E-post måste vara en nyckelkanal i din marknadsföringsmix.
Räckvidden finns där som fyra miljarder människor använda e-post dagligen. Dessutom får det resultat, med 95 procent av marknadsförarna e-postmarknadsföring hjälpte dem att nå sina affärsmål 2021.
Men tror du att de når sina mål utan hjälp?
En plattform för e-postmarknadsföring är en nödvändighet i dessa dagar. Med denna programvara kan alla företag skapa professionellt utformade, mycket personliga e-postmeddelanden och använda automatisering för att öka intäkterna.
Så jag tänkte ge dig en sammanfattning av de bästa e-postmarknadsföringstjänsterna där ute och hur de hjälper olika typer av företag att nå sina mål.
1. Droppa
Den tillhandahåller alla viktiga arbetsflöden som du kan använda som en del av dina försäljnings- och marknadsföringsstrategier. Till exempel välkomstserien, övergivna kundvagnsserier, win-back-serier och mer. Du kan hoppa direkt in och anpassa en förbyggd kampanj för din målgrupp.
Nivån av personalisering du kan uppnå när du skräddarsyr innehåll för varje unik kundresa är av högsta klass. Av denna anledning är plattformen perfekt lämpad för DTC-företag med tanke på det tunga fokuset på kundupplevelsen.
Dess integration med Sleeknote innebär att du till och med kan skapa personliga, dynamiska formulär och popup-fönster för att fånga så många e-postadresser som möjligt. Skapa sedan egna e-postmeddelanden genom att anpassa e-postmallar eller använda dra-och-släpp-redigeraren.
Kunder som Haute Hijab har använt Drip till öka AOV med 30 procent och genererade över 1 miljoner USD i intäkter med plattformen. De berömmer det faktum att det är en lättanvänd plattform men kraftfull nog att hantera massor av kunddata.
Du kan prova Drip out gratis. Eller välj en pro-plan som börjar på $39 per månad.
2. Snov.io
Snov.io är det idealiska verktyget för kall e-post.
Den är utrustad med en e-postsökare och verifierare som du kan använda för att söka efter nya potentiella kunder. Det finns ett CRM för dig att logga in på den här informationen och övervaka dina framsteg. Dessutom kan du skapa och skicka kampanjer från plattformen.
Det som är särskilt intressant är att du kan skala dina kalla uppsökande kampanjer med hjälp av Snov.ios automationsfunktioner. Skapa mallar som är automatiskt anpassade för att inkludera en leads information. Och automatisera uppföljningar som en del av en sekvens.
Cold outreach handlar om att hitta rätt personer som du kan starta en konversation med och knuffa in i din försäljningstratt. Det är en uppgift som tar mycket tid och ansträngning.
Så den här plattformen skulle vara till stor hjälp för B2B- och SaaS-företag som behöver göra den här typen av saker ofta. Faktum är att Snov.io har sådana som Canva, Docusign och andra mjukvaruföretag bland sina kunder.
Snov.io har en freemium-version och dess betalplaner börjar på $33 per månad. Det finns också en ny hanterad tjänst som erbjuds – kontakta företaget för en demo.
3. HubSpot
HubSpots e-postmarknadsföringsverktyg är en del av plattformens Marketing Hub. Och det är ganska rikt på funktioner.
Det integrerade verktyget har en dra-och-släpp-e-postbyggare, A/B-testning och analys. En annan intressant funktion är möjligheten att skicka e-postmeddelanden enligt användarens optimala öppettider och därmed öka öppettiderna.
Men det som gör att HubSpots e-postverktyg sticker ut är att du kan använda dem i kombination med CRM för att skapa datadrivna kampanjer.
Du kan dra på en leads information, såsom kundens livscykelstadium, via CRM för att skapa mycket riktade prospekteringsmail.
Av denna anledning skulle HubSpots verktyg för e-postmarknadsföring passa säljare till en tee.
Den kostnadsfria versionen av Marketing Hub låter dig skicka upp till 2 000 e-postmeddelanden per månad. Om du vill förlänga denna gräns och ta bort HubSpot-varumärket från dina e-postmeddelanden, måste du välja ett betalalternativ som börjar på $480 för året.
4. ConvertKit
ConvertKit är en unik e-postmarknadsföringsplattform dedikerad till innehållsskapare. Plattformen kombinerar en målsidesbyggare, e-post och säljverktyg för att ge kreatörer ett sätt att tjäna pengar på sitt innehåll.
