Påfyllningsbara produkter är en marknadsförares dröm. Stäng affären en gång och njut sedan av månader – eller till och med år – av pågående intäkter med förutsägbara köpfrekvenser.
Det är en attraktiv affärsmodell. Speciellt som forskning från University College London visar att ju fler människor köper en produkt, desto mer sannolikt är det att de fortsätter att köpa den i framtiden.
Men vi vet alla att du inte har råd att lämna något åt slumpen i e-handelns värld.
Du kan göra en ganska bra tandborste, chokladkaka eller kaffefilter. Men det gör också ett gäng andra märken — och de märkena är positivt klåda att lägga vantarna på dina kunder.
Det är därför du absolut borde skicka påfyllningsmejl för att påminna kunderna om att de älskar din produkt (och att det är dags att fylla på med sina förnödenheter).
Föga överraskande är påfyllningsmejl extremt effektiva. Enligt Listrakde har den högsta konverteringen av någon typ av e-post och levererar också den fjärde högsta genomsnittliga intäkten per skickat e-postmeddelande.
Ändå finns det inga garantier i marknadsföringen. I de rätta händerna är att sälja påfyllningsbara produkter som att ha en licens att skriva ut pengar, men om du får fel marknadsföring, förvänta dig inte att generera många upprepade köp.
Det är därför jag har sammanfattat de högpresterande exemplen på e-post påfyllning nedan.
Exempel på e-postpåfyllning 101
Exempel #1: Analysera genomsnittliga köpfrekvenser
Det första och viktigaste steget i att planera en effektiv e-postkampanj är att ta reda på hur ofta kunder köper dina produkter.
Du kan få en anständig uppskattning av detta genom att lägga ihop det totala antalet köp som gjorts under en viss tidsperiod och sedan dividera det med antalet unika kunder som köpt under den perioden.
För vissa företag kommer en siffra på toppnivå att fungera bra. Om du bara säljer en specifik typ av produkt – till exempel tandkräm – är det rimligt att anta att det inte kommer att finnas någon stor skillnad i köpfrekvenser från en produkt till en annan.
Men om du har flera olika produktlinjer, är det vettigt att beräkna den genomsnittliga köpfrekvensen för varje kategori.
För att hålla fast vid exemplet med munhygien, kanske din genomsnittliga kund köper en ny tub tandkräm eller flaska munvatten en gång i månaden men bara köper en ny tandborste en gång var tredje månad. Så att ha en enda köpfrekvens på högsta nivå kommer inte att betyda särskilt mycket, vilket kommer att ta bort tidpunkterna för dina påfyllningsmejl.
Vill du ta saker ett steg längre? Använd individuella konsument data att bygga en personlig e-postkadens som matchar frekvensen av deras tidigare köp. Beställer de konsekvent på eller runt den 28:e i månaden? Hör av dig ett par dagar innan för att få dem på köphumör.
Detta är inte påträngande eller påträngande; det ger kunderna vad de vill ha. Verkligen, Google forskning fann att tre av fem konsumenter förväntar sig att varumärken ska skräddarsy upplevelser baserat på deras preferenser.
Exempel #2: Förtydliga varför du vänder dig
Chansen är stor att du skickar många olika typer av e-post till dina kunder.
Du kanske hör av dig när du är främja en produktlansering, genomföra en rea, stödja en god sak, förstärka ett nytt innehåll eller fira en högtid.
Det låter vettigt. E-postmarknadsföring ger en genomsnittlig avkastning på 44 USD för varje spenderad USDså varför skulle du inte vilja nå ut vid alla möjliga tillfällen?
Det finns dock en potentiell nackdel med tillvägagångssättet ”mer är mer”: det riskerar att späda på effekterna av dina mest försäljningsorienterade e-postmeddelanden.
Som jag redan har noterat är det mer sannolikt att e-post påfyllning konverterar än någon annan typ av e-post. Så det är i ditt bästa intresse att se till att de sticker ut istället för att gå vilse i bruset.
Okej, så vad kan du göra för att ge dina påfyllningsmejl en kämpande chans att slå igenom?
