Hur lång tid tar det för dig att skicka det genomsnittliga marknadsföringsmailet?
Faktor i allt. Det övergripande konceptet, ämnesraden och texten, bilderna, layouten och allt annat.
Du tittar förmodligen på ett par timmars arbete. Kanske längre.
Så det är ganska hjärtskärande att mottagarna spenderar bara 10 sekunder läsa den genomsnittliga varumärkes-e-posten.
Tio sekunder? Det är inte ens tillräckligt med tid för att nå pianobiten i början av Bohemian Rhapsody.
Men det här handlar inte om bortkastad ansträngning. Det handlar inte ens om Bohemian Rhapsody. Det handlar om allt det viktiga som dina e-postmottagare aldrig ens ser.
Om någon bara spenderar 10 sekunder på att scrolla din e-post är det osannolikt att de kommer att absorbera produkterna du rekommenderar eller rabatten du marknadsför.
Vilket innebär att det är mycket mindre chans att de klickar sig vidare till din webbplats.
Och givet det klickfrekvens är mätvärdet nummer ett för mäta framgång för e-postmarknadsföringdet är ett stort problem.
En engagerande e-posthuvud är ett av de bästa sätten att övertala din publik att spendera lite mer av sin värdefulla tid på att läsa dina e-postmeddelanden.
För att vara tydlig, vi pratar om estetik här, inte kodning.
Visst, frasen ”e-posthuvud” syftar på HTML-kodavsnittet som innehåller nyckelinformation (som dina avsändaruppgifter).
Men i detta sammanhang använder jag termen för att helt enkelt beskriva Alltsakerna som visas ovanför mitten i ditt e-postinnehållTill exempel:
Okej, så vad är ingredienserna i ett slagkraftigt e-posthuvud? En som tvingar folk att läsa vidare och verkligen engagera sig i din e-post?
För att svara på den frågan har jag tagit en titt på några av mina favoritexempel på e-posthuvuden.
1. Borta: Välj en slående bild
Som människor är vi mycket skickliga på att ta in och förstå visuell information.
Faktum är att våra hjärnor bearbetar det 60 000 gånger snabbare än text.
Så om du försöker fånga din publiks uppmärksamhet snabbt kan en övertygande bild hjälpa.
Och det är inte den enda fördelen med att lägga till en bild i ditt e-posthuvud.
Enligt en studie baserat på en analys av mer än 5 000 e-postkampanjer har e-postmeddelanden som innehåller bilder en 42 procent högre klickfrekvens än de utan. Så en bildbaserad e-postrubrik ger dig också en bättre chans att mottagarna klickar sig vidare till din webbplats.
Återförsäljaren av bagage och resetillbehör Away använder konsekvent denna taktik i sina e-postmarknadsföringskampanjer:
Visst, det kan kännas lite riskabelt att inte ha någon kopia ovanför mitten förutom varumärket. Men detta tillvägagångssätt fungerar bra genom att dra ögat genom sin slående färgpalett.
Kontrasten i den mestadels vit-och-silverbilden mot den djärva orange bakgrunden hjälper den att ”poppa”, vilket omedelbart sticker ut för användaren.
Och när du väl har fångat deras ögon är det en mycket större chans att de läser mer av din e-post (och förhoppningsvis klickar sig vidare för att göra ett köp).
2. Billie: Ret en ny produkt
Kom ihåg: varje person som registrerar sig för din e-postmarknadsföringslista har åtminstone någon nivå av intresse i ditt varumärke och produkt.
Även om de bara lämnat över sin e-postadress för att låsa upp en rabattkod på 10 procent, har de fortfarande en anledning att hålla utkik efter ditt nästa meddelande.
Så det är naturligt att om de gillade utseendet på dina produkter när de registrerade sig, skulle de vara intresserade av att höra om ny produkter du planerar att lansera.
Tänk också på varför du skickar e-post i första hand.
För e-handelsvarumärken kokar det troligen ner till kalla, hårda pengar. Lojalitet och engagemang är viktigt, men i slutändan gör du inte detta för att få vänner – du försöker sälja något. Så det är definitivt vettigt att visa upp dina senaste produkter.
