Har du verkligen utnyttjat kraften i Google Analytics?
Mer än hälften av webbplatserna världen över använder Google Analytics för att samla in och analysera sin trafikdata, men hur många av dem får ut det mesta av det här verktyget?
Om du känner att du skulle kunna göra mer med Google Analytics är det här inlägget för dig. Här är 6 tips för att förbättra din Google Analytics-dataanalys.
Spara din tid med anpassade varningar
Vem gillar att stirra på en massa siffror på sin skärm?
Ingen, men i GA måste du helt enkelt hantera siffror.
Om du inte har tid att gräva igenom din instrumentpanel varje gång du vill extrahera specifik data, kan du ställa in anpassade varningar varje gång ett specifikt mål utlöses. I grund och botten låter den här funktionen dig få ett e-postmeddelande varje gång det finns en händelse som du vill bli meddelad om (som en plötslig minskning av organiska besök, 404-sidafel, etc.)
Välj rätt vy
Vissa Google Analytics statistik kan vara lättare att analysera om de visas i olika vyer. Lyckligtvis erbjuder GA tabeller, cirkeldiagram och mer, så att du kan välja vad som fungerar för dig just nu. Några av de tillgängliga vyerna är:
- Tabeller (standardvyn med dina data som visas i en tabell)
- Cirkeldiagram (dina data visas i procent)
- Horisontella diagram (bra för att analysera ett mätvärdes resultat över tid)
- Jämförelsetabeller och mer
Inkludera webbplatssökning i dina Google Analytics-rapporter
Du kanske vet vilka sidor dina användare har besökt, men exakt vad letade de efter?
Om du kommer ihåg att spåra webbplatssökning också kan det ge dig massor av användbar information om vad dina besökare behöver. Om din webbplats har ett sökfält är spårning av webbplatssökning ett måste – eftersom det är ett enkelt sätt att ta reda på till exempel vilka ämnen du bör skriva mer om.
Uppsatta mål
När du har ett korrekt konfigurerat mål med målvärden är det lättare att förstå hur de mätvärden du mäter påverkar din verksamhet. Du kan mäta olika typer av mål i Google Analytics:
- Varaktighet – hur mycket tid en användare spenderade på en sida
- Destination – vilka sidor en användare har laddat
- Sidor per session – hur många sidor en användare har laddat i en session
- Händelse – en åtgärd som en användare har vidtagit (videovisningar, ”Få citat” för att jämföra shopping, ladda ner blymagneter etc.)
Segmentera dina data
Om du bara spårar din trafikvolym kan du inte lära dig var den kommer ifrån. Du kommer inte att vara säker på vilka justeringar du bör göra på din webbplats eller i din marknadsföringsstrategi för att förbättra din webbplats prestanda.
Genom att segmentera din data efter olika dimensioner, enheter, trafikkällor etc. kan du enklare identifiera möjligheter för framgångsrika kampanjer eller åtgärda befintliga problem.
Använd anteckningar
Har du någonsin gått tillbaka till en topp i användaraktivitet på din webbplats, men du hade ingen aning om varför det hände?
Ja, det är lätt att glömma sådana saker, speciellt om man måste hantera mycket data varje dag.
Men korrigeringen är enkel: ställ in annoteringar så vet du exakt vad som hände nästa gång du till exempel ser en plötslig ökning i organisk trafik.
Enkla steg för utmärkta resultat
Är du redo att tillämpa dessa sex tips på din dataanalys?
Om du använder Google Analytics, se till att du avslöjar dess fulla potential genom att utforska alla dina alternativ. Enkla steg som att lägga till anteckningar, ändra vyn eller sätta upp mål kan ha en enorm inverkan på hur framgångsrikt du tolkar din data.
Och när du tolkar din data korrekt, kommer du att kunna öka din webbplats prestanda på nolltid.
Om författaren: Sara Routhier är en SEO-ansvarig med AutoInsurance.org. Hennes team använder Google Analytics för att avgöra vilka sidor de ska rikta in sig på för bakåtlänkar.