Content marketing utgör en stor del av de flesta varumärkens marknadsföringsstrategier. Det kan ge otroliga resultat som påverkar alla delar av ditt företag och dess onlinenärvaro… men bara om du gör det rätt.
Medan många varumärken över hela världen skördar frukterna av deras innehållsmarknadsföring, är lika många förbryllade över varför det inte fungerar för dem.
Om du inte får de resultat du vill ha, finns det 6 vanliga orsaker till att din innehållsmarknadsföring inte fungerar. Vi kommer att titta på varje orsak och lösningar för hur man åtgärdar dem.
1. Du gör innehållsmarknadsföring utan mål
De flesta varumärken tar på sig innehållsmarknadsföring för att de tror att det kommer att hjälpa deras verksamhet, men ibland är det så långt som deras strategi går; de pumpar ut blogginlägg och håller tummarna och ser vad som händer. De har inte mer specifika mål för sin innehållsmarknadsföringsstrategi, vilket i slutändan är anledningen till att den misslyckas.
Du måste fråga dig själv vad du specifikt vill uppnå med dina blogginlägg. Vill du öka din försäljning, eller få fler leads? Visa upp din branschexpertis? Öka SEO-rankingen?
Rubrik: Trunkclubs blogg ger besökarna moderåd, som hur man väljer ett par stövlar. För att se sin samling och fullständiga rekommenderade outfit måste användare skapa ett konto och logga in, vilket leder till konverteringar och registreringar.
Du måste veta vad du vill att din innehållsmarknadsföringsstrategi som helhet ska åstadkomma, och sedan optimera varje inlägg för det specifika mål du vill att det ska uppnå; man kan inte bara gå på autopilot och hoppas på det bästa.
För att lösa detta problem måste du ta en titt på vad du vill att din innehållsmarknadsföring ska uppnå och komma på sätt att optimera för dessa resultat. Att göra grundlig sökordsforskning, använda alt-taggar i bilder och ange metabeskrivningar kan hjälpa dig att till exempel öka ändringarna av ditt innehåll som indexeras. Genom att placera klickbara uppmaningar på hela din webbplats för att lära dig mer om en produkt eller registrera dig för ditt nyhetsbrev kan du öka försäljningen och potentiella kunder, och genom att tillhandahålla konsekvent innehåll av hög kvalitet som utbildar dina läsare kan du bygga upp din trovärdighet.
2. ditt innehåll är stillastående
Om vi hittar något som fungerar en gång i vår innehållsmarknadsföring är det lätt att vilja hålla fast vid det, oavsett om det är en inläggsstil eller ett visst ämne. Även om det här kan fungera ett tag, men på lång sikt, kommer användare att tröttna om de inte känner att varje inlägg erbjuder dem något fräscht och nytt. Oavsett om du bara lägger upp för lika listor eller går över samma ämne med liten variation, kan du förlora tittare till förmån för konkurrenter som är mer olika.
Även om det är viktigt att ta reda på vad som fungerar bra för din publik, vill du ändå att de ska känna att de behöver läsa varje inlägg av rädsla för att de ska missa något om de inte gör det. Några strategier för att förhindra stagnation i din innehållsmarknadsföring inkluderar:
- Med gästinlägg av hög kvalitet från andra branschexperter
- Lägg till infografik eller videor
- Placera interaktiva funktioner (som omröstningar eller frågesporter) i ditt innehåll
- Dela en blandning av fallstudier, instruktionsinformation och senaste branschnyheter
- Kolla vad som är trendigt nu; Clearvoice har en fantastisk databas med trendartiklar om du har fastnat och kan koppla dig till högkvalitativa frilansare
Håll ett öga på vad som fungerar för dig och kolla in dina analyser ofta, eftersom det kan ändras innan du vet ordet av.\
3. Du spårar inte resultat
Vissa företag kommer att köra hela strategier för innehållsmarknadsföring utan att någonsin noggrant spåra något av deras resultat. Att övervaka analyser av ditt innehåll kan berätta vad som fungerar och vad som inte fungerar, och det kan ofta ge dig en hel del insikt i hur du kan producera bättre innehåll över tid.
Några viktiga mätvärden att spåra inkluderar:
- Konverteringsfrekvenser, inklusive leads eller försäljning
- Avvisningsfrekvens
- Engagemangsgrad
- Sidvisningar
Att spåra aktiviteten på din webbplats är viktigt, men det är också lika viktigt att se hur din innehållsmarknadsföring påverkar dina sociala medier och e-postmarknadsföringskampanjer. De är alla intrikat sammanlänkade, så att titta på helheten är också viktigt.
