Affiliate-marknadsföring har funnits länge, och det är fortfarande ett av de bästa sätten för publicister och bloggare att utnyttja inkomster. Nedan finns sju lukrativa strategier för den som vill ge sig in på affiliatemarknadsföring.
1. Bygg och utveckla ditt samhälle
Din webbplats är en inkomstkälla och en perfekt plattform för att skapa en community. Att bygga dina användares databas är ett av de mest använda verktygen för affiliate-marknadsföring. Använd din webbplatstrafik för att ständigt växa ditt lojala samhälle på andra kanaler:
– Konton på sociala medier. Omdirigera publiken från din webbplats till din Facebook, Instagram och Twitter genom att placera en ”Följ oss”-widget eller ikoner för sociala medier på huvudsidan. Det kommer att hjälpa dig att öka din närvaro på sociala medier och bygga en starkare relation med din publik.
– Nyhetsbrev. E-postmarknadsföring är gratis reklam. Skapa ett fängslande registreringsformulär på din webbplats och placera det på en synlig plats. Du kan skaffa kontakter direkt genom generering av potentiella kunder (ett formulär på din målsida, Facebook-grupp och så vidare). Erbjud incitament som en gratis produkt eller provperiod i utbyte mot en prenumeration (guide, checklistor, presentkort, etc.) för att väcka uppmärksamhet och stimulera människor att lämna sina kontakter.
– Blogg. Fyll din blogg med värdefullt innehåll för att skapa läsarnas intresse. Lägg upp länkarna till dina bloggartiklar på din webbplats och sociala mediekanaler. Använd iögonfallande rubriker för dina inlägg. Vi lever i klickbete-eran, så det är viktigt att dra till sig användarnas uppmärksamhet i detta inledande skede.
Snart kommer du att kunna tjäna pengar på varje plattform individuellt. Om du inte använder din webbplats för att få följare på andra marknadsföringsplattformar ännu, börja nu.
2. Använd affiliate länkar
Ett grundläggande verktyg i partnermarknadsföring, nybörjare missar ofta affiliate-länkar på sina webbplatser. Affiliate-länkar kopplar samman webbplatser och hjälper till att generera intäkter.
När du väljer bland ett brett utbud av affiliate-marknadsföringsverktyg som widgets och sökformulär, använd alltid länkar. Mer bekant för webbplatsbesökare, länken uppfattas som en rekommendation eller uppmaning (CTA).
Däremot kräver widgets mer tid för användarna att förstå alla detaljer, medan banners kan betraktas som annonser. Internetanvändare ignorerar ofta webbsideszoner som sannolikt innehåller visningsannonser (kallas ibland ”bannerblindhet”).
Länken ska vara inspirerande. Det är därför det är viktigt att lägga till en motiverande uppmaning till den. Du kan till exempel använda CTA:er som ”läs mer om biluthyrning”, ”generera högre inkomst med dessa tips” etc.
3. Behåll din publik
Använd ominriktningskampanjer för att nå användare som har interagerat med din webbplats tidigare. Det visar sig att 97 % av människorna som besöker din webbplats för första gången lämnar utan att köpa något. Du kan dock ta tillbaka dem och höja din totala inkomst.
Kolla in Google Ads, Facebook-retargeting och LinkedIn-annonser för att skapa ominriktningskampanjer. Även om denna form av onlineannonsering kräver färdigheter, kommer du att kunna påminn dina webbplatsbesökare om dina produkter och tjänster efter att de lämnat utan att köpa när du har lärt dig det.
4. Även om du hittat det bästa, prova alltid nytt
Efter att ha provat ett stort antal affiliate-nätverk har du förmodligen valt några som fungerar bäst. Det betyder dock inte nödvändigtvis att du ska sluta. Nyckeln är att alltid hålla den under radarn. Fortsätt att testa nya affiliate-plattformar och verktyg, även om du är nöjd med nuvarande partners och totala intäkter.
Under pandemin ändrar reseannonsörer eller stänger till och med sina affiliateprogram. Nu är det ett bra tillfälle att se över dina erbjudanden och kolla in alternativa program på marknaden eller mer lukrativa nischer som du kan gå med i.
Det ständiga sökandet efter de bästa metoderna kommer att hålla dig ombord, hjälpa dig att veta vad som är trendigt och alltid tjäna på affiliate-marknadsföring. Att välja rätt affiliateprogram gör att du kan slå huvudet på spiken i affiliatebranschen från början.
Diversifiera därför dina inkomstkällor, hitta annonsörer med högre provision på produkter du redan marknadsför och utforska andra nischer. Du kan till exempel tillämpa dina kunskaper på delar av rese-, mjukvaru- eller finansbranschen som verkar lukrativa.
