Ända sedan de gamla babylonierna börjat avlägga nyårslöftengryningen av ett nytt år har varit en tid av förändring och tillväxt.
Snabbspola framåt cirka 4 000 år och traditionen lever i gott humör, particularly
bland yngre konsumenter, med forskning från YouGov avslöjar att ungefär två femtedelar av amerikanska under 30-åringar fattar beslut.
De goda nyheterna för marknadsförare? Många av dessa beslut – från att leva hälsosammare och gå ner i vikt till personlig förbättring och resor – kommer sannolikt att involvera spendera pengar.
Men konsumenterna har inte en bottenlös grop av kontanter. Med den genomsnittliga amerikanska vuxen förväntas spendera cirka 870 USD på julklappar år 2022 krävs det knivskarpa meddelanden för att öppna dina kunders plånböcker.
Hur ser det ut? För att ta reda på det har jag doppat i Drips kavernösa e-svepfil för att spåra sju av de bästa nyårse-postexemplen…
7 Nyhetsbrevsidéer
Recess: Ta del av Mindfulness Trenden
Det är rättvist att säga att livet har varit ganska stressigt under senare år.
En undersökning från mars 2022 från American Psychological Association fann att 87 procent av amerikanska vuxna känner att det har funnits en ”konstant ström av kriser” sedan 2020, medan 73 procent säger att de känner sig ”överväldigade” av antalet problem som världen står inför idag.
Så det är ingen överraskning att ett växande antal konsumenter tar aktiva steg för att känna mindre stressad. Till exempel har antalet amerikaner som utövar yoga ökat från 21 miljoner 2010 till 34,4 miljoner år 2021medan en av fem amerikanska konsumenter använt en mindfulness- eller meditationsapp under tredje kvartalet 2022.
Denna trend återspeglas i våra nyårslöften, med två av de mest populära löften—leva hälsosammare och personlig förbättring eller lycka— i linje med vår växande kärlek till mindfulness.
Allt detta är fantastiska nyheter för märken som Recess, som gör ”drycker och pulver för att hjälpa dig att känna dig lugn och cool trots den stressiga världen omkring dig”. Inför nyårsafton 2022 delade det följande e-postmeddelande med sina kunder och uppmanade dem att ”ta lite mer tid för dig själv”:
Jag gillar det här nyårse-postexemplet eftersom det inte försöker ändra konsumenternas uppfattning; det uppmuntrar dem att göra något de är redan funderar på.
Som sådan känns det knappt som att Recess säljer något i det här e-postmeddelandet. Det är bara att lyfta fram en trend och rekommendera en produkt som passar.
Goop: Erbjud stilrekommendationer
Oavsett om du ser bollen falla på Time Square, deltar i ett fyrverkeri eller håller en hemmafest, är nyårsafton en utpräglad sociala angelägenheter.
Men samtidigt som vi alla älskar att umgås med våra närmaste, kan det också vara lite stressigt – inte minst när det kommer till att klä ut sig. Verkligen, hälften av amerikanerna säg att välja en outfit är den mest stressframkallande delen av att gå ut, medan ungefär en fjärdedel har avbrutit middagsplanerna eftersom de inte kunde hitta något att ha på sig.
Så varför inte ta ett blad från Goops bok genom att erbjuda din publik några stylingtips på nyårsafton?
Det här e-postmeddelandet fungerar bra eftersom det balanserar försäljningsorienterade meddelanden med genuint användbara råd.
Jag gillar också hur det inte är bara om festkläder. Även om du inte planerar en stor utekväll eller social samvaro för NYE, finns det något i det här e-postmeddelandet för dig.
AllSaints: Lansera en rea före NYE
Jag har redan noterat hur semesterperioden är en dyr tid på året. Så det är knappast förvånande att YouGovs forskning fann att ungefär ett av åtta nyårslöften relaterar till ekonomiska mål.
Detta är ett potentiellt problem för marknadsförare. Om din publik aktivt vidtar åtgärder för att spara pengar, hur kan du tvinga dem att tappa lite mer pengar inför nyårsafton?
Du kan alltid följa AllSaints ledning genom att lansera en speciell rea med NYE-tema.
Naturligtvis finns det en uppenbar utmaning med denna strategi:
Du måste starta rean så tidigt att kunderna kan beställa i tid för att deras snygga nya outfits ska anlända före den stora kvällen. I verkligheten innebär detta nästan säkert att du marknadsför din rabatt inför julvilket riskerar att störa dina andra festliga kampanjer.
