När jag har pratat med folk som vill sälja något på Clickbank-marknaden pratar de ofta om en ”killer sales video” eller ”kick-ass design”. Båda dessa är viktiga, men de är inte de enda faktorerna bakom om en Clickbank-kampanj har någon framgång.
Enligt min erfarenhet finns det FEM element som alla framgångsrika kampanjer behöver om de ska få in försäljningen och attrahera affiliates. Och som alla bra recept behöver du alla fem ingredienserna för att det ska fungera. Precis som det är nästan omöjligt att baka en tårta utan mjöl eller socker, kommer en promo utan bra exemplar eller publik inte långt.
Så låt oss dyka in i varje element…
Erbjudande
Om du inte har ett erbjudande har du ingen kampanj.
Så enkelt är det.
Som sagt, det är mer än ett fall av att slänga ihop något, slå lite förpackningar runt det och sedan hoppas att din marknadsföring kan kompensera för brister eller brister. (Och ja, detta händer tyvärr.)
Ett bra erbjudande är kanske den mest kraftfulla övertygande faktorn av dessa fem. En förstklassig produkt som hjälper människor att lösa ett problem eller tillfredsställa en önskan behöver inte nödvändigtvis en kopia i världsklass eller miljondollardesign för att sälja. Visst, båda hjälper – men om folk verkligen vill ha det här är du redan på väg att vinna.
Ett bra erbjudande brukar naturligtvis inte bara falla i ditt knä. Det tar tid att utveckla, testa och förfina ett bra erbjudande. Om du precis har börjat med ditt erbjudande kanske du vill läsa den här praktiska listan med saker att tänka på.
Kopiera
Nu, som copywriter, är jag partisk mot att tro att en framgångsrik kampanj behöver kraftfull, övertygande kopia. Och topppresterande kampanjer har kopior som:
- Får uppmärksamhet
- Håller intresse
- Bygger lust
- Uppmuntrar till handling
(Ja, det är den klassiska AIDA-marknadsföringsprincipen så vältaligt skisserad av Alec Baldwin i Glengarry Glen Ross!)
Copywriting är en specialistfärdighet, så även om det finns många olika taktiker och tillvägagångssätt du kan användadet är förmodligen bäst att lägga ut detta på en specialist.
Allt som sagt, kopiering är inte kärningrediensen i en kampanj. Faktum är att om du är bekant med 40/40/20 marknadsföringsregeln vet du att vanligtvis bara 20 % av marknadsföringsframgången beror på det kreativa. Så även om du inte bör ignorera kopian (eller designen), kan du inte lita på att de är ryggraden i din marknadsföring.
Design
Ibland ser du ett fantastiskt designat VSL eller försäljningsbrev som smidigt marknadsför en Clickbank-produkt.
Andra gånger blir det svart text, vit bakgrund och inte mycket mer än den udda bilden.
Hur som helst är design en stor faktor när det gäller att hjälpa eller hindra hur väl en kampanj konverterar.
Men när vi säger design så pratar jag inte bara om estetiken. Hur en försäljningssida eller webbplats är uppbyggd kan spela en stor roll för att jämna ut den väg en prospekt tar mot försäljningen … eller kastar upp hinder. I många fall kommer ful design gjord för att göra det enkelt för en kund att köpa, läsa kopian eller navigera på en webbplats ofta fungera bättre än en ”snygg” design som står i vägen för dem.
Liksom kopiering är design en djup färdighet som kan ta år av lärande. Om du vill doppa tårna för att lära dig mer om varför ”ful” design kan fungera, du kan börja här.
Publik
Om världens finaste orkester spelar för ett tomt hus, räknas det verkligen?
Nu kan kommentaren vara lite tungan i vågen, men konceptet stämmer. Du kan ha en fantastisk produkt som stöds av kopior i världsklass och kristallklar design, men om ingen någonsin kommer till din försäljningssida är det en bortkastad ansträngning.
När du vanligtvis sysslar med försäljningstrattar och kampanjer, pratar du antingen B2C eller B2B. Självklart finns det stora skillnader mellan de två segmenten, speciellt när det kommer till din målgrupp. Men med Clickbank ändras ekvationen igen.
För du säljer inte bara till beslutsfattare eller människor utanför gatan. Du har faktiskt två olika målgrupper som din marknadsföring är inriktad på:
- Utsikter att köpa ditt erbjudande
- Affiliates som kommer att marknadsföra ditt erbjudande
Nu är #1 din typiska köpare och det är där mycket av intäkterna genereras. Men #2 är avgörande för hur du får dessa typiska köpare. Detta är en av de främsta anledningarna till att människor använder Clickbank för att marknadsföra sitt erbjudande: att utnyttja den rika ven av affiliate-marknadsförare som är redo att öka
Liksom SEO eller annonser är affiliates en annan kanal för att locka kunder. Affiliates kommer att marknadsföra ditt erbjudande, oavsett om det är på deras sida eller till deras e-postlista, i utbyte mot en provision som vanligtvis är en procentandel av erbjudandets pris.
Många affiliates är specialister på trafikgenerering och kan skicka en veritabel flod av potentiella köpare till dig. För mer sofistikerade erbjudanden ägare, det är en no brainer. Varför?
För många gånger tjänas pengarna inte på fronten (eller det första köpet). Det är ofta bara där för att skaffa en ny kund. Det är merförsäljningar och framtida köp där det verkliga värdet ligger… vilket är anledningen till att företag ofta överlämnar 100 % av vinsten från det första köpet till en affiliate som fick kunden in genom dörren.
Återigen, detta är ett detaljerat ämne och inte målet med den här artikeln. Om du vill veta mer om front-end vs back-end (dvs. de extra eller upprepade köp en kund gör), du kan hitta en bra förklaring här.
Övertalning
Till skillnad från din produkt, kopian, designen eller till och med kunderna som dyker upp tack vare affiliates, finns det inget påtagligt övertalningselement. Istället är det inbakat i alla andra delar av din kampanj.
Genom att göra ditt erbjudande så användbart, relevant och attraktivt som det kan vara för målgruppen har du inbyggd övertalning i det ögonblick det är redo att säljas.
En fantastisk kopia till sin natur – oavsett om den använder sig av ”övertalningshack” eller smart taktik – är genomsyrad av övertalning.
Design som stödjer försäljningen och gör det enkelt för kunden förstärker övertygelsen som ett fantastiskt erbjudande och förstklassigt exemplar ger.
Och naturligtvis är affiliates som hjälper dig att få fler människor genom din marknadsföring ”agenter för övertalning” i sig själva.
Har din kampanj alla fem?
Även om jag har fokuserat på elementen för att göra en Clickbank-kampanj framgångsrik, finns det ingen stor skillnad mellan de som bor på Clickbank-marknaden och de utanför. Praktiskt taget varje kampanj du kör kommer att behöva en blandning av alla fem för att få in pengarna.
Så… har din kampanj alla fem?
Inlägget 5 Essential Elements Behind a Champion Clickbank Promotion dök först upp på Business 2 Community.