Innovativa e-handelsföretag som vill förbli konkurrenskraftiga måste hålla ett skarpt öga på ny teknik. Dessa framväxande e-handelsteknologier kan hjälpa till att förbättra effektiviteten, stödja tillväxt och skapa mer strömlinjeformade verksamheter.
Dessa tekniker är viktigare under 2022 än någonsin tidigare, särskilt när e-handelsbranschen fortsätter att växa. De flesta e-handelsföretag behöver rätt verktyg och teknik för att nå sina mål.
Så…vad ska du investera i?
Ta en titt på några av de nya teknikerna som kommer in i e-handelsområdet. Ta ett beslut som är värt att investera baserat på hur du driver ditt företag.
1. Artificiell intelligens
Artificiell intelligens (AI) är en intressant typ av teknik när det kommer till sin plats i e-handelsvärlden.
En gång tänkt som en lösning för högteknologi, är den nu mer lättillgänglig än någonsin. Det tillåter många organisationer att använda det som ett sätt att minimera kostnaderna och förbättra verksamheten.
AI kan hjälpa till att fylla det enda lucka som konsumenter har när det gäller att fatta beslut om att köpa online. Det skapar möjligheten för virtuella assistenter att arbeta och få kontakt med konsumenter i en realistisk upplevelse.
Det kan hjälpa till med att förbättra personalisering och kundservice. Det ökar kopplingen mellan företaget som säljer produkten och konsumenten som köper den, vilket fyller ett avgörande tomrum.
2. All-inclusive uppfyllelsesystem
Det är ett faktum för e-handel. Ju snabbare du kan utföra beställningar, desto fler beställningar kan du ta. Och det innebär att fler intäkter strömmar in på ditt företags konto.
Ändå kan det vara utmanande att hålla jämna steg med alla lager-, plocknings-, packnings- och fraktbehov i ett växande företag. Det kan också bli dyrt och få ner vinsten du gör på varje vara du säljer.
Nyare uppfyllelsesystem som utnyttjar de senaste mjukvaruframstegen har varit en stor välsignelse. Detta är särskilt fallet med startups som arbetar med begränsat kapital.
Dessa system erbjuds vanligtvis på entreprenadbasis, som i fallet med tredjepartslogistikleverantörer (3PL). Dessa leverantörer kan ha teknik som kan hjälpa till med lagerhantering, orderhantering och produktinformationshantering. De kan samla allt på ett ställe, vilket gör livet för en e-handelshandlare mycket enklare.
Som en komplett e-handelslösning påpekar Tradefull att automatisering genom den typen av teknik gör lagerhållning effektivare. Som ett resultat hjälper detta återförsäljare att få produkter till kunderna snabbare och snabbare.
3. Hyperanpassade upplevelser
Hyper-personifierade upplevelser piggyback på användningen av AI i e-handelsmiljöer.
AI kan hjälpa till att samla information om shoppare under deras besök. Denna data visar sig vara värdefull eftersom den sedan kan användas för att skapa personliga upplevelser för kunder.
Konsumenter önskar en personlig upplevelse som talar direkt till dem och värdesätter deras tid. På samma sätt ger en skräddarsydd upplevelse som denna också företagen möjlighet att presentera fler av de produkter de sannolikt vill ha för konsumenterna, vilket förbättrar försäljningen.
Antagandet av hyperpersonliga upplevelser genom användning av AI kan ge e-handelsmärken mer kraft än konkurrenterna. Som ett resultat skapar det en möjlighet för en unik upplevelse som konsumenterna önskar.
4. Röstassistenter
Det råder ingen tvekan om att det är den enkla vägen att kolla vädret eller spela musik med en röstassistent som Google eller Alexa.
Röstassistenter som denna kan också direkt bidra till e-handelsföretagens behov. Konsumenter vill lita på sina enheter för att hjälpa dem att göra inköp, särskilt när de handlar online.
I en e-handelsmiljö vill konsumenter be sin valfria röstassistent hjälpa dem att hitta det de behöver. Det kan göra det möjligt för företag att sätta upp verktyg som också tillåter upprepade köp.
Allt som konsumenten behöver göra är att be sin röstassistent att köpa en specifik produkt från den butik de väljer. Många av dessa assistenter minns tidigare inköp. Dessutom kan de till och med hjälpa till med marknadsföring av produkter genom att skicka påminnelser till konsumenter om att köpa igen.
5. Chatbots
En av problemen för många organisationer när de hanterar sin e-handelsverksamhet är att vara tillgänglig för kunder 24 timmar om dygnet.
Det är helt enkelt omöjligt att göra detta utan användning av teknik. Ny teknik, som AI-chatbots, arbetar för att tillhandahålla en lösning.
Dessa mer avancerade chatbots tillåter konsumenter att skriva sina meddelanden direkt till företaget. Chatbotarna svarar med rimliga frågor och kan hämta kundinformation, produktfraktdata och till och med produktinformation, vilket svarar på de flesta av konsumenternas frågor.
Fördelen här är att förbättra kundservicen. Konsumenter får den information de behöver när de behöver den, även mitt i natten. Det leder till ökad försäljning.
Samtidigt behöver e-handelsföretag inte betala de höga kostnaderna för att använda människor för att svara på dessa frågor. Denna typ av teknik har förbättrats avsevärt så att den skapar en mer personlig, realistisk upplevelse för konsumenten samtidigt som den samlar in data och stödjer företagets behov.
6. Augmented Reality
Till skillnad från i en fysisk butik har konsumenterna inget sätt att se på en produkt från olika vinklar, hantera den, prova den eller på annat sätt utforska den.
Augmented reality (AR) öppnar dörren för denna möjlighet. Även om det har en lång väg att gå när det gäller textur och att verkligen uppleva hur en produkt är, kan konsumenter använda AR för att visualisera produkter mer realistiskt innan de gör ett köp. De kan prova kläder praktiskt taget. De kanske kan placera möbler i sitt vardagsrum för att se hur bra det skulle passa.
AR förändras snabbt och förvandlas till ett värdefullt verktyg för många e-handelsföretag. Det är också ett fantastiskt verktyg att bädda in i sociala medier för att hjälpa till att skapa varumärkeskännedom och hjälpa till att uppmuntra försäljning.
Tekniken fortsätter att förbättra e-handelsframgången
Företagare som letar efter sätt att växa och bygga upp sin verksamhet kan behöva ägna stor uppmärksamhet åt ny teknik som denna.
Tekniken kan inte bara bidra till att skapa nya möjligheter för försäljning och bättre kundservice, utan den kan också ge möjligheter att effektivisera kostnader, förbättra verksamheten och förbättra effektiviteten i hela företaget.
I den växande e-handelsbranschen är det viktigt att ha alla möjliga verktyg tillgängliga för att säkerställa bästa möjliga avkastning på varje gjord försäljning.