Att utveckla en e-postmarknadsföringslista är en ständig kamp. Det är svårt nog att övertala potentiella kunder att registrera sig i första hand.
Men för många varumärken är det ännu svårare att hålla dem engagerade veckor, månader eller år framåt.
Enligt en studiechurn tuggar upp och spottar ut 25-30 procent av den genomsnittliga e-postlistan per år.
Så om du börjar året med 10 000 prenumeranter kan du förvänta dig att förlora upp till 3 000 av dem under de kommande 12 månaderna.
Du måste med andra ord registrera dig annan 3 000 personer bara för att ”break-even”.
Det är tufft.
Men det blir lite lättare om du kan hitta ett effektivt sätt att åter engagera förfallna prenumeranter innan de ringer ut helt.
Det finns ett antal anledningar till varför någon kan tappa intresset för dina marknadsföringsmeddelanden med tiden, till exempel:
- Du skickar för många e-postmeddelanden till dem
- De (tror att de) inte längre har ett behov av dina produkter
- De registrerade sig bara i första hand för att få tillgång till ett erbjudande
Det är ditt jobb att hjälpa dem att se felet i deras vägar.
Nu ska jag visa dig hur genom att dela de bästa exemplen på e-postmeddelanden från vårt valv med e-postmarknadsföringsinnehåll.
1. Adidas: Dela en rabattkod
Låt oss börja med förmodligen den enklaste – och ofta den mest effektiva – taktiken du kan använda för att åter engagera förfallna prenumeranter.
Säg att en prenumerant inte har öppnat en av dina e-postmeddelanden på en månad eller mer.
Det är uppenbart att de löper stor risk att lämna dig för gott.
Eller ännu värre, de kan förbli prenumererade men öppna aldrig dina e-postmeddelanden igenvilket skadar din engagemangsgrad och i slutändan kan skada din e-postleverans.
Adidas siktar på att ta itu med detta problem innan det blir ett allvarligare problem genom att dela en personlig rabattkod med oengagerade prenumeranter:
Även om erbjudandet i sig är attraktivt, fungerar det här exemplet med e-post för återengagemang så bra på grund av kopian.
Innebörden här är att du är en så viktig kundAdidas har gjort sitt bästa för att vinna dig.
Vilket gör att rabatten på $15 låter mycket mer tilltalande.
En annan intressant (för mig, åtminstone) punkt här.
I marknadsföringsvärlden är ”engagemang” ett lite vagt begrepp. Det betyder saker som klick, gilla-markeringar och kommentarer, snarare än mer konkreta, meningsfulla marknadsföringsmått (som försäljning och intäkter).
Adidas inser helt klart att det bästa sättet att verkligt engagera en ointresserad prenumerant på nytt genom att övertala dem att köpa.
På så sätt kommer de ihåg vad som först intresserade dem om Adidas-produkter, vilket betyder att de är mer benägna att fortsätta öppna varumärkets e-postmeddelanden (och köpa) i framtiden.
Och det kostar bara Adidas $15 rabatt på en rea.
2. The North Face: Kör en omedelbar handling
Adidas visade oss värdet av att åter engagera förfallna prenumeranter genom att tvinga dem att göra ett (rabatterat) köp.
Men vad händer om abonnenten i fråga bara inte är redo att köpa från dig just nu? Eller tänk om du helt enkelt inte vill se ut som att du mutar människor att engagera dig i dina e-postmeddelanden?
Outdoors-märket The North Face tar ett lite annorlunda, mjukare tillvägagångssätt som inte förlitar sig på att e-postmottagaren köper där och då.
Det finns mycket att gilla med det här exemplet med e-post för återengagemang.
För det första visar det att The North Face bryr sig om sina kunders onlinesäkerhet.
Det är i allmänhet en bra idé att regelbundet uppdatera dina lösenord ändå, så de flesta människor skulle förmodligen inte ignorera ett e-postmeddelande som säger att de måste göra det nu.
För det andra ger det människor en omedelbar anledning att besöka varumärkets hemsida.
Väl där hoppas The North Face uppenbarligen att de ska se en produkt de älskar, eller åtminstone komma ihåg varför de gillade varumärket tillräckligt för att registrera sig för dess e-postlista för det första.
Och för det tredje, om de do hitta en produkt du måste ha, de har en övertygande anledning att köpa nu i form av en 20 procent rabattkod.
