Jag tvivlar på att det finns ett enda e-handelsföretag i världen som verkligen är nöjd med sin omvandlingsfrekvens.
Enligt IRP-handelomvandlingsfrekvenser varierar under hela året, men varierar vanligtvis från 1,5–2,5 procent:
Så i genomsnitt kan du i bästa fall förvänta dig att konvertera ungefär en av 40 personer som besöker din webbplats.
Det är… inte bra.
Säg att du ville driva ytterligare 1 000 transaktioner i månaden.
Med en konverteringsfrekvens på 2,5 procent skulle det innebära att du genererar 40 000 extra besök per månad.
Naturligtvis, om du kunde öka den andelen till 5 procent, skulle du nå ditt försäljningsmål med ”bara” 20 000 extra besök i månaden.
Det är därför omvandlingsfrekvenser är så viktiga för direkt till kund varumärken.
Många använder redan smarta element på plats som popup-fönster och slide-in för att engagera och konvertera potentiella kunder.
Vill du veta hur de gör?
Du har kommit till rätt ställe, eftersom jag har tittat på några av mina favoritwebbplatser för e-handel och gjort en razzia i våra egna valv för bästa praxis för att hitta sju intelligenta, högkonverterande marknadsföringsexempel på plats.
Exempel #1: Bygg din e-postlista
Först och främst, låt oss diskutera det mest populära skälet till att lägga till popup-fönster och slide-ins till e-handelswebbplatser: bygga en e-postlista.
Enligt de senaste siffrorna från Data & Marketing Associationger e-postmarknadsföring en uppskattad genomsnittlig avkastning på investeringen på 35 USD för varje spenderad USD, samtidigt som den levererar ett genomsnittligt kundlivstidsvärde på mer än 40 USD.
Så det är naturligt att D2C-varumärken är desperata efter att få tag på kundernas e-postadresser.
E-post popup-fönster är en av de bästa lösningarna.
För oinvigde är e-postpopups små formulär som ger webbplatsbesökare en möjlighet att skicka in sin e-postadress i utbyte mot en liten men tilltalande present.
De ser lite ut så här:
väl använd, popup-fönster på webbplatsen kan vara extremt effektiv.
Men om de är svåra att stänga eller tar upp för mycket av skärmen kan de också förstöra användarupplevelsen – särskilt på mobilen. Av den anledningen, Google meddelade redan 2016 skulle webbplatser straffas för att visa ”påträngande mellansidesannonser”.
Som ett resultat har många webbplatser bytt ut traditionella popup-fönster mot ”slide-in” – bokstavligen popup-fönster som glider in från vänster eller höger på skärmen – för att säkerställa att användare fortfarande kan komma åt innehåll på sidan.
Ett annat tillvägagångssätt – som vi använder i våra bloggartiklar – är att lägga till en liten, expanderbar popup som är iögonfallande men relativt diskret, vilket innebär att den inte hindrar användarupplevelse (men ger fortfarande resultat):
Oavsett vilken taktik du använder är slutmålet detsamma: att ge webbplatsbesökare en övertygande anledning att lämna över sin e-postadress.
BarkBox gör detta genom att erbjuda kunder rabatt på deras nästa köp i utbyte mot att de går med i deras e-postlista:
När de har registrerat sig kan du nå ut via e-post med personliga rekommendationer, riktade erbjudanden, produktlanseringar och andra meddelanden utformade för att öka försäljningen.
Exempel #2: Ta itu med att lämna kundvagnen
Ett av de mest effektiva sätten att öka din omvandlingsfrekvens är att dra ner på övergivna vagnar.
Du kanske tror att detta inte är ett stort problem.
Visst, när någon väl har lagt till en produkt i sin kundvagn, är de i princip garanterade att köpa om de inte stöter på ett stort problem (som webbplatsen kraschar)?
Tyvärr har du fel.
Enligt Baymard Instituteligger den genomsnittliga vagnen övergivna andelen på 69,82 procent.
Det betyder att för var tredje kund som lägger till en produkt i sin kundvagn kommer två att lösas ut innan de konverterar.
Dessutom är bara en liten andel (13 procent) av övergivna kundvagnar orsakade av webbplatsfel.
Den största enskilda faktorn – ansvarig för 48 procent av alla övergivanden – är det höga priset på oundvikliga ”extra” kostnader som frakt, avgifter och skatter.
Det är därför jag älskar denna popup från Kate Spade New York, som talar direkt till några av dessa extra avgifter:
Saken är att dessa två ”erbjudanden” troligen var tillgängliga ändå.
