Från PepsiCo till Nike, många av de största globala varumärkena antar någon form av direkt till konsument (DTC). Varför?
DTC-varumärken är några av de mest innovativa inom e-handelsområdet. Deras affärsmodeller och strategier är de att hämta inspiration från, oavsett om du använder DTC-modellen eller inte.
Det här inlägget kommer att täcka hur nykomlingarna i utrymmet dödar det och de spännande nya trenderna som de leder. Men först, en snabb påminnelse om vad DTC handlar om.
De 8 bästa DTC-varumärkena att hålla ett öga på
Vad betyder direkt till konsument (DTC)?
DTCs skär ut mellanmännen, dvs grossisterna och återförsäljarna, för att sälja direkt till sina kunder.
Traditionellt skulle tillverkare sälja varorna de producerar till en grossist som sedan säljer det till en återförsäljare som sedan säljer det till en kund. Men direkt till konsumenten varor går direkt från fabriken till kundens ytterdörr.
DTCs är på uppgång. År 2022 förutspås DTC-e-handelsförsäljningen nå 151,2 miljarder dollar, en ökning med 16,9 procent från föregående år. Det är ingen överraskning, eftersom affärsmodellen gynnar både varumärket och konsumenten.
DTC-varumärken kontrollerar också hela kundresan, vilket innebär att de har större kontroll över sin vinst, och många drar nytta av högre marginaler. Samtidigt drar konsumenterna nytta av en smidigare, mer personlig kundupplevelse, givet DTC-modellens karaktär.
Låt oss nu ta en titt på några av de varumärken som skördar dessa attraktiva fördelar.
1. Tonal
Vi känner alla till OG:erna i de olika DTC-kategorierna. Casper gör madrasser. Dollar Shave Club gör rakhyvelprenumerationer och så vidare och så vidare.
Men du kanske också har märkt att de inte är de enda i deras kategorier nu. Dessa märken banade väg för nykomlingar som Purple och Harrys.
Under de kommande åren kommer du att se ökad konkurrens i utrymmen som andra tidigare dominerat. Till exempel finns det flera anmärkningsvärda nybörjare i fitnessområdet, där Peleton brukade ha ett fäste.
Tonalett smart gym hemma med ett digitalt viktsystem, är mitt val att se upp för.
Tonal uppnådd enhörningsstatus 2021 och har höjt 450 miljoner dollar i finansiering. Sedan 2017 har antalet sökningar på ”Tonal” gjorts växt med 175 procent.
Produkten är störande och löser en betydande kundsmärta. Det tar bort behovet av stor klumpig utrustning i ditt garage. Istället använder maskinen AI för att ställa in motståndsnivåer anpassade till användaren och träningen.
Lärdomen här är att det finns utrymme att bryta sig in i DTC-utrymmet även i kategorier som verkar domineras av andra. Det vill säga så länge du har en robust och innovativ produkt.
Det är också värt att notera att inträdesbarriärer blir allt lägre, med tillgång till enkla webbplatsbyggare och logistiktjänster. Det betyder att du har ännu större chans att ta dig in i någon av dessa kategorier.
2. Haakaa
Tillsammans med att utöka befintliga kategorier kommer du att se nya kategorier komma in i DTC-utrymmet under de kommande åren. DTC är trots allt inte bara för glasögon och strumpor.
Haakaa är ett Nya Zeeland-baserat företag som säljer bröstpumpar av silikon och är ett av de första märkena i kategorin bröstpumpar som väljer DTC-modellen.
Dess unika produkt är elfri och en spelväxlare för ammande.
Tack vare sin disruptiva produkt och kunskap om sin målgrupp har företaget nått snabb tillväxt.
Det har också arbetat med influencers som Chrissy Teigen att få fart. Kampanjen var effektiv eftersom Teigen är en relaterbar siffra för Haakaas köpardemografi.
Andra disruptiva varumärken kommer in på DTC-marknaden, som t.ex TACKLIVett företag som säljer elverktyg, och Magisk sked för hälsosamma spannmål.
Så nu är frågan, i vilken kategori kan du ta med en ny och unik DTC till marknaden?
3. 4havet
Prenumerationsmodellen fortsätter att vara populär bland DTC-märken. Anledningen är att det ger en förutsägbar, återkommande intäktsström.