Det är många baser som täcks i ett enda e-postmeddelande om återengagemang.
3. Boozt: Påminn folk om varför de först prenumererade
Varje enskild person på din marknadsföringslista registrerade sig av en anledning.
Det gjorde de inte av misstag skriv in sin e-postadress i en blyfångstform.
Förmodligen är din e-postmarknadsföring i stort sett inriktad på att förstärka deras ursprungliga beslut att prenumerera.
Det kan innebära att markera:
Eller något helt annat.
Men när prenumeranterna har försvunnit är det tydligt att dina meddelanden inte har slagit hem.
Så det är vettigt att använda dina e-postmeddelanden om återengagemang för att upprepa varför de prenumererade från första början.
Mode e-handelshandlaren Boozt gör detta med några smart copywriting av e-post:
Detta fungerar så bra eftersom det tydligt anger fördelarna med att prenumerera på Boozts marknadsföringslista.
Inte nog med det, men det försöker inte få folk att få skuldkänslor att fortsätta prenumerera.
Faktum är att alla får massor av e-postmeddelanden varje dag. Den genomsnittliga personen får för närvarande mer än 330 e-postmeddelanden per dagoch det antalet förväntas överstiga 375 e-postmeddelanden per dag år 2025.
Så skyll inte på dina prenumeranter för att de förfaller.
Förklara istället varför de kanske vill ägna mer uppmärksamhet åt dina e-postmeddelanden framöver.
Och om dessa skäl inte är tillräckligt övertygande, bjud in dem att avsluta prenumerationen – för du vill definitivt inte ha en lista full av människor som aldrig kommer att öppna dina e-postmeddelanden.
4. Joybird-möbler: Fråga prenumeranter om de vill fortsätta
Det är viktigt att notera att målet med en återengagemangskampanj är inte nödvändigtvis för att hålla människor prenumererade på din e-postlista.
Som jag redan har noterat är e-postadresser endast värdefulla om de tillhör personer som faktiskt öppnar dina e-postmeddelanden.
En marknadsföringslista full av oengagerade prenumeranter som inte har något intresse av något du säger är i princip värdelös.
I själva verket kan det till och med aktivt skada dina marknadsföringsinsatser genom att skada din leveransförmåga.
Om någon inte engagerar sig i dina e-postmeddelanden – och inte har gjort det på flera månader – skulle det vara bättre om de inte alls fanns på din lista.
Så tveka inte för att fråga förfallna prenumeranter om de verkligen vill fortsätta att ta emot dina e-postmeddelanden, som Joybird Furniture gör i det här e-postexemplet för återengagemang:
Det är verkligen inget dåligt resultat här.
Om de klickar på ”ja”, bra – det finns en större chans att de kommer att engagera sig i dina e-postmeddelanden mer framöver.
Om inte, inga problem, eftersom att ta bort dem från din e-postlista kommer faktiskt att förbättra din totala engagemang.
5. Papperslöst inlägg: Skriv en ämnesrad som måste klickas på
Hittills i den här artikeln har jag fokuserat på hur ett bra e-postmeddelande för återengagemang ser ut när någon öppnar den.
I verkligheten är det bara halva striden.
Faktum är att du försöker engagera människor som har inte har öppnat dina e-postmeddelanden.
Och i en värld där bara ca 21 procent av mejlen öppnas någonsindet finns en god chans att dina förfallna prenumeranter helt enkelt inte kommer att ta sig tid att klicka.
Om du ska ändra deras uppfattning måste du skapa en mycket övertygande ämnesrad—något som lyckas där dina tidigare e-postmarknadsföringsinsatser har misslyckats.
Paperless Post gör detta genom att ställa en enkel fråga till sina prenumeranter:
Jag föreslår inte att du använder denna exakta ämnesrad för dina kampanjer för återengagemang.
Men det måste vara något som fångar ögat och uppmuntrar mottagaren att ta reda på mer.
Okej, så låt oss säga att du har skrivit den perfekta ämnesraden och vunnit klicket. Vad kommer härnäst?
I det här fallet väljer Paperless Post att erbjuda en sammanfattning av sitt bästa innehåll:
Detta är ett smart tillvägagångssätt.
Förmodligen, om någon tar emot ditt e-postmeddelande om återengagemang, kommer de inte att ha sett ditt innehåll på länge (om någonsin).
