E-postanvändare över hela världen förväntas växa med över 4,48 miljarder år 2024. Denna statistik indikerar att e-postmarknadsföring kommer att vara ett kraftfullt verktyg för att nå ett bredare spektrum av målgrupper.
För närvarande är denna marknadsföringsmetod skuggad av sociala mediers dominans. Möjligheten hos denna typ av marknadsföringskampanj ignoreras ofta av marknadsförare. Naturligtvis kan sociala medier boosta dina marknadsföringsstrategier och ge de resultat du önskat. Men marknadsföring via e-post kan ge omedelbara resultat för ditt företag i jämförelse med de sociala nätverken.
Vill du veta hur? Kolla in dessa åtta skäl till varför marknadsföring via e-post är bättre än sociala medier:
1. Personalisering för förbättrade resultat
E-postmeddelanden kan anpassas mer än ett inlägg på sociala medier. De låter dig enkelt segmentera målgrupper och skicka dem personliga meddelanden med mer specifika resultat med CTA.
2. Segmentera meddelanden för att öka konverteringarna
Du kan enkelt dela och tärna din e-postlista per dina strategiska åtgärder baserat på deras tidigare åtgärder. Detaljer om e-postmeddelanden som öppnas och länkar de klickar på låter dig använda det beteendet för att segmentera publiken ytterligare. Detta bör leda till bättre konverteringsfrekvenser.
Å andra sidan kommer sociala medier bara att ge dig viss kontroll i demografisk inriktning. Det är också besvärligt att spåra på individnivå. Även om vissa sociala mediekanaler tillåter demografisk segmentering, kommer ingen att fungera som e-postmarknadsföring.
3. E-post bygger relationer och trovärdighet
Människor vill göra affärer med dem de känner, beundrar och litar på. E-post erbjuder en direkt koppling till kunden, vilket gör det mer personligt snarare än marknadsföring på sociala medier. Kunder kan också snabbt kontakta dig vid frågor eller funderingar via e-post.
Dessutom kommer de personliga uppskattningsmeddelanden du skickar att stärka kundrelationerna och öppna dörrarna för fler framtida affärer.
4. Kunder föredrar e-post för reklammeddelanden
Du kan skicka kampanjerbjudanden via e-post baserat på kundernas köpmönster med denna typ av marknadsföring. Istället för att bara skicka ett generaliserat kampanjerbjudande kan du ta till dig den möjligheten att skicka specialerbjudanden för de produkter och tjänster som kunderna är intresserade av. Dessutom kan du köra en tillståndsbaserad kampanj för att förbättra försäljningen och hålla kunderna attraherade till ditt företag .
5. E-post når fler mobila konsumenter
Utan tvekan ökar antalet smartphoneanvändare dagligen. Många av dem kollar och svarar på e-post på sin telefon. Till skillnad från att bygga en app eller SMS-marknadsföring kräver e-postmarknadsföring inte att småföretag investerar en betydande summa i ny teknik eller olika mjukvaror.
6. E-post är mer kostnadseffektivt
E-post är ett billigt sätt att nå personer som är intresserade av att höra från dig och regelbundet kommunicera med dem. Dessutom, oavsett om du vill köra en marknadsföringskampanj eller skicka kampanjerbjudanden, är det relativt billigare än att annonsera på sociala medieplattformar. Om du kan få bättre resultat till ett överkomligt pris med e-post, varför skulle du spendera mer?
7. Sömlös integration med andra marknadsföringstaktiker
En annan stor fördel med marknadsföring via e-post för småföretag är att den passar bra med andra marknadsföringsverktyg. Företag kan skapa e-postmeddelanden för att nå en mängd olika mål och marknadsföra ett antal andra kampanjer.
Du kan till exempel kombinera e-postmarknadsföring med ett CRM-system. Om du kör en exakt kampanj och vill mäta analyser fungerar marknadsföring via e-post. Tvärtom måste man vara beroende av det nätverk man väljer för sociala medier och den anläggning de tillhandahåller.
8. Äga din e-postlista
Med din egen e-postlista har du en direkt väg till potentiella kunder och interagerar med dem. Dessutom är allt du kommunicerar med dem under din kontroll, till skillnad från andra plattformar. Mer specifikt måste du kommunicera med målgruppen enligt de sociala mediernas regler, föreskrifter och funktioner som de tillhandahåller.
Skälen att göra e-post till en del av din marknadsföringsstrategi är:
-
E-post leder effektivt mer trafik till ditt företags webbplats
-
E-post hjälper till att generera högre ROI
-
Det kan vara ett effektivt verktyg för att skapa varumärkeskännedom
-
E-postmeddelanden förbättrar kundernas engagemang enkelt och snabbt
-
Marknadsföring via e-post är användbart för att testa de olika strategierna
Om du gör e-post till en del av din marknadsföringsstrategi kommer du att ha mycket fler fördelar än att välja sociala medier. De vanligaste fördelarna med marknadsföring via e-post inkluderar att äga en e-postlista, mest personlig och en-till-en-kommunikation, billig, målgruppssegmentering och mycket mer.
Om du ska välja marknadsföring via sociala medier eller e-post, det bör vara ditt beslut. Icke desto mindre, när du vill öka varumärkesmedvetenheten, öka försäljningen eller behålla varumärkeslojala kunder, bör kraften i marknadsföring via e-post inte förbises.