Det har avslöjats att 64 % av småföretagen använder e-post för att få kontakt med konsumenter.
Många tror att mejl är gamla nyheter. De har vänt siktet mot kampanjer i sociala medier och Google Ads. Även om sociala medier är avgörande för modern marknadsföring, finns det fortfarande kraft bakom ett e-postmeddelande.
Eftersom ett enda e-postmeddelande har så mycket kraft är det avgörande att optimera dina e-postkampanjer för att nå maximala resultat. Att skapa e-postmeddelanden är överväldigande för en nybörjare, så vi kommer att erbjuda lite vägledning.
Nedan finns en guide till åtta viktiga strategier för optimering av e-postmarknadsföring. Se till att fortsätta läsa för att bygga den perfekta e-postmarknadsföringskampanjen.
Vad är e-postoptimering? Varför är det viktigt?
Om du nyligen har rensat ut din inkorg kan tanken på att få ett nytt e-postmeddelande få ditt blod att koka. Många av oss får dussintals mejl per dag.
Eftersom miljontals e-postmeddelanden skickas per dag är det viktigt att använda optimeringsstrategier för att skära igenom det statiska. E-postoptimering är den avsiktliga handlingen att förbättra hur du konstruerar ett e-postmeddelande … från ämnesraden till signaturen.
Att förbättra dina e-postmeddelanden leder till högre ROI och större webbplatstrafik.
Låt oss gå in i det!
1. Skapa en catchy ämnesrad
Det första dina e-postprenumeranter ser från din marknadsföringskampanj är e-postmeddelandets ämnesrad. Oavsett om de tittar på en telefonavisering eller sållar igenom sin inkorg, se till att dina ämnesrader fångar deras uppmärksamhet.
Använd buzzwords, roliga fraser och/eller en känsla av brådska för att övertala prenumeranter att klicka på din e-post. Du kan till och med använda roliga emojis för att rulla in iPhone-användare.
Tips: Skicka inte för många e-postmeddelanden. Oavsett hur catchy din ämnesrad är, kommer folk att sluta klicka om du bombarderar deras brevlåda.
2. Håll dem intresserade
De har klickat på e-postmeddelandet. De tittar nu på din faktiska e-post. Du behöver en krok för att få dem att läsa.
Att skapa en hook eller ett överraskningsmoment är avgörande i marknadsföringsmejl. Inkludera en chockerande öppningsstatistik, tipsa om ett roligt incitament som nämns senare i e-postmeddelandet, eller klistra in en rolig GIF i e-postmeddelandet.
Dina prenumeranter kanske inte läser varje ord, men det är viktigt att de läser tillräckligt för att upptäcka varför du skickade e-postmeddelandet.
3. Anpassa e-postmeddelandet
Lägg till personlig touch genom hela e-postmeddelandet för att bygga ett bättre band med dina prenumeranter.
Personlig touch kommunicerar ditt företags värderingar och attityd. Det visar prenumeranter ditt sinne för humor, professionella attityd, omsorg om detaljer, etc.
Om du till exempel vill behålla en känsla av professionalism i dina e-postkampanjer, använd rena typsnitt och minimalistiska teman. Du kanske inte hittar något behov av extra krusiduller.
Men om du vill vara lite djärvare med dina e-postmeddelanden, inkludera spännande bilder och underhållande grafik. Välj färger och typsnitt som ger din kampanj energi.
Anpassa dina kampanjer ytterligare genom att skapa anpassade e-postlistor för marknadsföring. Alla behöver inte få samma marknadsföringsmejl.
4. Skriv en CTA
Att få en konsument att läsa din e-post är bra, men slutmålet bör innehålla ett åtgärdssteg som konsumenten kan ta. Visa dem vad de ska göra genom att skriva en uppmaning (CTA)!
I de flesta situationer placeras CTA i slutet av ett e-postmeddelande. Det är rakt på sak och kortfattat. Kom igen, vem gillar förvirrande instruktioner?
Exempel på CTA är:
- ”Klicka på den här länken för att lära dig mer om våra tjänster.”
- ”Kolla in vår sida för att se de andra spännande produkterna vi erbjuder.”
- ”Ring idag för att boka en kostnadsfri konsultation.”
Vad du än använder som en CTA, se till att du har inkluderat alla nödvändiga hyperlänkar eller kontakter.
5. Öka känslan av brådska
Ingen kommer att vara upphetsad över ditt företag om du inte verkar upphetsad själv.
För bästa e-postoptimering, öka brådskan i dina marknadsföringsmeddelanden. Det är en försäljningstaktik som har fungerat i evigheter.
Skapa brådska genom att skapa en känsla av brist eller definiera en tidsgräns för ett specialerbjudande. Även om du förmodligen kommer att förlänga din försäljning eller ditt erbjudande, behöver de inte veta det.
Ett exempel på att skapa brådskande kan se ut som, ”Få det nu innan det är för sent!”
6. Gör det visuellt tilltalande
Har du någonsin snubblat på en webbplats som fick dig att klicka bort direkt på grund av dålig design, överväldigande grafik och/eller oorganisering? Dålig design är stötande för konsumenterna.
Förhasta inte dina e-postdesigner. Ta dig tid när du organiserar layouten. Använd teckensnitt och färger som är välkomnande och lätta att läsa.
Ett av de bästa tipsen vi kan erbjuda för e-postmarknadsföring är: Se alltid till att inkludera blanksteg i dina e-postmeddelanden.
Whitespace är ett tomt, negativt utrymme som separerar din sidhuvud, kropp och sidfot. Det gör mejlet lättsmält.
Har du svårt att skapa en e-postlayout? De flesta ESP:er tillhandahåller färdiga mallar.
7. Be om ett andra par ögon
Precis som en litteratur är revidering viktig innan man skickar ut det slutliga utkastet. Be om ett andra par ögon för att titta över din e-post innan du klickar på skicka.
Instruera ditt andra ögonpar att leta efter formateringsfel, grammatiska fel och stavfel och andra områden som behöver förbättras. De bör också klicka igenom alla dina hyperlänkar för att se till att de leder till den avsedda sidan.
Om du inte kan hitta en andra uppsättning ögon, gå bort från din e-post i några timmar. Kom tillbaka med ett nytt sinne för att själv läsa igenom det.
8. Testa din kampanj
Testa alltid dina marknadsföringsmeddelanden innan du distribuerar dem. Många ESP:er har testfunktioner. Om din inte gör det, skapa en kontaktlista för den enda anledningen till att testa.
Skicka e-postmeddelandet till dina testare. Be dem öppna e-postmeddelandet och klicka på någon av länkarna.
Gör justeringar om e-postmeddelandet skickas till en skräppostmapp eller kraschar vid öppning.
Öka försäljningen med optimering av e-postmarknadsföring
När du skapar en e-postkampanj för ditt företag är det viktigt att investera tid i marknadsföringsoptimering. Att skära igenom de statiska hjälpmedlen för att öka affärerna och öka försäljningen.
För att komma igång med din optimering, se till att följa ovanstående tips. Du kan lita på oss eftersom vi är experter på marknadsföring via e-post och sociala medier.
Vertical Response är dedikerade till att förbättra dina marknadsföringsstrategier med vår omfattande lista med funktioner. Kolla in funktionerna vi erbjuder, inklusive vårt avancerade rapporteringssystem och målsidesbyggare.
© 2022, . Alla rättigheter förbehållna.