De flesta varumärken driver sina marknadsföringskampanjer på olika kanaler i silos. Men idag interagerar kunder med sina varumärken över flera kanaler och förväntar sig en enhetlig kundupplevelse.
Att leverera en sömlös kundupplevelse kan vara utmanande om interna marknadsföringsteam är tystade och misslyckas med att kommunicera och anpassa allt sitt marknadsföringsinnehåll till ett enda mål.
Medan marknadsföring i sociala medier har sin egen popularitet och har gett resultat för företag, är SMS-marknadsföring lika effektiv, eftersom den har en fyra gånger högre öppningshastighet än e-postmeddelanden.
Föreställ dig vilken effekt det kan få om du kombinerar SMS-marknadsföring med kampanjer i sociala medier. SMS-marknadsföring anses vara ett av de enklaste och snabbaste sätten att utöka din räckvidd och komma i kontakt med publik, och det finns ca. 4,59 miljarder användare av sociala medier världen över i juli 2022.
Den här artikeln kommer att diskutera olika typer av SMS-marknadsföring, varför du bör integrera SMS- och sociala mediekampanjer och hur du bäst implementerar dessa strategier.
Snabbhopp
Vad är SMS-marknadsföring och vilka olika typer av SMS-marknadsföring finns det?
I SMS-marknadsföring använder företag textmeddelanden för att generera potentiella kunder och kontakta kunder om kampanjerbjudanden, nyligen lanserade produkter, kampanjer och andra viktiga uppdateringar. Det anses också vara en form av mobil marknadsföring som hjälper varumärken att skicka text till befintliga och potentiella konsumenter.
Beroende på typen av meddelanden har SMS-marknadsföringskampanjer två typer: reklamkampanjer och transaktionskampanjer.
PR-kampanjer
Reklamkampanjer skapas med avsikten att skapa intresse kring en produkt eller tjänst. Sådana kampanjer inkluderar att skicka textmeddelanden till befintliga och potentiella kunder och anses vara mycket effektiva för att få mer trafik till din webbplats. Reklamkampanjer inkluderar vanligtvis en uppmaning (CTA) i textmeddelandena och kan antingen vara ett engångsmeddelande eller en automatisk SMS-sekvens.
Dessutom är reklamkampanjer för SMS-marknadsföring utformade för att ge kundanpassade produktrekommendationer, informera dem om lanseringen av en ny produkt, dela affärsuppdateringar eller ge specialerbjudanden.
Transaktionskampanjer
Transaktionella SMS-marknadsföringsmeddelanden skickas till kunder som svar på en åtgärd eller händelse och är ganska effektiva för att driva kommunikationen mellan varumärket och företaget. Dessa SMS-kampanjer kan hjälpa till att minska din försäljningscykel och förbättra din marknadsförings-ROI. Använd den för att ta hand om potentiella kunder, boka en-till-en möten och skicka ut mötespåminnelser, bland annat.
Det är ett utmärkt sätt att vårda relationer med såväl beslutsfattare som konsumenter. De kanske inte öppnar e-postmeddelanden, men textmeddelanden når människor direkt utan att avbryta dem.
Varför ska du integrera SMS-marknadsföring med sociala mediekampanjer?
SMS-marknadsföring är en av de kostnadseffektiva marknadsföringskanalerna eftersom du inte behöver några speciella verktyg för att genomföra dess kampanjer. Om du är skeptisk till att integrera SMS-marknadsföring med sociala kampanjer, tänk på att öppningsfrekvens för SMS är nästan 98 %, medan 97 % av meddelandena läses inom 15 minuter efter att de tagits emot. För e-postmeddelanden är den siffran 21,5 %.
Så varför ska du integrera SMS-marknadsföring med dina sociala mediekampanjer?
- Med hjälp av sociala medier kan du nå ett brett spektrum av kunder och kommunicera med dem genom flera kanaler.
- Kampanjer i sociala medier och SMS-marknadsföring är både kostnadsvänliga och uppnår framgångsrik kundsegmentering.
- Sociala medier skapar ett centraliserat nav för information om ditt varumärke, medan SMS har ett mer personligt tillvägagångssätt, vilket gör de två kanalerna kompletterande.
De 7 bästa strategierna för att integrera SMS-marknadsföring med kampanjer i sociala medier
Lyckligtvis användning av CRM-programvara har gjort det enkelt att integrera alla dina marknadsföringskampanjer på en enda plattform. Med CRM kan du enkelt automatisera arbetsflödet för att skicka ut textmeddelanden varje gång en åtgärd utlöses på din sociala mediesida och vice versa.
Bra sociala medieplattformar kommer att integreras direkt med ditt CRM så att du kan ansluta och spåra kundmeddelanden över hela linjen.
Här är några sätt att integrera din SMS-marknadsföring med dina sociala mediekampanjer och se din räckvidd växa.
#1. Öka dina SMS-opt-in med erbjudanden på sociala medier
Det blir lättare att marknadsföra din SMS-marknadsföringskampanj med hjälp av sociala mediekanaler, eftersom dina följare redan är intresserade av ditt varumärke. Därför skulle de vara angelägna om att registrera sig för din SMS-lista och vara de första att få uppdateringar om kampanjerbjudanden och alla nylanserade produkter eller företagsuppdateringar.
Inkludera en länk som CTA medan du marknadsför dina SMS-opt-in-erbjudanden så att användare kan gå med med ett enda klick. Och CRM-plattformen kommer automatiskt att uppdatera din SMS-kontaktlista, vilket gör det enkelt att skicka ut textmeddelanden i rätt tid till din lista.
