Att göra leads medvetna om ditt varumärke är en bra början, men det räcker inte för att slutföra försäljningen. En viktig utmaning för B2B-marknadsföring är att hitta sätt att skapa det förtroende och den trovärdighet som krävs för att omvandla dessa leads till köpare. En studie visade att nästan 90% av människor bara kommer att köpa från någon de litar på.
Tyvärr är det inte alltid tillräckligt att vara pålitlig för att framstå som pålitlig för din målgrupp. Som digital marknadsförare är det ditt jobb att utnyttja förtroendesignaler för att låta potentiella köpare veta att du är ett legitimt, trovärdigt alternativ. I den här artikeln kommer vi att förklara vad förtroendesignaler är och täcka några av de bästa användningarna av förtroendesignaler vi har sett i år.
snabblänkar
Vad är förtroendesignaler?
Förtroendesignaler är precis vad de låter som – tecken, logotyper, varumärken och andra element som kan förbättra ett varumärkes trovärdighet. Tillsammans med enkla bilder kan en förtroendesignal också vara något som ett kundbetyg. Poängen är att en förtroendesignal ska göra leads mer bekväma med ditt varumärke.
Ett klassiskt exempel på en förtroendesignal är märket ”Norton Secured” som ofta placeras på betalningssidor. Konsumenter är naturligtvis ovilliga att ange kreditkortsinformation eller annan känslig information online, så det märket räcker långt för att få dem att känna sig säkra.
Hur fungerar förtroendesignaler?
Tillitssignaler fungerar genom att tilltala något som tittaren redan litar på. Norton är ett stort cybersäkerhetsvarumärke som de flesta internetanvändare känner till. Genom att sätta sitt märke på din webbplats har B2B-varumärken chansen att ”låna” en del av sin trovärdighet för sina egna behov.
Effektiviteten av en viss förtroendesignal beror därför på hur mycket tittaren litar på det de ser. Det kan till exempel vara bra att sätta citat från användarrecensioner på din webbplats, men de flesta användare kommer att inse att de ser en lista över positiva intryck snarare än ett representativt urval.
De 5 olika typerna av förtroendesignaler och hur man använder dem
Förtroendesignaler kan ta en mängd olika former. Att bygga förtroende är en av de viktigaste delarna av B2B-marknadsföring, så det är viktigt att förstå de olika typerna av förtroendesignaler och när man ska använda dem. Låt oss ta en titt på några exempel.
1. Länkar till sociala medier
Att lägga till länkar och ikoner till sociala medier på din webbplats är en ofta förbisedd förtroendesignal som du inte har råd att missa.
Tänk på det här: om du är på en helt ny webbplats som du aldrig har besökt förut, och du funderar på att köpa en produkt eller tjänst, vill du ha sätt att kontakta företaget du köpte från?
Ikoner och märken för sociala medier på din webbplats berättar för dina besökare att du upprätthåller en viss grad av transparens och att du är öppen för att bli kontaktad på sociala medier. Att lägga till sociala länkar till din webbplats hjälper potentiella kunder att förstå:
- Om du erbjuder stöd på sociala medier, och det bästa sättet att kontakta dig.
- Om du publicerar regelbundet med en solid social närvaro – de vill veta att du inte kommer att försvinna i tomma intet när de väl har köpt.
- Om du har några negativa kommentarer och hur du svarar på dem. Det är okej att ha negativa kommentarer så länge de behandlas på ett genomtänkt sätt.
Ju fler följare du har på en social medieplattform, desto mer trovärdig kommer du att framstå. Varumärken med bara en handfull följare kommer att göra besökarna misstänksamma. Samtidigt räcker det inte med följare på egen hand – du måste skapa ett aktivt engagemang så att folk kan se dig få kontakt med en riktig publik.
2. Professionell webbdesign
Det kanske inte är lika självklart som ett verifierat märke, men stark webbdesign räcker ändå långt. En professionell webbplats visar besökarna att du tar ditt företag och din image på allvar.
Tänk på det så här: skulle du vara säker på att ange ditt kreditkortsnummer på en webbplats som ser ut som om den byggdes 2010? Se till att din webbplats är snabb, ren och tydlig. Detta kommer att hjälpa dig att få förtroende från dina besökare mycket enklare än något annat.
3. SSL-certifikat och dataskydd
Att se till att din webbplats har ett SSL-certifikat är också ett bra sätt att visa potentiella kunder att all information de erbjuder dig är säker. Du kan se detta på de flesta webbplatser i adressfältet som nu innehåller ett litet lås om sidan har ett SSL-certifikat. SSL, eller secure socket layer, är när servrar verifierar att du är den du säger att du är.
Webbplatser med ett SSL-certifikat kommer att ha en adress som börjar med HTTPS i stället för HTTP. Det blir mycket lättare att förtjäna en kunds förtroende om de vet att du gör din due diligence angående dataskydd.
4. Märken för förtroendesignaler
BBB (Better Business Bureau) ackreditering
Better Business Bureau är en av de mest kända certifieringarna för företag i USA. Att sätta ett BBB-märke på din webbplats visar att du stöds av en neutral källa. Naturligtvis är det ännu bättre om du kan visa betyget A+.
