Ditt företag är redo att växa – allt du behöver är försäljningen för att bevisa det. Om du har stora drömmar för 2020 och framåt, kolla in dessa sex viktiga tips för att säkerställa framgången för ditt säljteam:
1. Fokusera på ditt folk – alla.
Har du en säljstjärna som tar in siffrorna men inte kommer överens med teamet? Om så är fallet kan ditt beroende av den personen i slutändan kosta dig mer än huvudvärk.
Forskning publicerad av Harvard Business School fann att resultat som uppnås av giftiga anställda inte uppväger deras negativa beteende, även när den giftiga medarbetaren presterar i den översta percentilen. Ditt företag skulle sälja mer om du sparkade den där giftiga ”bästa medarbetaren” och anställde ett team av genomsnittliga människor som vet hur man samarbetar.
Ju längre du låter den dåliga dynamiken gå okontrollerad, desto mer problem kommer ditt lag att ha. ”Beteende är smittsamt … vi upptäcker att när en giftig person går med i ett team, är det mer sannolikt att andra beter sig på ett giftigt sätt.” säger Dr Michael Housmanmedförfattare till Harvard-studien.
2. Visa lite kärlek till marknadsföringsteamet.
Säljteamet firar den sista belöningen, men ingen försäljningsavdelning varar länge utan att marknadsförare drar in kvalificerade leads. Anpassa dina sälj- och marknadsföringsteam närmare för att säkerställa att båda sidor gör allt de kan för att säkerställa ömsesidig framgång.
Få dina säljare att prata med marknadsföringsteamet om de frågor som potentiella kunder ställer oftast, och se sedan till att marknadsförarna levererar innehåll som matchar behovet. Bygg en strategi för att generera efterfrågan som frigör dina säljare att lägga mer tid på att stänga och mindre tid på att kvalificera sig. När marknadsförare och säljare arbetar i harmoni följer bra saker.
Ännu bättre, använd en programvara för säljcoaching att analysera effektiva strategier, identifiera områden som behöver förbättras och övervaka framstegen varje vecka. Den här programvaran använder artificiell intelligens för att lyssna på dina bästa säljare, lära av dem och imitera deras beteende. Du kan tänka dig det som en självbetjäningsträningscoach.
3. Uppskatta dina nuvarande kunder mer.
Även om inget slår spänningen med att tjäna ett stort nytt konto, förtjänar dina nuvarande kunder kärlek också. Kommunicera oftare med dina befintliga kunder för att höra om deras erfarenheter av dina produkter och hitta möjligheter till merförsäljning.
Även om du bara erbjuder en produkt, sova inte på värdet av dina kunder som lead-källor. En bra relation med en liten kund kan leda till ett massivt partnerskap med en ny kund på vägen. Du vet aldrig hur sociala kretsar ansluter, men genom att behandla alla med respekt kan du öka din mun-till-mun-marknadsföring och öka dina chanser att tjäna nya affärer.
4. Kolla in chatbots.
Chatbots tillåter potentiella kunder på din webbplats att ställa frågor utan tryck från en mänsklig säljare på den andra linjen. Dra fördel av denna dynamik genom att använda chatbots för att kvalificera potentiella kunder via din webbplats och på sociala medier. Med lite robothjälp kunde kunder som ”bara surfade” sluta prata med en säljare på några timmar.
”Beslutet att distribuera virtuella agenter kan vara komplext,” säger PV Kannanmedgrundare av AI-företaget [24]7.ai. ”Ändå tror vi att den här typen av konversationsgränssnitt till företag är avsedd att ersätta den nuvarande appen och webbgränssnitten på lång sikt, helt enkelt för att det är snabbare och i många fall bättre för kunden.”
5. Utvärdera dina produkter och marknader.
Ge kunderna alternativ för att fördjupa sitt engagemang med ditt företag innan du tappar fart från din befintliga produktlinje. Din nisch kan vara framgångsrik för nu, men varje nisch blir mer trångt med tiden. För att behålla din position längst fram på marknaden måste du antingen erbjuda något nytt eller erbjuda samma värde till en annan grupp människor.
Titta på din nuvarande köparpersonlighet för att hitta liknande grupper som kan uppskatta dina produkter. Kan någon annan använda din produkt för ett annat ändamål? Med några små justeringar kan du upptäcka en helt ny marknadsföringsmöjlighet. Utvärdera regelbundet dina bästa marknader och fundera över hur du kan ge mer värde till nuvarande och blivande fans.
6. Experimentera med e-post.
E-post är ett tveeggat svärd för små företag. Ja, det kan vara din bästa lead-källa – men hur många timmar i veckan spenderar du i din inkorg? Prova tekniker som tidsboxning för att förhindra att e-post äter upp ditt schema, men överväg också din kopia. Kan mindre formella e-postmeddelanden ta kortare tid att skriva och öka konverteringarna?
”Ändra längden, ändra fokus, försök att låta fräck istället för polerad,” föreslår TJ Macke, som hanterar go-to-market-strategi för försäljningsaktiveringsföretaget Regie.io. Även om Regie använder AI för att rekommendera kopior som sannolikt kommer att få resonans hos din publik, gör Macke det klart att det inte finns någon ersättning för manuella experiment.
2020-talet kommer att vara här innan du vet ordet av, så slösa inte tid på försäljningstaktik som hör hemma på 2010-talet. Använd den här möjligheten för att utvärdera din försäljningsstrategi och nå dina försäljningsmål nästa år – och åren därefter.