För att driva ett framgångsrikt e-handelsföretag måste du bygga långsiktiga relationer med kunder.
När du ökar kundlojaliteten med bara 7 procent ökar du kundlivslängden med mer än 85 procent.
E-postmeddelanden efter köp gör en enorm skillnad i om en kund bara kommer att vara en engångstagare eller om de kommer att komma tillbaka till din butik för mer. Så länge du använder dem strategiskt, vill säga.
Så i det här inlägget kommer du att se några fantastiska e-postexempel efter köp som också använder effektiv marknadsföring och försäljningstaktik.
De 7 bästa exemplen på e-post efter köp som vi har sett
Vad är e-postmeddelanden efter köp?
E-postmeddelanden efter köp är de du skickar till en kund efter att de köpt något från din webbutik. De tenderar att vara en del av en automatisk e-postsekvens och kan innehålla uppdateringar eller viktig information om kundens beställning.
Men du kan använda dem för mycket mer än att bara dela information. Till exempel kan du använda ett e-postmeddelande efter köpet för att öka försäljningen av en kund eller öka kundlojaliteten.
Det är viktigt att du använder e-postmeddelanden efter köp på detta sätt, eftersom de har några av de bästa öppnings- och klickfrekvenserna jämfört med andra typer av e-post.
Så låt oss ta en titt på hur du kan dra fördel av dessa söta mätvärden.
1. Visa upp din unika personlighet (Allbirds)
E-postmeddelandet med orderbekräftelse är en häftklammer. Det är som att lägga guac på din burrito – det måste hända.
Anledningen är att kunderna behöver trygghet efter att de tagit avstånd med sina pengar. De vill ha bekräftelse på att det inte bara har försvunnit i etern, utan snarare att ett legitimt företag gör i ordning sin beställning.
Du måste inkludera grunderna i ett orderbekräftelsemail, dvs varan/varorna, kostnad, leveransadress, en spårningslänk, ordernummer och så vidare. Men mejlet behöver inte vara så torrt som en handfull kex.
Du kan göra mer med det, som Alla fåglar gör in detta exempel:
Det är väldigt kul. Och på grund av detta är e-postmeddelandet minnesvärt.
Liksom Allbirds, se till att e-postmeddelanden efter köp överensstämmer med ditt varumärkes unika stil. Få e-postmeddelandet att sticka ut så kommer ditt varumärke att förbli i främsta rummet hos kunden.
I samma mejl nämner Allbirds även företagets principer:
Återigen betonar det vad som gör varumärket unikt. Men det gör också kunden ännu mer nöjd med sitt köp.
Eftersom varumärket bryr sig om djurens välbefinnande och hållbarhet får det kunden att må bra om sig själv för att köpa från just detta varumärke framför ett annat.
Ett mail efter köp är ett perfekt ställe att stärka varumärkets värderingar. Det finns ingen chans att köparens ånger kommer smyga sig in här. Du kan göra något liknande för att säkerställa ett positivt varaktigt intryck av ditt varumärke.
2. Uppmuntra kundbehållning (athletic greens)
Som du såg ovan öppnar många kunder orderbekräftelse via e-post. Detsamma gäller för e-postbekräftelse och liknande meddelanden.
Kom ihåg att du till fullo måste använda dig av att ha kundens uppmärksamhet medan du har den. Du kanske inte får en ny möjlighet efter sekvensen efter köpet.
I detta exempel, Atletiska gröna tar chansen att uppmuntra kunder att behålla:
För det första uppmuntrar de kunder att använda sina produkter regelbundet som en del av deras ”nya hälsosamma vana”. De vill att konsumenten ska använda produkten på ett vanligt sätt så att de inte byter till ett annat varumärke.
Det finns också omnämnande av Athletic Greens ”gemenskap” och ”familj”. Känslan av gemenskap uppmuntrar ytterligare kunder att hålla fast vid ett varumärke. De känner sig mer kopplade till det eller till och med en del av en exklusiv grupp.
Detta sträcker sig till att be kunder att registrera sig för Facebook-gruppen. När kunder gör detta blir de bokstavligen en del av en gemenskap.
Dessutom håller det kunden involverad i varumärket. På Facebook-gruppen kommer de att se användbart innehåll, företagsuppdateringar, aviseringar om försäljning och så vidare och så vidare.
