[This post was published on 13th April 2021. It has been updated on 30th Aug 2022.]
Föreställ dig detta.
Du har jobbat som frilansare på en byrå i ett år eller så och så plötsligt slutar de bara skicka jobb till dig.
Så vad ska du göra härnäst?
1. Du kommer antingen gå vidare utan stängning och radera deras nummer från din kontaktlista ELLER…
2. Du kommer att följa upp och följa upp för att fråga dem om de vill fortsätta arbeta med dig.
Enligt min personliga åsikt måste du följa upp med kunden minst ett par gånger innan du tar det extrema steget att radera deras nummer. Samma princip gäller när du som företag har en vilande ledning i din e-postlista som har slutat engagerar sig med dig. När någon avregistrerar sig från din lista förlorar du den användaren, vanligtvis för alltid. Men när någon fortsätter att prenumerera men inte öppnar dina e-postmeddelanden finns det fortfarande hopp om att du kan återuppliva dem.
Så hur ska du återuppliva din relation med den inaktiva prenumeranten och få dem att öppna dina e-postmeddelanden?
Svaret är – skicka ut e-postmeddelanden om återengagemang.
Vad är ett e-postmeddelande för återförlovning?
En serie e-postmeddelanden som skickas till vilande prenumeranter för att återaktivera dem kallas e-postmeddelanden om återengagemang.
Några av termerna som används omväxlande med e-postmeddelanden om återengagemang är e-postmeddelanden om återvinning och e-post om återaktivering.
Det primära syftet med dessa återaktiveringsmeddelanden är att uppmuntra människor att engagera sig i dina e-postmeddelanden igen och vidta åtgärder.
Ta en titt på denna intressanta statistik:
Enligt denna studie valde mer än hälften av de tillfrågade att vänta i 31-60 eller 61-90 dagar innan de valde e-postmeddelanden om återengagemang.
Nu är jag säker på att du måste undra varför folk slutar engagera sig i dina e-postmeddelanden.
Låt oss komma till grundorsaken till denna olyckliga händelse.
Anledningar till varför prenumeranter blir oengagerade med e-post
1. För hög frekvens för att skicka e-post är den främsta anledningen till att människor tappar intresset för ditt varumärke.
2. Vilseledande eller tråkiga ämnesrader bidrar också till en ökning av antalet inaktiva leads.
3. Om din e-postkopia inte ger något värde för mottagarna, skulle de inte vilja höra från dig.
4. Att skicka ut irrelevanta erbjudanden är en annan anledning till att folk slutar öppna dina e-postmeddelanden.
5. Vissa prenumeranter har tillfälligt registrerat sig på din lista bara för att ta del av ett erbjudande. Det är uppenbart att de inte kommer att engagera sig i någon av dina framtida kommunikationer.
6. Dessutom finns det vissa användare som bara undersöker e-postmarknadsföringsstrategin för sina konkurrenter eller andra företag. De kommer att samla sina insikter och slutligen gå i vila.
7. Ofta händer det att dina e-postmeddelanden inte hamnar i abonnentens inkorg. I sådana fall kan du inte förvänta dig att dina e-postmeddelanden öppnas.
8. Med tiden har kundens preferenser och köpmönster förändrats, vilket leder till vila.
Prenumerantinaktivitet – hoten det innebär
Även om det inte ser så hotfullt ut på ytan, kan inaktiva prenumeranter lägga till onödiga utgifter i din marknadsföringsbudget.
För att förtydliga, de flesta av ESP:erna tar betalt enligt antalet e-postmeddelanden du skickar. Därför är det ingen mening att skicka e-postmeddelanden till inaktiva prenumeranter.
Dessutom, om du fortsätter att skicka ut e-postmeddelanden till inaktiva prenumeranter, kommer det att lämna en negativ inverkan på din e-postleveransgrad.
Så för att övervinna dessa hot som presenteras av abonnentens inaktivitet måste du skicka ut reaktiveringskampanjer.
Möjligheter avslöjas genom e-postmeddelanden om återförlovning
- Att få en prenumerant att engagera sig igen kommer att förbättra din e-postleverans, vilket förbättrar ditt avsändarrykte och eliminerar möjligheten att dina e-postmeddelanden hamnar i skräppost.
- Att åter engagera en inaktiv prenumerant och övertyga dem om att konvertera är 5 gånger billigare än att skaffa en ny kund. Här är en graf som visar hur återengagemang och retention är mycket mer kostnadseffektivt än förvärv.
Hur skapar jag ett e-postmeddelande för återförlovning?
Om du vill att dina kunder ska ”lyssna” på dig och göra affärer med dig måste du tänka som en fisk, inte en fiskare.
