En gång ansågs vara en ny plattform för sociala medier för trendiga dansvideor, TikTok har tagit internet med storm sedan starten 2016. Nu har plattformen innehåll från till synes allt under solstädande hack, cybersäkerhetstips, kändisskvaller, nyheter och trendiga danser – de försvann aldrig! Men överraskande nog har TikTok framstått som ett kraftfullt verktyg för B2B-marknadsförare.
Eftersom TikTok-appen först fick dragning bland tonåringar och unga vuxna, skrev många företag bort den. Varför skulle du marknadsföra på en plattform som inte vänder sig till din målgrupp? Även om det kan ha varit sant från början, kunde det nu inte vara längre från verkligheten.
2021 fanns det 78,7 miljoner användare i USA, med 64 % av dessa mellan 20-49 år. Denna ökning av äldre användare som flockas till appen betyder en viktig sak för företag: din målmarknad väntar på TikTok. Med plattformen förväntas expandera för att nå 1,5 miljarder användare i slutet av 2022 är det dags för B2B TikTok-marknadsföring nu.
I den här artikeln kommer vi att visa upp några företag som har bemästrat konsten att använda B2B-marknadsföring på TikTokbryt ner lite användbar information om plattformen och dela information om dess effektivitet som marknadsföringsverktyg.
Vad är TikTok och varför ska du bry dig?
Ökänd för sin breda räckvidd och höga viralitetspotential, Tick tack är snabbast växande sociala medieplattformar i världen. TikTok är en kortformad videodelningsapplikation som låter användare använda ljud, låtar och originalljud för att dela sitt innehåll med världen. Den nuvarande appen uppstod 2018 efter att en populär läppsynkroniseringsapp, Musical.ly, var slås samman till TikTok. Från början fanns det en gräns på femton sekunder för videorna, men TikTok rullar nu ut funktioner som gör att många kreatörer kan dela videor upp till tio minuter långa.
Den höga räckviddspotentialen hos TikTok är en avgörande faktor för B2B-marknadsförare som väljer appen. Videokaraktären hos TikTok-innehåll gör det möjligt för organisationer av alla slag skapa känslomässiga kontakter med potentiella kunder, visa upp deras produkter och utöka deras räckvidd. Sextiosju procent av användare säger att de är inspirerade att handla när de bläddrar igenom TikTok, även om de inte planerade att handla. Denna statistik illustrerar perfekt förhållandet TikTok har med konsumentbeteende, vilket gör denna applikation till ett toppverktyg för B2B-marknadsföringsteam i alla branscher.
Det enorma antalet användare är inte det enda TikTok har att erbjuda företag. Med detaljerade analysverktyg, möjligheten att öka inlägg och schemaläggningsmöjligheter i appen, kan företag utnyttja kraften i TikTok på ett och samma ställe. Istället för att göra din egen analys, ta reda på vad som fungerar bäst och justera, TikTok ger dig den insikt du behöver för att hitta din publik och tillgodose deras innehållsönskningar.
Vad är TikTok-marknadsföring?
Marknadsföring på TikTok skiljer sig från marknadsföring på någon annan social medieplattform eftersom applikationen kämpar för autenticitet, kreativitet och känslor. Eftersom konton med bara ett fåtal följare kan ge miljontals visningar på en fantastisk video, är tillväxtpotentialen som varumärken har på TikTok oöverträffad.
Det finns flera sätt att dyka in i video marknadsföring på TikTok. Influencermarknadsföring, skapande av originalinnehåll och reklam är de viktigaste metoderna.
Influencer-marknadsföring gör att varumärken och företag kan dra nytta av influencers med en befintlig publik på grund av deras innehållsstil. Du kan ha kul med ditt varumärke genom att skapa originalinnehåll som produktdemonstrationer, kundframgångsberättelser eller till och med roliga klipp bakom kulisserna. Den betalda annonsfunktionen på TikTok är ny och låter varumärken skapa sina egna trender, filter och hashtags.
Varför B2B-marknadsföring på TikTok är en bra idé
Om din modell är B2B är TikTok perfekt för dig. Tänk på det så här: varje enskilt företag som behöver din produkt eller tjänst stöds av människor. Dessa människor kanske bara stöter på ditt TikTok-innehåll när de rullar klockan 02:00, utvecklar en känslomässig koppling till ditt varumärke och beslutar att deras företag behöver det du har att erbjuda.
Marknadsföringslandskapet för sociala medier förändras alltid, och företag måste vara villiga att förändras med det. Eftersom TikTok har det högsta användarengagemanget per inlägg av någon annan social medieplattform, Att lägga tid och energi på att bygga ditt B2B TikTok-konto är en investering som ger avkastning. Det låter dig få kontakt med din publik på ett riktigt sätt, visa upp din organisations värderingar och ha lite roligare med att skapa innehåll. Var inte rädd för att prova nya, trendiga och ibland fåniga tillvägagångssätt som bidrar till det övergripande engagemanget.
B2B TikTok marknadsföring bästa praxis
Även om du känner dig redo att börja införliva TikTok B2B-marknadsföring i din innehållsstrategi, kan det vara utmanande att veta var du ska börja. Plattformen är unik, och det är också innehållet som gör sig bäst på plattformen. För att hjälpa dig komma igång, här är bästa praxis för TikTok B2B-marknadsföring:
Autentisk > polerad
Om du är van vid att göra inlägg på Instagram kan du behöva bryta dig ur formen när du skapar videoinnehåll. Instagram kräver vanligtvis mycket polerat innehåll, med till och med utseendet på en sidas flöde som är viktigt för vissa innehållskonsumenter, men TikTok kunde inte vara mer annorlunda. Publiken på TikTok letar efter varumärken och kreatörer för att visa upp den verkliga sidan av vad de gör och vilka de är. Istället för ett kurerat, estetiskt förhållningssätt, inta en sårbar och unik hållning.