Du bör göra något liknande i dina e-postmeddelanden efter köp. Du kanske inte nödvändigtvis guidar kunder till en Facebook-grupp. Kanske ber du användare att gå med dig på Pinterest, till exempel. Det handlar om vad som är mest meningsfullt för just din publik.
Eller så kan du till och med be dem att registrera sig för SMS-uppdateringar så att du har ett annat sätt att hålla kontakten med kunden. Välj vilken kanal du tycker är bäst för att kommunicera med kunder.
3. Uppmuntra din merförsäljning (KiwiCo)
Syftet med en merförsäljning är att få kunder att köpa en uppgraderad, dyrare vara eller ett tillägg som gör deras totala köp större. Till exempel att få kunder att välja ett multipack snarare än en enda vara.
Merförsäljning är naturligtvis ett effektivt sätt att öka det genomsnittliga ordervärdet. Det är också lättare att sälja något till en befintlig kund än att skaffa en ny.
För att göra en lång historia kort bör du merförsälja dina kunder. Och ett e-postmeddelande efter köpet är ett bra ställe att göra det eftersom dessa kunder nyligen har visat stor köpintention genom att göra ett köp från dig.
KiwiCo använder skickligt ett incitament som en del av sin merförsäljning detta exempel:
Merförsäljningen lägger till en extra vara till en prenumerationsbox vilket höjer priset framöver. Men incitamentet innebär att kunderna får den första uppgraderingen som gratis.
För att lyckas merförsälja en vara måste kunderna känna att de får en bra affär. Så det är en bra idé att erbjuda en freebie, gratis provperiod eller liknande incitament som en del av din merförsäljning.
Ett annat sätt att uppmuntra kunder att satsa på din merförsäljning är att se till att den är superrelevant och personlig baserat på deras köp- och/eller surfhistorik. I exemplet ovan säger företaget uttryckligen att tillägget kommer att komplettera resten av objekten i prenumerationsrutan, till exempel.
Ditt varumärke kan dock anpassas på ett annat sätt. Kanske lägger du till möjligheten att anpassa en vara med kundens design etc. Som alltid måste du göra det som är mest meningsfullt för dina kunder.
4. Rekommendera vad kunder ska köpa härnäst (tio tusen)
Inkludera produktrekommendationer i dina e-postmeddelanden efter köp. Så länge du närmar dig det på rätt sätt, dvs rekommendationerna är relevanta, gynnar detta såväl kunden som din verksamhet.
När du korssäljer varor som möter kundens behov bidrar det till att främja kundnöjdhet och långsiktiga relationer. Dessutom kan korsförsäljning öka försäljningen med 20 procent och vinsten med 30 procent.
En leveransbekräftelse via e-post är ett bra ställe att lägga till korsförsäljning. Beställningen är klar och nu vill du uppmuntra till ett nytt köp. Och det är mer sannolikt att det händer om produkten är nära relaterad till det kunden just köpt.
I detta exempel, Tio tusen uppmanar kunden att komplettera sitt kit:
Detta är ett vanligt tillvägagångssätt för klädföretag. De rekommenderar kompletterande klädesplagg och accessoarer som matchar det tidigare köpet. Du kanske har sett liknande ”Complete the outfit”-korsförsäljning.
Men naturligtvis kan du rekommendera relaterade produkter i alla möjliga kategorier. Låt oss säga att du sålde en kamera. Du kan till exempel rekommendera en ringlampa att följa med.
Ett annat alternativ är att rekommendera produkter som andra ”kunder också köpt”. Detta fungerar på grund av sociala bevis. Kunder tror att om andra har köpt dessa varor så är det förmodligen en bra idé.
Du kanske till och med vill stimulera till en korsförsäljning. Du kan till exempel ge kunden rabatt eller fri frakt om de kommer tillbaka till din butik och köper den kompletterande artikeln.
5. Skicka ut en påminnelse i tid för en påfyllning (Fullscript)
Om du säljer produkter som kunder behöver fylla på ofta är det en bra idé att skicka ut ett mail när det är dags för dem att fylla på. Det är en påminnelse om att du enkelt kan automatisera för att öka försäljningen.