4 havet erbjuder fristående produkter och en prenumerationstjänst. Dess Clean Ocean Club-medlemskap inkluderar ett armband varje månad och exklusiva förmåner som tidig tillgång till nya linjer och avancerad frakt.
Dessa förmåner uppmuntrar utan tvekan deras mest lojala kunder, dvs. prenumeranterna, att göra ytterligare köp. Det är en smart taktik.
En annan anledning till att 4ocean är en att titta på är deras uppdrag. När kunder gör ett köp finansierar de bortskaffande av skräp från havet.
Vi vet alla att den socialt engagerade yngre demografin älskar att ha en sak att hålla fast vid, så 4ocean knyter också detta uppdrag till sitt prenumerationsprogram.
Med fraser som ”Lev uppdraget” blir kundens köp ett livsstilsval och en gemenskapsinsats. Det är naturligtvis det som uppmuntrar dem att fortsätta prenumerera.
Produkter i alla kategorier kan lämpa sig för ett uppdrag. Sminkmärket Glossier, till exempel, har hela grejen med hudvård och naturlig skönhet framför skönhetsstandarder. Om du har ett DTC-märke kan du göra något liknande, särskilt om du har en prenumerationsmöjlighet.
Du måste ta reda på vad ditt uppdrag handlar om och hur du kan knyta det till en ljusare livsstilsrörelse.
4. Lume Cube
En solid social strategi går hand i hand med att ha ett framgångsrikt DTC-varumärke. Sociala medier är en viktig marknadsföringskanal för DTC-varumärken. Framgångsrika företag som MeUdiestill exempel, förlita sig på påverkare på sociala medier och ambassadörer när de lanserar nya produkter.
Lume Cube är ett varumärke att hålla utkik efter eftersom de har en superstark strategi för sociala medier. Företaget tillverkar bärbar belysning för kreatörer och influencers.
Vad som är anmärkningsvärt här är att produkten lämpar sig så lätt för att producera användargenererat innehåll (UGC) från influencers och icke-influencers – även kända som vanliga människor – som gillar att ta bilder. Dessa är trots allt Lume Cubes målgrupp.
Denna typ av sak kommer sannolikt att hända naturligt, med tanke på Lume Cubes natur. Men det uppmuntrar också UGC med hashtags som #litbylume.
En annan effektiv taktik den använder är att profilera influencers som använder utrustningen som en del av sociala mediekampanjer.
Dessutom har den social handel aktiverad. Därmed kan dess målgrupp, som spenderar sin tid på sociala medier, göra ett köp snabbt och enkelt utan att ens behöva lämna appen de är på.
Du kan också göra sociala medier till en effektiv försäljningskanal för ditt varumärke. Arbeta med att skapa en lojal community på sociala medier som är villiga att skapa och dela innehåll kring ditt varumärke.
5. Prinsessan Polly
Du kanske har hört att Apple har tagit bort cookies från tredje part. Google håller också på att fasa ut dem.
Detta innebär att DTC-varumärken som kan ha förlitat sig på data från tredje part för att rikta in sig på eller återinrikta kunder via betalda annonser kommer att behöva ändra sin marknadsföringstaktik. DTC:er kommer att behöva förlita sig mer på andra marknadsföringskanaler som e-post och SMS.
SMS är en särskilt fördelaktig kanal för DTCs eftersom demografin blir yngre. Och unga människor är naturligtvis alltid på sina telefoner.
En annan bra sak, 90 procent av SMS läses inom de första tre minuterna.
Prinsessan Polly är ett supercoolt modemärke som har sett en enorm tillväxt tack vare SMS marknadsföring.
Företaget använder SMS för att ge personliga shoppingupplevelser och öka lojaliteten bland sin publik av Gen Z-er. Deras avslappnade och roliga sms-kampanjer, som följande, uppnått 64x ROI.
Sådana framgångar betyder att varumärket, naturligtvis, är ett att titta på.
För att uppnå resultat som Princess Pollys, måste du segmentera kunder och skicka riktade meddelanden och SMS-sekvenser. Du kan till exempel använda förstapartsdata för att upptäcka deras surfvanor och intressen och sedan skicka en rabattkod för relevanta varor.
