Memorial Day, som hålls årligen den sista måndagen i maj, skapades ursprungligen för att hedra de män och kvinnor som har dött i de amerikanska väpnade styrkorna.
Det betyder att det har en distinkt patriotisk känsla – tänk på stjärnor, ränder, korv, hamburgare och bald eagles.
Men Memorial Day är det också ett stort tillfälle för återförsäljare.
Enligt Coresight Research17 procent av amerikanerna planerade att köpa fysiska varor online under 2021 Memorial Day-helgen, medan 21 procent hade för avsikt att göra samma sak i butiken.
Historiskt sett har utgifterna för Memorial Day varit fokuserade på hushållsartiklar med stora biljetter som köksapparater och madrasser.
Det finns dock tecken på att pandemin har förändrat dessa traditionella utgiftsmönster. Till exempel, 2021, var detaljhandelsexperter förutsäga en uppgång i klädköpen eftersom konsumenterna såg fram emot mer socialt umgänge efter lockdown.
Med andra ord erbjuder Memorial Day möjligheter för återförsäljare inom ett brett utbud av vertikaler.
Vill du dra nytta av semestern? Kolla in vårt urval av de allra bästa e-postexemplen på Memorial Day…
9 e-postexempel på Memorial Day som du behöver se
1. Wayfair: Markera storleken på din försäljning (där det är relevant)
Gillar konsumenterna valmöjligheter?
Åsikterna är delade.
Vissa detaljhandelsguruer insisterar på att för mycket val är en dålig sak; att det gör oss förvirrade och oförmögna (eller ovilliga) att fatta ett beslut.
Andra säger att det är lysande: ju fler alternativ du erbjuder, desto mer sannolikt är det att köpare hittar exakt det de har letat efter.
Som med så mycket i livet, är sanningen någonstans mellan dessa två ytterligheter.
Ja, forskning från Stanford Graduate School of Business avslöjade att det erbjuder många val makt vara bra – det beror bara på var dina kunder är i köpresa.
Om din kund inleder köpprocessen osäker på om de ska köpa alls, kommer de sannolikt att uppmuntras av ett brett produktutbud. Å andra sidan, om de börjar med att välja sitt favoritobjekt från en mängd alternativ och först då bestämmer sig för att köpa eller inteatt de presenteras för många val gör deras beslut svårare, vilket minskar chansen att de kommer att konvertera.
Detta för oss till Wayfairs Memorial Day e-exempel.
Den innehåller länkar till inte mindre än 29 olika produktkategorier – det är en svindlande mängd val.
Så borde du ta samma tillvägagångssätt som Wayfair?
Det beror på.
Om dina kunder redan planerar att köpa denna Memorial Day, är din bästa insats att lyfta fram en handfull kärnprodukter eller nyckelerbjudanden.
Men om de är osäkra är det vettigt att låta dem surfa i hopp om att de hittar något – eller massor av saker– som de helt enkelt måste köpa just nu.
2. Michael Kors: Anpassa dina meddelanden till Memorial Day
Visst, Memorial Day-helgen erbjuder massor av möjligheter för återförsäljare.
Men det är inte säkert. Det här är inte jul; människor är inte garanterade att köpa.
Så det är vettigt att bygga ditt meddelande med Memorial Day i åtanke.
Hur kan det se ut?
Tja, den där Coresight Research-undersökningen som jag nämnde tidigare ger oss lite insikt i vilka typer av produkter som kan vara värda att marknadsföra inför Memorial Day.
Till exempel avslöjar det att 17 procent av amerikanerna planerade att spendera pengar på fritidsresor och utedagar under 2021 Memorial Day-helgen, medan 14 procent hade inhemska resplaner.
Med andra ord, det kommer att finnas många människor på vägen.
Inser detta, Michael Kors temat följande Memorial Day e-postexempel kring försäljning av resväskor:
Smart val, eller hur?
Budskapet här är tydligt: om du har en produktlinje som är särskilt relevant för Memorial Day, bör den stå i centrum för din e-post marknadsföring.
3. Team Man Crates: Gör dina meddelanden aktuella
Som jag redan har noterat, medan Memorial Day är en stor möjlighet för återförsäljare, är det långt ifrån att rankas bland årets bästa shoppingdagar.
Det är nej Cyber måndag.
