E-postmarknadsföring av hög kvalitet har många rörliga delar. Du måste utveckla ett övertygande erbjudande, spika din ämnesrad, hantverk engagerande kopia, designa en CTA som måste klickas…
…listan fortsätter. Så det är ingen överraskning att den ödmjuka sidfoten för e-post som är undangömd längst ner i ditt meddelande inte får massor av uppmärksamhet.
Jag tror att det är dags att ändra sig. I själva verket är det att fånga vår publiks uppmärksamhet svår. När du väl har övertalat en läsare att öppna din e-post, räknas varenda pixel.
Så varför skulle du anstränga dig designa ett fantastiskt e-postmeddelande, bara för att svika dig själv med en slarvig e-sidfot?
Med det i åtanke kommer jag i den här artikeln att sammanfatta de bästa exemplen på e-sidfot som jag kunde hitta genom att genomsöka vår enorma e-postmarknadsföringsfil. Med varje exempel ska jag visa dig hur att inkludera rätt information i sidfoten för din e-post kan:
- Förbättra klickningar;
- Öka e-postleveransen;
- Tillfredsställa dina juridiska skyldigheter;
- Ge kundsupport;
- Bygg socialt engagemang;
- Drive konverteringar; och
- Mycket mer
Allt detta från det ofarliga blocket med kopior och länkar i slutet av ditt e-postmeddelande.
Låter bra, eller hur? Så låt oss gå in i det…
De 9 bästa exemplen på e-postsidfot vi har sett
1. Drunk Elephant: Gör det enkelt för människor att avsluta prenumerationen
Titta, jag förstår: det är inte lätt att bygga en e-postlista.
Verkligen, 36 procent av e-postmarknadsförare i en studie citerade låg e-postabonnentvolym som ett betydande hinder för framgång, medan 50 procent sa detsamma om att sakna en effektiv e-postlista strategi.
Men det betyder inte att du ska försöka hålla fast vid prenumeranter som helt enkelt inte vill höra från dig längre.
För det första är organisationer juridiskt skyldiga att göra det enkelt för människor att avsluta prenumerationen på marknadskommunikation.
Under EU:s Allmän dataskyddsförordning (GDPR), alla medborgare har ”rätten till integritet och rätten att bli bortglömd”, medan den amerikanska CAN-SPAM-lagen gör samma sak.
När det gäller GDPR kan allvarliga överträdelser resultera i böter på upp till 20 miljoner euro, eller fyra procent av intrångsmannens globala intäkter från föregående år – beroende på vilket belopp som är störst.
Men det handlar inte bara om att uppfylla dina juridiska skyldigheter.
Saken är den att det helt enkelt inte är meningsfullt att behålla prenumeranter som inte interagerar med din e-postmarknadsföring.
I själva verket kommer att göra det aktivt skada dina kampanjer.
Ju lägre e-postengagemang, desto mer sannolikt är det att postlådeleverantörer och spamfilter ser dina meddelanden som skräp.
Så om en stor del av dina e-postprenumeranter aldrig öppnar dina meddelanden, kommer din e-postleverans att sjunka genom golvet – och det är mycket dåliga nyheter.
Det är därför din e-postsidfot bör innehålla en tydlig avregistreringslänk, precis som det här exemplet från Berusad elefant:
(OBS, det räcker inte att bara inkludera en avregistreringslänk – du måste uppfylla begäranden om avregistrering i god tid. Enligt US CAN-SPAM Act måste detta ske inom tio arbetsdagar.)
Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att människor avregistrerar sig från e-postlistor av olika anledningar.
För vissa kanske innehållet i dina e-postmeddelanden inte är relevant längre. Till exempel, om du är ett babymärke, finns det en god chans att folk inte vill ta emot din kommunikation när deras barn har vuxit ur de produkter du säljer.
Men den största anledningen, överlägsetför e-postavregistrering, skickar frekvens.
HubSpot fann att 34 procent av e-postprenumeranterna valde bort det eftersom de fick ett eller flera e-postmeddelanden om dagen från samma varumärke, medan 17 procent avslutade prenumerationen eftersom organisationen skickade dem 1+ e-postmeddelanden i veckan.
