Januari har traditionellt sett varit en tuff tid för återförsäljare, med konsumenter som drar åt handväskan efter att ha stänkt ut under semestertider.
Faktum är att 2021, januari var den näst lägsta detaljhandelsförsäljningen i någon månad – strax före februari:
Vad kan du som marknadsförare göra för att undvika att börja året med två månaders smärta?
I teorin är det en enkel lösning: du behöver bara spika dina meddelanden. Men som vi alla vet är det lättare sagt än gjort.
För att göra ditt liv lite enklare doppade jag i Drip-arkiven för att gräva fram fem av de allra bästa marknadsföringsidéerna för 2023 års marknadsföring från några av våra favoritmärken.
Topp 5 marknadsföringsidéer för nyår
1. Ursprung: Använd populära nyårslöften
Jag kommer att börja med den utan tvekan mest effektiva av alla nyårsmarknadsföringsidéer: hänvisar till dina kunders nyårslöften.
A YouGov undersökning som genomfördes i slutet av 2022 visade att 37 procent av amerikanerna planerade att sätta ett mål eller en lösning för följande år, medan 17 procent var osäkra.
Med andra ord, upp till 54 procent av konsumenterna började 2023 med något slags personligt mål. Det är en alldeles för stor del av din publik för att ignorera.
Det första steget för att dra nytta av löften i din nyårsmarknadsföring är att förstå vilka typer av mål dina kunder sätter.
Lyckligtvis finns det massor av forskning som kan hjälpa oss. Enligt Statistas globala konsumentundersökninghälsa är ett vanligt fokus, relaterat till var och en av de tre mest populära resolutionerna för amerikaner:
- Träna mer (citerad av 52 procent av de tillfrågade)
- Ät hälsosammare (50 procent)
- Gå ner i vikt (40 procent)
De resolutionerna bevisar det hälsa berör flera konsumentproduktkategorier. Vill du träna mer? Här, köp dessa löparskor. Planerar du att äta en hälsosammare kost? Kolla in den här kokboken. Sugen på att gå ner i vikt? Du behöver en ny vattenflaska för alla gympass.
Och, som kosmetikamärket Origins visar, finns det också en tydlig koppling mellan hälsa och hudvårdsprodukter.
I mitt första nyårsmarknadsföringsexempel startar Origins saker med ett ämnesrad som lyder som ett personligt mantra:
Det är i grunden en färdig lösning, så det är en fantastisk inspiration för alla som ännu inte har bestämt sig för sina mål för det kommande året.
Origins backar upp detta meddelande i texten, vilket ger kunderna en tydlig instruktion om att vara snällare mot sin hud 2023:
Naturligtvis handlar det här mejlet inte bara om att diskutera goda avsikter; den har också en hård kommersiell kant.
Nedanför mitten listar Origins några av sina bästa SPF hudvårdsprodukter, var och en åtföljd av en ”Shop Now” CTA:
Detta är för övrigt det tredje i en sekvens av e-postmeddelanden med upplösningstema från Origins. Om dina produkter är speciellt målvärdigkan du köra den här typen av kampanj under hela januari – och till och med kolla in med kunder senare på året för att fråga hur deras beslut går.
2. MYRO: Fokus på hållbarhet
Okej visst; hållbarhet är inte precis en ”ny trend”. Men det blir allt viktigare eftersom ett ökande antal konsumenter slår sig samman mellan produkterna de köper och deras egen nettopåverkan på omvärlden.
Vår växande kärlek till hållbara, miljövänliga produkter har till stor del drivits av yngre generationer, där tre av fyra Gen-Zers säger hållbarhet är viktigare än varumärke när du fattar köpbeslut.
Där Gen Z leder, börjar äldre generationer följa efter. Mellan 2019 och 2021, önskan bland Gen X-konsumenter att köpa från hållbara varumärken steg med 24 procent, medan deras vilja att spendera mer på hållbara produkter klättrade med 42 procent.
I dag, två tredjedelar av alla konsumenter säga att de gärna betalar en hållbarhetspremie när de köper produkter – men samma andel av butikscheferna tror att kunderna är inte beredda att spendera mer.
Vad säger alla dessa siffror oss?