Så är en försäljning före NYE verkligen en så smart taktik?
I slutändan beror det på ditt varumärke och din målgrupp. AllSaints riktar sig till en yngre publik som är mer benägna att aktivt leta efter en ny outfit som debuterar den 31 december, så det är värt att ta en paus från deras vanliga e-postmeddelanden med presenttema.
Om din målgrupp blir äldre eller är mer familjeorienterad kanske en kampanj som denna inte passar så bra. Och det är bra. Marknadsföring är trots allt inte tänkt att vara en helhetssyn.
Bed Bath & Beyond: Främja snabba fraktalternativ
Delta i kontorsfester; köpa och slå in presenter; resa över landet för att träffa din familj. Det är rättvist att säga att det finns mycket som håller oss sysselsatta under dagarna och veckorna fram till jul.
Allt detta gör att nyårsafton ofta kan vara något av en eftertanke.
Även om vi har konkreta planer kanske vi inte vidtar några åtgärder för att förbereda oss för dem. Nästa sak vi vet, det är den 29 december, och vi har inte tillräckligt med mat och dryck – eller stolar – för alla människor som har svarat på vår NYE-fest.
Det är vid sådana här tillfällen som vi tackar våra lyckliga stjärnor för att det finns en pickup vid trottoarkanten.
Det är uppenbart att COVID-19 introducerade glädjen med hämtning vid trottoarkanten och i butik för ett gäng människor som annars kanske inte hade använt det.
Men det här är ingen flyktig trend. Handla om hälften av amerikanerna använde pickup vid trottoarkanten före och under pandemin, medan 33 procent av de under 50 i USA som började använda den under pandemin planerar att fortsätta göra det.
I en värld efter coronavirus kommer upphämtning vid trottoarkanten verkligen till sin rätt när hastigheten är avgörande, vilket hjälper kunder att göra sista minuten-köp som annars inte skulle komma fram förrän långt efter att NYE-fyrverkerierna har slocknat.
I mitt e-postexempel för nästa nyår visar Bed Bath & Beyond hur man effektivt marknadsför en tjänst som hämtning vid trottoarkanten. Som du kan se börjar allt med en stark e-postämnesrad:
Återförsäljaren lutar sig åt bekvämligheten med hämtning vid trottoarkanten, och betonar den hastighet med vilken beställningar kan läggas och hämtas sina beställningar.
Dessa meddelanden säkerhetskopieras i e-postmeddelandet genom en enkel banner som uppmuntrar kunder att köpa allt de behöver för att fira det nya året:
Upphämtning vid trottoarkanten är naturligtvis inte ett alternativ för alla. Om du är en online-återförsäljare eller direkt till konsument, finns det ett par andra lösningar du kan utnyttja:
- Uppmuntra kunder att betala för snabb frakt
- Investera i en mikrouppfyllelsemodellöppnar mindre lager nära stora befolkningscentra
- Rikta in dig på kunder tidigare och hjälper dem på så sätt att övervinna rusningen i sista minuten
Sweaty Betty: Främja hälsosamt liv
Utan tvekan inspirerade av semesterperiodens överdrifter, prioriterar många av oss ett hälsosamt liv i våra beslut. I själva verket namngav YouGovs forskning det som vår mest populära upplösning, med en av fyra amerikaner som lovar (till sig själva) att leva hälsosammare liv på det nya året.
Det här känns som ett hemkörning för vilket märke som helst inom hälso- och träningsnischen. Precis som med mindfulness-trenden handlar det helt enkelt om att visa upp produkter som konsumenter är planerar redan att köpa.
Naturligtvis är ingenting någonsin så enkelt i marknadsföringsvärlden. Det finns tusentals av hälso- och fitnessrelaterade varumärken, alla kämpar om en bit av kakan.
Av den anledningen bestämde sig yogamärket Sweaty Betty för att försköna affären genom att marknadsföra en upp till 50 procent rabatt rea tillsammans med nyårsmeddelanden:
Det här e-postexemplet för nyår visar inte bara upp en populär produkt, utan det ger också en rejäl rabatt. Det är en svår kombination för konsumenter att ignorera.
