COVID-19 har lärt oss flera värdefulla lektioner, varav en är hur viktiga sociala medier är för företag. Det behöver inte sägas att varje entreprenör nu förstår vikten av att inkludera sociala medier i sin digitala marknadsföringsstrategi.
Varför?
Sociala medier är här för att stanna.
Genom dessa plattformar kan varumärken interagera med konsumenter på ett personligt plan.
Med hjälp av rätt influencers kan företag öka varumärkesmedvetenheten och bygga lojalitet. När det kommer till influencer marketing tar Instagram kakan.
Men Twitter är en underskattad plattform som också har mycket att erbjuda.
Varför ska du använda Twitter för Influencer Marketing?
Twitter erbjuder ett tydligt och kortfattat kommunikationsmedel.
Tweetarnas snabba karaktär gör dem lätta att konsumera, bygga relationer med andra, hålla sig uppdaterade med den senaste utvecklingen och nå nya målgrupper.
2019 hade Twitter 330 miljoner aktiva användare varje månad i USA. Av dessa använde över 40 % av användarna plattformen dagligen.
Men vänta, det finns mer.
Att samarbeta med rätt Twitter-influenser kan förstärka kundens köpavsikt med upp till 88 %.
Imponerande, va?
För att hjälpa dig att utnyttja potentialen för influencer marketing på Twitter, låt oss diskutera några av de bästa metoderna du kan använda för att engagera sig med influencers.
Hur man närmar sig Twitter-influencers: En pålitlig guide
Innan du når ut med ett förslag finns det mycket bakgrundsarbete som du behöver göra. Här är några marknadsföringstips för sociala medier för att komma igång med Twitter influencer marketing:
1. Identifiera din varumärkespersonlighet
Att utveckla en varumärkespersonlighet hjälper människor att relatera till varumärket. Genom att tillskriva mänskliga egenskaper till ditt varumärke framstår ditt företag som mänskligt i potentiella kunders ögon.
Till exempel är Nikes varumärkespersonlighet förknippad med robusthet och spänning, medan Apples handlar mer om sofistikering.
Andra varumärkespersonligheter kan inkludera egenskaper som egendomlighet, uppriktighet, skärpa och kompetens.
Beroende på ditt varumärkes personlighet kan du söka efter personer på Twitter som passar ditt företag. Dessutom, genom att utveckla en konsekvent identitet, vet tittarna vad de kan förvänta sig av dig. Genom att tillhandahålla engagerande och underhållande innehåll kommer du att kunna attrahera en stor följare.
2. Upprätthålla en aktiv Twitter-profil
Nyckeln till framgång med marknadsföring på sociala medier är att engagera sig konsekvent med din målgrupp. Detta hjälper till att fördjupa relationer vilket gör det lättare att nå konsumenter och öka ditt varumärkes onlinenärvaro.
Att upprätthålla en stark närvaro har dessutom en dubbel fördel. Att öka ditt antal följare och engagemang kan hjälpa till att locka influencers som letar efter större följare och räckvidd för sina egna varumärken. Det ger ett starkt incitament att samarbeta med dem.
Använder en hanteringsverktyg för sociala medier som Agorapulse kommer att hjälpa enormt.
3. Lista ner viktiga kriterier
På sociala medier kan vem som helst och alla vara en influencer. Men när det kommer till att hitta en influencer för ditt varumärke vill du samarbeta med en individ som har ett socialt inflytande på sina följare. Lista de kriterier som är viktiga för dig.
Den här listan kan innehålla:
- Engagemangsgrad
- Innehållskvalitet
- Innehållston
- Nå
- Nisch
- Personlighet
4. Filtrera bort influencers
Att hitta rätt influencers som kommer att förstärka ditt varumärkesbudskap och hjälpa dig ner i marknadskanalen kan vara utmanande. Men specialiserade plattformar för influencer marketing kan hjälpa dig att filtrera bort de bästa Twitter-influenterna baserat på din nisch, antal följare eller andra kriterier.
Titta också på den gamla goda söktekniken #hashtag.
Sök helst efter ömsesidigt fördelaktiga relationer. Egenskaperna hos din influencer bör hjälpa dig att uppnå dina marknadsföringsmål, oavsett om det är att öka varumärkesmedvetenheten, öka varumärkesimagen, öka engagemanget, etc.
Det börjar med att tydligt bestämma vad du vill ha från dina Twitter-influencers. Överväg att definiera dina ideala influencers efter målgrupp, ämne eller kampanj. Vanligtvis kan de som delar samma intressen eller tweet-meddelanden som är relevanta för din bransch, produkt eller tjänster påverka målgruppen bäst.