Det är därför det lönar sig att ge potentiella avprenumeranter möjlighet att minska antalet e-postmeddelanden de får från dig snarare än att avsluta prenumerationen helt – precis som Drunk Elephant gör här:
Visst, det betyder att du kommer att nå dessa prenumeranter mer sällan.
Men om det gör dem mer benägna att öppna och klicka sig igenom från dina e-postmeddelanden, är det ett litet pris att betala.
2. Kultskönhet: Använd sidfoten för din e-post för att driva hänvisningar
Refererade kunder är guld värda.
En analys från forskare vid Frankfurts Goethe University och Wharton School vid University of Pennsylvania upptäckte att kunder som hänvisats av andra kunder:
- Är mer lojala
- Generera högre vinstmarginaler
- Visa ett högre kundlivstidsvärde
Med andra ord, det ligger helt klart i ditt bästa intresse att få så många kundhänvisningar som möjligt.
Så varför inte lägga till en länk till en vän till din e-postsidfot?
Det är vad Kultskönhet gör i detta e-postsidfotsexempel:
Visst, det är osannolikt att lägga till en hänvisningslänk omedelbart kommer att generera massor av hänvisningar.
Men varenda liten hjälp, så vad är skadan med att försöka?
(OBS vill du ha fler idéer om hur man kan öka kundhänvisningar? Kolla in min sammanfattning av 13 exempel på e-handelsremiss som får mer försäljning.)
3. Scout & Co: Uppmuntra prenumeranter att kolla in dina sociala evenemang
Tänk hur hektiska dina e-postmottagares liv är.
De får bokstavligen hundratals e-postmeddelanden varje dag.
Så om de har tagit sig tid att scrolla hela vägen genom din e-post, betyder det förmodligen en av tre saker:
- De söker efter avregistreringslänken
- De är jag och de sammanställer en lista med exempel på sidfot för e-post
- De gillar dig verkligen
Vi har redan täckt det första av dessa tre alternativ, och det andra är ganska ovanligt.
Så vad händer om det är alternativ tre: de älskar ditt varumärke, din produkt och ditt innehåll?
I så fall är det naturligt att du bör ge dem fler möjligheter att engagera sig med dig.
Och ett av de smartaste (och enklaste) sätten att göra det är att lägga till länkar till dina sociala profiler i din e-postsidfot.
Men bli inte lat och inkludera helt enkelt en Facebook-ikon; ge din publik lite uppmuntran genom att förklara vad de får av att följa dina sociala evenemang, precis som Scout & Co gör här:
4. Beauty Bay: Be prenumeranter att ”vitlista” din e-postadress
Vi har redan diskuterat det svåra ämnet e-postleverans.
När du har lagt ner en massa tid på att skapa en fantastisk e-postmarknadsföringskampanj är det sista du vill att hälften av dina e-postmeddelanden hamnar i skräppostmappar.
Det finns många sätt att skydda sig mot det värsta scenariot.
Först och främst kan du se till att du bara skickar till personer som faktiskt vill ta emot dina e-postmeddelanden.
Om du konsekvent skickar dem engagerande innehåll att de älskar att läsa och klicka bör leveransbarhet inte vara ett stort problem.
Men för att vara dubbelt säker kan du be prenumeranter att ”vitlista” din e-post genom att lägga till den i deras adressbok, som i det här exemplet på sidfoten för e-post från Beauty Bay:
När någon vitlistar din e-postadress är det mycket mer sannolikt att din framtida kommunikation hamnar i deras huvudsakliga inkorg (istället för att hamna i skräppostmappen eller, ännu värre, avvisas helt).
Dess definitivt värt att be nya prenumeranter att vitlista dig i din välkomstmeddelanden, men det är också vettigt att fortsätta fråga i sidfoten för din e-post, ifall de missade din förfrågan första gången.
5. MORI: Lägg till socialt bevis i sidfoten för din e-post
Alla i e-handelsvärlden förstår värdet av Socialt bevis.
Men det gör skillnad var det beviset kommer ifrån.
Forskning från Trustpilot och Canvas8 upptäckte att bland konsumenter i USA och Storbritannien är familj och vänner (föga förvånande) den mest pålitliga källan till rekommendationer:
Recensionswebbplatser visade sig vara den näst mest pålitliga källan, medan vanliga nyhetspublikationer släpade på fjärde plats och sociala medier-influenser kom på sjätte plats.
