WooCommerce är världens största handelsplattform, med en marknadsandel på nästan 37 procent.
Visst, vi pratar inte om Googles dominansnivåer, men den är 2,5 gånger större än sin närmaste rival och har en kundbas på mer än 3,4 miljoner företag. Det är imponerande, särskilt med tanke på att det konkurrerar med massiva namn som Squarespace och Shopify.
Så WooCommerce får helt klart något rätt. Men det betyder inte att du kan förvänta dig det starta en WooCommerce-butik sedan luta dig tillbaka när pengarna rullar in. Du behöver fortfarande spika dina meddelanden.
För det ändamålet dök jag in i Drips överfulla e-postarkiv för att plocka ut XX engagerande, iögonfallande, högkonverterande WooCommerce-e-postexempel.
I den här artikeln lyfter jag locket på vad som krävs för att skapa mycket effektiva e-postmarknadsföringskampanjer för din WooCommerce-butik, inklusive tips om:
- Att driva kundens agerande genom beteendebaserade e-postmeddelanden
- Använda uppföljande e-postkampanjer för att öka kundorder
- Bygg en lojal publik genom ESG-meddelanden
Låter bra? Låt oss sedan gå in i det…
7 WooCommerce e-postexempel
1. Visa upp tillbaka-i-lagerprodukter
Den bästa marknadsföringen är ofta djävulskt enkel.
E-postmeddelanden i lager är ett klassiskt exempel. Du säljer en produkt som är så populär att den sålde slut. Så det är vettigt att berätta för folk om det.
När produkter får super populärt kan brist på lager bli nationella nyheter, som när White Claw avslöjade att det var det kämpar för att möta efterfrågan för sin eponyma hårda seltzer.
Men du behöver inte bli intervjuad av CBS för att dra nytta av den höga efterfrågan på dina mest populära produkter. Istället kan du helt enkelt skicka en e-post i lager, precis som underklädesmärket ThirdLove:
Denna taktik fungerar bra eftersom den utnyttjar produktens brist.
Om konsumenterna vet att en vara sannolikt kommer att sälja slut snabbt, är det mer sannolikt att de vidtar åtgärder. Varför? För vi människor tål inte att gå miste om en bra sak.
ThirdLove gör detta e-postmeddelande ännu mer övertygande genom att lägga till en rabattkod ovanför mitten för förstagångsköpare:
Erbjuder du 20 procent rabatt på en svårköpt produkt? Det är ett recept för garanterad försäljning.
2. Snabb åtgärd med beteenderelaterade e-postmeddelanden
Varje e-handelsföretag vill erbjuda den bästa möjliga kundupplevelsen.
Detta innebär i allt högre grad att leverera personliga upplevelser. Så många som 36 procent av köparna – stigande till 43 procent i hushåll som tjänar 100 000 USD+ per år – anser att återförsäljare borde göra mer för att anpassa kundupplevelsen, enligt Forrester Research.
Varumärken är väl medvetna om detta. Ändå kommer de allra flesta fortfarande till korta, med forskning från Bluecore avslöjar det bara 12 procent av återförsäljarna tror att de faktiskt är det Bra att leverera personliga upplevelser till kunder.
Att erkänna att du har ett problem är naturligtvis det första steget för att lösa det.
Ett av de bästa sätten att skapa skräddarsydda upplevelser för din publik är att skicka beteendemejl. Dessa är automatiserade e-postmeddelanden som är laserriktade till enskilda kunder baserat på hur de interagerar med dina produkter och innehåll över flera kanaler, från dina sociala mediekonton till din webbplats.
The Frye Company förstår tydligt värdet av beteende-e-postmeddelanden och använder dem rutinmässigt för att dela personliga produktrekommendationer baserat på kundernas webbhistorik:
Det är inte svårt att förstå varför den här typen av e-post har så stor effekt. Kunden som fick e-postmeddelandet ovan gillade tydligt det smakfulla paret bruna mulor tillräckligt för att klicka på produktsidan.
Det kan finnas hur många anledningar som helst till att de inte köpte direkt. Ett försiktigt knuff – i form av ett beteende-e-postmeddelande i god tid – kan vara all övertalning de behöver för att konvertera.
Och ifall kunden i fråga helt har gått ifrån tanken på att äga just den produkten, lägger The Frye Company till ett gäng andra ”handplockade” produkter, som var och en har en betydande rabatt:
3. Visa uppskattning för kunder med födelsedagsmail
Låt oss vara ärliga: vi gillar alla att känna oss uppskattade.
