En av de största investeringarna i den rådande ekonomin är att köpa ett fint, välmöblerat hus. För att sälja dessa fastigheter måste fastighetsmäklare ofta gå utöver sina vanliga uppgifter för att slutföra affären. Naturligtvis har pandemin gjort personliga möten med potentiella köpare mycket obekväma och fyllda med hälsorisker. Tack och lov hjälper virtuell verklighet (VR) fastigheter mäklare att fortsätta att flytta fastigheter och hålla sina kunder säkra.
Vad är virtuell fastighet?
Tack vare tillkomsten av VR-teknik är konceptet med virtuella fastigheter på frammarsch. Faktum är att det kan bli en stor gamechanger för fastighetsbranschen under de kommande åren. Rapporter tyder på att VR-branschen redan är värd hela 15,81 miljarder år 2020.
Enligt en undersökning söker nästan 54 % av potentiella husägare först efter fastigheter på internet innan schemalägga ett möte. Sammanslagningen av virtuell verklighet med onlineförvandlingen av fastighetssektorn kommer garanterat att ge fantastiska resultat.
För att ytterligare demonstrera dess fantastiska fördelar, här är fem sätt på vilka virtuell verklighet kan hjälpa till att förändra din fastighetsverksamhet.
1. Hemresa och försäljningseffektivitet
Den kanske största och mest betydande fördelen med VR är möjligheten att besöka fastigheter från bekvämligheten av ditt hem. Före VR var en potentiell kund tvungen att köra eller gå runt i området och utforska fastigheterna personligen.
Men många mjukvaruföretag har nu skapat banbrytande VR-programvara som ger en mycket realistisk, interaktiv rendering av fastigheten. Dessa VR-programvarupaket kan hjälpa potentiella bostadsköpare och hyresgäster att virtuellt mäta fastigheten online.
Dessutom erbjuder det otrolig komfort, inte bara för köpare utan också för mäklare. De behöver inte resa oavbrutet för att göra en försäljning. Sammantaget har det lett till en exponentiell ökning av fastighetsvisningar. Med VR är att sälja ett hem och förbättra ditt företag inget annat än en cakewalk.
2. Virtuell iscensättning
Konventionella fastighetsresor innebär att gå runt tomma rum i ett hus. Som mäklare kan det vara en kamp att sälja en tom lägenhet eller ett tomt hus till en potentiell kund. De potentiella köpare eller hyresgäster kan kämpa för att visualisera ett hem när de inte har mycket att sätta fart på fantasin.
För att mildra detta är att iscensätta en fastighet med fina möbler och inventarier mycket mer tilltalande för en kund. Nästan 77 % av de aktiva fastighetsmäklarna är överens om att en lämplig iscensättning av ett hus hjälper kunderna att känna sig mer kopplade till fastigheten. Den enda varningen är att det är ganska dyrt att iscensätta det fysiskt för varje fastighet.
Men virtuell iscensättning blåser båda dessa problem direkt ur vattnet. Fastighetsmäklare kan nu visa upp sina fastigheter genom virtuell iscensättning och imponera på potentiella kunder att avsluta affären.
3. Virtuell handel
De fantastiska fördelarna med VR-teknik slutar inte bara med hemturer och virtuell iscensättning. Det främjar också virtuell handel till en helt ny nivå. Du kan hjälpa kunden med idéer för att dekorera utrymmet genom att smakfullt iscensätta fastigheten med inredning och möbler.
Man kan klicka på en viss vara under en hemresa för att avslöja dess pris och leverantörsinformation. Detta hjälper kunden att köpa varor till hemmet online med ett ögonblicks varsel. De kan också ersätta en viss produkt eller inredningsmiljö med ett annat onlineköp som passar deras smak.
Detta erbjuder en otrolig nivå av interaktion med fastigheten som kanske inte är möjlig under en realtidsvisning. Sammantaget ökar det den virtuella handelsaspekten och stärker ditt företags rykte.
4. Arkitektonisk visualisering
Virtuell iscensättning är ett utmärkt verktyg för att sälja redan byggda hem. Men hur är det med fastigheter som ännu inte ska byggas?
Traditionellt visar fastighetsmäklare upp små layoutmodeller av fastigheten och orten för att måla en bättre bild. För inredningen skapar dock fastighetsföretag ofta showrooms där de visar upp fullskaliga modeller av fastigheten.
Detta är naturligtvis inte idealiskt ur ekonomisk synvinkel.
Tack och lov har VR-tekniken också en lösning på detta problem. Med hjälp av virtuell verklighetsverktyg kan mäklare imponera på kunder med otroliga detaljer av fastighetens interiör och exteriör.
Således kan arkitektonisk visualisering genom VR göras till en bråkdel av kostnaden för den fysiska installationen. Detta kan i slutändan hjälpa fastighetsbolag att skapa fler affärer.
5. Förbättrad klientkommunikation
Slutligen, med tillkomsten av VR, är fläckig klientkommunikation ett minne blott.
När det kommer till renoveringsprojekt hjälper denna teknik till att hålla kunden uppdaterad om sin fastighet. Genom en virtuell rundtur kan alla problem angående den specifika fastigheten hanteras med lätthet. Det hjälper också fastighetsmäklare att enkelt förmedla dessa problem till entreprenörer och renoveringsteamet.
Ibland, när en ny hyresgäst flyttar in i en fastighet, kan de ha frågor om drift av vissa apparater eller VVS. Detta problem är särskilt vanligt där det finns ett enormt kommunikationsgap mellan fastighetsägaren och hyresgästen. Semesteruthyrningsbranschen har plågats av problem med bristfällig kommunikation i flera år.
Allt detta kan lätt mildras med hjälp av en virtuell rundtur och en interaktiv video. Vikten av VR i semesterbostäder är ännu mer uttalad eftersom dessa fastigheter har en enorm omsättningshastighet. Detta understryker ytterligare rollen av bättre kommunikation med hyresgästerna.
Avslutande tankar
Dessa tidigare nämnda fem punkter ger ett övertygande uttalande om vikten av att använda virtuell verklighet inom fastighetssektorn.
Om du fortfarande är på stängslet kan det hjälpa att komma ihåg att VR fortfarande är i sin linda. Tekniken kommer att utvecklas med stormsteg under de kommande åren, vilket potentiellt kommer att påverka alla aspekter av livet. Som ett resultat är det bäst att ligga före kurvan.