Kroppsvårdsmärket Billie förstår detta. Den skickar rutinmässigt e-postmeddelanden om kommande produktlanseringar:
För mig finns det ett par anledningar till att det här e-posthuvudexemplet fungerar så bra:
- Det är väldigt visuellt. Och som jag diskuterade i föregående avsnitt hjälper det att ta med bilder i e-postmeddelanden öka klickfrekvensen.
- Den introducerar produkten i ord. I kopian står det att detta är ett vax- och rakningsset. Om det är intressant för dig är det mer sannolikt att du uppmärksammar resten av e-postmeddelandet.
- Det inkluderar ett specialerbjudande. Så inte bara får e-postmottagare en första glimt av denna fantastiska nya produkt, de får också rabatt på den. Det gör att dina e-postprenumeranter känner att de är en del av en exklusiv klubb.
3. Casper: Tillkännage en kampanj
Jag har redan påpekat att för de allra flesta e-handelsvarumärken handlar e-postmarknadsföring om försäljning.
Men det lönar sig att tänka på detta ur ett konsumentperspektiv också. Vad fick dem att bita ihop och ge dig deras namn och e-postadress i första hand?
För ju mer du förstår dina prenumeranters motiv, desto mer sannolikt är det att du skickar dem innehåll som de tycker är relevant och engagerande.
Enligt HubSpotsäger mer än en fjärdedel av prenumeranterna på varumärkesmärkta e-postmeddelanden att de har registrerat sig för att bli meddelade om försäljning, kampanjkoder eller kuponger.
Knappast förvånande, eller hur?
Nu finns det ett par skolor om hur man bäst kan införliva specialerbjudanden i e-postmarknadsföring.
Vissa marknadsförare hävdar att det är bäst att reta en kampanj i ämnesradenavslöja sedan detaljerna mot slutet av e-postkopian för att övertyga folk att läsa ända till slutet.
Jag är väldigt mycket i det andra lägret: ge folk vad de vill, när de vill ha det.
E-postmarknadsföring ska inte kännas som en kamp. Du försöker inte lura kunder att engagera sig; du vill att de verkligen ska njuta av innehållet och erbjudandena du skickar dem. Så om du lanserar en kampanj, stava det i e-posthuvudet, precis som Casper gör här:
Jag gillar kombinationen av visuella och kopieringsbaserade element här.
Illustrationen högst upp i mejlet drar in läsaren utan att avleda uppmärksamheten från kopian, som innehåller all viktig information.
Självklart behöver du inte förklara bokstavligen allt i e-posthuvudet; du har bara så många pixlar att leka med.
Beskriv istället rabatten du erbjuder och lägg sedan till en asterisk (eller liknande) till e-postsidfotdär du anger saker som:
- Kampanjens datum
- Vem är berättigad till rabatten
- Vilka produkter eller kategorier den innehåller
- Vad, om något, är specifikt utesluten från rabatten
4. Chubbies: Lägg till en CTA
Inklusive en uppmaning till handling i din e-posthuvud kan låta lite kontraintuitivt.
När allt kommer omkring, är inte ditt jobb som marknadsförare att hajpa upp en produkt eller rabatt och sedan bjuda in läsarna att klicka? I så fall kan du förvänta dig att hitta CTA någonstans längst ner i e-postmeddelandet.
Men många märken tycker annorlunda.
Enligt en rapport, är den översta tredjedelen av ett e-postmeddelande faktiskt det populäraste stället att lägga till en CTA, med 38 procent av e-postmeddelandena som innehåller en uppmaning nära toppen. Vanligtvis visas dessa CTA ovanför mitten i eller direkt under en bild.
Så här ser det ut, med tillstånd av modemärke direkt till konsument Cubbies:
När du tänker efter så finns det en god logik i detta tillvägagångssätt.
Chansen är stor att du kommer att inkludera flera uppmaningar till handling i mest, om inte alla, e-postmeddelanden du skickar. Faktum är att Really Good Emails fann att den genomsnittliga e-posten innehåller 2,1 CTA-knappar, med 20 procent av e-postmeddelandena som innehåller tre eller fler.
Varför?
Eftersom fler uppmaningar betyder fler chanser att få klick. Och fler klick kommer förhoppningsvis översätta till mer försäljning.
Så om du ska fylla dina e-postmeddelanden med uppmaningar, är det vettigt att inkludera en ovanför mitten i e-posthuvudet.