Oftast vill vi att våra nära och kära och kollegor ska uppskatta oss. Men det är också trevligt när våra favoritmärken tar sig tid att nå ut och tacka oss för vår lojalitet.
Självklart du klart uppskatta dina kunder. Utan dem skulle du bokstavligen inte ha ett företag. Men vad är det bästa sättet att visa det?
En enkel men effektiv taktik är att skicka automatiska födelsedagsmail till kunder, som Anthropologie gör här:
Blir vi verkligen övertygade av att varumärken kommer ihåg våra födelsedatum? Forskning tyder på att svaret är rungande ja.
Enligt fördjupad (om något gammal) analys från Experians marknadsföringstjänstere-postmeddelanden om födelsedagar överträffar reklam-e-postmeddelanden över praktiskt taget alla e-postmarknadsföringsstatistik, och levererar:
- 481 procent högre transaktionsfrekvens
- 342 procent högre intäkt per e-post
- 179 procent högre unika klickfrekvenser
Den enda måtten de gör det inte överprestera på är det genomsnittliga beställningsvärdet – troligtvis eftersom de flesta födelsedagsmeddelanden innehåller någon form av rabatt.
Det finns dock ett uppenbart fel med e-postkampanjer för födelsedagar: många av oss gillar att planera för våra födelsedagar. Och dessa planer innebär sällan att vi kollar våra e-postkorgar.
Av den anledningen lönar det sig att följa upp ditt födelsedagsmeddelande på dagen med ett påminnelsemail en dag eller två senare, precis som ASICS gör här:
Denna taktik ger utdelning, med Experians undersökningar som visar att e-postmeddelanden om födelsedagspåminnelser ger frekvensökningar på minst 20 procent över olika mätvärden – inklusive öppningsfrekvens, genomsnittligt ordervärde och genomsnittlig intäkt per e-post – jämfört med det ursprungliga födelsedagsmeddelandet.
4. Öka beställningar med uppföljande e-postmeddelanden
Uppföljande mejl bör inte reserveras för dina e-postkampanjer för en gång om året födelsedag.
Tänk på dina kunder. Tänk så upptagna de är. Hur stor andel av din publik kommer att kontrollera din inkorg vid den exakta tidpunkten då du skickar ett e-postmeddelande?
Om de inte ser det omedelbartdet finns en stor chans att den hamnar begravd under 30 andra oöppnade e-postmeddelanden, som aldrig kan klickas på.
Av den anledningen lönar det sig att skicka uppföljande e-postmeddelanden varje gång du kör en viktig e-postmarknadsföringskampanj. Siffror från Omnisend visa fördelarna med detta tillvägagångssätt och avslöja att en e-postserie i tre steg resulterar i…
- 90 procent fler beställningar på välkomstmejl
- 75 procent fler beställningar för e-postmeddelanden om återaktivering av kunder
- 63 procent fler beställningar för övergivna kundvagns-e-postmeddelanden
…jämfört med att bara skicka ett enda e-postmeddelande.
Mavi Jeans använder denna taktik för att påminna kunder om tidsbegränsade rabatter:
Återigen är detta tillvägagångssätt enkelt men effektivt. Om du erbjuder en attraktiv kampanj är det naturligt att kunderna kommer att vilja höra om det. Så ge dem den bästa chansen att se ditt meddelande genom att skicka minst ett uppföljande e-postmeddelande.
Det finns dock en hårfin gräns mellan uppföljning och bombardera din publik med flera oönskade meddelanden.
Det är helt okej att skicka ett uppföljande e-postmeddelande eller två för att påminna folk om att ditt Black Friday-rea närmar sig sitt slut eller att din senaste måsteprodukt precis har kommit ut på marknaden.
Överdriv bara inte. Om du följer upp vad som helst och alltkommer din målgrupp snabbt att minska, vilket minskar effekten av framtida uppföljningskampanjer.
5. Demonstrera dina ESG-uppgifter
Inte alla WooCommerce-e-postexempel bör vara öppet försäljningsorienterade.
Visst, du har intäktsmål att nå. Men kom ihåg att många personer på din e-postlista registrerade sig för att de gillar ditt varumärke. De gillar dina meddelanden, värdesätter dina produkter och vill lära sig mer om vad du gör.
I synnerhet vill många ta reda på vad du gör runt omkring miljö, socialt och styrelseskick (ESG)-relaterade frågor.