Tyvärr, du förmodligen kan inte inkludera ett omdöme från en vän eller familjemedlem till alla på din e-postlista.
Men om du använder plattformar för konsumentrecensioner som Google Reviews, TestFreaks eller Trustpilot borde du göra det definitivt inkludera ditt genomsnittliga betyg, som MORI gör här:
Och om du kan ta saker ett steg längre genom att lägga till en kort men lysande rekommendation eller två, desto bättre.
6. Mean Mail: Tacka dina kunder
Du älskar dina kunder, eller hur?
Utan dem skulle du bokstavligen inte ha ett företag.
Så det är bara naturligt att du vill tacka dem då och då.
Du kan skicka dem ett personligt erbjudande på deras födelsedag eller säga ”tack” för deras senaste köp i din orderbekräftelse via e-post.
Men det finns inget som heter att vara för artig, så varför inte ta ett löv ur Mean Mails bok genom att lägga till ett ”tack” i din e-postsidfot också?
Jag älskar det budskapet eftersom det får kunden att må bra med sig själv. De spenderar inte bara en massa pengar på onlineshopping; de stödjer oberoende återförsäljare.
Det kan vara allt övertygande de behöver för att köpa igen.
7. Violet Grey: Hjälp kunderna att hitta svar
När en kund öppnar dina marknadsföringsmeddelanden kan de ha hur många frågor som helst.
Kanske vill de spåra deras beställningkolla in din fraktpolicy eller läs mer om funktionerna hos en viss produkt.
De kanske har tänkt att hitta svaret i dagar eller veckor – kanske har deras minne skjutits upp när de öppnar din e-post.
Så varför inte inkludera en länk till vanliga frågor eller dina självhjälpsresurser (eller båda) i din e-postsidfot?
Det är vad Violet Grå gör i detta e-postsidfotsexempel:
Det bästa av allt är att när kunderna inser att det finns en hjälplänk i sidfoten vet de var de kan hitta den nästa gång de har en fråga eller stöter på ett problem.
8. SSENSE: Uppmuntra kunder att ladda ner din app
Så du har tagit dig tid att utveckla din egen e-handelsapp.
Bevis tyder på att det var ett smart beslut.
Ja, forskning från Häftig fann att nästan tre femtedelar av kunderna tror att mobilappar är bekvämare än andra kanaler för shopping, med:
- 62 procent beskriver dem som mer bekväma
- 44 procent säger att de har enkla användargränssnitt
- 41 procent tror att appar erbjuder bättre priser eller kampanjer
Men att bygga en e-handelsapp är bara en del av kampen – sedan måste du övertala folk att ladda ner (och använda) den.
Din e-postsidfot kan vara det perfekta tillfället att påminna kunder om att din mobilapp finns.
Det behöver inte vara ett särskilt komplicerat budskap. Lägg bara till länkar till din app på Google Play och Apple App Store, precis som en modeåterförsäljare SENSSE gör här:
9. Taylor Stitch: Påminn kunderna om ditt uppdrag och dina värderingar
Idag vill konsumenter inte bara veta att du säljer en bra produkt till ett rimligt pris – de vill veta vad du står för.
Det är särskilt sant bland yngre demografi.
Verkligen, 83 procent av Millennials säga att det är viktigt för företagen de köper från att anpassa sig till deras övertygelser och värderingar.
Så om du har tagit dig tid att formalisera din mission statement och varumärkesvärden, är det vettigt att skrika om dem vid varje tillfälle.
Det kan innebära att inkludera ditt företags uppdrag i din e-postsidfot, som Taylor Stitch gör här:
Slutsats
Vill du veta det bästa med att utöka din e-sidfot?
Inget av exemplen i den här artikeln involverar att göra något du inte redan gjorde.
Har du ett remissprogram? Lägg till den i sidfoten. Fick ett bra betyg på a recensionsplattform? Lägg till den i sidfoten. Byggt en app? Lägg till den i sidfoten.
Du fattar bilden.
Och även om sidfotssektionen kanske inte är den mest värdefulla delen av e-postmarknadsföringsfastigheter, finns det en god chans att människor som rullar så långt ner på sidan kommer att vara ganska engagerade i ditt varumärke.
Så varför inte peka dem i riktning mot dina andra kanaler, plattformar, innehåll eller kampanjer?