Posta regelbundet
Du kommer förmodligen att känna någon klistermärkeschock här, men du bör posta 1-3 (eller fler!) gånger per dag på TikTok. En gång om dagen räcker inte om du vill få rätt dragkraft. Innan du får panik, kom ihåg att TikTok-videor kan vara korta, söta och råa. Videor mellan 21 och 34 sekunder long är de bästa videorna.
Visa upp ditt varumärkes personlighet
Det finns ingen bättre plattform för att öppna upp om ditt varumärkes historia, vision, mission och värderingar. Att dela ”varför” bakom varför du gör som du gör är ett bra sätt att fånga en publiks uppmärksamhet. Att visa upp utmaningarna i ditt företag kan hålla dem intresserade i det långa loppet. Nu mer än någonsin är ett företags värderingar och ideal viktiga för dess kundkrets. Glöm inte att påminna potentiella kunder om varför de kan må bra av att samarbeta med dig.
Bli vän med trenden
TikTok är hem för trendiga ljud, hashtags och videor, vilket ger marknadsförare enkla utgångspunkter när det kommer till innehåll. Om det finns ett trendljud som är relevant för ditt företag eller en hashtag som du kan hoppa in tidigt på, se till att göra det. När något är trendigt kommer TikTok att sprida relaterat innehåll till en bredare publik, vilket ger en utmärkt möjlighet för konton att utöka sin räckvidd.
Ha B2B i åtanke
Som en B2B-organisation kan din TikTok-metod skilja sig lite från en B2C-metod – och det är helt okej. Var inte rädd för att kreativt dela statistik eller nyheter inom din bransch för att nå rätt målgrupp. Ge värde och ha kul när du gör det. B2B TikTok-marknadsföring växer, så hoppa på den här plattformen nu för att undvika att komma försent till festen.
6 exempel på B2B-marknadsföring som görs rätt på TikTok
Att knäcka koden för B2B TikTok kan ta lite tid, men många varumärken har bevisat att det är möjligt. Med viss individualitet, kreativitet och djärvhet har märkena nedan samlat på sig en ansenlig TikTok-anhängare, utökat sin räckvidd och öppnat sin verksamhet för nya möjligheter.
1. Adobe
Med nästan 3 miljoner likes har Adobe bemästrat konsten att marknadsföra B2B på TikTok. De lägger upp engagerande instruktionsvideor, ger sina kunder kunskapen att få ut det mesta av sina verktyg och stödjer aktivt samhället de försöker sälja till. Senast lanserade Adobe en småföretagskampanj som kommer att koppla samman kreatörer med små företag och bevilja $10 000 till finalisten.
2. Grammatiskt
Den här populära textredigeringsprogramvaran gör det roligt med utmaningarna skriva sista minuten uppsatser, drar skämt om grammatiska misstag och har kommit på hur man kan få kontakt med alla som någonsin har skrivit något – vilket är alla. Deras innehåll är relaterbart och visar också värdet av deras produkt. Med knappt 80 000 följare är vi övertygade om att Grammarly kommer att fortsätta att lysa.
3. Morgonbryggning
Att göra affärsnyheter tillgängliga är grädden och sockret för Morning Brew. Deras videor fördjupar sig i arbetsplatstrender, förklarar viktiga affärsuppdateringar och bryter ner verkligheten företags karriärlandskap, vilket hjälper dem att få kontakt med användare i alla åldrar. De tillhandahåller det affärsinnehåll som alla behöver men inte vet hur de ska be om i B2B-communityt.
4. Sage bokföringsprogram
Att göra bokföringsprogram intressant är inte den lättaste uppgiften. Sage Accounting Software använder TikTok för att visa upp hur deras kunder använder sina produkter, samarbeta med nuvarande användare och dra nytta av användargenererat innehåll. Detta är inte bara ett bra sätt att visa upp sina produkter, utan det hjälper också sina kunder att nå nya målgrupper.
5. Shopify
Shopify gör e-handel för småföretag lätt genom att erbjuda deras populära marknadsplatsplattform och mjukvara. Shopify använder TikTok för att dela andra produktivitetstips, affärstips och naturligtvis sätt att använda sin produkt. Med över 100 000 följare på plattformen kan Shopify fortsätta att skapa värde för sina användare och till och med övertyga nya användare att gå med.
6. Fyrkant
Kortläsarteknikföretaget Square slösade inte bort någon tid på att hoppa på TikTok-tåget. De började dela videor från småföretag som använder sin produkt och marknadsför sina kunder samtidigt som de marknadsför Squares tjänst. Det fungerade, och nu växer Squares TikTok-följare snabbt.
Ladda ner en app bort
Med TikToks växande popularitet och effektivitet är du bara en app nedladdning bort från att förändra hur du marknadsför ditt företag. TikTok B2B-marknadsföring tillåter varumärken att marknadsföra sina erbjudanden samtidigt som de bryter ner väggarna som sitter mellan dem och deras kunder.
Att öppna upp om affärsvärden, ledarskapsstrategi och till och med kontorskultur kan vara ett bra sätt att utöka din räckvidd och bredda din kandidatpool för öppna roller. Genom att införliva TikToks bästa praxis ovan kommer du att vara säker på att se en positiv avkastning på investeringen från den här plattformen.
För att hantera dina TikTok-kampanjer och andra marknadsföringsinsatser för sociala medier behöver du en kraftfull svit för engagemang för sociala medier designad för B2B som Oktopost. Med robust skalbarhet, automatisering och analys är det plattformen som kommer att få B2B-marknadsförare att göra den senaste trendiga gladdansen när de skapar mer innehåll för TikTok.