För vissa kan det kännas som om, förutom mörkt läge, väldigt lite har förändrats med Twitter under det senaste decenniet. Och i många avseenden är det korrekt. Funktionellt, även om vi har dubbelt så många tecken att använda, är kärnaspekten av Twitter, och det sätt på vilket de flesta av nästan 200 miljoner dagliga användare interagerar, genom delade text-tweets, och det har inte förändrats.
Så när Twitter släppte eller tillkännagav en rad nya – helt nya – funktioner och funktioner under de senaste månaderna blev många i branschen överraskade. Är detta samma Twitter som fortfarande, år senare, fortfarande inte ger oss en Redigera Tweet-knapp? (Och kommer det härnäst?)
Twitters chef för konsumentprodukter, Kayvon Beykpour, pratade nyligen med Nilay Patel från The Verge om hur Twitter uppfinner sig själv på nytt och även om du är välkommen att läsa hela intervjun, är den lite lång. Om du bara vill ha en sammanfattning av vad som har förändrats på Twitter och vad som väntar i år, är resten av det här inlägget för dig.
Periskop
Ok, vi kommer att gå in i ledningen med inte så mycket en ny funktion utan en förändring ändå. Twitter kommer att upphöra med Periscope-appen i år och förlita sig enbart på Twitter Live. Vad det betyder är att, istället för det besvärliga behovet av att ha en separat Periscope-profil och anslutning, kommer du att gå live på Twitter direkt precis som du skulle göra med alla andra stora sociala nätverk.
Periscopes livestreamingfunktion har integrerats helt i Twitter-miljön så behovet av en Periscope-beteckning behövs helt enkelt inte längre. Mer om det om ett ögonblick.
Flottor
Fleets är en tweet i porträttstorlek som kan vara text, en bild eller upp till 30 sekunders video – och den försvinner automatiskt efter 24 timmar, precis som snapchat-snaps, Instagram-berättelser och liknande inläggstyper på Facebook, LinkedIn och YouTube .
Intressant nog pratade Beykpour om behovet av att skapa en lösning för människor som är rädda för att twittra. Han sa: ”Det visar sig att några av anledningarna till att de inte twittrar är att de inte känner sig trygga. De känner sig inte säkra eftersom det de twittrar är föremål för offentlig granskning. Tweets är offentliga, vilket är skrämmande.” Och ändå är det naturligtvis en flotta flyktig. Det varar inte eller består och kan därför delas med en större känsla och grad av säkerhet och trygghet.
Tillgång till flottor har rullats ut gradvis men de flesta borde kunna se de nu välbekanta profilbilderna överst på deras Twitter-flöde, vilket betyder flottor som har delats av andra. Även om de fortfarande saknar många av de klockor och visselpipor som konsumenterna har förväntat sig av snaps och berättelser, erbjuder Twitter Fleets möjligheten att integrera ALT-text för bättre tillgänglighet.
Mellanslag
Den nya funktionen som har fått mycket buzz nyligen, och med rätta, är Spaces. Dubbad av många som en ännu en klon av ett annat socialt nätverks befintliga funktion – den här gången är Clubhouse – Spaces ett format som endast är för ljud. Även om de fortfarande är begränsade i åtkomst kan de som kan starta ett Space tillåta vem som helst att gå med och ha en röstsamtal, som sällskapslinjerna över telefoner från 1980-talet.
Intressant nog gjorde Twitter dock inte se klubbhuset lyfta i slutet av förra året och besluta att plötsligt veva ut en klubbhusklon om 3 månader. Enligt Beykpour har Spaces varit under utveckling i över ett år och tekniskt sett var kapaciteten redan inbakad i Periscope. Hela utvecklingen var i linje med resonemanget bakom Fleets.
Han sa: ”Det är bara så grundläggande, men på ett sätt tror jag att uppkomsten av denna ljudrenässans som sker just nu är intressant eftersom den tar teknik som i grunden har funnits ganska länge och sätter en användarupplevelse runt det och en trohet runt det som gör det möjligt för människor att engagera sig i samma jobb att bara ha slumpmässiga konversationer med människor, men att göra det på ett sätt som är synkront snarare än asynkront, och som drivs av den mänskliga rösten snarare än text.”
Beykpour tog också specifikt upp några av de behov som redan har uttryckts av användare av Spaces, nämligen moderering och inspelning. Inbyggd inspelning kommer att vara en funktion som läggs till, tillsammans med både modereringskontroller och gruppmoderering.
”Det är ditt utrymme och du borde kunna definiera de sociala normerna för det utrymmet, och vi borde kunna bygga kapacitet som hjälper ditt samhälle, oavsett om det är talare eller lyssnare, att upprätthålla dessa sociala normer.”
Han upprepade också Twitters åtagande att förbättra deras API och ge tredjepartsverktyg och utvecklare, och gick till och med så långt som att säga att API:et skulle öppnas för Spaces, vilket banar väg för verktyg som hjälper företag att bättre utnyttja dessa ljudkonversationer och gemenskaper.
Revy
Revue är en nyhetsbrevsplattform som Twitter förvärvat och håller på att integreras. Och idén är enkel: där inbyggd Twitter-funktionalitet är i sig kortformat innehåll, ger Revue-nyhetsbrev en mer långformig innehållskapacitet till plattformen. Detta gör att vissa användare potentiellt kan använda Twitter på ett mer robust och holistiskt sätt, snarare än att behöva gå någon annanstans för att dela längre information.
Ännu viktigare, det är en väg för kreatörer att kanalisera sin publik till en av två riktningar som representerar att vara mer än bara en passiv följare och konsument av tweets.
Superfölj
Vilket tar oss till den senaste och senaste nya funktionen, Super Follow. Detta är i huvudsak ett sätt för kreatörer på Twitter att tjäna pengar på vad de gör. Och innan du börjar tro att du aldrig skulle betala någon för deras tweets, tänk på att de personer som kan ta betalt för den typen av åtkomst sannolikt skulle dela något större, djupare än vad de vanligtvis twittrar offentligt. Tänk till exempel betalda hjärngrupper eller privat coachning.
Och, precis som Revue, är det här något som kunniga kreatörer och företag kan bygga och nu enkelt dirigera följare som redan finns på plattformen att prenumerera, om de är intresserade.
Vilket på det hela taget betyder att Twitter plötsligt har gått från korta, snackbara tweets till ett mycket mer komplett och robust ekosystem på vilket skapare och företag kan bygga en blomstrande gemenskap.
Föreställ dig hur du kan utnyttja Tweets och Fleets för att marknadsföra en schemalagd Spaces-chatt med dig och några speciella gäster, under vilken du pratar om ditt veckovisa nyhetsbrev på Revue som deltagarna kan prenumerera på gratis och, om de är intresserade, kan de prenumerera på du som Superföljare och få tillgång till din exklusiva Twitter Live varje vecka där du delar coachningsråd och låter medlemmarna ställa sina frågor direkt.
Alla dessa utvecklingar representerar Twitters förnyade engagemang för att förbättra plattformen för både konsumenter och influencers, varumärken och organisationer. Håll ögonen öppna för mer!