Det finns massor av bra verktyg tillgängliga för att hjälpa dig spåra all denna information om din innehållsmarknadsföring; Google Analytics är ett utmärkt verktyg för alla företag och kommer till och med att visa dig var din bästa trafik kommer ifrån och hur de rör sig genom din webbplats. Andra verktyg låter dig skapa instrumentpaneler som hämtar analytisk information från flera källor, inklusive Google Analytics, Facebook-annonser och e-handelsverktyg som Shopify.
4. Ditt innehåll är detsamma som alla andras
Det finns massor av inlägg som läggs ut varje dag; i detta nuvarande klimat av överbelastning av innehåll blir frågan hur du sticker ut? Med en miljon inlägg om Facebook-annonser eller hur man väljer en bröllopstårta eller bästa intervjufrågor att ställa, hur kommer din att bli annorlunda?
I slutändan måste du bestämma hur du ska vara annorlunda och vad du unikt kan erbjuda läsare som ingen annan kan. Även om det bara är din skrivstil och din röst som är unik, måste något vara speciellt.
Det finns några sätt att skriva unika inlägg och blymagneter. Ett sätt att göra detta är att söka efter obesvarade frågor på internet och anslagstavlor; om en fråga ställs om och om igen, finns det helt klart en publik och en efterfrågan på innehåll som adresserar den. En annan bra metod för att skapa nya inlägg är att ta en bredare idé, som ”Tio klassiska bröllopsmenyer” och fokusera på en nischidé som passar in i den, som ”Sex bröllopsmenyer för att hålla dina glutenfria/veganska/paleo-vänner lyckliga. ”
Ibland kommer att skapa innehåll som skiljer sig från allt annat att förlita sig på en kombination av forskning och förståelse (och helt omfamna) din specifika nisch.
5. Det är inte handlingsbart
Detta är ett av de största problemen de flesta innehåll har; det är så tungt teoretiskt, eller det finns så mycket informationsöverbelastning, att användare går ifrån innehållet och tänker ”ja, jag vet fortfarande inte hur man gör något av det.” Det är som chefen som fortsätter att säga till försäljare ”Sälj bara mer! Försök mer!” Som alla som någonsin har arbetat med försäljning vet, hjälper detta faktiskt aldrig någonting.
Om du tittar noga på många inlägg (eller till och med innehåll i allmänhet) kommer de att prata om ett problem eller en idé men kommer inte att visa dig att verkligen utföra det. Den är därför sällan användbar, och lämnar fortfarande dina läsare lust.
Ditt innehåll bör erbjuda specifikt handlingsbart innehåll som användare kan använda sig av. Det här inlägget är till exempel genomförbart genom att erbjuda lösningar på de problem som förhindrar framgång med innehållsmarknadsföring. Det är skillnaden mellan att chefen säger ”du måste sälja mer” och säger ”Genom att visa den kompletterande produkten och visa dem som en uppsättning, kommer du att få större försäljning.”
Handlingsbart innehåll är värdefullt innehåll, och det är det som kommer att leda till resultat.
6. Det känns som ett försäljningsargument
Även om du kan presentera dina produkter och placera information och utdrag av innehåll för att driva omvandlingar, bör ditt innehåll inte läsas som en lång säljpresentation på 1 000 ord. Det känns inte äkta, och i en tid då ”äkta innehåll” är kung, kommer du att tappa läsare snabbt.
Vi har alla sett innehåll som är så tydligt skapat enbart för att marknadsföra en produkt eller en affiliate-länk, och resultatet är att läsarna automatiskt är mindre benägna att lita på det (och dig).
Trademark Universal Stones blogginlägg om huruvida granit är värt avkastningen på investeringen är ett bra exempel på hur du kan marknadsföra dina produkter (deras är granit) utan att få det att läsas som ett försäljningsargument.
Om du ska marknadsföra en produkt eller placera affiliate-länkar bör det nästan aldrig vara centrum för ett blogginlägg eller en leadmagnet. Innehållsmarknadsföring handlar om att bygga en relation med dina kunder, och om det läser som en annons kommer det inte att vara effektivt.
Istället är subtila omnämnanden av en produkt och en länk och/eller CTA för att lära dig mer allt som behövs. Du kan också göra en uppmaning till handling i slutet av inlägget och uppmuntra användare att kontakta dig för att lära dig hur du kan hjälpa dem mer.
Slutgiltiga tankar
Innehållsmarknadsföring burk arbete, och om du lägger regelbunden, konsekvent ansträngning på det, det skall arbeta. Även om ditt innehåll fungerade för dig tidigare, kommer en strävan mot anpassningsförmåga att hålla dig uppdaterad om bästa bransch-, marknadsförings- och SEO-praxis, vilket håller dig i rätt riktning och ger dig bättre resultat på lång sikt.