. PHP 8 visar sig vara 18,47 % snabbare än PHP 7.4 och kommer att hantera 50 % fler sidförfrågningar än sin föregångare.
Denna nya iteration får beröm främst för sin Just-in-time (JIT) kompilator, som gör att CPU-intensiva processer kan köras mycket snabbare, så det skulle vara bra att välja ett CMS som är programmerat i PHP 8. Tidiga tester i WordPress , till exempel, visar att JIT-körda processer ökar den totala beräkningshastigheten.
7. Integration av sociala medier
Med mer än hälften av världens befolkning på sociala medier har inga företag, varken små eller stora, råd att ignorera sociala kanaler. Sociala medier är mer än en plattform för att öka medvetenheten. Det hjälper små och medelstora företag att få kontakt med och engagera sin publik.
Ett CMS med integration av sociala medier kan ge dig möjlighet att utnyttja kraften i sociala medier och känna pulsen på din publik. Det säkerställer också att din webbplats och sociala sida fungerar tillsammans för att skapa en sammanhållen upplevelse för alla.
När du bestämmer dig för ett CMS, se till att du ställer följande frågor. Detta gör att du kan kontrollera om CMS har integration med sociala medier.
- Är plattformen optimerad för olika sociala kanaler?
- Tillåter CMS dig att lägga till knappar för delning av sociala medier på hela webbplatsen?
- Kan du schemalägga inlägg på sociala medier?
- Inkluderar det sociala medier-analyser på instrumentpanelen?
- Om CMS inte har dessa funktioner inbyggda, tillåter det dig att använda ett relevant tillägg eller plugin?
8. Robust säkerhet
Verizon 2021 Data Breach Investigations Report avslöjar att 28 % av alla dataintrång 2020 gällde småföretag. Små företag är ofta ett främsta mål för hackare eftersom deras webbplats eller CMS saknar sofistikerad cybersäkerhet. Detta gör att hackare enkelt kan få tag på känslig data eller ekonomiska resurser.
Som en del av ditt företags säkerhetsstrategi, välj ett CMS som är utrustat med förmågan att skydda din känsliga information. Leta efter funktioner som Web Application Firewall, automatiska uppdateringar, SSL-certifikat och Content Delivery Network (CDN). Dessa hjälper till att hålla kunddata säker och ser till att webbplatsen fungerar smidigt.
9. Kundsupport
Slutligen bör ett idealiskt CMS erbjuda adekvat kundsupport. Några gratis CMS-plattformar förlitar sig på deras enorma community för att lösa problem. De har vanligtvis ett enormt forum som tar upp vanliga frågor och delar enkla handledningar som svarar på dagliga frågor.
Även om den här typen av support är en trevlig funktion, är det en måste-ha CMS-funktion för att ha ett effektivt kundsupportteam som kan guida dig genom en nödsituation som en webbplatskrasch. De flesta småföretag har inte ett robust internt IT-team. Du kanske inte vill vänta på ett användbart svar från en gratis supportmekanism heller. Välj ett CMS som erbjuder livesupport.
Titta innan du hoppar: Kompromissa inte med CMS måste-ha-funktioner
Ett effektivt CMS gör det möjligt för företag med liten eller ingen kodningsexpertis att skapa, hantera och redigera innehållet på sin webbplats. Men med ett hav av alternativ tillgängliga idag, är det ingen lätt uppgift att välja ett lämpligt CMS. Använd listan över nödvändiga funktioner för att jämföra de bästa plattformarna och välj ett CMS som bäst passar dina affärsbehov och ger dig maximal avkastning.