Antagandet av metoder för innehållsmarknadsföring ökar snabbt, och om du är redo att ta reda på hur du använder det för ditt företag är du på rätt plats. Innehållsmarknadsföring kommer att ge verkliga fördelar för ditt företag som synlighet, varumärkesmedvetenhet och rykte. Ta en titt på dessa 5 sätt du kan komma igång när du lanserar en strukturerad innehållsmarknadsföringsstrategi.
Definiera dina mål
För att lyckas med allt du gör måste du sätta upp mål. Din innehållsmarknadsföringskampanj är inget undantag; det bör vara anpassat till dina småföretagsmål. Innan du börjar återskapa innehåll måste du definiera vad det är du hoppas uppnå genom innehållsmarknadsföring. Mål inkluderar ofta att öka varumärkesmedvetenheten, öka varumärkeslojalitet, utbilda och engagera dina kunder och bygga kontakter. När du lyfter fram dina mål är det också viktigt att se till att du skapat en vinnande strategi för innehållsmarknadsföring.
Definiera mätvärden
När dina mål är på plats är det dags att ta reda på hur du planerar att spåra och mäta resultatet för din kampanj. Varje mål kommer att ha olika sätt att mäta dess framgång, men vanliga resultatindikatorer inkluderar den tid användarna spenderar på din webbplats, sidorna per besök, avvisningsfrekvensen, omvandlingar och sociala andelar.
Skapa innehållspersonas
När du försöker utveckla en innehållsmarknadsföringskampanj måste du ta dig tid att ta reda på vem din målgrupp är. Det är viktigt att förstå vad dina läsare vill ha och vilken typ av innehåll de kommer att konsumera.
När du har solida innehållspersoner kan du bättre modellera dina användares köpbeteende och rikta in dig på innehåll i de olika stadierna av försäljningstratten. Utan personas kommer du mest att gissa vilket innehåll din publik hoppas på – så mer än troligt kommer du att dela innehåll om vad du vet istället för vad din publik aktivt söker.
Skapa innehållsidéer
Många marknadsförare är som ett rådjur som fångas i strålkastarna när det gäller att generera nya ämnesidéer för sitt innehåll. Det finns en stor efterfrågan på unikt, värdefullt innehåll som kommer att skilja sig från de många inlägg som är som tio andra redan där ute. Några idéer som hjälper dig att komma med inlägg inkluderar att fokusera på dina passioner och skriva om områden du känner till. Bygg av andras innehåll – ta vad de skriver och utöka det. Du kan också fråga dina kunder och följare och fans på sociala medier vad de vill läsa mer om. Låt deras förslag inspirera idéer till nya, innovativa inlägg och dra nytta av ett av de många sätten att öka kundernas förtroende och lojalitet – genom kraftfullt innehåll.
Utveckla en innehållskalender
Spåra ditt innehållsskapande med hjälp av en redaktionell kalender. Kalendrar hjälper till att säkerställa att innehållet publiceras vid rätt tidpunkt och ger insikt i innehållspersonligheter, nyckelord och ämnen.
I mindre organisationer är en innehållskalender inte alltför svår att övervaka. Om du har ett företag som har mer än en avdelning som ger bidrag till kampanjen, blir en innehållskalender viktig för att hantera dem alla.
Låt inte innehållsmarknadsföring förlama dig – det behöver inte vara så svårt som det låter och ju mer du gör det, desto lättare blir det. Implementera nyckelstrategier för att hjälpa dig att utveckla en innehållsmarknadsföringskampanj som låter dig nå din målgrupp, bygga en stark onlinenärvaro och stimulera intresset för dina produkter och tjänster.