Det betyder att många konsumenter inte kommer att ha några särskilda planer på att spendera mer än vanligt under helgen.
Så det kanske inte är lämpligt att använda Memorial Day som den enda ”kroken” för din e-postmarknadsföring, särskilt om ditt produktsortiment inte är särskilt relevant för tillfället.
Team Man Crates är uppenbarligen medveten om att presenter till Memorial Day egentligen inte är en sak.
Så det tar en lite annorlunda grepp genom att främja en försäljning som bara händer att sammanfalla med minnesdagen.
Inte bara det utan varumärkets budskap är temat kring en viktig konsumentfråga: inflation.
Detta är en intelligent del av aktuell marknadsföring.
Enligt TransunionI sin senaste Consumer Pulse Study är inflationen det största problemet för amerikanska hushåll just nu, med 64 procent som säger att de är ”mycket” eller ”extremt” bekymrade över det, och överväldigande 93 procent erkänner att de är åtminstone lite oroliga.
Så det är ett smart drag från Team Man Crates sida att placera detta som en inflationsprängande försäljning.
Det är effektivt att säga: om du do behöver köpa en present denna Memorial Day, vi är här för att hjälpa.
4. Crate & Barrel: Använd recensioner för att driva konsumtionsutgifter
Vi har pratat tidigare om fördelarna med med hjälp av kundrecensioner och recensioner inom e-postmarknadsföring.
De är ett beprövat sätt att öka försäljningen, där 89 procent av konsumenterna säger att de läser recensioner innan de gör ett köp, enligt forskning från Trustpilot och Canvas8.
Så om du har turen (och smart) nog att ha samlat ett gäng lysande kundrekommendationer, varför inte använda dem i din Memorial Day e-postmarknadsföring?
Det är precis vad Crate & Barrel gör här:
Det är en särskilt klok taktik om dina produkter har relativt höga priser. Det är verkligen fallet för Crate & Barrel, där en uppsättning pannor kommer att ge dig hundratals dollar.
Om du ska övertyga shoppare att punga på den typen av kontanter måste du övertyga dem om att kostnaden är motiverad.
Och kundrecensioner och vittnesmål är ett av de mest effektiva sätten att övertyga dem.
5. Buffy: Skapa en känsla av brådska
FOMO kan vara en kraftfull drivkraft för konsumentbeteende.
Faktum är att ett delat test utfört av WhichTestWon upptäckte att den enkla handlingen att lägga till en nedräkningstimer på en produktsida ökade konverteringarna med nästan nio procent.
Kort sagt, som konsumenter är vi mer benägna att vidta åtgärder nu om vi verkligen tror att vi annars kommer att förlora. Vi kan helt enkelt inte stå ut med att missa en fantastisk kampanj.
Så vilket bättre sätt att öka försäljningen denna Memorial Day än att lansera en tidsbegränsat erbjudande?
Det är precis vad Buffy gör här:
Detta e-postexempel på Memorial Day fungerar så bra på grund av dess grundläggande enkelhet.
Det finns inga komplexa villkor här; bara en attraktiv rabatt på 15 procent på alla produkter på webbplatsen.
Det ger kunderna gott om anledning att klicka sig vidare och kolla in rabatterna som erbjuds.
6. Mugsy: Go For the Soft Sell
Det är viktigt att vara realistisk om Memorial Day.
Visst, om du får rätt meddelanden och din produkt passar, finns det verkligen utrymme för att driva en massa extraförsäljning.
Men det är ytterst osannolikt kommer att göra eller bryta ditt räkenskapsår.
För många konsumenter är det helt enkelt inte på deras radar att spendera pengar i tid för Memorial Day-helgen.
Så istället för att försöka tvinga fram problemet, kan det bästa vara att ta en mer mjukt-mjukt tillvägagångssätt, som Muggigt gör här:
Snarare än att tvinga massor av köp nu-typ meddelanden på konsumenter, positionerar det detta Memorial Day-e-postexempel som en stilguide.
Den här typen av avväpnande meddelanden kan vara mycket effektiva eftersom det ger oss mer utrymme att konvertera oss själva.
Vi känner att vi inte blir sålda till, så vi sviker vårt försvar. Vi bläddrar igenom e-postmeddelandet, ser något vi gillar… och nästa sak vi vet lägger vi till i kundvagnen.