Det är den enda delen av e-postmeddelandet som alla som klickar är garanterat att se. Så varför inte passa på att lägga till en CTA?
I värsta fall, ingen klickar på det. Bästa fallet, alla klickar på den och du krossar ditt intäktsmål.
5. Everlane: Använd kopia (sparsamt)
De säger att en bild är värd 1 000 ord.
Och de kan ha rätt. Men när det gäller e-postrubriker kan en liten kopia räcka långt.
Praktiskt sett kan du bara inkludera ett litet antal bilder i din e-posthuvud, eftersom det finns begränsat utrymme att leka med. Dessutom är det svårt att kommunicera syftet med ditt e-postmeddelande utan att använda några väl valda ord.
Gå inte överbord samtidigt.
Din publik är upptagen och de får redan massor av e-postmeddelanden. Det sista de vill är att bli träffad med en vägg av kopia när de klickar på ditt senaste meddelande.
Modemärket Everlane får rätt balans i detta e-postexempel:
Det är vettigt att inkludera produktbilden, eftersom det är den ”sak” som i slutändan kommer att övertala en kund att klicka. Om de inte gillar utseendet på det du säljer, varför skulle de besöka din webbplats?
Men kopian knyter ihop det hela genom att ge några sammanhang till det visuella.
För om du bara skickar dina prenumeranter ett gäng produktbilder med noll tillhörande text, kommer de att ha svårt att ta reda på vad din e-post handlar om.
6. Glossier: Bädda in en GIF
Vid det här laget i artikeln hoppas jag att jag har gjort det klart att rubriken för e-post är en extremt värdefull del av marknadsföringsfastigheter.
Med begränsat utrymme att leka med är det din uppgift att se till att varje pixel är packad med värde – något som får folk att vilja läsa vidare, scrolla ner eller klicka sig igenom.
För de flesta märken handlar det om att skapa en harmonisk blandning av kopia och bildspråk.
Men Glossier är det inte de flesta märken. Det tar saker ett steg längre med regelbundet bädda in GIF-filer i dess e-postrubriker, som i det här exemplet:
Visst, det är svårare att skapa en anpassad GIF av hög kvalitet än att kopiera och klistra in dina produktbilder i en e-postmall.
Men om du gör rätt är det värt mödan, eftersom en GIF kan kommunicera mycket mer information än en statisk bild.
Vilket gör det desto mer effektfullt.
7. Utomhusröster: Erbjud produktrekommendationer
Pandemier. Krig. Bensin priser. Känns alltid som att allt bara händer så mycket?
Inte konstigt alltså en fjärdedel av konsumenterna säger att de inte längre bryr sig om att försöka hänga med i modetrender.
Det skapar problem för varumärken. Det ligger i ditt intresse att fortsätta driva trender framåt, men du vill inte att folk ska känna sig utanför. Så vad kan du göra?
Den bästa lösningen är kanske att erbjuda produktrekommendationer.
Konsumenterna älskar dem, med 91 procent säger att de är mer benägna att köpa från varumärken som känner igen och kommer ihåg dem, och förse dem med erbjudanden och rekommendationer som känns relevanta för deras behov.
Atletisk klädesmärke Outdoor Voices har hittat ett nytt sätt att införliva produktrekommendationer ovanför mitten i sin e-postmarknadsföring:
Ledsen att jag krossar illusionen, men de där ”taggade produkt”-uppmaningen i Instagram-stil är inte verkliga; de länkar faktiskt inte till produkterna i fråga.
Men det är inte det viktiga. Det som verkligen betyder något är att användarna förstår bildens sammanhang.
De vet att om de klickar förs de till en målsida där de kan lära sig mer om – och köpa – produkterna i fråga.
Skapa mer effektfulla e-postrubriker med dropp
Temat för hela den här artikeln har i princip handlat om att göra mer med mindre.
Mindre utrymme; mer övertygande kopior och bilder som tvingar användare att engagera sig.
En del av pusslet ligger i att dela mycket relevant innehåll som talar till specifika målgruppssegments preferenser.
Drip kan hjälpa dig att göra det.
Våra verktyg låter dig segmentera alla och anpassa allt, så att du kan skicka hyperriktade meddelanden som konverterar.
Se allt i aktion genom att registrera dig för din 14 dagars gratis provperiod.