Julsäsongen är här och det betyder att potentiella kunder letar efter de perfekta presenterna. Det här året förväntas bli ännu en rekordstor semesterperiod för e-handel. Att förbereda sig för semestern kräver inte mycket av en tidsinvestering, men att implementera några nyckelstrategier hjälper dig att dra nytta av de försäljningsmöjligheter som semestern ger dig webbutik. Här är några tips för att öka semesterförsäljningen i år:
1. Kundupplevelsen är viktig
Enligt Salesforces rapport ”State of the Connected Consumer” säger ”80 procent av kunderna att upplevelsen ett företag ger är lika viktig som dess produkter eller tjänster.”
Rapporten avslöjar också att 57 % av konsumenterna har slutat köpa från ett företag eftersom de hade en bättre upplevelse hos en annan återförsäljare.
Som ett litet e-handelsföretag är det otroligt viktigt att behandla varje kund som en person snarare än ett nummer. Det borde inte komma som någon överraskning att människor värdesätter upplevelser. Använd denna princip för att få ett försprång i tävlingen. För många ger semestershopping tillbaka känslor av nostalgi. Medan du inte kan återskapa Miraklet den 34th Gatakan du göra din shoppingupplevelse unik och trevlig.
2. Enastående kundservice
En sak som kunder fruktar att förlora när de handlar online är värmen och anpassningen av en fysisk shoppingupplevelse i butik. För att öka semesterförsäljningen, erbjuda oöverträffad kundservice genom att:
- Följ upp köp med ett personligt tackbrev eller e-postmeddelande
- Lägg den viktiga informationen till hands. Om de inte kan hitta saker som fraktinformation, returpolicy, storleksguider … etc. kommer de genast att bli frustrerade och gå bort från rean
- Eftersom semestershopping sker inom en ganska kort tidsram, erbjuda ett direkt telefonnummer så att kunder kan ringa med tidskänsliga och brådskande frågor
- Erbjud en livechattfunktion på din webbplats så att kunderna kan få svar på frågor direkt
- Utnyttja stöd för sociala medier. Även om kundklagomål kommer att finnas där ute för världen att se, har du en möjlighet att bevisa för nya och befintliga kunder att du tar kundservice på allvar och löser problem i tid. Du kan verkligen få ditt företag att sticka ut med stödsamtal av hög kvalitet på sociala medier
3. Säsongsbetonade sociala medier
Semestern är en bra tid för säsong sociala media innehållsmarknadsföringskampanjer. Det är viktigt att hålla kontakten med din publik om du hoppas kunna öka semesterförsäljningen. Se till att optimera ditt innehåll för din publik. Skräddarsy dina sociala mediekampanjer för semestern för att hålla ditt varumärke relevant. Små förändringar som en profilbild med jultema, semestermeddelanden eller bilder på dina produkter i julklappspapper räcker långt.
4. Gå lokalt
Även om du kanske inte arbetar från en tegel och murbruk butik, kan du fortfarande dra nytta av några av fördelarna med lokala företag under semestern. Analysera vilka områden som är dina största marknader och kör en kampanj för den platsen. Bara för att du är baserad från Maine betyder det inte att du inte kan sälja badkläder under semestermånaderna, du måste bara rikta in dig på rätt demografi, som konsumenter i Florida eller Kalifornien.
5. Titta på din omvandlingsfrekvens
Använd ett gratis verktyg som Google Analytics för att se var du kan optimera konverteringsfrekvensen på din webbplats. Spåra saker som din avvisningsfrekvens. Google Analytics ger insikt i hur mycket trafik din webbplats har och hur många besökare som ”studsade” eftersom din webbplats inte hade vad de letade efter. Du kommer också att kunna se hur besökarna tar sig till din webbplats oavsett om det är en Google-sökning, sociala medier eller en annons. Har du en hög frekvens av att vagnen överges? Gå själv igenom kassaprocessen och se om det finns några förbättringsområden i din utcheckningsprocess.
6. Optimera för mobilen
Människor spenderar mer tid på mobila enheter än någon annan plattform. Om din webbutik inte är optimerad för mobil, fixa det omedelbart!
Under 2017 kom 56 % av trafiken via mobila enheter, men mobila enheter genererade bara 33 % av intäkterna.
Detta innebär att människor använder mobila enheter för att handla, men inte köper, förmodligen på grund av en rörig mobil kassaprocess. Gör det enkelt för kunder att gå från att se din annons på Instagram till att köpa din produkt direkt från sin mobila enhet för att öka försäljningen under julhelgen.