Din första anlöpshamn bör vara till skriva en vinnande ämnesrad.
Om du kan lägga till element av anpassning till dina ämnesrader, desto bättre. Forskning från Ja Livsstilsmarknadsföring fann att konsumenter är 50 procent mer benägna att öppna e-postmeddelanden med personliga ämnesrader.
Och med bara 2 procent av e-postmeddelanden som innehåller någon form av anpassning i ämnesraden, kan detta vara en viktig skillnad för dina påfyllningskampanjer.
Så dina uppgifter i det här steget är att se till att alla vet detta är ett påfyllningsmejl och, om möjligt, att skräddarsy ämnesraden efter kundens köppreferenser. Testa fraser som:
- Dags att fylla på?
- Snart slut [product name]?
- Det är dags att köpa [product name] om igen
Exempel #3: Håll dina meddelanden enkla
Med påfyllningsmejl är det viktigt att inte sälja för mycket.
Detta kan låta kontraintuitivt för e-handelsmarknadsförare, men kom ihåg: du riktar dig mot personer som redan har köpt av dig.
De vet värdet av din produkt och varför de kan behöva den.
Så fyll inte dina e-postmeddelanden med snabba, försäljningsorienterade meddelanden som talar till dina funktioner och fördelar eftersom du predikar för kören.
Fokusera istället på uppgiften:
- Påminner kunderna om att det är dags att köpa igen
- Visa upp produkterna de köpte senast (eller nya produkter de kanske skulle vilja köpa den här gången)
- Ge dem en enkel väg till konvertering
Tänk också på det fler e-postmeddelanden öppnas nu på mobilen än i någon annan miljö.
Ju enklare dina meddelanden och desto mer kortfattade dina uppmaningar till handling (CTA), desto lättare blir det för mobilanvändare att engagera sig i dina e-postmeddelanden.
Violet Grå visar hur vi gör rätt:
Det finns inget för komplicerat här: bara en tydlig produktbild, en kort beskrivning av varför den är relevant för kundens behov och en kortfattad CTA som gör det enkelt för shoppare att vidta åtgärder.
Exempel #4: Använd e-postmeddelanden om påfyllning för korsförsäljning
Det primära målet med att skicka påfyllningsmejl är att öka försäljningen av produkter som dina kunder har köpt tidigare.
Det är därför de trots allt kallas för påfyllningsmejl.
Men det betyder inte att det är återkommande köp endast mål här.
Befintliga kunder har redan en affinitet för ditt varumärke och (förhoppningsvis) en kärlek till dina produkter, vilket betyder att de är en fantastisk källa till merförsäljning och korsförsäljning.
Verkligen en studie upptäckt att konsumenter är 50 procent mer benägna att prova en ny produkt från ett företag som de har köpt från tidigare. Inte nog med det, de spenderar 31 procent mer än förstagångsköpare.
Så kort sagt, det är vettigt att använda dina påfyllningsmejl för att peka lojala kunder i riktning mot ytterligare produkter de kanske vill prova.
Det är vad Salighet gör i detta exempel på påfyllning av e-post:
Återigen, det här e-postmeddelandet fungerar eftersom det är ganska enkelt. Kopian får det att låta som att Bliss förstår våra shoppingpreferenser, medan de färgglada produktbilderna och framträdande CTA:erna gör det här e-postmeddelandet mycket handlingskraftigt utan att kännas påträngande.
Exempel #5: Skapa en känsla av brådska
Hela syftet med en e-postkampanj för påfyllning är att påminna befintliga kunder om att om de inte beställer igen nu, kommer de att få slut på en produkt de älskar.
Det kan vara en kraftfull motivator. När allt kommer omkring, om du använder något varje dag, är chansen stor att du inte vill gå utan.
Så se till att rikta din kopia och CTA mot skapa en känsla av brådska hos befintliga kunder. Testa fraser som:
- Låg slut?
- Innan du tar slut
- Dags att fylla på
Exempel #6: Erbjud automatiska produktpåfyllningar
Ett av de mest effektiva sätten att driva återkommande köp är att erbjuda automatisk påfyllning.
