Många företag har flera platser, med huvudkontor över hela världen. Med den tillväxtnivån kommer utmaningen att samordna teaminsatser över distans. Tack och lov gör ett urval av verktyg tillgängliga online idag det enkelt att radera dessa mil och kommunicera nästan som om du var i samma rum med dina kollegor.
Molnbaserad mjukvara låter alla i ditt team ha tillgång till i realtid till pågående arbete. Dessutom krävs inget dyrt IT-underhåll, så du kan spara pengar samtidigt som du ökar produktiviteten. Win-win för alla.
Projektledning
Att ha en solid projektledningsplattform är avgörande för framgången för ditt team, oavsett om ni alla arbetar lokalt från samma kontor, eller om ni är utspridda över hela världen. Oavsett din bransch finns det massor av rörliga delar att samordna. Projektledningsprogramvara som integreras med ditt CRM gör det enklare. Hantera kunder, projekt, att göra-listor och kalendrar snabbt och enkelt från en central plats – tillgänglig var som helst där det finns en internetanslutning.
Live videochatt
Ibland kräver företag livevideochatt med en liten grupp människor. Med verktyg som Google Hangouts, Blab och Skype finns det ett sätt att hålla videokonferenser med små grupper av människor gratis. Blab fungerar utmärkt om du behöver flera värdar med mestadels tittare. Skype är populärt, men inte ett idealiskt val om du vill spela in samtalet för senare visning. Om ditt team finns över hela världen, är chansen stor att du inte kommer att hitta en tid som fungerar bra för alla att delta live, så du vill ha möjlighet att se chattarna senare.
Redaktionskalender
När du har ett team av människor som arbetar, är det bara vettigt att använda en redaktionell kalender. CoSchedule erbjuder en robust kalender som team kan arbeta med tillsammans, vilket säkerställer att alla förblir på samma sida. Som en extra bonus har den ett WordPress-plugin så att du kan hålla din redaktionella kalender direkt i din företagsblogg. Du kan automatiskt schemalägga dina inlägg så att de går ut till Facebook och Twitter också.
Hantering av sociala medier
Även om CoSchedule till viss del kan hjälpa till med hantering av sociala medier, kan det vara besvärligt att ladda allt annat socialt innehåll på plattformen om du arbetar från din WordPress-blogg. Verktyg som Buffer och Hootsuite tillåter flera teammedlemmar att komma åt dina sociala konton, schemalägga inlägg och mer.
Bufferten inkluderar möjligheten att schemalägga Pinterest-inlägg, en trevlig bonus för företag som behöver upprätthålla en aktiv närvaro på det nätverket.
Fildelning
Om du snabbt och enkelt behöver dela filer mellan kollegor finns det många alternativ – Dropbox och Google Drive är enkla och effektiva. OneDrive, Microsofts svar på deras konkurrenter, är en annan bra lösning.
OneDrive är det bättre svaret för små team som också behöver molnbaserad åtkomst till Microsoft Office, eftersom ett Office 365-abonnemang inkluderar möjligheten att dela med andra användare. Varje användare på det delade kontot får sitt eget OneDrive-utrymme på 1 TB plus 60 gratis Skype-minuter i månaden.
Oavsett vilken av dessa plattformar du väljer att använda kan du ladda ner dem till din dator och mobiltelefon så att filer och mappar kan delas direkt från din hårddisk eller mobila enhet. Och om du har flera teammedlemmar som behöver åtkomst kan du styra vad som delas med vem med bara några klick.
Skärmdelning
Skype är bra om du vill dela en skärm med en liten grupp, men när mer än en person behöver kontroll är det inte idealiskt. Det är där ScreenHero kommer in. Dela en enda skärm, men låt flera personer arbeta med dokumentet tillsammans – var och en med sin egen markör. Med röstchattfunktionen är det som att arbeta i samma rum tillsammans.
Med de olika molnbaserade verktyg som finns tillgängliga idag, finns det ingen anledning att ditt fjärrteam inte kan fungera som en sammanhållen enhet oavsett avstånd. När det är något som behöver göras, kommer du att kunna hitta det verktyg du behöver för att utföra det.