Webbplatspopups är en marknadsförares bästa vän, vilket gör att vi kan fånga ledningar och rikta in dem med konverteringsorienterade meddelanden.
Siffror visa att den genomsnittliga e-postpopupen konverterar tre procent av webbplatsbesökarna, vilket stiger till hela 60 procent eller mer.
Med andra ord, om din webbplats lockar 10 000 personer varje månad och du kör en e-postkampanj med bästa resultat, du kan förvänta dig att fånga över 3 000 e-postadresser i månaden.
Tänk bara vad du kan göra med all den där saftiga informationen.
Självklart inte Allt webbplats popup-fönster är så effektiva. Jag har sett min andel av popup-fönster och några av dem är det bara dåligt— De är generiska, de ser otäcka ut och de avbryter användarresan.
Vad skiljer de bästa popup-fönsterna från resten? Personalisering.
En personlig popup når den potentiella kunden vid exakt rätt tidpunkt, förstår deras preferenser och ger dem ett erbjudande eller en rekommendation som helt enkelt är för bra för att ignorera.
De spelar också in i konsumenternas preferenser, med forskning från McKinsey & Company avslöjar att:
- 71 procent av konsumenterna förväntar sig att företag ska leverera personliga interaktioner
- 76 procent känner sig frustrerade när deras upplevelser är det inte personliga
Lyckligtvis gör Drip det enkelt för marknadsförare att skapa personliga popup-fönster baserat på besöksdata i realtid.
Våra verktyg låser upp praktiskt taget oändliga popup-anpassningsmöjligheter. Men eftersom jag inte har praktiskt taget oändligt med utrymme eller tid att skriva den här artikeln, har jag samlat ihop sju av mina favorit personliga popup-exempel för din njutning och inspiration:
Topp 7 personliga popup-exempel
Visa upp nya produkter för återkommande kunder
Såvida du inte enbart säljer produkter med lång livslängd och hög biljett – som madrasser eller soffor – kommer återkommande kunder att vara en extremt värdefull målgrupp för din e-handelssida.
När en shoppare återvänder till din webbplats efter att ha gjort sitt första köp är de på god väg att bli en lojal kund.
Och lojala kunder är en absolut guldgruva av möjligheter. De kommer att köpa från dig upprepade gånger; konvertera till en högre takt; berätta för vänner och familj om dina produkter; och 56 procent kommer till och med välja dig framför ett billigare alternativ.
Men det finns inga garantier i marknadsföringen.
Bara för att någon har köpt av dig tidigare betyder det inte att de kommer att göra det igen. Det finns många andra återförsäljare som gärna vill stjäla dem från dig.
Om du ska köra upprepade köp från återkommande kunder är det i ditt bästa intresse att peka dem mot dina bästa och smartaste produkter.
En taktik är att rikta in dem med en personlig popup som:
- Välkommen tillbaka till din e-handelsbutik
- Visa upp dina senaste produkter
Med denna popup säger du effektivt till kunderna: ”Vi värdesätter ditt företag – och vi ser fram emot att du ska se vår nya kollektion.”
Lägg till ”Liknande produkt”-popups till slutsålda sidor
Du har övertalat en potentiell kund att besöka din webbplats.
De har klickat runt och hittat en produkt de älskar. De är på väg att lägga i kundvagnen – bara för att inse att det är det slut i lager.
Stockouts är irriterande för konsumenterna – men de är en mardröm för återförsäljare. Du förlorar inte bara en enda försäljning; du potentiellt går miste om en helhet livstid av framtida intäkter.
En undersökning från 2021 från McKinsey avslöjade att bara 13 procent av shoppare som upplever produkter som inte är i lager kommer att vänta på att varan ska komma tillbaka, med 32 procent som säger att de skulle köpa den från en annan återförsäljare istället.
Jag vet vad du tänker: ”Om en produkt är slut i lager, kan jag inte bara ta bort eller dölja den?”
Kanske. Men om du har tusentals varor i din e-handelsbutik, var och en med flera färgställningar eller andra varianter, blir det lite mer komplicerad.
Men det är inte bara dåliga nyheter: två femtedelar av de tillfrågade i McKinseys undersökning avslöjade att de skulle byta till ett annat märke eller produkt om varan de ursprungligen ville ha var slut i lager.