E-postmarknadsföring handlar inte bara om att tillämpa teorierna som lärs ut i MBA-klassen. Det är konsten, vetenskapen och strategin att förstå kunderna och leverera det de letar efter. Detta gäller även för din e-poståteraktiveringskampanj.
Naturligtvis måste du komma ihåg att detta inte är en quick fix. Dina prenumeranter kommer inte att börja interagera med dig direkt från det första e-postmeddelandet om återengagemang. Precis som välkomstmeddelanden och e-postmeddelanden om att du lämnar vagnen måste du skicka ut en serie på två till fyra återaktiveringskampanjer. Detta cirkeldiagram fastställer samma faktum.
Det finns två skolor här.
En av dem tror att det kan irritera abonnenten att få så många mejl. Å andra sidan har den andra skolan förklarat att att cirkla tillbaka till de inaktiva prenumeranterna med en serie kommer att fungera som en e-postkampanj och övertyga dem att ompröva dina produkter eller tjänster.
Här är ett exempel som visar hur du kan skicka en serie e-postkampanjer för återengagemang:
Medan det första e-postmeddelandet om återengagemang från Clear delar de senaste uppdateringarna sedan användarens senaste interaktion tillsammans med en rabatt på $60, fungerar det andra som en sista påminnelse om att utnyttja erbjudandet. Att skapa en känsla av brådska väcker rädsla för att missa och ökar möjligheten till konvertering.
Ämnesrad för det första e-postmeddelandet: Smiles Davis, vi är redo att imponera på dig igen
Ämnesrad för det andra e-postmeddelandet: Sista samtalet: $60 rabatt per år på CLEAR
Det här exemplet illustrerar också hur viktigt det är med ämnesrader för återengagemang i e-post. Om de inte kan väcka läsarens nyfikenhet kommer du aldrig att få dem att vidta några åtgärder.
Några tips och tricks som hjälper dig att skapa de bästa e-postmeddelandena för återengagemang är:
1. Segmentering kommer först
Innan du startar dina återaktiveringskampanjer måste du segmentera din lista efter inaktivitetsperioden. Du måste skicka ut relevanta e-postsekvenser för återengagemang baserat på dessa olika segment. De bästa exemplen på re-enagement e-post där ute är de som slår alla de rätta ackorden med sina läsare.
2. Lägg till en personlig touch till dina e-postmeddelanden om återförlovning
Personalisering är en oumbärlig del av hela e-postmarknadsföringsstrategin. Självklart bör dina återaktiveringskampanjer inte heller ha något undantag.
Ta en titt på denna e-postmall för återengagemang från Noom.
De har inte bara införlivat förnamnsanpassning, utan de har också använt en samtalston i e-postkopian. Det som gör att detta räknas till de bästa exemplen på e-postmeddelanden för återengagemang där ute är att hela e-postmeddelandet framkallar en känsla av exklusivitet och får användaren att känna att det är skrivet bara för dem.
Dessutom har de också erbjudit 90 % rabatt på årsplanen tillsammans med en 14-dagars gratis provperiod.
Jag är säker på att när du tittar på e-postserien för återengagemang och de två första exemplen har du fått en idé om att incitament ger dig en lång väg att vinna tillbaka dina kunder.
3. Låt dina prenumeranter veta om de nya funktionerna och produktlanseringar
Dina inaktiva prenumeranter kommer förmodligen inte att veta vad du har hållit på med. Det är en bra idé att låta dem veta att du har gjort några ändringar i dina erbjudanden och lagt till nya funktioner till dina produkter. Detta kommer att fresta dem att klicka igenom och gå till din webbplats för att se vad som har förändrats sedan deras senaste interaktion. Ämnesrader för återengagemang i e-post måste fokusera på att uppnå detta – berätta för prenumeranterna exakt vad de borde se fram emot i e-postmeddelandet.
Ta en titt på denna e-postmall för återengagemang från Canva.
Ämnesraden: Sa någon nya Zooma virtuella bakgrunder?
är tillräckligt catchy för att dra abonnentens uppmärksamhet. Sådana ämnesrader för återengagemang i e-post kommer säkert att fresta användaren att öppna e-postmeddelandet.
E-postkopian låter prenumeranterna veta hur deras nya funktion förbättrar användarupplevelsen.
4. Tryck på Prenumeranternas känslomässiga instinkt
Människans psykologi bygger på känslor. Lägg till en känslomässig vädjan till dina e-postmeddelanden om återengagemang och påminn dem om varför de hade registrerat sig på din lista från början.