Här har vi ett exempel från ett kosttillskottsföretag som påminner kunden om att de håller på att ta slut på sina Omega 3:
För en produkt som denna är det ganska enkelt att ställa in påminnelsemail på autopilot. Anledningen är att det är tydligt hur många piller som finns i en flaska och hur ofta kunden tar dem.
För ditt företag kan du behöva göra saker lite annorlunda. Låt oss säga att du säljer rakhyvlar till exempel. Du kanske har en undergrupp av kunder som rakar sina ben dagligen och en annan som rakar sig då och då.
I det här fallet måste du segmentera kunder för att skicka ut påminnelser till rätt grupper vid rätt tidpunkt, t.ex. var tredje vecka jämfört med var tredje månad.
Hur som helst, se till att e-postmeddelandet skickas innan kunden får slut på produkten. Du vill inte att de ska behöva gå till en fysisk butik i sista minuten eftersom de inte insåg att de skulle ta slut (istället för att köpa från din onlinebutik).
6. Dela användbar information (rotad)
Skicka ut informativa e-postmeddelanden efter ett kundköp för att förbättra kundupplevelsen. Det kan finnas vissa saker som kunder behöver veta så att de inte stöter på några problem med din produkt.
HärRotat använder en handledning i ett e-postmeddelande efter köp för att se till att kunderna packar upp sina plantor ordentligt:
Detta ger mycket värde för kunden och skapar ett positivt intryck av varumärket. Rooted förutsåg kundens behov innan de ens visste att de behövde hjälp. Det är så du använder e-postinnehåll för att skapa en överlägsen upplevelse för kunderna.
För att kunna göra något liknande måste du ha en djup förståelse för dina produkter och kunder. Sådant uppnås genom forskning och testning. När du vet vilka potentiella vägspärrar en kund kan stöta på kan du förhindra att sådana inträffar.
Det är också en bra idé att skicka ut e-postmeddelanden som hjälper användarna att få ut det mesta av dina produkter. Till exempel ytterligare tips och guider som relaterar till produkten specifikt.
Du vill inte att din produkt bara ska ligga i en låda någonstans. När kunder kan få ut det mesta av en produkt kommer de att fortsätta använda den, köpa mer, rekommendera den till sina vänner och så vidare.
7. Kolla in med dina kunder (Ring)
En annan pelare i sekvensen efter köpet är naturligtvis återkopplingsbegäran. Du kan tjäna så mycket på ett litet e-postmeddelande.
Feedback hjälper dig att förbättra dina produkter och tjänster. Detta gynnar kunden och ditt företag. En bättre produkt/tjänst hjälper dig att behålla och skaffa fler kunder i slutet av dagen.
Dessutom kan du samla in denna feedback och använda den på strategiska platser för att uppmuntra försäljning. Du kan till exempel säga ”X kunder älskade den här produkten” på en målsida eller produktsida.
Detta är ett fint exempel av en återkopplingsbegäran från Ringa eftersom det berör varumärkets värderingar och produktens djupare syfte:
De drar nytta av kundernas känslor när de säger ”Ta en minut att svara på några snabba frågor så hjälper du till att stödja vårt uppdrag att göra stadsdelar säkrare.” Det är ett mycket övertygande sätt att få folk att delta.
Precis som Ring bör du betona hur kundfeedback hjälper till att förbättra produkten samt den större inverkan den kommer att ha i det stora hela.
Ett annat sätt att säkerställa att kunder delar sin feedback är att göra processen så enkel och snabb som möjligt. Kunder vill inte lägga för mycket tid på sånt här. Så du kan använda en enkätundersökning eller en Net Promoter Score-undersökning där kunderna till exempel ger sitt betyg av tio.
Slutord
Som du har sett är ett e-postmeddelande efter köp mycket mer än ett enkelt meddelande om att en vara har beställts eller att den är på väg. Det är en möjlighet att göra ytterligare försäljning och bygga en långsiktig relation med kunden.
Så överväg noga vad du vill ha med i dina e-postmeddelanden efter köp. Få rätt timing, dela relevant information och rekommendationer och gläd kunderna med dina uppföljningsmeddelanden.
Vad kommer härnäst? Om du inte redan har gjort det kanske du vill bygga en automatiserad sekvens efter köp baserat på dina kunders vanor. Då kommer du att kunna införliva den effektiva taktiken du såg här för att få ut det mesta av dina e-postmeddelanden efter köpet.