Men genom att markera dem via en popup, säkerställer varumärket att kunderna är medvetna om att de inte kommer att betala en cent för frakt eller returer.
Vilket betyder att det är mindre chans att de överger transaktionen.
Exempel #3: Generera konverteringar från nya kunder
Om du kan bygga upp en bas av lojala kunder är det mycket mer sannolikt att du når dina affärsmål.
Tre fjärdedelar av konsumenterna uppger att de känner sig lojala mot ett visst varumärke eller företag, medan hälften uppger att de går ur vägen för att köpa från sina favoritmärken, enligt forskning från Zendesk.
Men om en kund ska bli lojal mot ditt varumärke måste de köpa från dig i första hand.
Det är därför att konvertera nya kunder är ett så viktigt mål för e-handelsföretag.
Ett sätt att göra detta är att använda popup-fönster för att erbjuda webbplatsbesökare rabatt på deras första köp, som i detta marknadsföringsexempel på plats:
Kombinerat med ett element för att fånga e-post, erbjuder detta tillvägagångssätt – från den tyska e-handlaren Brain Effect – massor av värde.
Det hjälper inte bara att öka konverteringar från nya kunder, men även om dessa kunder inte är redo att konvertera direkt, ger det Brain Effect fortfarande en chans att fånga deras e-postadress.
Exempel #4: Boost genomsnittligt ordervärde
Men nya kunder är inte den enda publiken du bör stimulera.
Ett annat nyckelmått för D2C-märken är genomsnittligt ordervärde.
Ju högre AOV du har, desto mer intäkter genererar du per transaktion, vilket innebär att du behöver mindre trafik för att nå dina intäktsmål.
Så det är vettigt att uppmuntra högutgifterna kunder att slutföra sina transaktioner.
Det finns olika exempel på marknadsföring på plats som visar oss hur man gör detta.
Ett smart tillvägagångssätt är att träffa kunder med en popup när de lägger till ett visst värde av produkter i sin kundvagn.
När de når tröskeln ger du dem en rabatt, vilket gör det mer sannolikt att de kommer att slutföra transaktionen:
En annan taktik är att rikta in sig på befintliga kunder utifrån deras tidigare köpbeteende.
Till exempel kan en kund ha köpt av dig flera gånger tidigare och spenderat runt 100 USD varje gång.
I så fall är det vettigt att nå dem med en riktad popup som erbjuder dem lite pengar om de spenderar bara lite till– säg 130 USD – på deras nästa transaktion.
De får en liten rabatt; du får boosta din AOV. Alla vinner.
Exempel #5: Lägg till timers i popup-fönster och bildspel
Denna nästa taktik är mindre av en fristående bästa praxis, och mer av ett tillägg till de andra marknadsföringsexemplen på plats i den här artikeln.
Innan jag förklarar det ska jag gräva i lite data.
Vi nyligen analyserade 1+ miljard popup-sessioner från mer än 3 000 kunder.
Under processen upptäckte vi att popup-fönster är mer benägna att konvertera när de innehåller en nedräkning.
Mycket mer troligt.
Närmare bestämt fann vi att kampanjer utan en nedräkningstimer omvandlades med en hastighet på 3,79 procent, medan de som innehöll en timer omvandlades till 8,07 procent.
För alla er icke-matematiker är det en ökning med mer än 110 procent.
Allt detta, bara från att lägga till en enkel timer till dina popup-fönster och slide-in.
Varför är denna taktik så effektiv?
För det spelar på vår naturliga rädsla för att missa.
Om vi tror att ett attraktivt erbjudande kommer att gå oss förbi, är det mycket mer sannolikt att vi köper just nu.
Så överväg att lägga till en timer i dina framtida kampanjer för att öka konverteringsfrekvensen, precis som i detta marknadsföringsexempel på plats:
Det finns inget speciellt komplicerat här.
Det är bara en enkel rabatt med en tydlig uppmaning, men tillägget av en timer gör det mycket mer omedelbart.
Det är dock värt att notera att timers bör användas sparsamt.
Ibland kommer de helt enkelt inte att vara relevanta.
Till exempel, om syftet med din popup bara är att driva prenumerationer på nyhetsbrev, en timer kommer sannolikt inte att vara mycket hjälp, eftersom det inte är brådskande att gå med i en e-postlista. Det kommer fortfarande att finnas där om en vecka, en månad och ett år.
