SaaS småföretag står återigen inför utmanande makroekonomiska förhållanden. När spöket av en lågkonjunktur närmar sig måste småföretagare vidta åtgärder för att säkerställa att de engagerar sig med sina kunder och framtidssäkrar sina företag.
Att uppnå detta mål är lättare sagt än gjort. Tekniken har dock förbättrats till den grad att SMB-ägare kan utnyttja verktyg som en gång reserverats enbart för företag. Här är 5 verktyg som säkerställer att ditt företag är lågkonjunktursäkert.
Skapa interaktiva produktdemonstrationer
Kunder har vant sig vid att uppleva gratis provperioder innan de köper en produkt. Det kan dock vara svårt att erbjuda kunderna en gratis provperiod. Vad händer om din produkt är under snabb utveckling? Eller vad händer om din produkts funktioner fortfarande testas, vilket leder till instabila demomiljöer?
Produktdemos är svåra att köra eftersom de förlitar sig på livedata och potentiellt instabila miljöer. Om din produkt går sönder under en demo kan du vara säker på att du inte kommer att få någon återuppringning. Lösningen är att skapa en sandlåda som lyfter fram de bästa egenskaperna hos din produkt. Fördelarna med en sådan lösning är enorma.
Ditt säljteam kan lita på en produktdemo som aldrig går sönder eller stressar befintlig infrastruktur. Resultatet är snabbare prospektupptagning. De kan till och med bjuda in potentiella kunder i presentationer för att utforska plattformen och ge feedback. Resultatet är snabbare utveckling och kundorientering.
Ditt marknadsföringsteam kan skapa en interaktiv produktdemo på din webbplats, vilket ger potentiella kunder chansen att utforska funktioner i sin egen takt. Eftersom demon lever separat från den befintliga infrastrukturen, stressar inte uppdateringen av demon dina resurser.
Du kan öka kundupplevelsen genom att skapa självstudier och förklarande videor, vilket ger kunderna ett enkelt sätt att felsöka problem och få sina frågor besvarade. Dessa demos är också praktiska när du utbildar nya medarbetare och kundtjänstrepresentanter. Resultatet är en säker och minnesvärd kundupplevelse som kommer att hålla potentiella kunder tillbaka för mer.
Walnut låter säljteam snabbt skapa personliga demos som konverterar. Genom att tillåta sådan anpassning kan säljteam skräddarsy upplevelserna för varje enskild lead. Denna plattform förser säljteam med alla verktyg de behöver, utan behov av hjälp från back-end-team. Dessa demos kan också bäddas in på företagswebbplatser, och deras klickövervakningsteknik kommer att spåra viktig statistik som säljteamet kan övervaka.
Investera i kontobaserad marknadsföring (ABM)
Om du arbetar inom B2B-området har du förmodligen stött på långa försäljningscykler och komplexa marknadsföringsresor. Tänk om det fanns ett sätt att öka marknadsföringens ROI genom att rikta in sig på de mest lönsamma prospekten för din produkt?
Kontobaserad marknadsföring eller ABM är ett utmärkt sätt att isolera dina mest lönsamma potentiella kunder och rikta in sig på dem med mycket insiktsfulla säljpresentationer. Problemet är att det är svårt att lära känna din prospekt. Du måste bryta mycket data och ta reda på hur du riktar dig mot en prospekt.
Tekniken har avsevärt förenklat genomförandet av ABM-kampanjer. De flesta moderna plattformar hjälper dig att utnyttja ML- och AI-algoritmer för att upptäcka trender i kundbeteende. De hjälper dig att använda befintlig kunddata för att identifiera liknande potentiella kunder som till exempel passar bra för din produkt.
Du måste också ta hänsyn till webbplatsbesökardata, såsom demografiska data, jobbroller och bransch. Integrera denna information med din ABM-plattform för att presentera potentiella kunder med en personlig målsida, vilket ökar engagemanget och genererar mer försäljning.
En bra ABM-plattform erbjuder dig också en databas med nyckelkontakter inom din bransch. Ditt säljteam kommer att spendera mindre tid på att jaga fel konton. Ditt marknadsföringsteam kan köra mycket lönsamma kampanjer över kanaler som riktar sig till dina idealkunder. Se till att dina rapporter kopplar marknadsföringsutgifter till affärsmål. På så sätt kan du motivera utgifter och mäta ROI.
