Som företagare vet du att PR är viktigt. Men det är lättare sagt än gjort, eller hur? När allt kommer omkring, exakt hur driver du en framgångsrik PR-kampanj (PR) för din startup?
Om du precis har börjat, har den här guiden till startup-PR-strategier all information du behöver för att komma igång och viktiga tips för att öka dina chanser att få mediebevakning.
PR kan vara ett kraftfullt verktyg för att öka medvetenheten om ditt företag och dess produkter eller tjänster, men tänk på att det inte är något som kommer att hända över en natt.
PR är trots allt mer än bara pressmeddelanden. Det handlar om att etablera relationer med rätt personer som kan hjälpa dig att sprida budskapet om ditt varumärke och bygga starka relationer över tid.
Marknadsföring och PR – Vad är skillnaden?
Det råder mycket förvirring om vad marknadsföring och PR är, och de två termerna har använts omväxlande så mycket att det har blivit nästan omöjligt att skilja dem åt.
Men vad betyder marknadsföring? Och hur skiljer sig PR från marknadsföring?
Jag tycker om att tänka på marknadsföring vs PR på det här sättet.
Marknadsföring ger en helhetssyn på företaget från olika vinklar och genom dussintals medier. Det hjälper dig att skapa ett sammanhängande budskap för ditt varumärke genom att skapa innehåll som resonerar med din publik i varje skede av deras resa. Marknadsföring kan kommuniceras genom din varumärkesidentitet, sociala mediestrategi, betalda och organiska annonser eller dussintals andra medier.
PR, å andra sidan hjälper det dig att kommunicera med din målgrupp genom objektiva källor från tredje part (och därför pålitliga) som nyhetskanaler, bloggar eller andra innehållsskapare.
”När en journalist skriver om ett företag hjälper det till att forma image, bygga upp ett rykte och anses vara pålitligt. Det bygger varumärkesvalidering, stöd och trovärdighet. Ditt rykte är summan av allt du gör plus allt som sägs eller skrivs om dig.”
Sarit Lamerıvich, VD och grundare av Sage Marketing.
Så hur fungerar PR? Det finns pressmeddelanden, intervjuer och taluppdrag. Men det handlar inte bara om att få ditt namn i nyheterna (även om det är en del av det); det handlar också om att berätta för världen vem du är och vad du står för.
Du kan använda en mängd olika medier för att uppnå detta mål: mediasajter online, branschgrupper, tidningar, tidskrifter, YouTube, podcaster, och listan fortsätter! Men oavsett var du placerar dig där ute – antingen genom en intervju eller genom att skicka ut pressmeddelanden – måste du ha någon form av strategi på plats innan du börjar prata med någon.
1. Definiera dina mål
Ett framgångsrikt första steg i din PR-strategi för startup är att identifiera vad du vill uppnå. När allt kommer omkring, hur vet du om det är framgångsrikt utan ett tydligt mål? Här är några frågor nedan som hjälper dig att definiera dina mål.
- Vill du öka varumärkesmedvetenheten?
- Behöver du öka din andel av rösten (SOV)?
- Vill du få investerarnas uppmärksamhet?
- Söker du exponering för din arbetsmiljö?
- Kanske behöver du bygga upp förtroende genom att presenteras på en ledande innehållskälla.
Oavsett din anledning till att engagera dig i en PR-kampanj, måste dessa mål överensstämma med alla andra aspekter av kampanjen. I slutändan kommer hur du definierar framgång och dina mål att påverka historien du berättar. Nyckeln är att definiera dessa mål innan du börjar exakt avgöra hur väl kampanjen uppfyller dem när den väl är klar.
2. Lär känna din målgrupp
För att starta en framgångsrik PR-kampanj måste du definiera din målgrupp, mer känd som din målmarknad. Denna grupp människor kommer att dra mest nytta av din produkt, tjänst eller nyhetsvärde.
För att ta reda på din målgrupp, ställ dig själv frågor som: Vad bryr sig dessa användare om? Vad motiverar dem? Vem ser de upp till i samhället? Vilka medier konsumerar de regelbundet, och var konsumerar de det?
När du har listat ut dessa svar, försök att lära känna dem bättre genom att följa deras favorit Twitter-konton eller Instagram-influenser – allt som hjälper dig att förstå deras intressen och önskningar kommer att vara värdefull information för att planera PR-kampanjer.
3. Ta tid för relationer!
PR är så mycket mer än att bara skicka pressmeddelanden eller pitcha berättelser, det handlar om att bygga relationer med journalister. Du kan börja med att skicka veckouppdateringar om ditt företags aktiviteter till journalister som täcker relevanta ämnen så att de kan använda dem i sina berättelser.
Det är också viktigt att komma ihåg att journalister är människor som alla andra. De har intressen, de har frågor och de har liv utanför jobbet.
Om du vill att din pitch ska tas på allvar måste du visa dem att du förstår deras värld lika väl som din egen – och det betyder att du är människa när du kommunicerar med dem!
4. Skapa ditt budskap
När du väl har dina mål och målgrupp i åtanke är det dags att skapa din berättelse. För att skapa en framgångsrik PR-kampanj måste du veta exakt vilket budskap du försöker skicka.