Med integrationen av SMS-marknadsföring med kampanjer i sociala medier kan du utnyttja din redan etablerade kundbas och ge attraktiva erbjudanden i stället för SMS-opt-ins.
#2. Skapa text-to-win-tävlingar
Text-to-win-kampanjer är en av de mest populära sms-marknadsföringstaktikerna som företag använder. De kan integreras i nästan alla sociala mediekampanjer, som Facebook, Instagram och Twitter, för att generera mer trafik och potentiella kunder.
För att genomföra en framgångsrik text-to-win-kampanj måste du först bestämma din målgrupp, följt av att identifiera de mål du vill uppnå genom den. Dessa mål kan inkludera leadgenerering, öka konverteringar, förbättra varumärkesmedvetenhet, maximera deltagande, etc.
Med hjälp av dina sociala mediehandtag kan du be folk att skicka ett nyckelord på ett visst nummer och informera dem om belöningarna som skulle följa. När de har skickat det önskade nyckelordet kan du skapa textmeddelandetexten och ställa in automatiska sekvenser med hjälp av ditt CRM-verktyg för att vägleda deltagarna om nästa steg.
Vanligtvis inkluderar text-to-win-tävlingar gratisprodukter, giveaways, evenemangsbiljetter, rabatter, tidig tillgång till produkter som snart kommer att lanseras och semesterpaket. Dessa kampanjer hjälper också till att skapa hype kring varumärket, vilket är användbart när en ny produkt eller tjänst introduceras.
Dessutom kan vem som helst delta i text-to-win-tävlingar var som helst, vilket hjälper varumärken att utöka sin räckvidd till en bredare publik.
#3. Håll kontakten med din publik
Integrering av SMS-marknadsföring med sociala kampanjer hjälper dig att hålla kontakten med din publik hela tiden. Givet att SMS har en öppningshastighet på 98 % och öppnas inom några minuter efter att de mottagits, bevisar det att SMS-marknadsföring och sociala medier går hand i hand.
Du kan använda textmeddelanden för att informera dina kunder om eventuella ändringar, kommande kampanjer eller tävlingar på ditt sociala mediekonto. Du kan till och med kurera dessa meddelanden efter behoven hos din publik och skicka dem meddelanden relaterade till dina inlägg på sociala medier som kanske passar bäst för deras behov.
#4. Skapa en automatisk svarstextkampanj
Närhelst varumärken driver en text-to-win-kampanj ber de deltagarna att delta i tävlingen genom att skicka ett visst sökord. När de tävlande sms:ar nyckelordet deltar de i tävlingen och kan gå vidare till nästa steg.
Men det behöver inte sluta där. Varumärken kan utnyttja denna möjlighet att inkludera ett automatiskt svar när de skickar ett meddelande till sökordet.
Du kan tacka kunden för att delta och lägga till en länk i SMS-meddelandet för att dirigera dem till dina sociala mediekanaler för mer information eller informera dem mer om ditt varumärke.
#5. Skapa riktade SMS-kampanjer med hjälp av Social Media Analytics
Om du slumpmässigt skickar textmeddelanden till dina kunder kommer det inte att ge många svar. Du kan bygga en mycket riktad SMS-kampanj med hjälp av ett analysverktyg för sociala medier. Med en social media-kampanj kan du segmentera din målgrupp utifrån olika filter som ålder, kön, plats, köphistorik och så vidare. Detta hjälper dig att förstå din publiks behov och skicka anpassade textmeddelanden till dem.
Dessutom kan sociala medier-analyser hjälpa dig att spara tid genom att skicka meddelanden i rätt tid till din publik, spåra resultatet av din SMS-marknadsföringskampanj och uppmuntra dem att prenumerera på dina sociala mediehandtag.
#6. Skapa en tävlingskampanj
En kampanj för utlottningar är en där vinnarna utses slumpmässigt och inga deltagandekriterier krävs. Det sägs vara en lågkostnadsmarknadsföringstaktik och kan ha en mycket stor inverkan på att utöka kundräckvidden.
Du kan använda sweepstakes-kampanjtävlingar för att skicka en kod till användare direkt via ett textmeddelande, som leder dem till dina sociala medieprofiler när de klickar. Här kan användare ange koden för att delta i utlottningar, giveaway-tävlingar och mer
#7. Utnyttja Influencer Marketing
En annan metod för att integrera textmarknadsföring med din sociala kampanj är influencer marketing. Influencer marketing är ett betalt partnerskap mellan en influencer och ett varumärke, där den förstnämnda marknadsför ett företag på sina sociala medier.
För att använda influencer marketing i dina SMS- och sociala medier-marknadsföringskampanjer kan varumärken be influencers att nämna nyckelord i sina inlägg som skulle hjälpa kunder att registrera sig för SMS-marknadsföring. Eftersom influencers vanligtvis har en stor följare, skulle det bara hjälpa varumärken att utöka sin räckvidd och få mer trafik på sin webbplats eller butik.
Sammanfatta
Trots framväxten av digital kommunikation fortsätter SMS-marknadsföring att vara en av de mest effektiva strategierna för att vårda kundrelationer. Med en öppen frekvens på nästan 100 % och låga implementeringskostnader är textmeddelanden ett av de bästa sätten för marknadsförare att identifiera och generera leads, öka konverteringar och öka varumärkesmedvetenheten.
Och i kombination med kraften i kampanjer i sociala medier har det potentialen att ta ditt varumärkes popularitet till nästa nivå. Det är ett bra sätt att hålla din publik engagerad. Även om de saknar dina inlägg på sociala medier kan du hålla kontakten med dina textmeddelanden.
Använd denna kombination klokt och se ditt företag växa.