Automation är framtiden. Företag som implementerar det är mer lönsamma, effektiva och stabila. Detta gör automatisering till en självklarhet för alla företag som vill ta sig framåt eller stärka sin organisation efter att ha skakat om av covid-19.
Hittills har de flesta företag bara förlitat sig på automatisering för försäljning och marknadsföring. Automatiska försäljnings- och marknadsföringskampanjer frigör mycket tid och resurser för innehållsskapande och andra interna avdelningar.
Med det sagt kan automatisering göra så mycket för ditt företag. Ta bara en titt på den här listan:
Integrationer
I den digitala tidsåldern använder ditt företag sannolikt ett antal program och onlineverktyg, för att inte tala om listan över automatisering som du kanske kommer att implementera strax efter att ha läst detta. Skulle det inte vara bra om alla dessa verktyg var inbyggda i ett? Även om det inte finns något som passar alla, kan du använda automatisering för att synkronisera dina program bättre.
Företag kan använd en iPaaS, eller Integration Platform as a Service, för att bygga integrationer mellan sina program. Du kan till exempel ställa in ditt teams kommunikationsprogram för att automatiskt ladda upp delade filer och bilder till din e-post.
Enkla steg som dessa sparar mycket tid i det långa loppet, och kan helt anpassas för att passa ditt företags behov. Börja med några integrationer och bygg sedan upp allt eftersom du får kläm på processen. Ju fler uppgifter som kan vara automatiseraddesto mer fokus kan avledas till större och mer komplicerade projekt.
Betalningar
Människor måste hålla reda på många räkningar, betalningar och kortinformation. Missa en betalning på grund av den komplicerade röran av ekonomi, och en olycklig påföljd kommer att följa. Automatisering gör det inte bara lättare för företag att ta emot betalningar, utan även för kunder att hålla sin ekonomi i schack.
Automatisk betalningsprogramvara tar återkommande betalningar allt eftersom de förfaller. Detta är användbart för företag som arbetar utanför prenumerationer, eller de som tillhandahåller månatliga tjänster, såsom verktyg för husstädning. Så länge det finns tillräckligt med pengar på kontot för uttag är processen så enkel som möjligt för båda parter.
Mer komplicerade betalningar kan också automatiseras. Ett företag som använder kontrakt för att binda försäljning kan använda digitala signaturer för att automatiskt samla in åtaganden från kunder online. Sätt upp ett helt försäljningssystem på detta sättoch erbjudanden kan undertecknas, förseglas och levereras på nolltid.
Anställning och rekrytering
Rekryteringsprocessen är lång och dyr. Att välja en kandidat från en pool på hundratals är ett skrämmande åtagande. Lyckligtvis för HR-chefer och rekryterare kan automatisering också förbättra denna process.
Algoritmer kan skanna CV, plocka ut nyckelord, alma maters och arbetshistorik på några sekunder. Detta organiserar kandidater snabbt och effektivt, vilket gör att rekryterare kan begränsa sina urval så snart meritförteckningar skickas in.
Den enda nackdelen med automatisk återuppta scanning är att vissa program förlitar sig för mycket på nyckelord. Du kan förbise en otrolig kandidat som helt enkelt inte har erfarenheten från dina andra sökande – men som har de mjuka färdigheter som behövs för att utvecklas snabbt och förbli lojal mot organisationen. Med denna automatisering, se till att ge utgångar en andra blick.
Analytics
Om ditt företag inte införlivar data i sin strategi är du redan ett steg efter konkurrenterna. Data är guld i dagens affärslandskap och ger insikter som kan förvandla din organisation till ett kraftpaket för effektivitet.
Mängden data som ditt företag producerar varje dag är häpnadsväckande. Det är faktiskt praktiskt taget omöjligt att skura igenom den för hand och plocka fram allt du kan använda. För att dra nytta av din data behöver du automatiserade verktyg.
Automatiseringar som ETL-verktyg extraherar data automatiskt. De använder triggers för att omvandla och ladda informationen till lagringssystem för din tittarglädje. Använd denna information för att definiera målgrupper, justera leveranskedjor och till och med ändra produktpriser.
Kundservice
Sjuttio procent av kunderna kommer att sluta göra affärer med ett företag på grund av en dålig serviceupplevelse. Med det i åtanke bör din kundservicestrategi vara viktig för dig. Ju bättre du bryr dig om dina kunder, desto högre behållningsgrad och desto fler hänvisningar får du.
Vissa stora företag driver ett helt kontor av kundtjänstagenter som fältsamtal och meddelanden hela dagen. Små företag har vanligtvis inte råd med det. De kan bara svara på frågor personligen eller när någon är tillgänglig att svara.
För stora och små företag kan automatisering överbrygga klyftan. Det är enkelt att sätta upp en kundtjänstbot på din webbplats. Den här boten kan svara på vanliga frågor och hänvisa kunder till de produkter och sidor de letar efter. Detta enkla tillägg kommer att öka din kundservice dygnet runt.
Datasäkerhet
Bankrån är så 1800-tal. Idag måste du vara på utkik efter hackare och pirater som försöker attackera dig från insidan. Digital information är oerhört värdefull och mycket lättare att svepa.
Även med ett dedikerat IT-team kan din säkerhetsställning dra nytta av all hjälp den kan få. Automatiseringar som brandväggar motverkar attacker dygnet runt. Aviseringar om intrång kan peka på problem i det ögonblick de uppstår.
Är du såld på automation än? Ge det ett försök. Börja med iPaas för att effektivisera ditt arbetsflöde. Testa sedan automatiseringar som kan förnya din strategi och säkerhet. Du kommer inte att ångra dig.