Plattformen hjälper dig att sätta upp försäljningstrattar från början till slut. Hela vägen från att samla in e-postadresser till att sälja dina digitala produkter.
Dessa försäljningstrattar är automatiserade och du kan anpassa dem för att möta behoven hos olika målgruppssegment. Det finns också möjlighet att använda verktyget för att skicka ut e-postsändningar som nyhetsbrev.
Över 400 000 kreatörer inklusive bloggare, poddsändare, coacher och musiker använder plattformen. Jag vet också av erfarenhet att många nätentreprenörer använder plattformen för att hjälpa dem att försörja sig på att sälja onlinekurser.
ConvertKit har en något begränsad gratis plan som endast tillåter upp till 300 prenumeranter. Men dess betalda planer börjar på bara $9 per månad.
5. MailerLite
MailerLite är en enkel att använda e-postmarknadsföringsplattform som erbjuder alla grundläggande funktioner du behöver för att börja växa och engagera sig med en lista med prenumeranter.
Till exempel erbjuder det registreringsformulär, en kampanjbyggare, automatiseringar och relaterade verktyg som en målsida eller webbplatsbyggare. Det finns färdiga e-post- och popup-mallar som du kan arbeta med med hjälp av dra-och-släpp-redigeraren.
Marknadsförare tenderar att hålla med om att det är ett av de enklaste verktygen att använda på marknaden. I själva verket vann den G2-priser för ”mest implementerbara” och ”bästa användbarhet” 2022.
Av denna anledning skulle jag säga att plattformen är ett utmärkt val för dem som precis har börjat. Kanske har du en ny blogg eller ett litet sidoliv som du vill börja samla in e-postprenumeranter för.
MailerLite är gratis för upp till 1 000 prenumeranter. Betalda planer börjar på $9 per månad.
6. GetResponse
GetResponse är en flerkanalig marknadsföringsplattform som täcker webbplatser, betalda annonser, livechatt, webbseminarier och mer vid sidan av e-postmarknadsföring. Det är ett långtgående inbound marketing-verktyg med fokus på att generera leads.
Plattformen hjälper dig att bygga ett antal olika typer av e-postmeddelanden inklusive nyhetsbrev, automatiserade e-postmeddelanden, sändningar och transaktionsmeddelanden.
Naturligtvis har den alla nyckelfunktionerna för en bra e-postmarknadsföringsplattform som e-postmallar, automatiseringar och så vidare. Men där GetResponse sticker ut är dess trattar som hjälper dig att skapa, hantera och dela olika typer av innehåll från en singulär plattform.
Därför skulle GetResponse vara ett bra alternativ för marknadsförare och byråer som arbetar med mycket innehåll och för flera kunder.
Den kostnadsfria forever-planen inkluderar obegränsade nyhetsbrev, en målsida och upp till 500 kontakter. Pro-alternativ börjar på $13,30 per månad.
7. Zoho-kampanjer
Zoho-kampanjer är en annan integrerad lösning för e-postmarknadsföring som använder CRM-data. Plattformen erbjuder naturligtvis personalisering och automatiseringsfunktioner. Men det som verkligen sticker ut är dess leveransfunktioner.
Det finns till exempel en ämneshanteringsfunktion som uppmuntrar användare att välja vilken typ av innehåll de vill ta emot från ett varumärke. Det betyder att de bara kommer att få det innehåll de mest önskar och därför är det mer sannolikt att de fortsätter att prenumerera.
En annan nyckelfunktion är möjligheten för administratörer att ställa in sändningsgränser. Administratören bestämmer hur många e-postmeddelanden en mottagare ska få per vecka eller månad från en gruppmedlem. Detta bygger förtroende eftersom abonnenten inte kommer att känna att dina e-postmeddelanden är spammiga.
Med tanke på dessa användbara funktioner är plattformen mest lämpad för varumärken som behöver öka leveransbarheten. Säg att du har haft problem med höga avvisningsfrekvenser tidigare, till exempel.
Zoho Campaigns har en omfattande kostnadsfri plan som inkluderar flera användare, upp till 6 000 e-postmeddelanden per månad och mer. Dess betalprogram börjar på bara $3 per månad.