Mugsy: Önska din publik ett Gott Nytt År (och marknadsföra dina USPs)
Vi alla vet e-post marknadsföring är en fantastisk intäktsdrivare. Dess avkastning på investeringen är oöverträffad, levererar 36 USD i intäkter för varje spenderad USD.
Men det betyder inte varje e-postmeddelande du skickar representerar en möjlighet att öka ditt resultat.
Ta mejl på nyårsafton. För de allra flesta människor är det helt enkelt inte en prioritet att kontrollera sina e-postkorgar när midnatt närmar sig – de har bättre saker att göra.
Så det är ingen överraskning det forskning från DMD fann att den genomsnittliga öppningsfrekvensen för e-post den 31 december bara är 5,7 procent. Och den sjunker ännu lägre – till ynka 3,5 procent – på nyårsdagen.
För att sätta det i perspektiv, DMD rapporterade att den genomsnittliga öppningsfrekvensen för e-post för 2021 som helhet låg på 13,59 procent – cirka 2,5 gånger högre än siffran för nyårsafton.
Så om du planerar att önska din publik ”Gott Nytt År” den 31 december, kommer de flesta på din marknadsföringslista inte att läsa meddelandet förrän dagar senare (om alls).
Betyder detta att det helt enkelt inte är värt att nå ut till din publik på nyårsafton?
Inte nödvändigtvis.
Saken är att den här typen av meddelanden är ett enkelt sätt att visa att du bryr dig om dina kunder.
Och medan de inte är en bra möjlighet att driva direktförsäljning, kan de definitivt vara ett effektivt sätt att visa varför folk bör överväga att köpa av dig i framtiden.
I mitt nästa exempel använder herrklädesmärket Mugsy sitt ”Gott nytt år”-meddelande för att dela några av sina bästa USP:er:
Med 56 procent av alla övergivna vagnar orsakas av fraktrelaterade problem under utcheckningsprocessen, finns det verkligen ingen dålig tid att marknadsföra din fraktpolicy.
Det är den typen av meddelanden som kan övertala mottagarna att köpa nästa gång du kontaktar med ett övertygande erbjudande.
Brooklinen: Visa produktpaket
Januari kan vara en utmanande tid för e-handelsmarknadsförare.
Å ena sidan vet du att din publik vill dra åt plånboken. Men å andra sidan har du intäktsmål att nå.
Av den anledningen väljer många varumärken att välkomna det nya året med någon form av rea – antingen på specifika produktkategorier eller på hela deras webbplatser.
Men försäljning är ingen lösning. Lansera dem för ofta och du riskerar att skada ditt varumärke, med 38 procent av konsumenterna håller med om att ständiga rabatter får återförsäljare att se ”billiga och omoderna ut”. Aj.
Försäljning kan också tära på dina marginaler, så det är lätt att förstå varför många varumärken letar efter alternativ taktik för att driva intäkter under det nya året.
Produktpaketering är en lösning. Att marknadsföra ett produktpaket kan vara en mycket effektiv taktik, höja ditt genomsnittliga ordervärde och få dina priser att se mer attraktiva ut utan att tvinga dig att starta en ”vanlig” rea.
I detta nyårse-postexempel marknadsför Brooklinen en blandat knippe— det vill säga ett paket som består av produkter som också kan köpas separat:
Om detta tillvägagångssätt inte fungerar för dig finns det flera andra paketeringsstrategier att prova, som t.ex ren buntning—varvid de medföljande produkterna inte kan köpas separat—och kombination av korsförsäljningvilket ofta innebär att en produkt med hög biljett paketeras med en kompletterande produkt till lägre priser.
Gillar du ljudet av produktpaketering? Kolla in min sammanfattning av nio exempel på produktpaket som kommer att öka dina intäkter.
Öka intäkter med personlig e-postmarknadsföring från Drip
Tycker du att du lägger massor av tid på att bara ”göra e-postmeddelanden” och inte tillräckligt med tid på att skapa övertygande, personliga e-postmeddelanden som leder till klick, försäljning och intäkter?
Droppa kan hjälpa.
Våra förbyggda mallar gör det superenkelt att skapa iögonfallande e-postmeddelanden från varumärket, medan våra mallspelböcker kan automatisera även de mest avancerade e-postsekvenserna, från välkomstserier till övergivna e-postmeddelanden i kundvagnen.
Ta reda på det själv genom att registrera dig för din 14 dagars gratis provperiod i dag.