RollWorks förenklar B2B ABM-kampanjer genom att anpassa försäljnings- och marknadsföringsinsatser. Plattformen använder ML-algoritmer för att identifiera prospekttrender som ditt försäljnings- och marknadsföringsteam snabbt kan utnyttja för att skapa minnesvärda kampanjer.
Förenkla produktutvecklingen
Produktägare står inför betydande utmaningar när de hanterar små team. Teammedlemmar arbetar inte bara med flera uppgifter samtidigt, utan produktägare måste själva hoppa in och bära olika hattar. Produktägare för småföretag behöver all hjälp de kan få, och automatisering av produktfärdplaner och feedback är det bästa sättet att minska deras arbetsbelastning.
En av frågorna är att skapa synpunkter över olika arbetsfilosofier. Till exempel ser en Kanban-bräda annorlunda ut än ett Scrum-sprintschema. Välj en plattform som hjälper dig att enkelt växla mellan dessa vyer.
Se till att du samlar in feedback från dina utvecklare angående produktutvecklingsvägar. Detta kommer att anpassa laget mot ett gemensamt mål. Den viktigaste faktorn när man bestämmer utvecklingsmål är kundernas behov. Samla in data om kundernas användning och de problem de möter med din produkt.
Kommunicera dessa mål till ditt team och prioritera att lösa dessa problem. Använd trädkartor för att organisera dessa mål.
Chisel förenklar dessa uppgifter tack vare en mycket intuitiv plattform som ger produktägare all information de behöver. Dina produktägare kan snabbt införliva marknadsfeedback eller trender genom att skapa ett mål och koppla ihop kommande funktioner för att möta behovet. Releasehantering är också enkel med Chisel, vilket tar bort mycket av det manuella arbete som produktägare upplever under dessa tider.
Sikta på snabbare försäljningsuppföljning
Säljkontakt är avgörande för att bygga en robust verksamhet. Om du samlar in data om dina kunder måste du utnyttja den kunskapen för att få bättre kontakt med dem. Säljuppsökande plattformar går idag längre än att vara värd för enorma databaser med kontakter. Välj en plattform som hjälper dig att anpassa försäljningen till marknadsföringen.
Till exempel måste du ha förmågan att köra efterfrågegenererade kampanjer från plattformen och knyta ihop all kontaktinformation sömlöst. En bra säljplattform måste också integreras sömlöst med ditt CRM, för att ge en helhetsbild av potentiella kunder.
Att integrera anpassningsbara webbformulär som samlar in olika information beroende på dina potentiella kunder är också en bra idé. Länka dessa datauppsättningar till din uppsökande plattform och CRM för att ge dig en helhetssyn på dina prospekt och kunder. När du samlar in mer data har du chansen att bygga upp kundlojalitet som hjälper ditt företag under tuffa tider.
ZoomInfo är ett välkänt verktyg som många B2B-företag regelbundet har använt. Den har en av de mest omfattande kontaktdatabaserna som finns. Plattformen har dock mer funktionalitet utöver en kontaktdatabas. Att integrera ZoomInfo med ditt CRM är sömlöst, vilket ger dig en plattform som automatiserar det mesta av det tråkiga arbetet i samband med försäljning och marknadsföring.
Du kan importera interaktioner till Salesforce för att hålla reda på din pipeline, vilket hjälper dig att skapa relevanta konversationer med potentiella kunder och öka försäljningen.
Fånga chattinsikter i realtid
Chatbots är ett utmärkt sätt att öka interaktionen med dina potentiella kunder och kunder. Tack vare graden av anpassning de flesta lösningar erbjuder kan du skapa minnesvärda resor och automatisera kundinteraktion. Resultatet är mindre stress på dina kundtjänstteam, vilket leder till att mer tid spenderas på att lösa högprioriterade kundfrågor.
Du kan också stänga försäljningen snabbare, tack vare att de flesta arbetsflöden automatiseras. Skapa arbetsflöden på flera nivåer med dina säljare och minska deras arbetsbelastning sömlöst. De flesta chatbots är utrustade med inbyggd analys och dataspårning för att ge dig insikter om potentiella kunders behov. Du kan integrera dessa insikter i kundtjänstarbetsflöden för att snabbt möta kundernas behov.
ProProfs chatbotlösning erbjuder ditt företag ett sätt att interagera med befintliga kunder och samla in mycket relevant prospektdata.
Många lösningar för en lågkonjunktur
SaaS SMB står inför utmanande tider. Tekniken förbättras dock med stormsteg, vilket ger dig många lösningar för att utveckla en engagerad kundbas och bygga din pipeline.
Bild: Depositphotos