Sociala medier är, som det mesta, ett tveeggat svärd. Det kan hjälpa ditt företag enormt om du vet hur du använder det. Men det kan vara slöseri med tid och andra resurser om du inte gör det. Eftersom nästan 4,5 miljarder människor använder sociala medier över hela världen, genom att skapa ett socialt mediekonto för ditt företag, kommer du att kunna nå kundkrets som du inte visste att du kunde ha.
Ändå bör du överväga noga innan du skapar konton på flera plattformar bara för att du kan.
1. Pro: Du får en kommunikationskanal med dina kunder och leads.
Sociala medier är det enklaste sättet att få kontakt med potentiella kunder nuförtiden. Nästan alla kunder som har arbetat med eller köpt av dig tidigare har sannolikt ett konto på sociala medier.
Du kan nå ut till dem för att berätta för sina vänner om din nya närvaro på sociala medier. Du bör också ha meddelanden öppna så att folk kan kontakta dig med erbjudanden om samarbete eller frågor om dina produkter och tjänster. Öppna dig själv för samtal från människor.
Att offentligt tacka konsumenter för deras beröm och erkänna brister som svar på kritik kan vara ett utmärkt sätt att visa upp dina styrkor. Det visar att ditt företag lyssnar på och bryr sig om vad konsumenterna tycker om varumärket. Eftersom 47 % av kunderna tycker att varumärken är mer fördelaktiga när de svarar på frågor och svarar på klagomål via sociala medier, kommer du samtidigt att positionera ditt varumärke i ett mer fördelaktigt ljus.
2. Nackdel: Du kan lita på annonser.
Naturligtvis, för att hitta de ovan nämnda blivande kunderna, måste du fånga deras ögon på sociala medier.
Mun till mun kan vara det mest populära och effektiva reklamverktyget. Men om du inte kan nå nya grupper av människor genom det, måste du förgrena dig.
Annonser på sociala medier är ofta inte dyra, och de kan dra många människor till dig via demografisk inriktning. Du kan hitta annonser värda investeringen. Men om potentiella kunder börjar se dina annonser för mycket kan det snabbt slå tillbaka på ditt företag.
3. Pro: Din sida kan förena likasinnade.
Genom att driva ett socialt mediekonto för ditt företag kan du samla dina kunder på ett ställe.
De har alla något gemensamt: en kärlek till ditt företag! Människor kanske kan identifiera ett stödsystem fullt av människor som förstår deras skede i livet genom att helt enkelt interagera med dem i kommentarerna.
Du kan samla nya vänner och skapa en gemenskap som älskar ditt företag och allt du erbjuder.
4. Nackdel: Sociala medier är tidskrävande.
Det finns en anledning till att det är ett eget jobb att vara chef för sociala medier.
Först och främst måste du välja någon som vet hur man kurerar visst innehåll för alla typer av publik. Du måste också låta någon göra grafik och innehåll för din sida.
Du måste också ha den personen i beredskap för att svara på frågor i kommentarsfälten eller direktmeddelanden. De bör också undersöka de senaste trenderna eller förändringarna i appen och algoritmerna. Du bör börja med en plattform för sociala medier istället för alla.
5. Pro: Du kan svara på vanliga frågor.
Att ha information om dina sociala mediekonton kan hjälpa dig att svara på de heta frågorna dina leads ställer utan att ta det till direktmeddelanden direkt.
Restauranger och mattjänster kan inkludera sina menyer på sina sociala mediesidor och därmed svara på frågor om vad de erbjuder och det exakta priset en kund ska förvänta sig att betala.
Du kan förklara mer om ditt företag genom att länka din webbplats till dina sociala medier. Höjdpunkter på Instagram kan vara bra för vanliga frågor, eftersom du kan spara en permanent frågedekal som låter människor gå tillbaka och ställa frågor när de känner för det – och du kan lägga upp svaren på din berättelse när det är tillämpligt och spara dem i höjdpunkten för vanliga frågor .
På samma sätt kan du lägga mer information om ditt företag i en lång om-sektion på Facebook, som också stöder direktuppladdning av menyer för alla företag som tillhandahåller mat- eller skönhetstjänster.
6. Nackdel: Sociala medier kräver omfattande övervakning.
Du bör inte tillåta en konversation i dina kommentarer att gå utom kontroll.
När någon har en legitim kritik är det vanligt att varumärken svarar för att låta dem veta att deras röst har hörts och tackar dem för det nya perspektivet de gav.
Du vill också övervaka kommentarsektionen för eventuella argument som bryter ut. Du vill inte ge intrycket av att ditt företag tolererar hatretorik eller andra inflammatoriska och kränkande saker.
Du bör ha en gruppmoderator som håller ett öga på dina kommentarsavsnitt – eller begränsa dem så att endast personer som följer ditt konto kan lämna kommentarer.
Vad är domen?
Som företagare, om ditt företag väljer att använda sociala medier bör vara ditt beslut ensamt.
Om du bestämmer dig för att skapa konton på sociala medier, försök att fokusera på de plattformar som ger dig mest avkastning på din investering istället för att sprida dig själv på flera plattformar.
När du väljer den person som ska sköta dina sociala mediekonton, se till att välja någon som vet vad de gör och förstår algoritmerna. Ju mer du investerar i ditt spel på sociala medier, desto mer utdelning kommer du sannolikt att se.