Det är därför du bör lägga till en relaterad produktpopup på alla produktsidor som inte finns i lager:
Om du kan peka den besvikna kunden i riktning mot en liknande, produkt i lager har du en chans att behålla sin verksamhet.
Dela USP med nya kunder
Naturligtvis kommer inte alla dina marknadsföringsinsatser att riktas mot befintliga kunder. Om du ska nå dina tillväxtmål kommer du att behöva attrahera och konvertera många nya kunder också.
Det kan vara lättare sagt än gjort. Generellt sett konverterar nya kunder till en lägre takt än återkommande.
Forskning från Episerver avslöjade att 92 procent av konsumenterna besöker ett varumärkes webbplats för första gången av skäl annat än att köpa. Istället:
- 45 procent söker efter en produkt eller tjänst
- En fjärdedel jämför priser eller andra variabler
- Mer än en av tio letar efter butiksdetaljer
Så ska du bara acceptera att förstagångsbesökare sannolikt inte kommer att konvertera? Eller rikta in dem med meddelanden som flyttar dem längs vägen till köp?
Jag vet inte om dig, men jag föredrar alternativ #2.
Ett tillvägagångssätt är att skapa en personlig popup som endast visas för förstagångsbesökare på webbplatsen och visar upp dina mest attraktiva USP:er:
Naturligtvis måste du bestämma dig som USP:er att inkludera i din popup.
Men jag gillar exemplet ovan eftersom det tar bort ett potentiellt köphinder: om den nya kunden i fråga inte gillar sitt köp kan de prova det hemma i 30 dagar och få full återbetalning, utan kostnad.
Givet att övergiven vagn kan hända eftersom kunderna tycker att returpolicyn är otillfredsställande, är det lätt att föreställa sig att denna popup resonerar med nya webbplatsbesökare.
Minska antalet övergivna vagnar med popup-fönster för gratis frakt
Låt oss hålla fast vid övergivna vagnar, eftersom de är en annan stor huvudvärk för återförsäljare på nätet.
Enligt Baymard Institute, slutar nästan 70 procent av alla kundvagnar övergivna. Visst, några av dessa kunder kan gå på konverteringen vid ett senare tillfälle. Men mycket kommer helt enkelt att studsa, för att aldrig ses igen.
Vad händer här? Spelar konsumenter spel med dig? Gör de bara kärlek handlingen att klicka på ”lägg till i kundvagn”?
Det finns faktiskt en hel del anledningar till varför potentiella kunder kan hoppa av under kassaprocessen. Och enligt X Leveransnågra av de vanligaste orsakerna är relaterade till frakt:
- 28 procent av de som lämnar vagnen behövde produkten snabbare än leveransdatumet för standard/gratis leveransoch var inte beredda att betala en premie för snabb frakt.
- 27 procent dumpade sina vagnar pga återförsäljaren erbjöd inte gratis frakt och standardfrakten var för hög.
- 26 procent behövde produkten direkt, men webbplatsen erbjöd inte leverans samma dag eller hämtning i butik.
Det här säger mig två saker.
För det första bör du absolut använda personliga popup-fönster för att rikta in sig på kunder som är ”på färd” att överge sina kundvagnar.
Och för det andra borde du erbjuda fri frakt i din övergivna kundvagn.
Fortfarande inte övertygad? Här är ytterligare en statistik för dig:
Gratis frakterbjudanden är mycket mer effektiva för att få konverteringar än prisrelaterade rabatter.
Det är rätt. Enligt Retention Scienceomvandlingsfrekvenser för kampanjer för gratis frakt varierar från 0,22 procent – 1,9 procent, jämfört med bara 0,1 procent – 0,8 procent för rabatter i procent.
Marknadsför en incitamentsbaserad merförsäljning
Så gratis fraktbaserade erbjudanden är ett effektivt sätt att minska övergivna vagnar.
Det är väl och bra. Men skulle det inte vara det bara persika om du kunde dra nytta av konsumenternas kärlek till fri frakt för att öka försäljningen också?
Det visar sig att du kan – och personliga popup-fönster kan få det att hända.
Innan jag gräver i bästa praxis för gratis fraktbaserad merförsäljning, låt oss diskutera hur att inte göra det.
Föreställ dig att du precis har kommit till en kategorisida. I det här skedet finns det ingenting i din kundvagn. Ändå får du omedelbart en popup som säger något i stil med: ”Spendera 100 USD mer för att kvalificera dig för gratis frakt.”
