Med varje krona som spenderas på e-postmarknadsföring levererar en retur på £41 (eller $51)det är knappast förvånande att varumärken vill ha att göra mer av det.
Men de är inte alltid beredda att lägga sina pengar där deras mun är.
Enligt Litmus har 70 procent av varumärkena ökat sin arbetsbelastning för e-postmarknadsföring – men deras budgetar har förblivit oförändrade.
Kortfattat, e-postmarknadsförare tvingas göra mer med samma resurser.
Det ger dig två alternativ:
- Arbeta längre och längre timmar tills utbrändhet så småningom förvandlar dig till ett vissnat skal av en person
- Hitta sätt att arbeta smartare snarare än svårare
Jag vet inte om dig, men alternativ #2 låter mycket mer tilltalande för mig.
Förbyggda mallar för e-postmarknadsföring är ett sätt att lätta på din ständigt ökande arbetsbörda, så att du kan skicka iögonfallande, inkomstbringande e-postmeddelanden utan att behöva gå djupt ner i CSS eller HTML.
Men mallar är inte en silverkula. För att få dem att fungera måste du först förstå syftet med varje e-postmeddelande och hur det passar in i din bredare marknadsföringsstrategi.
För att hjälpa dig har jag samlat sju typer av e-postmarknadsföringsmallar baserade på de mest effektfulla marknadsföringsarbetsflödena.
Varför slösa tid på att bygga ett helt nytt arbetsflöde när du helt enkelt kan installera en färdig mall med fördefinierade utlösare, förseningar och beslut?
7 Exempel på e-postmarknadsföringsmallar
Mallar för övergivna kundvagnsserier
Föreställ dig om två tredjedelar av shoppare på din lokala Walmart lade till ett gäng varor i sina vagnar, stod i kö för att betala, då ändrade sig i sista minuten.
Ofattbart, eller hur?
Ändå är det precis vad som händer, gång på gång, i e-handelns värld.
Höga fraktkostnader, skatter eller avgifter; långsamma leveranstider; alltför komplexa kassaprocesser. Konsumenter hoppar av sina kundvagnar online av olika anledningar, med genomsnittet övergiven e-handelsvagn ränta som står på häpnadsväckande 69,99 procent, enligt Baymard Institute.
Föga överraskande är varumärken ivriga att vinna tillbaka en del av de ”förlorade” intäkterna genom att skicka övergivna e-postmeddelanden om varukorgen.
Du kanske föreställer dig att konsumenter inte vill bli påminda om alla föremål de bläddrat i, lagt till i väskan och sedan kastat sig vid altaret.
Men uppgifterna berättar en annan historia. Enligt Barilliancee-postmeddelanden om att vagnen lämnas har en genomsnittlig öppningsfrekvens på 40+ procent och omvandlingsfrekvenser på nära 19 procent, vilket gör dem till en av de mest effektiva e-postmarknadsföringstaktikerna du kan hitta.
Som med alla arbetsflöden i den här artikeln räcker det inte att skicka ett enda övergiven kundvagns-e-postmeddelande. Din serie bör innehålla ett första e-postmeddelande som skickas inom en timme efter att vagnen övergavs, följt av minst ett eller två andra e-postmeddelanden som påminner kunderna om vad de lämnade bakom sig.
Tidpunkten är viktig, men det är också innehållet i dina övergivna kundvagns-e-postmeddelanden. För att optimera prestandan bör du inkludera:
- E-postkopia som förmedlar en känsla av brådska (t.ex. ”Vi kommer inte att hålla dina föremål för alltid.”)
- Produktens namn och bild
- En länk som leder kunder tillbaka till sin kundvagn
Kolla in Drips övergivna e-postseriemallar för varukorg Shopify och WooCommerce.
Övergivna bläddringsseriemallar
Visst, att vagnen överges är ett stort problem för e-handelsmärken. Men tänk på hur många som dopp innan de lägger till något i sin kundvagn.
Enligt SaleCycle, i genomsnitt resulterar bara 14,5 procent av e-handelssessionerna i att produkter läggs till i varukorgarna. Under tiden, upp till 50 procent av sessionerna inkludera minst en produktsida.
Skulle det inte vara bra om du kunde nå ut till de kunder som gillade dina produkter tillräckligt mycket för att se dem, men som inte kom så långt som att lägga i kundvagnen?