Om ditt företag lanserar en ny produkt eller tjänst och du har tillgång till rätt personer i media är det relativt enkelt.
Allt du behöver göra är att dela de senaste exklusiva nyheterna så att de kan lägga upp det till sina läsare.
Men om det här inte är din situation (eller ens om det är det), är chansen stor att det kommer att kräva en del rejäl arbete att skapa budskap för offentlig konsumtion.
Ett bra ställe att börja är genom att fundera över varför detta meddelande kan vara till hjälp för din publik:
Hur hänger det ihop med deras behov?
- Ger det information om något relevant i deras liv?
- Inspirerar det dem med en idé eller två?
- Kommer det att påverka deras verksamhet på ett positivt eller mer effektivt sätt?
Övertygande budskap bygger på kärnelementen som presenteras ovan: de är relevanta för din publik, specifika och tydliga, lätta att läsa och förstå och (viktigast av allt) genomförbara. Sammantaget hjälper ett framgångsrikt budskap att få fram din poäng.
5. Välj en målmediekälla
Nu när du har gjort din research är det dags att bestämma vilken publikation som är rätt för dig. Kom ihåg att målet inte bara är att få synpunkter på din berättelse; det är att få synpunkter från de människor som är viktiga för ditt företag. Att välja målpublikationer med rätt målgrupp är avgörande.
Proffs inom mediarelationer kan överväga lokal framför nationell publik, tryckt över sändning eller handel med allmänna medier. Att definiera din media för din berättelse kan göra eller bryta din framgång.
Till exempel, om du är i detaljhandeln, lägg inte din berättelse till en publikation (digital eller tryckt) som specialiserar sig på teknik bara för att de har fler läsare än modetidningen nere på gatan. Det hjälper dig inte att nå din målgrupp och kan till och med skada ditt rykte som expert på detaljhandeln.
Tänk också på vilken typ av ton och skrivstil som används av denna publikation. Om deras artiklar är humoristiska eller sarkastiska, kanske du inte gör klokt i att närma dig dem med en alltför allvarlig pitch (om det inte är så ditt företag fungerar).
Försumma inte podcaster – Många av dagens mainstream-podcaster är tillräckligt fräscha för att vara tillgängliga och intresserade av att intervjua startupgrundare. Det gör poddar till ett av de bästa ställena att investera i PR-insatser. Vi publicerade nyligen ett inlägg med titeln – The best startup podcasts in 2022. Lyssna på dem!
6. Pitch din berättelse
Om du har en fantastisk möjlighet att pitcha för en redaktör är det första att komma ihåg att de inte känner dig. De känner inte till ditt företag eller din produkt. Du måste ge dem en anledning att bry sig!
- Använd en checklista för PR-pitch (eller mall)
- Var kortfattad
- Var tydlig och direkt i din skrivstil
- Anpassa pitch genom att inkludera relevant fakta om publikationen och dess publik – om möjligt. Om inte, svettas inte! Se bara till att du är tydlig och fokuserad på varje punkt så att de inte undrar vad som händer med det här konstiga e-postmeddelandet från någon som de aldrig har hört från tidigare… Försök också att vara intressant/kreativ om möjligt! Två flugor i en smäll!
Detta leder mig till nästa punkt…
7. Följ upp
Följ upp med redaktörer som har öppnat för dialog med dig om din berättelse. Hur vet du om de är intresserade av att dela dina nyheter om du inte följer upp?
Se till att skicka ett uppföljande e-postmeddelande om redaktören inte har svarat inom 24 timmar sedan du först kontaktade. I det här e-postmeddelandet kan du sammanfatta detaljerna om din första pitchen och fråga om de har några frågor eller funderingar. Viktigast av allt, påminn dem om varför du kontaktar i första hand: att dela dina nyheter.
8. Fira dina vinster!
När man kör en PR-strategi kan det vara frestande att tro att varje pressmeddelande ska vara en stor berättelse. Men sanningen är att inte varje pressmeddelande behöver vara en stor berättelse.
När något går bra för ditt företag, fira det! Sprid ordet om vad som gick rätt så att andra människor kommer att vilja arbeta med/köpa av/samarbeta med dig också!
Enligt vår erfarenhet är ett av de bästa sätten att göra detta genom att skriva ett blogginlägg för anställdas spotlight om den anställde som gjorde framgången att hända.
Den här typen av blogginlägg kan skrivas i vilken stil du vill – du behöver inte följa något särskilt format – men vi har upptäckt att det att lyfta fram medarbetarnas prestationer hjälper till att bygga upp ditt varumärke och får medarbetarna att känna sig uppskattade.
Slutsats
Jag hoppas att den här artikeln har hjälpt dig att bättre förstå PR-processen. Omsätt dessa strategier i praktiken för ditt företag, eller kontakta oss för att hantera din kampanj; vi finns alltid här för att hjälpa till att ta ditt varumärke till nästa nivå.
Om du vill lära dig mer om hur vi kan hjälpa dig med dina PR-behov, kontakta oss när som helst!