5. Blanda ämnen och nischer
Du kan alltid hitta andra relaterade nischer och tjäna på dem. Låt oss säga att din webbplats bara är inriktad på resor, men din publik kan behöva fler tjänster. Till exempel kommer resenärer från Europa till USA att behöva en adapter för att ladda sina enheter eftersom uttaget är annorlunda. Tänk framåt och erbjuda din publik sådana produkter.
Under pandemin rusade många medlemsförbund till andra nischer som erbjöd fler visningar och bättre konvertering. Onlineunderhållning, matleverans, ekonomi, e-handel och sjukvård är bland dem. Medan hela ekonomin verkar vara i depression, har vissa nischer upplevt en uppgång och kommer med all sannolikhet att fortsätta på denna väg, inklusive:
- Ekonomi och distansarbete
- Hälsa, fitness och välbefinnande
- Hushållshäftklamrar och måltider
- Underhållning
- Kommunikationsprogramvara.
Om du byter till en ny nisch eller kombinerar olika, kan du använda samma plattform som du använde för att köra dina affiliatekampanjer men bredda omfattningen av ämnen och marknadsföra erbjudanden i en annan nisch. Till exempel behöver du inte bli en matbloggare för att börja marknadsföra mat- och måltidsleverans affiliate-program i den nuvarande situationen. Du kan helt enkelt berätta för din publik om din sociala distanseringsupplevelse och dela hur du har hanterat de problem som alla står inför. Till exempel kan recensioner av matleveranstjänster vara mycket värdefulla för din publik.
Detsamma gäller andra nischer. För att främja finansrelaterade erbjudanden behöver du alltså inte nödvändigtvis skapa en innehållsrelaterad webbplats och begränsa dig till denna nisch. Detta beror på att ekonomiskt välbefinnande är en av de mest aktuella frågorna och nästan alla verkar intresserade av det, särskilt nu.
Kom ihåg att en del av din publik behöver extra tjänster och varor utöver dina huvuderbjudanden. Det kan vara en extra inkomstkälla för dig.
6. Växa ditt varumärke
Du kommer att kunna öka din inkomst snabbare om du bygger ett varumärke. Du kan använda PR och få ditt företag eller dig själv att presenteras i välkända publikationer och utveckla en innehållsplan för dina sociala medieplattformar. Detta kommer att minska kostnaderna för att locka besökare. Om du kan behålla publiken på din webbplats istället för att byta dem till andra plattformar – gör det. Använd White Label-lösningar eller arbeta via API. I det här scenariot kommer en användare att köpa en tjänst på din plattform och mer sannolikt att vara tillbaka i framtiden.
Det är dock inte alltid fördelaktigt att behålla användare på din webbplats. I vissa fall kan det leda till mer försäljning genom att skicka användare till annonsörernas webbplatser. Till exempel när köpet är dyrt eller din affiliatepartner har ett välkänt och mer pålitligt varumärke.
7. Tänk på din inkomst i förväg
När du bestämmer dig för vilket innehåll du vill lägga upp på din webbplats, välj det du kan tjäna pengar på. Det är tydligt att allt inte handlar om inkomst. Men intäktsgenerering leder dig till fler resultat än ökad trafik. Du kanske har hundratals besökare som kommer till din webbplats varje dag, men trafik konverteras inte till försäljning utan rätt placering av verktyg och länkar. För att tjäna pengar behöver du att ge företräde åt innehållet du kan implementera till affiliate-länkar och orsaka avsikten att köpa något. Att skriva i sig kommer inte att ge inkomst om du inte tjänar pengar på webbplatsen med affiliate-marknadsföring eller genom att sälja din produkt.
Tänk i förväg på vad du kan sälja genom ditt innehåll. Välj en produkt eller tjänst som du vill rekommendera och inkludera en affiliate-länk till den på din webbplats. En provision kommer att betalas vid en lyckad affär: din besökare köper nämligen den marknadsförda produkten/tjänsten via din länk. Till exempel kommer berättelser som ”Hur man bokar en bussbiljett i New York City” att vara svårare att tjäna pengar på genom affiliate-överföringsprogram än ”Hur man tar sig till centrum från flygplatsen.”
Vilken webbplats som helst kan ge dig en vinst om du vet hur du tjänar pengar på den. Men fokusera inte bara på en hög inkomst; fokusera istället på kvaliteten på din webbplats och använd intäktsgenereringsmetoder smart. Trafik, typ av marknadsförd produkt/tjänst och placering av affiliate-länken ökar intäktsgenereringen.
Sammanfattning
Det finns många sätt att boosta din strategi för affiliatemarknadsföring, och för att öka din exponering så gott som möjligt kan du försöka kombinera olika metoder.
Experimentera alltid, leta efter olika alternativ och välj de som fungerar bättre för din publik. Försök att involvera mångsidiga kanaler, som sociala medier, e-postmarknadsföring, webbseminarier och andra, för att få och engagera din publik.