Miljöfaktorer har blivit allt viktigare för konsumenterna i spåren av pandemin. Enligt Mastercard62 procent anser att det nu är viktigare än någonsin för företag att agera på ett mer hållbart och miljövänligt sätt.
Viktigt är att dina kunder inte bara vill ha du att agera mer hållbart; de förväntar sig att du hjälper till dem göra mer hållbara val också. Forskning från försäkringsbolag Zürich fann att 75 procent vill att organisationer ska göra det möjligt för dem att vara grönare – både när de gör ett köp och kring de val de gör mer generellt.
Ett av de mest påtagliga sätten att visa dina ESG-uppgifter är genom din produktförpackning, eftersom det är en fysisk sak.
Om den är full av engångsplast kommer kunderna att märka (och de kommer sannolikt att bli besvikna). På baksidan, om du tar steg för att minska miljöpåverkan av din förpackning, bör du definitivt skrika om det, som visitkortsföretaget Moo gör i detta e-postexempel:
Ett varningens ord om detta tillvägagångssätt: om du säger att du ska göra något miljövänligt, är det bättre att du följer med på riktigt.
I en Ipsos undersökning avslöjade 34 procent av konsumenterna att de hade undersökt varumärken för att säkerställa att de uppfyller sina hållbarhetsåtaganden. Om du kommer till kort, förvänta dig inte att de stannar kvar.
6. Rikta kunderna mot populära produkter
När du arbetar med e-handel är det ditt jobb att hålla dig uppdaterad med den senaste utvecklingen inom din nisch.
Det är säkert att anta att de flesta av dina kunder gör det inte har e-handelsjobb. De får inte betalt för att hålla fingret på pulsen för nya trender inom mode, teknik eller skönhet.
Följaktligen är det lätt för dem att tappa koll på vad som är hett (och vad som inte är det). Så det är ingen överraskning att forskning från Emarsys avslöjade att nästan en av fem amerikanska konsumenter känner sig överväldigad av val, medan en av tio har backat från ett planerat köp eftersom de fick för många alternativ.
Av den anledningen lönar det sig att peka din publik i riktning mot de senaste måste-ha-produkterna, som Glossier gör här:
Det här e-postmeddelandet fungerar så bra eftersom det inte bara säger: ”Här är en stor lista över alla våra nya utgåvor, snälla köp dem.”
Istället lägger den till en aktuell hook – i det här fallet de svalare temperaturerna under höstsäsongen – för att göra meddelandet mer relevant, handlingsvänligt och användbart för kunderna.
7. Uppmuntra kunder att hänvisa vänner och familj
Om du inte redan kör någon sorts remissprogram går du miste om.
Faktum är att konsumenter är mycket mer lyhörda för rekommendationer från riktiga människor. Enligt Matter Communications61 procent kommer sannolikt att lita på rekommendationer från en vän, familjemedlem eller influencer på sociala medier, medan bara 38 procent sannolikt litar på rekommendationer från varumärken.
Men hänvisningar är inte bara ett effektivt sätt att utöka din kundbas; de hjälper dig också att nå rätt sorts kunder. Ett studie upptäckte att hänvisade kunder:
- Är mer lojala
- Generera högre vinstmarginaler
- Visa ett högre kundlivstidsvärde
Vill du höra de bästa nyheterna? Remissprogram är superenkla att upprätta. Du kan bara dela ett e-postmeddelande som uppmuntrar kunder att hänvisa sina vänner – det är allt som finns.
Det grymhetsfria hudvårdsmärket Frank Body gör rätt i det här e-postexemplet:
Jag gillar hur det här e-postmeddelandet gör det enkelt. Det finns inga komplicerade villkor här – bara löftet om en kredit på 15 € för både hänvisaren och kunden de hänvisar.
WooCommerce + Drip = Fler lojala kunder
WooCommerce erbjuder tillgång till ett nästan oändligt utbud av kunddata.
Droppa ger menande till alla dessa siffror, vilket hjälper dig att förstå hur lojala dina kunder är – och vad det betyder för ditt resultat.
Vi gör det enkelt att hitta kunder som just har upptäckt dig, eller gjort sitt första köp, eller som tagit ett rejält steg mot lojalitet genom att lägga sin andra beställning.
Det hjälper dig att definiera de typer av upplevelser som med största sannolikhet kommer att få resonans hos kunder med högt värde, vilket gör att du kan göra mer av det som fungerar.
Men ta inte bara mitt ord för det. Se själv genom att starta din 14 dagars gratis provperiod.