5. Engagera dig med dina utvalda influencers
Innan du når ut till någon online influencer, se till att du gillar deras inlägg eller kommentera dem. Det kan vara ett bra sätt att bryta isen.
För att få influencers uppmärksamhet måste du vara kreativ.
@omnämnanden och retweets är bra sätt att komma in på en influencers radar. Svara på deras frågor eller dela relaterbart innehåll som de har skapat.
Även om detta kan hjälpa dig att bli uppmärksammat av influencern, kan det också bidra till att generera mer engagemang och trafik.
När du har pratat med dem några gånger kan du till och med skicka ett direktmeddelande till dem. Att kommunicera med dem kan hjälpa dig att få mer insikt i deras tankar och preferenser.
Genom att ställa branschrelaterade frågor kan du bedöma om en individ kommer att kunna kommunicera varumärkets image på lämpligt sätt. Och ju mer informerad du är om en influencer, deras nisch, vanor etc., desto bättre position kommer du att ha när det är dags att göra din pitch.
Kom ihåg att bara ställa relevanta, meningsfulla frågor som kan hjälpa en influencer att etablera sig som auktoritetsfigurer. Att uppskatta dem och förklara hur de är viktiga för ditt varumärke kan få bollen i rullning.
6. Erbjud incitament
När du väl har bestämt dig för vilka Twitter-influencers du vill stödja ditt varumärke måste du erbjuda ersättning för deras tjänster. Det är uppenbart att etablerade influencers kommer att föredra monetär kompensation för sina tjänster.
Men många, särskilt mikro-influencers, är mer än villiga att komma överens om andra kompensationsmetoder som:
- Utrop – Du kan hjälpa dem att få mer erkännande.
- Giveaways och rabatter – Erbjud gratis produkter eller rabatter i utbyte mot att du twittrar om sina upplevelser.
- Provision – En influencer som genererar betydande försäljning kan gå med på att arbeta för en provision.
7. Identifiera populära ämnen
Twitter handlar om populära ämnen.
För att skapa innehåll som kan bli viralt och få största möjliga engagemang kan du hoppa in på trenderna. För det måste du lyssna aktivt på ämnen som är trendiga inom din nisch.
Genom att identifiera ämnen som får mest engagemang kan du komma på innehållsidéer som du kan arbeta med. Det är också ett enkelt sätt att hitta influencers som kanske redan skapar sådant viralt innehåll.
8. Använd TweetDeck
För att göra det enkelt för dig att hantera dina influencer-marknadsföringskampanjer, använd TweetDeck. Lägg till alla influencers du är intresserad av att arbeta med till TweetDeck.
Det kan hjälpa dig att hålla ett öga på deras senaste inlägg. Det är en plattform som visar en ström av tweets och retweets av alla konton du har lagt till i din lista. I grund och botten får du kurera ditt flöde.
Att hålla sig uppdaterad kan hjälpa dig att starta konversationer och svara eller kommentera deras inlägg direkt.
Bild via TweetDeck
Ibland kan influencers kontakta dig direkt. Ignorera dem inte. Om de visar intresse för ett samarbete, ta samtalet framåt för att se om ni kan samarbeta. Det kan spara massor av tid och ansträngning.
Slutgiltiga tankar
När det kommer till influencer marketing är Twitter som en mörk häst bland alla andra sociala medieplattformar. Det är en plattform som kan hjälpa dig att fånga din publiks uppmärksamhet endast med några få ord. Om det görs rätt kan Twitter-influenser hjälpa till att generera mer trafik och leads.
Innan du kontaktar en influencer för samarbete, se till att du har gjort en bakgrundskontroll. När du är säker på att de uppfyller dina krav, börja interagera med dem på Twitter. Tänk på att ditt mål bör vara att bygga en meningsfull långsiktig relation med dem.
Har du några frågor om att närma dig Twitter-influencers? Lämna dem i kommentarsfältet.
Du kan lära dig mer om influencer marketing inom Den ultimata guiden till marknadsföring på sociala medier tillgänglig nu.
Vill du spara tid med din sociala medieaktivitet och ändå få ännu fler resultat? Använd det #1 rankade hanteringsverktyget för sociala medier, Agorapulse, och som en vän till Mike Allton är du berättigad att få dina första två månader gratis efter provperioden! Gå till https://www.Agorapulse.com/Allton för att lära dig mer och komma igång.