8. Aweber
Aweber är en e-postmarknadsföringsplattform inriktad på småföretag, soloentreprenörer, sidostörare och liknande. Det är en annan plattform som är enkel att använda vilket innebär att småföretag etc. kan implementera en e-poststrategi även om de har liten teknisk erfarenhet.
Plattformen har en rad verktyg för målsidor, e-postmarknadsföring, kontakthantering, omedelbara push-meddelanden och analyser. Men designegenskaperna är kanske försäljningsargumentet här.
Den har en inbyggd integration med Canva, som är ett av de mest populära verktygen för grafisk design på marknaden. Dessutom har verktyget en smart designer som tar tag i designelement och varumärke från din webbplats eller Facebook-sida för att automatiskt skapa varumärkesmärkta e-postmallar åt dig.
Så tillsammans med småföretag och entreprenörer passar plattformen de som lägger stor vikt vid design.
Du kan använda AWeber med upp till 500 prenumeranter gratis och dess betalplaner börjar på $6,15 per månad när du betalar årligen.
9. SkickaPulse
SkickaPulse är en kommunikationsplattform för försäljning, marknadsföring och kundsupport. Som sådan erbjuder den chatbots, ett CRM och hantering av flera kommunikationskanaler som Messenger och Whatsapp tillsammans med e-post.
Det betyder att du kommer att kunna utöka din räckvidd och kommunicera med kunder där de spenderar sin tid. När du kan kommunicera med kunder på deras föredragna kanal ger det en smidigare kundupplevelse.
Dessutom kan du kombinera SendPulses verktyg för att optimera kundresan över plattformar. Detta är fördelaktigt eftersom den moderna kundresan tenderar att ha en mängd olika beröringspunkter.
En annan sak som SendPulse har för det är det faktum att du kan packa många av verktygen gratis. Till exempel kan du få CRM, en målsida och skapa upp till tre chatbots gratis.
Du kan också skicka upp till 15 000 e-postmeddelanden till 500 prenumeranter som en del av gratisplanen. Plattformens betalda planer börjar på $12 per månad.
Sammantaget är detta ett kommunikationsverktyg kombinerat med e-postmarknadsföring. Så om det är den typen av lösning du letar efter är SendPulse ett starkt val.
Hur man väljer rätt e-postmarknadsföringsplattform för dig
Fortfarande osäker? Här är några steg du kan ta för att hjälpa dig att fatta rätt beslut:
1. Bestäm dina mål
Vad hoppas du uppnå med dina e-postmarknadsföringskampanjer? Svaret kommer att styra de typer av e-postmeddelanden du producerar samt de e-postsekvenser du följer.
Om du till exempel vill öka trafiken till din blogg behöver du ett verktyg med massor av härliga nyhetsbrevsmallar. Om ditt mål är att vinna tillbaka kunder skulle det vara bra om verktyget hade en övergiven kundvagnssekvens på plats, och så vidare.
2. Bedöm kärnfunktionerna
Det finns vissa funktioner som nästan alla e-postmarknadsföringsplattformar har, till exempel en dra-och-släpp-e-postbyggare. Men som du har sett här har vissa plattformar ytterligare funktioner och/eller branschspecifika funktioner.
Så inte bara bör du kontrollera att plattformen har pelarna för en bra e-postmarknadsföringsplattform utan också om den har funktioner som kommer att hjälpa ditt företag specifikt. Det kan till exempel vara ett robust CRM-verktyg eller dynamiskt innehållsskapande.
3. Ta en gratis provperiod
Du behöver inte hoppa in och fatta ett slutgiltigt beslut direkt. Beslutsfattare och personalen som ska använda verktyget kan prova det först.
Detta hjälper dig att avgöra hur användarvänligt ett verktyg är och hur mycket av en inlärningskurva det kommer att finnas för ditt team. Du kan skicka testmejl för att analysera ett verktygs funktionalitet. Och avgöra om den verkligen gör vad plattformen hävdar att den kan göra.
Slutsats
En e-postmarknadsföringsplattform är ett måste för alla växande företag. Det kommer att höja din strategi på ett ögonblick.
Det finns massor av verktyg för e-postmarknadsföring där ute nu, men de på den här listan är några av de bästa. På vissa sätt är de lika, men som du har sett möter olika verktyg behoven hos olika typer av företag med olika mål.
Vad kommer härnäst? Du kanske vill sätta ihop en kort lista över de plattformar för e-postmarknadsföring som passar dig redo för vidare utforskning.