E-handeln fortsätter att växa globalt. År 2020 uppskattar eMarketer att detaljhandelns e-handel kommer att vara värd mer än 4 biljoner dollar. Om du gillar e-handel kan du förvänta dig ökad konkurrens som en konsekvens av global tillväxt. Som sådan måste du utnyttja alla möjliga källor till konkurrensfördelar, särskilt data och analys.
Analytics har visat sig vara en skillnad inom e-handel. Den kan spåra alla dina kunders aktiviteter för att veta var din trafik kommer ifrån, vilka produkter de surfar på, hur lång tid de spenderar på varje sida, vilka varor de lägger i eller tar ur sina kundvagnar och hur framgångsrik du är med att avsluta försäljningen . Detta gör att du kan förstå ditt kundbeteende.
Guy Greenberg, grundare av business intelligence- och analysföretaget CoolaData, tror att förståelse av köpbeteende är nyckeln till ökade konverteringar. Han skriver, ”Avancerad beteendeanalys erbjuder företag denna extra fördel genom att samla in, lagra, berika och analysera rå användardata över tiden.”
Genom att känna till dessa skulle du veta vilka områden du behöver förbättra i dina produkter och tjänster. Detta bygger dock på att möjliggöra analys tidigt. Här är 7 områden där analyser kan hjälpa dig att förbättra dina e-handelsinsatser.
1 – Skräddarsy en kundupplevelse unik för din marknad
Att ge en överlägsen kundupplevelse är avgörande för e-handel. Du bör minimera kundansträngningen från det ögonblick de landar på din sida tills du avslutar försäljningen. Även om det har gjorts mycket forskning för att identifiera ”bästa metoder” att överväga för att skapa användarupplevelser, är det fortfarande viktigt att övervaka hur kunder beter sig i ditt eget sammanhang, särskilt om du verkar på en viss vertikal eller nischmarknad. Till exempel, om du erbjuder fler stora biljetter eller exklusiva varor, kanske köpare vill undersöka mer om produkten jämfört med billigare varor. Analytics kan berätta vilket innehåll köpare letar efter. På så sätt kan du stärka funktioner som omfattande produktbeskrivningar, användarrecensioner och frågor och svar.
2 – Övergiven vagn
Att lämna vagnen är fortfarande ett stort problem för e-handel. E-handel inom alla branscher lider av en genomsnittlig nedläggningsgrad på 70 procent. Skälen bakom varierar från oväntade kostnader till komplicerade kassaprocesser till begränsade betalningsmetoder. Genom analys är det möjligt att lokalisera de exakta fallen när användare lämnar din tjänst. På så sätt kan du förbättra dessa områden och till och med genomföra interventioner för att vinna tillbaka dem.
3 – Förbättra marknadsföringsinsatser
Du kan skapa engagemangskampanjer och lojalitetsprogram baserat på kundernas beteende för att ytterligare förbättra din verksamhet. Analytics kan integreras med automationsverktyg för att hjälpa till att hantera marknadsföringsaktiviteter och kampanjer. Till exempel, i fallet med att vagnen överges, kan automatiseringsverktyg utlösa e-postpåminnelser eller dyka upp kampanjkoder precis när kunder lämnar för att locka dem att driva igenom rean.
4 – Hantera aktier och prissättning bättre
Det är lätt att avgöra vilka produkter som går bra baserat enbart på försäljningssiffror. Detta ger dock inte en komplett bild. Analytics kan hjälpa dig att fördjupa dig i din försäljningsdata. Du kan utforska om det finns produkter som är populärt bläddrade eller läggs till i kundvagnar men som inte blir köpta. Du kan sedan besluta om åtgärder som att justera dina priser. Du kan till och med begränsa din katalog och fokusera på de som genererar bäst vinst för dig. Du kan också överväga att flytta exklusivt om du märker att du flyttar stora biljetter mer än lågprisprodukter.
5 – Minimera avkastningen
Om du någon gång handlat kläder på nätet vet du hur svårt det är att få rätt storlek även om det finns storlekstabeller tillgängliga. Även Amazon-användare måste förlita sig på andra köpares feedback för att förstå plaggets verkliga storlek. Amerikanska modehandlare rapporterar en avkastning på mellan 20 till 40 procent. Felaktig dimensionering är till stor del ansvarig för en så hög andel. Handlare måste stå för mycket av kostnaderna för returer. Med den höga räntan kostar avkastningen många företag. För att hjälpa till att bekämpa detta använder personaliseringsplattformen True Fit analyser för att tillhandahålla passformsbetyg och storleksrekommendationer för shoppare. Detta minskar köparens oro och sparar handlare på returer.
6 – Aktivera personliga rekommendationer
Personalisering är en viktig drivkraft för kundernas engagemang. En viktig ingrediens i Amazons hemliga sås är dess personliga rekommendationsfunktion. Rekommendationer står för 35 procent av försäljningen. Rekommendationsmotorn drivs av algoritmer som bygger på analys av omfattande historisk kunddata. Du kan definitivt utforska implementeringen av din egen rekommendationsmotor och detta kräver spårning av kundbeteende i början.
7 – Förbered dig för gränsöverskridande e-handel
Utvecklingen inom logistik och betalningstjänster har gjort det möjligt för många e-handelsföretag att bli globala. En viktig utmaning för gränsöverskridande e-handel är dock lokalisering. Kultur har stor inverkan på köparens attityder och preferenser. Till exempel föredrar vissa regioner särskilda produkter trots att de inte presterar bra på dina andra marknader. Genom att använda analyser kommer du att kunna jämföra användarbeteenden som är specifika för varje marknad, vilket gör att du kan anpassa dina strategier och kampanjer därefter.
Det väsentliga att förstå om analys är att det ger dig objektiv information om ditt företag. I en affärsmiljö med hög risk som e-handel är det viktigt att lita på hårda siffror snarare än ren intuition. Att ta till sig analys tidigt hjälper dig att vara uppmärksam på alla trender som påverkar ditt företag. Med hjälp av dessa insikter kan du sedan pivotera därefter. Genom att adoptera tidigt kan du också samla in längre historisk information om dina kunder och din verksamhet. Dessa kan visa sig vara användbara för ditt företag längre fram, särskilt när du implementerar engagemangsprogram och personaliseringsfunktioner.