Spendera $100 mer? Du har inte spenderat något ändå—du har knappt haft möjlighet att se dig omkring.
Skräppost som denna ger popup-fönster ett dåligt namn. I bästa fall avbryter de köparens resa; i värsta fall får de dig att se påträngande och desperat ut.
Det meddelandet känns mycket mer övertygande om du redan har lagt till en vara eller två i din kundvagn och närmar dig tröskeln för gratis frakt.
Ännu bättre, anpassa den ytterligare genom att föreslå produkter som passar kundens tidigare surf- eller köpvanor:
Korsförsäljning genom att lyfta fram kompletterande produkter
Merförsäljning är ett sätt att öka intäkterna utan att behöva generera mer webbplatstrafik.
Ett annat tillvägagångssätt är korsförsäljning— lägga till en befintlig försäljning genom att rekommendera en eller flera kompletterande produkter. Om det gjorts bra, kan det ha en kraftfull inverkan på ditt resultat, med forskning från McKinsey avslöjar att strategier för korsförsäljning och kategoripenetration ökar försäljningen med 20 procent och vinsten med 30 procent.
Som med alla typer av popup-fönster ligger nyckeln till detta tillvägagångssätt i att rikta in sig på kunder med rätt meddelanden i rätt ögonblick.
Du vill inte spåra ur vägen till köp genom att slå dem med en korsförsäljningspopup innan de har lagts i kundvagnen.
Och du definitivt vill inte avbryta dem medan de är halvvägs i kassaprocessen. Kom ihåg att varukorgens övergivna andel är nästan 70 procent, så ditt enda fokus i detta skede är att konvertera dem så snabbt och smärtfritt som möjligt.
Vänta istället tills de har slutfört transaktionen och servera dem sedan med en personlig popup med relevanta, relaterade produkter:
Skapa personliga popup-fönster i flera steg
Du har antagligen hört att om du lägger till många inmatningsfält till en webbplats popup kommer att torpedera din omvandlingsfrekvens.
Vår data definitivt backar upp detta. Vi analyserade en miljon popup-visningar, filtrerade bort de med 2 000 visningar eller färre och segmenterade genomsnittliga konverteringsfrekvenser efter antalet formulärfält:
Så där har du det. En- och tvåfältsformer omvandlas i samma takt. Men omvandlingsfrekvenserna faller av en klippa om du lägger till ett tredje inmatningsfält (och falla ännu lägre om det finns ett fjärde eller femte fält).
Det är synd, eftersom det bara låter dig fånga de mest grundläggande kunduppgifterna – troligen namn och e-postadress.
Men vänta: det finns en twist på sagan.
Visst, webbplatsbesökare gillar inte popup-fönster fyllda med massor av fält.
Men vår forskning fann också att när en popup har flera steg, tre fjärdedelar av potentiella kunder som slutför det första steget kommer att mata in mer information i andra steg.
Låt oss överväga hur det kan se ut.
Du kan ha en popup som frågar besökarna om deras namn och e-post…
…följt av ett andra steg som frågar efter deras produktpreferenser:
Varför spelar något av detta någon roll?
För det tillåter dig omedelbart servera dem med en popup som hänvisar dem till dina mest relevanta produkter, baserat på deras preferenser gav dig precis.
Hur är det för en personlig shoppingupplevelse?
Öka konverteringar med personliga popup-fönster från Drip
Att förstå de mest effektiva typerna av personliga popup-fönster för att driva försäljning och intäkter är bara en del av pusslet.
Att ha de tekniska färdigheterna för att bygga och implementera dynamiska, engagerande popup-fönster på varumärket är en helt annan utmaning.
Men det finns en enkel lösning: Droppa.
Börja med våra förbyggda popup-mallar och anpassa sedan till ditt hjärta – knappar, typsnitt, färger och stilar.
Välj vem du riktar dig till, när och med vilka meddelanden. Vill du engagera en kund som inte har köpt på ett tag? Vill du dölja registreringsformulär från lojala kunder? Rikta in dig på nya besökare med ett exklusivt erbjudande för förstagångsköpare? Droppa gör det enkelt.
Ta reda på det själv genom att registrera dig för din 14-dagars gratis provperiod idag.