Egentligen kan du, med en bläddra i e-postmeddelandet om övergivande serier.
Automatiseringarna som ingår i dessa serier är relativt komplexa, men tanken är enkel: när en kund bläddrar i en produkt men lägger den inte i sin kundvagnriktar du in dem med ett e-postmeddelande som påminner dem om vad de saknar.
Sedan följer du upp med minst ett ytterligare e-postmeddelande som pekar dem i riktning mot produkten som först fångade deras ögon.
Varför kategorin snarare än själva produkten?
Allt handlar om uppsåt. Uppenbarligen var de inte helt övertygade av produkten de tittade på, eftersom de inte kom så långt som att starta kassaprocessen.
Visst, de kan vinnas över av den produkten andra (eller tredje) gången. Men de är lika sannolikt att bli övertalade av en liknande produkt som de aldrig ens såg under sin första surfsession.
Kolla in Drips mallar för e-postserier för att bläddra i övergivande Magento, Shopifyoch WooCommerce.
Välkomstseriemallar
Varje enskild e-postadress du fångar upp representerar en möjlighet att bygga en fördelaktig långsiktig relation med en enskild kund.
När de väl har lämnat över sin e-post kan du utnyttja kraften i analys för att bättre förstå deras produktpreferenser, köpvanor, favoritmeddelanden och mycket mer.
Kort sagt, när du samlar in en e-postadress öppnar du dörren till en hel värld av laserriktad marknadsföring.
Så är det inte vettigt att fira dina nya prenumeranter?
Det är där mallar för välkomste-postserier kommer in. A välkomstserie är din chans att skapa ett fantastiskt första intryck genom att:
- Visa upp ditt varumärkes färger och bilder för att öka igenkänningen
- Inkludera bilder av dina mest populära produkter
- Tillhandahåller Socialt bevis av din kvalitet genom att dela med dig av alla fina saker som folk säger om ditt varumärke
- Länka dem till dina sociala mediekonton
- Att beskriva din unikt värdeerbjudande
- Dela ett attraktivt erbjudande som tvingar nya abonnenter att bli betalande kunder
Proffstips: Kom ihåg att ta bort personer från din välkomstserie om de lägger en beställning före slutet av sekvensen. Om de är redo att köpa, finns det ingen anledning att fortsätta behandla dem som noobs.
Kolla in Drips mallar för välkomstmailserier för Magento, Shopifyoch WooCommerce.
Mallar för serie efter första köp
Så mycket av vår ansträngning som marknadsförare går ut på att omvandla potentiella kunder till kunder att det är för lätt att glömma bort dem som redan har köpt av dig.
Ögonblicken efter att någon lagt sin första beställning är avgörande. Fixa din kommunikation och du är på god väg att vinna en lojal kund som kommer att hålla fast vid dig i vått och torrt. Men får det fel och du kan i stort sett garantera att deras första transaktion också kommer att vara den sista.
Det är därför du behöver en robust e-postserie efter första köp mall för att tacka kunder för deras köp, ställa förväntningar kring leveranstider och ge annan användbar information om:
- Returnerar
- Utbyten
- Garantier
Naturligtvis är det slutliga målet med din e-postserie efter första köp att uppmuntra framtida transaktioner, så se till att dela ytterligare produkter som de kan vara intresserade av.
Du kan också passa på att be om en produktrecension. När allt kommer omkring 89 procent av konsumenterna läs recensioner innan du gör ett köpändå uppmärksammar 73 procent bara recensioner skriven under den senaste månaden. Så det ligger i ditt bästa intresse att bygga en pålitlig pipeline av färskt recensionsinnehåll.
Se bara till att inte begära en recension innan kunden faktiskt har fått – eller haft en chans att använda – sin produkt.
Kolla in Drips mallar för e-postserier efter första köp Magento, Shopifyoch WooCommerce.
Mallar för serien efter upprepade köp
Lojala kunder; älskar du dem inte bara?
Chansen är stor att du redan har en betydande kärna av ride-or-dies, med 74 procent av konsumenterna säger att de känner sig lojala mot ett visst varumärke eller företag.
Det är fantastiska nyheter, för när en kund blir ”lojal” är de det mycket mer sannolikt att rekommendera dig till sina vänner och familj, skriva positiva recensioner om dig och förbli lojal efter en negativ upplevelse. Som om det inte vore nog, fortsätter de också gärna att köpa från dig—även om det finns billigare alternativ.