Så varför inte visa dem allt det mest unika innehåll som du inte får missa de senaste veckorna?
På så sätt kommer deras första engagemang (eller återkoppling) med ditt varumärke att få bästa möjliga start, vilket gör dem mer benägna att klicka på dina e-postmeddelanden i framtiden.
6. Nedbrytning: Få folk att må bra av att prenumerera
Låt oss vara ärliga.
Som marknadsförare är ingen av oss över ett litet psykologiskt knep.
I det här exemplet med e-post för återengagemang erbjuder Decomposition prenumeranter ett direkt val: vill du fortsätta prenumerera på våra marknadsföringsmeddelanden eller välja bort det?
Låter enkelt nog.
Men det blir lite lömsk genom att lägga till två söta kattbilder till sin e-postuppmaning:
Budskapet här är tydligt: om du klickar på knappen ”Jag går” du kommer att få den underbara katten att känna sig ledsen.
Och det vill ingen.
Å andra sidan, om du klickar på ”Jag stannar!”, kommer du att belönas med en leende katt. Det får dig att känna Bra om att prenumerera på Decomposition.
Denna taktik kan vara extremt effektfull.
Men om du ska använda det, gör det sparsamt.
Dina prenumeranter kommer bara att stå ut med ett begränsat antal e-postmeddelanden som detta innan de krossar knappen ”avsluta prenumeration”.
7. POPFLEX: Skicka ett uppbrottsmeddelande
Ibland är det bästa sättet att uppmuntra människor att engagera sig i dina framtida e-postmeddelanden att hota att ta bort dem.
För på ett psykologiskt plan vill vi alla ha det vi inte kan få.
Ett sätt att göra detta är att skicka ett e-postmeddelande om uppbrott som i huvudsak säger: ”Du har inte engagerat dig i våra senaste meddelanden, så vi kommer att sluta skicka dem.”
Det är precis vad POPFLEX gör i det här exemplet.
Det börjar med en något dramatiskt klingande ämnesrad som fångar användarens uppmärksamhet…
…och följer upp med en enkel e-postkopia som förklarar att POPFLEX har avregistrerat oss från sin marknadsföringslista.
Vad gör detta e-postexempel för återengagemang särskilt stark är att det inte stänger dörren för alltid.
POPFLEX gör det klart att det verkligen vill att vi ska komma tillbaka.
Så det erbjuder oss en rabattkod att använda om vi någonsin kommer tillbaka till dess webbplats i framtiden.
Det är uppenbart att detta i allra högsta grad är ett sista steg; något att skicka när allt annat har misslyckats.
Men om inget av dina tidigare återengagemang har fungerat, är det verkligen ingen skam att klippa av snöret och säga ”hej då”.
Kom ihåg att det är en bra sak för att rensa din e-postlista med oengagerade prenumeranter.
Öka ditt engagemang för e-postmarknadsföring med Drip
De sju taktikerna i den här artikeln kan vara extremt effektiva för att övertala förfallna prenumeranter att ge dig en ny chans.
Men det finns ett annat sätt att förbättra ditt e-postengagemang som jag inte har diskuterat här: skicka mer engagerande e-postmeddelanden.
Ofta innebär det att skapa mer personliga e-postinnehåll.
Tre femtedelar av konsumenterna säger att de förväntar sig att varumärken ska göra det skräddarsy upplevelser baserat på sina preferenser, så det är knappast förvånande att 90 procent av ledande marknadsförare säger att personalisering i hög grad bidrar till företagens lönsamhet.
Droppa gör det lätt att segmentera alla och anpassa allt.
Vill du nå personer som tittade på fritöser för tre månader sedan eller lade till ett nytt våffeljärn i sin kundvagn men inte konverterade?
Drip kan göra det genom att hjälpa dig att skapa mycket specifika målgruppssegment som uppdateras i realtid.
Det innebär inga fler spreja-och-be-marknadsföring.
Istället kan varenda e-post du skickar vara dynamiskt anpassad till individuella abonnenters behov och preferenser.
Låter bra, eller hur?
Det är därför vår plattform litar på av 27 000 marknadsförare över hela världen.
Men ta inte bara deras ord för det.
Se själv genom att registrera dig för vår 14 dagars gratis provperiod.