Reservera dem för mer aktuella kampanjer, som:
Exempel #6: Använd flerstegsformulär för att berika leaddata
Ibland vill du ha mer än bara ett namn och en e-postadress från nya potentiella kunder.
Skulle det inte vara bra om du kände till information som vilka typer av produkter de planerar att köpa, deras födelsedatum, deras favoritkanaler för sociala medier och deras budget för produkter som din?
Tyvärr kommer (de flesta) potentiella kunder att skjutas upp om du ber om all den informationen i förväg – även om du erbjuder en liten rabatt i gengäld.
Våra data visar att fält med upp till två inmatningsfält konverterar med tre gånger hastigheten för formulär med tre eller fler fält:
Bara två fält? Det ger dig inte mycket utrymme för att fånga ytterligare information.
Det är därför vi rekommenderar att du använder flerstegsformulär snarare än att visa ett gäng skrämmande fält på en enda form.
Flerstegsformulär låter dig fånga besökarens e-postadress under det första ”steget” (vi kallar detta ”formuläret”) och sedan samla in ytterligare information i efterföljande steg – utan att förlora e-postadressen om de studsar efter steg #1.
Låt oss till exempel säga att du är ett märke av D2C måltidspaket.
Du vill använda popup-fönster eller slide-in för att lära dig nya kunders e-postadresser och kostpreferenser.
Du kan be om all information i förväg, så här:
Eller så kan du be om e-postadressen i steg ett och sedan fånga alla extra detaljer i det andra steget.
Enkelt, eller hur?
Men fungerar det?
Enligt vår forskning gör det det – i stort sett.
Vi tittade på mer än en miljon potentiella kunder som genererades av en popup i flera steg, och grävde sedan i hur många av dessa potentiella kunder som gick vidare för att slutföra det andra steget.
Det visar sig att tre fjärdedelar av potentiella kunder skickade in mer information vid steg #2:
Och kom ihåg: för fjärdedelen av leder vem gjorde det inte slutför det andra steget kunde varumärkena i fråga fortfarande fånga sina e-postadresser vid steg ett.
Så det finns egentligen ingen nackdel här.
Exempel #7: Använd fördröjningsutlösare för att undvika att skrämma bort avledningar
Vi älskar popups och slide-ins på Drip.
Men bara när de används väl.
Begagnade dåligtde är en UX-mardröm.
Ett av de största och vanligaste misstagen är att träffa webbplatsbesökare med en popup i samma sekund som de landar på en sida.
Innan de har haft en chans att bekräfta att de är på rätt plats, ombeds de att registrera sig på en e-postlista.
Detta tillvägagångssätt är ganska garanterat att misslyckas.
Det kommer bara att driva bort potentiella kunder.
Av den anledningen lägger vissa märken till fördröjningsutlösare i sina popup- och slide-in-fönster.
Vanligtvis fungerar de på ett av två sätt:
- Tidsinställda triggers visas bara när en besökare har tillbringat en viss tid på en webbsida.
- Scroll triggers visas när besökaren rullar en viss väg ner på sidan.
Hur som helst, avsikten är densamma: ge din besökare möjligheten att engagera sig i ditt innehåll och slå dem sedan med ett övertygande erbjudande.
Vettigt, eller hur?
Men detta tillvägagångssätt lämnar dig fortfarande med frågan: hur mycket försening ska du använda?
Lyckligtvis kan vi svara på det åt dig:
Bästa timing för tidsinställda popup-utlösare
Vår forskning fann att popup-fönster som visas efter åtta sekunder konverterar i en högre takt än popup-fönster som visas före eller efter.
Bästa rullningsdjup för rullningsutlösare
Vi fann att popup-fönster som visas efter att en besökare har rullat 35 procent av en sida konverterar bättre än popup-fönster som visas före eller efter.
Lyft din marknadsföring på plats med dropp
Som du kan se från dessa marknadsföringsexempel på plats kan varumärken som smart använder popup-fönster och slide-ins förvänta sig att generera fler leads, öka trafiken till sina webbplatser och öka konverteringarna.
Men det där är inte lätt – om det var det, alla skulle göra det.
Det är därför du behöver Drip.
Våra verktyg gör det enkelt att bygga varumärkesformulär och popup-fönster på några sekunder.
Börja med våra engagerande mallar och anpassa efter ditt hjärtas innehåll – från knappar till teckensnitt till bilder – utan att behöva skriva en enda kodrad.
Prova Drip gratis genom registrera dig för en gratis 14-dagars provperiod (inget kreditkort krävs).