Det finns olika sätt att definiera kundlojalitet, men för mina pengar är det mest självklara att rikta in sig på återkommande köpare: personer som har köpt av dig minst två gånger. När de har gjort sin andra beställning kontaktar du en e-postserie efter upprepade köp.
Vi rekommenderar att inkludera tre e-postmeddelanden i en serie efter upprepade köp. Sekvensen kan se ut så här:
- E-post nr 1: Tacka kunden för deras återkommande köp och dela någon form av belöning, som en unik rabattkod eller fri frakt.
- E-post nr 2: Uppmuntra dem att Sprid kärleken genom att dela en rabattkod eller ett erbjudande de kan skicka till vänner och familj.
- E-post nr 3: Fråga efter feedback från kunder att bättre förstå Varför de gillar ditt varumärke – antingen genom en undersökning eller helt enkelt genom att svara på ditt mejl.
Kolla in Drips mallar för e-postserier efter upprepade köp Magento, Shopifyoch WooCommerce.
Mallar för födelsedag- och årsdagsserier
Jag har redan hänvisat till det faktum att det finns mer än ett sätt att upptäcka en lojal kund.
Att övervaka antalet transaktioner de har gjort är ett sätt. Men det är också vettigt att fira dina kunder som har funnits längst: de människor som har tagit emot – och engagerat sig i – din e-postmarknadsföring för år.
Det finns två vanliga sätt att göra detta:
- Nå ut till kunder på årsdagen av deras första köp, eller när de först registrerade sig på din marknadsföringslista
- Skickar dem ett meddelande på deras födelsedag
Förutom att tacka dem för att de hängt med dig så länge, är det vettigt att dela med sig av en unik rabatt eller specialerbjudande.
Bevis tyder på att denna typ av inriktning resonerar hos kunderna. Enligt McKinsey71 procent av konsumenterna förväntar sig att varumärken ska leverera personlig interaktion, medan 76 procent medger att de känner sig frustrerade när detta inte hända.
Kolla in Drip’s födelsedag och årsdag serie mall för att belöna lojala kunder.
Win Back Series Mallar
Helst, när en kund först köper från ditt varumärke, kommer de att fortsätta att göra nya inköp månader eller år framöver.
Men det fungerar inte alltid så. Ibland kommer konsumenterna att köpa en gång, eller till och med flera gånger. Sedan kommer de att spöka dig som Tinder-svindlaren.
Vi borde inte bli förvånade när detta händer. Konsumenter har berömt korta uppmärksamhetsintervaller – och det är inte deras fel.
Tillbaka 2007, en artikel i New York Times hävdade att den genomsnittliga stadsboende amerikanen bombarderades med nästan 5 000 annonser om dagen. Även om det är svårt att tro att siffran är det verkligen så högt går det inte att förneka att vi ser en hel massa annonser för en massa produkter.
Så är det konstigt att dina kunder ibland blir överraskade av dina konkurrenters meddelanden?
Men bara för att du accepterar det betyder det inte att du måste Gilla det.
Istället för att rycka på axlarna och gå vidare, försök att engagera din förlorade publik med en e-postserie som kan vinna tillbaka.
Ditt mål här är att påminna folk om vad de tyckte om dig när de prenumererade på din marknadsföringslista och gjorde sitt första köp.
Vanligtvis innebär det att du omarbetar ditt varumärkeshistoria och värdeförslag. Och om du kan söta potten med ett riktat erbjudande baserat på deras tidigare surf- och köpvanor, desto bättre.
Kolla in Drip’s vinna tillbaka serien mall för att åter engagera förfallna kunder.
Prova Drips arbetsflöden gratis
Du är förmodligen sugen på att få tag på alla dessa fantastiska mallar och arbetsflöden.
Om du bara kunde testa dem gratis.
Det visar sig att du kan. Anmäl dig till din 14 dagars gratis provperiod för full tillgång till våra förbyggda arbetsflöden, anpassa dem sedan till ditt hjärta med vår peka-och-klicka-arbetsflödesbyggare.
PS: Med ett Drip-konto kan du med ett klick lägga till någon av ovanstående mallar (och fler) till ditt konto från vår Arbetsflödesbibliotek.