Som marknadsförare, vad tycker du är det bästa sättet att omvandla leads till kunder?
Om du är som de flesta sa du förmodligen något i stil med att bygga en effektiv och välskött e-postlista. Och det är sant – en e-postlista kan lätt bli din bästa vän när det kommer till konverteringar.
Det är en väg som tillåter frekvent och direkt kommunikation för att hålla dig i fokus och det kan vara ett av de bästa sätten att dirigera trafik till nytt innehåll. Faktum är att e-postautomatiseringsplattformen Campaign Monitor genomförde en årsrapport för 2016 som visar att för varje dollar som spenderas på e-postmarknadsföring kommer du vanligtvis att tjäna tillbaka 44 USD. Det är en imponerande ROI!
Men den typen av retur är bara möjlig om du använder din e-postlista på ett klokt sätt. De fem taktikerna som beskrivs nedan hjälper dig inte bara att utöka din e-postlista, utan också förvandla den till en kundkonverteringsmaskin.
1. Strategiskt belägna opt-in
En e-postlista utan opt-in-formulär är som en blomma utan rötter – den håller inte länge och det får dig att undra hur det kom till från början. Men det är var du placerar dessa opt-ins som verkligen leder till konverteringar.
I klassisk tidningsform är placeringen ovanför mitten på din sida avgörande. Allt handlar om att snabbt och enkelt kunna upptäcka opt-in. Rita ögat med några färger och gör det särskilt visuellt tilltalande att få in fler prenumeranter och utöka din lista i en rasande takt.
2. Dra fördel av Lightbox-popups
Åsynen av en opt-in kan vara tillräckligt för att skrämma bort några potentiella potentiella kunder. Det är därför du också bör införliva en annan taktik – ljuslådor. Tänk på dessa som mobila opt-in-formulär, sådana som aktiveras när en potentiell kund läser ett visst inlägg eller rullar igenom din sida tillräckligt mycket.
Tekniskt övervägda popup-fönster (som om du är helt emot kassatips nr 5), har dessa fiffiga funktioner en tydlig uppmaning till handling, fångar ögat och utlöser strategiskt, bland deras många andra fördelar.
3. Split Test Like Crazy
Detta borde redan vara en stor prioritet, men ifall det inte är det, är delad testning absolut nödvändig i marknadsföringsspelet. Färgpsykologi, ordkonnotation, längd och struktur spelar alla in när någon bestämmer sig för att engagera sig i innehåll eller inte.
Tack och lov har de flesta e-postplattformar denna funktion inbyggd. Utöver det finns det en mängd andra programvarualternativ som hjälper dig på vägen. Lycka till med att testa!
4. Uppmuntra vidarebefordran
Beroende på vilken plattform du använder kan det vara ett bra sätt att utöka din lista att be dina användare att vidarebefordra dina e-postmeddelanden till andra utan att behöva lägga in nästan när som helst.
Du har hört talas om kraften i att be följare att retweeta på Twitter (vilket kan öka dessa siffror med 23x)? Tja, samma princip gäller för e-post.
Men se till att kontrollera villkoren för din plattform först eftersom vissa kan förbjuda denna teknik specifikt.
Och som med nästan alla andra marknadsföringstaktiker, se till att hålla påträngningen nere på en rimlig nivå.
5. Glöm popups
Popup-fönster kan vara det bästa för många marknadsförare nuförtiden, men för andra är de nöden i deras existens. Och även om effektiviteten av en sådan taktik säkert kan backas upp av några imponerande siffror, flyttar vissa människor helt bort från popup-fönster.
Lyckligtvis finns det dock ett antal andra sätt som du fortfarande kan driva tillväxt för dina e-postlistor utan hjälp av dessa påträngande annonser.
De bästa sätten att utöka dina e-postlistor
E-postmeddelanden är i särklass en av de mest effektiva metoderna för att skapa en anslutning, hålla sig i fokus och föra framtidsutsikter genom din sakkunnigt utformade försäljningstratt. Faktum är att många marknadsförare vänder sig till e-postkampanjer som sin primära källa till nya kunder.
Och när du använder taktiken ovan kan du vara säker på att din lista kommer att växa snabbare än någonsin!