Det här e-postmeddelandet från Duolingo är ett av de bästa exemplen på e-post för återengagemang med dess söta ambassadör som framför ett övertygande budskap. Kopian är utformad på ett sådant sätt att den uppmuntrar användaren att återuppta sina lektioner i appen.
5. Tillåt användaren att ändra inställningarna
Som nämnts tidigare är en av anledningarna till att folk slutar engagera sig i dina e-postmeddelanden att de får för många e-postmeddelanden från dig. En snabb lösning för detta är att fråga prenumeranterna om deras preferenser och skicka ut e-postmeddelanden därefter. Det besparar dig från gissningar att bestämma rätt e-postinnehåll och sändningsfrekvens.
Så här skickar Return Path ut ett e-postmeddelande om återengagemang. Genom detta e-postmeddelande kan användaren antingen uppdatera sina inställningar eller avregistrera sig från e-postmeddelandena.
6. Dela de alternativa kommunikationssätten
Förutom att tillåta användaren att uppdatera sina preferenser måste du också markera de alternativa kommunikationssätten om användaren vill avsluta prenumerationen.
Ta en titt på detta humoristiskt känslomässiga e-postmeddelande från Urban Outfitters. I slutet av e-postmeddelandet har de placerat alla sociala delningslänkar inklusive Facebook, Pinterest, Twitter och Instagram.
7. Ha en tydlig CTA
Utforma din CTA på ett sådant sätt att den syns tydligt. Paul Mitchell har skapat ett av de bästa exemplen på återaktiveringse-post genom att använda en känslomässig vädjan och låta prenumeranten veta att detta är det sista e-postmeddelandet från deras sida. De har designat ett sorgligt ansikte genom att visa upp alla sina produkter, följt av en tydlig CTA ”Keep them coming”. Lägg också märke till de sociala delningslänkarna så att användaren kan interagera med varumärket på andra plattformar förutom e-post.
8. Använd mallen med nio ord
Kommer du ihåg att vi hade pratat om formeln 1-2-3 i välkomstmejlen? För e-post för återengagemang har vi mallen på nio ord som föreslagits av Dean Jackson. Genom denna mall måste du fråga abonnenten om de fortfarande är intresserade av något.
Till exempel: En yachtmäklare vann en köpare på 100 miljoner dollar genom att använda den här mallen: ”Letar du fortfarande efter en yacht?”.
Den här enkla mallen i exempel på återaktivering via e-post fungerar som en charm eftersom den får läsarna att känna att den är exklusivt skapad för dem. Sådana e-postmeddelanden uppmuntrar användarna att svara, särskilt om de fortfarande letar efter din produkt eller tjänst.
Här är några ämnesrader för återengagemang som följer den här mallen:
1. Planerar du fortfarande en semester till Paris?
2. Letar du fortfarande efter en fastighet i London?
3. Letar du fortfarande efter webbutvecklingskurser online?
För att ge dig en tydlig förståelse, här är hur Animoto har använt denna taktik i sin e-postkampanj för återaktivering.
Ämnesrad: Vill du fortfarande höra från oss?
Det är ett av de bästa e-postmeddelandena för återengagemang med en engagerande kopia, strategiskt placerad CTA och en tydlig avregistreringslänk i sidfoten.
Nästa steg…
Ditt jobb slutar inte med att skicka e-postmeddelanden om återengagemang. Du måste övervaka resultaten av dessa kampanjer och se om det fungerar för ditt varumärke. Håll ett öga på öppningsfrekvensen, klickfrekvensen, avvisningsfrekvensen och avregistreringar.
Om användaren inte engagerar sig i din första e-poståteraktiveringskampanj, skicka två till tre e-postmeddelanden till. Ta hjälp av humor, känslomässiga meddelanden, rabatterbjudanden och brådskande fraser som ”Sista dagen att få erbjudandet” i dessa e-postmeddelanden.
Om användaren fortfarande inte engagerar sig måste du ta bort dem från listan med ett sista meddelande som säger något i stil med – ”Det gör oss ledsna att se att du går, men vi avregistrerar dig från listan”. Inkludera en CTA ”Behåll mig prenumererad” i sådana e-postmeddelanden, som Paul Mitchell gör.
Avslutar
Låt mig skriva av mig genom att ge dig lite humor.
Den här serieserien sammanfattar perfekt varför du inte får glömma dina befintliga kunder när du springer bakom de nya.
Om du behöver hjälp med att skapa ett intressant e-postmeddelande för kundåterkoppling för ditt varumärke med interaktivitet, rich media eller andra tekniskt avancerade element är det bara att kontakta oss så hjälper vi dig gärna.