På så sätt tas den lite tråkiga processen med att beställa om vår favoritprodukt var eller varannan månad helt ur våra händer.
Det är bekvämt för kunden, vilket gör att de kan fylla på sina förnödenheter enligt ett schema som fungerar för dem. Och det är goda nyheter för varumärken eftersom det garanterar en repeterbar intäktsström.
Automatiska produktpåfyllningar är ett kort steg bort från att lansera en prenumerationsbaserad produkt.
Men de är en mjukare försäljning än en ”full” prenumeration eftersom du i första hand placerar den på bekvämlighet—vi sparar tid på att beställa en produkt som du redan älskar– snarare än att övertala nya kunder att registrera sig månadsvis för något de aldrig använt tidigare.
Med andra ord, ju fler personer du kan övertala att automatiskt fylla på, desto bättre, så det är väl värt att trycka på den här modellen i dina påfyllningsmejl.
Du kan till och med försöka erbjuda någon form av incitament för kunder som registrerar sig för automatisk påfyllning, som:
- Gratis frakt
- En gratis present när de registrerar sig
- En liten rabatt på varje beställning
- Tidig tillgång till nya produkter
- ”VIP” kundsupport
Exempel #7: Skicka e-postmeddelanden om säsongspåfyllning
Namnet ”påfyllningsmail” antyder en vintergrön e-postkampanj, en som du kommer att återanvända gång på gång, kanske vid samma tidpunkt varje månad.
Till viss del är det sant. När du väl har hittat en vinnande formel för att driva upprepade köp, vill du inte mixtra med den för mycket.
Å andra sidan vill du inte att dina befintliga kunder ska bli uttråkade av dina påfyllningsmejl eller tro att du tar dem för givna.
Av den anledningen lönar det sig att planera regelbundna uppdateringar av dina påfyllningsmejl. Det hjälper dina kampanjer att kännas fräscha och relevanta samtidigt som det ger dig möjlighet att testa nya strategier och teman. Och ju mer du A/B-test, desto mer sannolikt är det att du hittar vad som fungerar (och vad som inte gör det).
Så hur fungerar detta i praktiken? Hur ska dina uppdaterade påfyllningsmejl se ut?
Ett potentiellt tillvägagångssätt är att ge dina kampanjer en regelbunden säsongsuppdatering.
Det här behöver inte vara alltför komplicerat. Det kan vara så enkelt som att lägga till en pumpa i ett påfyllningsmejl som skickas inför Halloween eller att använda en ljusare färgpalett för e-postmeddelanden som skickas under sommarmånaderna.
Försök att kombinera detta tips med min tidigare punkt om mer- och korsförsäljning genom att rekommendera säsongsprodukter vid sidan av dina kunders vanliga köp, som t.ex. Ursprung gör med detta mors dag-e-postmeddelande:
Kom ihåg att du pitchar till folk som redan gillar dig.
Så om du har en annan produkt som de kan vara intresserade av, varför inte visa dem?
Skicka mer effektfulla e-postmeddelanden om påfyllning med dropp
Vill nå befintliga kunder vid den punkt när de börjar ta slut på den produkten kan bara inte leva utan?
Önskar du att du kunde ge dem mer relevanta rekommendationer för merförsäljning och korsförsäljning baserat på deras tidigare köphistorik?
Längtar du efter ett sätt att engagera återkommande kunder med riktade erbjudanden och personliga upplevelser som de helt enkelt inte kan ignorera?
Du kan göra allt det (och mycket mer) med Drip.
Våra funktioner för målgruppssegmentering i realtid ger dig verktygen för att rikta in dig på befintliga kunder med exakt rätt erbjudande vid exakt rätt tidpunkt.
Data är nyckeln till våra e-handelsbefogenheter. Genom att ta det från dina marknadsföringsverktyg och onlinebutik kan vi nå varje kund med mycket relevant innehåll baserat på deras köp- och surfvanor.
Allt detta hjälper dig att bygga längre kundrelationer med högre genomsnittliga livstidsvärden.
Men ta inte bara mitt ord för det.
Se själv genom försöker droppfritt i 14 dagar (inget kreditkort krävs).