6. Av Namnebror
Med pandemirestriktioner närmar sig ett slut, fler människor är på väg ut för att handla igen. Shoppare är sugna på autentiska och personliga shoppingupplevelser.
Detta innebär att under de närmaste åren kommer DTC:er att expandera till områden utanför webben via popup-butiker och detaljhandelspartnerskap, och de kan till och med förgrena sig till tegel och murbruk.
Skräddarsydd läderjacka säljare Av Namnebror är ett utmärkt exempel på detta.
Märket drev nyligen en popup-butik i två veckor i New York City. Företaget använde ett tillfälligt utrymme i den trendiga stadsdelen Nolita.
Anledningen till denna strategi var att de fann att kunderna ville bli mätta personligen för sina skräddarsydda läderjackor. Så popup-butiken har inget lager; allt handlar om upplevelsen.
Märkets vanliga popup-fönster i New York står för 80 procent av onlineförsäljningen. Så det är säkert att säga att det fungerar.
Är en offlineupplevelse eller butik meningsfull för ditt varumärke? Du kanske vill experimentera med offlinehandel snart.
7. Hero Cosmetics
DTC:er använder nya och spännande metoder för att öka genomsnittligt ordervärde (AOV). Men med tanke på DTC-modellens karaktär är det avgörande att all taktik de använder tillför ett värde till varumärket.
Alla kan ställa in en tröskel för gratis frakt. Det är standard. Men DTC-märken använder taktik som gynnar kunden.
Hudvårdsföretag Hero Cosmetics är i framkant av denna nya våg av AOV-förstärkande taktik. För det första har den en poängbaserad lojalitetsprogram som kunder kan använda för att lösa in belöningar.
Bonusen för kunderna här är att poängsystemet innebär att de väljer den belöning de vill ha när de når en viss tröskel.
Dessutom skiljer sig sättet de uppmuntrar till paket från standardmetoden genom att bjuda in kunder att bygga en hudvårdsrutin via ett paket.
Återigen ger detta kunderna större valfrihet. För att inte tala om möjligheten att skapa produktpaket som är mycket personliga för dem.
Att de ramar in det som en hudvårdsrutin är också smart, vilket gör att dess produkter blir klibbiga, dvs de blir sammanflätade i användarens vardag.
Andra banbrytande taktiker du kan implementera tillsammans med dessa är rabatter i olika nivåer eller mystiska föremål när kunder når utgiftströsklar.
8. Prosa
En sak DTC:er gör exceptionellt bra är personalisering. Det kan uppnås snabbare eftersom de har insikt över hela kundresan. De kan kartlägga trattens olika stadier mot reella tal.
Anpassat hårvårdsföretag Prosa är särskilt anmärkningsvärt i detta avseende. Personalisering finns till och med i deras mission statement.
Kundresan börjar med ett frågesport som tar användaren genom frågor om deras demografiska information, livsstil och mål.
Varumärket använder sedan en algoritm för att föreslå individualiserade produkter av vilka det finns 50 miljarder formelkombinationer tillgängliga. Det är mer personligt än en läkarundersökning, för Petes skull!
Varumärket kan personifiera mer än bara produkten genom att samla in den här typen av data. De kan göra innehåll och kommunikation relevant med precision.
Ta det här mejlet från Prose, till exempel:
Det är helt klart inriktat på kunder som de vet är intresserade av hårväxt. Det ger dem till och med ett incitament i form av en rabatt att komma igång med produkten.
Denna nivå av personalisering är lätt att uppnå för felkoder. Var inte rädd för att använda de insikter och data du har.
Slutord
Dessa DTC-varumärken ligger i framkant när det gäller affärs-, marknadsförings- och försäljningsstrategier. Följ deras framsteg och hämta inspiration från deras framgångar.
Om du är ny i spelet, dra nytta av de låga inträdesbarriärerna och/eller ta med en speciell kategori till DTC-utrymmet. Om du driver ett DTC-företag kanske du vill stärka din sociala strategi eller utforska vad du kan göra med marknadsföringskanaler som till exempel SMS.
Vad är nästa steg? Ta reda på vilken taktik du har sett här som är meningsfull för ditt varumärke.