Digitala förtroendemärken
Det finns några webbplatser som är specialiserade på att granska och verifiera företag. De erbjuder vanligtvis också recensioner för att skydda köpare från osäkra och opålitliga webbplatser. Ofta kommer de att erbjuda företag med en mängd olika utmärkelser i flera kategorier, som du sedan också kan visa på din webbplats.
Om du har något sätt att handla på din webbplats är detta ett element som hjälper kunderna att lita på dig från början. När allt kommer omkring, ingenting är mer pålitligt än att veta att andra människor har litat på dig och haft en positiv upplevelse att göra det.
5. Rekommendationer och recensioner
I alla stadier av köpcykeln, oavsett om det är i B2B eller B2C, kommer potentiella kunder att leta efter förtroendesignaler för att säkerställa att de fattar rätt beslut. Recensioner och vittnesmål är bra förtroendesignaler för potentiella kunder.
I B2B-världen översätts detta vanligtvis till några olika element på din webbplats:
- Logotyper för företag du har arbetat med
- Citat och berättelser om vittnesmål
- Fallstudier med dina efterföljande kunder
Dessa vittnesmål kan hjälpa till att sätta en tydlig röst åt lösningen du tillhandahåller och hjälpa din prospekt att identifiera sig med den kund du har kämpat för.
6 exempel på stor användning av förtroendesignaler
1. Oktopost
Låt oss börja med Oktopost, en SaaS-plattform för hantering av sociala medier byggd för B2B-företag. Den här webbplatsen samlar sunda förtroendesymboler från början, med logotyper för de kunder som har rönt framgång med plattformen och vittnesmål som peppras över hela webbplatsen.
Det som gör Oktoposts fallstudie mer kraftfull är dess fokus på råa siffror. Den här klienten gjorde det inte bara bättre – de kunde generera en 300 % ökning av trafiken. Denna statistik är särskilt kraftfulla förtroendesignaler, eftersom den får din kund att undra, ”Vad skulle jag kunna göra med 300 % mer trafik?”
2. CultureAmp
CultureAmps målsida visar hur högt deras team värderar förtroende. Deras bästa kunder listas direkt nedanför mitten, även ovanför nyckelelement som vittnesmål, produktjämförelser och uppdragsbeskrivningen. De vet att besökarna kommer att känna sig bekväma om de vet att CultureAmp redan har funnits trovärdigt av några av de största varumärkena de känner.
3. QuickBooks Lön
QuickBooks Payroll är ett annat bra exempel på ett företag som går direkt till förtroende. Så fort du besöker deras webbplats ser du tre nyckelfakta:
- Du kan köra lön på fem minuter eller mindre
- QuickBooks Payroll har ett genomsnittligt betyg på 4,5 av 5 på Capterra över mer än 500 recensioner
- 1,4 miljoner företag använder redan QuickBooks Payroll
Var och en av dessa spelar en nyckelroll för att ta itu med användarproblem och göra dem mer bekväma med tjänsten.
4. ZineOne
Utmärkelser kan vara bra förtroendesignaler när de används på rätt sätt. ZineOne fick utmärkelser från Gartner inom tre olika områden, som var och en är relevant för den tjänst de erbjuder. Se till att lyfta fram ett erkännande som speglar det värde du ger kunderna.
5. TechD
På samma sätt innehåller denna hemsida från TechD en subtil nick till företagets partnerskap med IBM. Som en utmärkelse från Gartner är detta en bra punkt att nämna på din hemsida eller målsida. Att samarbeta med ett större, mer känt företag är ett av de bästa sätten att öka din egen trovärdighet.
6. Operations Inc.
Istället för en utmärkelse eller partnerskap kommer Operations Inc.s hemsida med ett meddelande om företagets 20-årsjubileum. Att stanna kvar i verksamheten i 20 år är ett tydligt tecken på att teamet vet vad de gör och kan erbjuda kunderna verklig expertis inom området.
Slutgiltiga tankar
Förtroende är en av de mest grundläggande delarna av B2B-marknadsföring, men det råder väldigt lite enighet om hur det ska skapas. Vi rekommenderar att du fyller din webbplats, profiler på sociala medier och e-postmeddelanden med massor av förtroendesignaler för din publik att fånga upp.
Ett av de enklaste sätten att få förtroende hos din publik är dock att få någon de känner att gå i god för dig. Detta kan vara svårt för varumärken som gör inlägg från företagskonton på sociala medier och får liten eller ingen framgång.
Gång på gång ser vi att människor vill interagera med andra människor på sociala medier – inte varumärken.
Så hur kan du få ditt varumärkesbudskap inför människor som kommer att lita på det budskapet? Medarbetarnas påverkan är vägen. Med anställdas opinionsbildning kan dina anställda dela innehåll från ditt företag, utnyttja sina egna personliga nätverk och i princip rekommendera dig till deras nätverk. Genom att utnyttja förtroendesignaler över din webbplats och sociala kanaler, och kombinera det med rekommendationer från dina egna anställda, kommer att lita på ditt varumärke vara det enklaste potentiella kunderna gör hela dagen.