7. Joybird: Ramp Up the Patriotism
Chansen är stor att du har märkt att en röd tråd går igenom många av dessa e-postexempel på Memorial Day: patriotism.
Det finns en uppenbar anledning till det.
Memorial Day är en av USA:s stora patriotiska helgdagardärav alla stjärnor och röd-vita ränder prickade i många av dessa e-postmeddelanden.
Faktum är att även om det ibland är smart att sticka ut från mängden genom att prova något annat med din design och ditt varumärke, kanske Memorial Day – som handlar om att respektera trupperna – kanske inte är den bästa tiden att testa det.
Konsumenter förväntar sig att se massor av patriotiska meddelanden den här tiden på året, så var inte rädd för att följa med och ge dem vad de vill ha, precis som Joybird gör här:
Kort sagt, detta är ett av de sällsynta tillfällen då inblandning kan vara mer effektivt än att göra ett stänk.
8. Recess: Tryck på vinkeln som resonerar med din publik
Okej, så Memorial Day är en högtid med utpräglat militärtema.
Efter inbördeskriget, när semestern fortfarande var känd som dekorationsdagen, markerades den vanligtvis av besök på gravplatser.
Men så är det bara inte längre.
I dag besöker bara nio procent av amerikanerna gravplatser under Memorial Day-helgen, och bara fem procent planerar att delta i en Memorial Day-parad eller ett event, enligt forskning från Economist och YouGov.
Till och med i militära hushåll – där en nuvarande familjemedlem är i de väpnade styrkorna – planerar bara 13 procent att besöka gravplatser eller delta i officiella evenemang.
Så om Memorial Day inte längre handlar om att hedra de fallna, vad handlar det om?
Till viss del är det upp till dig.
Som marknadsförare har du möjlighet att utnyttja det ”element” av Memorial Day som bäst passar ditt varumärke, produkt eller publik.
Därmed, Fördjupning väljer att knappt nämna själva semestern i detta e-postexempel på Memorial Day, istället för att fokusera på att det är en långhelg – och därför en möjlighet till umgänge:
Lärdomen här är att det lönar sig att ta reda på vilken aspekt av Memorial Day som är mest relevant för människorna på din e-postmarknadsföringslista.
Vad du än kommer på, använd det som den huvudsakliga ”kroken” för din Memorial Day-e-post.
9. Blått förkläde: Använd Memorial Day för att kickstarta sommarrea
Memorial Day existerar inte isolerat.
Med sin tid i slutet av maj ses det ofta som den inofficiella starten på sommaren – därav alla meddelanden om grillar, pooler och frostiga drycker.
Som sådan kan Memorial Day-helgen vara den perfekta tiden att avslöja ditt sommarsortiment, precis som Blått förkläde gör här:
Det är en smart taktik för ett matrelaterat varumärke som Blue Apron eftersom det erbjuder en möjlighet att introducera sin sommarkollektion vid en tidpunkt då människor aktivt letar efter att köpa den sortens produkter.
Verkligen en studie fann att 84 procent av konsumenterna nämner sommarsnacks som en bas för säsongen, medan 80 procent beskriver snacks som ”nödvändiga för stunder de njuter av”.
Vem visste att pizza och chips var så viktiga?
Skapa mer effektfulla Memorial Day e-postmarknadsföringskampanjer med Drip
Som du kan se finns det ett antal sätt att bygga en effektfull e-postmarknadsföringskampanj för Memorial Day.
Du kan marknadsföra dussintals kategorier eller finslipa en handfull nyckelprodukter; luta dig in i den patriotiska vinkeln eller gör allt om din publik; skapa en känsla av brådska eller gynna soft sell.
Oavsett vilket tillvägagångssätt som är vettigt för ditt varumärke och dina kunder, kan Drip hjälpa dig att göra det till liv.
Vår peka-och-klicka-redigerare och bibliotek med förbyggda e-postmallar gör det enkelt att skapa egna e-postmeddelanden med bara några klick, medan vår kraftfulla e-postsegmentering och personaliseringsfunktion ger dig alla verktyg för att öka engagemanget och intäkterna.
Men ta inte vårt ord för det. Sätt oss på prov genom att försöker droppfritt i 14 dagar– Vi kommer inte ens att fråga efter dina kreditkortsuppgifter.