Att hållbarhet är en massiv affär till konsumenter; ännu mer än de flesta återförsäljare tror.
Hållbara varumärken är idealiska för att vinna nya kunder och generera mer intäkter – de behöver bara skrika om det. Och vilken bättre tidpunkt än nyår, när många shoppare aktivt letar efter att ändra sina beteenden?
Det påfyllningsbara kroppsvårdsmärket MYRO är väl medvetna om detta. Hållbarhet är kärnan i dess uppdrag, med varje produktpåfyllning minskar avfallet från engångsplast med minst 50 procent.
MYRO inleder detta nyårsexempel på e-postmarknadsföring med en stark ämnesrad som understryker dess miljövänliga referenser och talar till konsumenternas önskan att leva mer hållbart:
E-posttexten fortsätter i samma veva och uppmanar kunder att göra miljömedvetna förändringar genom att byta till en påfyllningsbar kroppstvätt. Budskapet är tydligt: ”Detta är ett snabbt och enkelt sätt att hjälpa planeten.”
Du kanske tror att det redan är ett tillräckligt övertygande argument, men MYRO går ett steg längre genom att erbjuda en rabattkod på 15 procent precis ovanför uppmaningen:
Så att kunderna kan gynna miljön och spara pengar? Det är en ganska övertygande krok.
3. Frank & Oak: Drive action med en tävling
Jag vill inte vara helt undergång, men jag har några fler dåliga nyheter om marknadsföring under det nya året.
Det visar sig att januari inte bara är en dålig tid för detaljhandel; det är också uselt för e-postmarknadsförare. Januari är i den nedre kvartilen för genomsnittliga öppningspriser för e-post efter månad, kl 19,83 procent—nästan 11 procent mindre än den högsta månaden. Och den har också den foghögsta e-postavregistreringsfrekvens.
Om du ska motverka dessa trender måste du uppmuntra din publik att engagera sig i dina meddelanden.
Ett av de bästa sätten att göra det är genom köra en giveaway, som det hållbara modemärket Frank & Oak gjorde i mitt nästa nyårsmarknadsföringsexempel.
Medvetna om att konsumenter är mindre benägna att öppna e-postmeddelanden vid denna utmanande tid på året ledde Frank & Oak med en e-postämnesrad som innehåller en enda tydlig instruktion:
Utan att säga det med så många ord, antyder den här ämnesraden att det finns något i det för kunden. Det är tillräckligt handlingskraftigt för att fånga ögat och tillräckligt spännande för att vinna klicket.
Därefter kommer Frank & Oak till köttet och potatisen i sin kampanj: möjligheten att vinna ett presentkort på 1 000 USD.
Naturligtvis är en tävling som denna inte en automatisk garanti för framgång.
Enkelhet är nyckeln när det gäller att genomföra en effektiv giveaway. Om inte priset är det verkligen spektakulärade flesta konsumenter är inte beredda att hoppa igenom en massa ringar, så försök att göra den önskade ”åtgärden” så låg touch som möjligt.
I det här fallet bad Frank & Oak helt enkelt konsumenterna att följa dess Instagram-konto:
Det stämmer – inga ”gilla”, dela eller kommentera. Bara en liten liten följeslagare i utbyte mot en potentiell lönedag på $1 000. Verkar som att Frank & Oak får det svåra slutet på affären här.
Men i verkligheten finns det många fördelar med att bygga din Instagram-följare. Ett studie fann att 72 procent av Instagram-användarna har gjort mode-, skönhets- eller stilrelaterade köp efter att ha sett en produkt på den sociala medieplattformen, med de mest köpta kategorierna som:
- Kläder
- Smink
- Skor
- Smycken
Plus, kom ihåg att Frank & Oak inte frågar någon gammal person för en uppföljning. Det är specifikt inriktat på personer som prenumererar på dess marknadsföringsmejl.
Förmodligen är den här publiken redan ganska engagerad i varumärket, vilket innebär att det finns en god chans att de kommer att fortsätta följa Instagram-kontot efter att tävlingen har avslutats.
En sista punkt: Forskning från Shopify fann att i genomsnitt flerkanalig marknadsföring ökar intäkterna med 38 procent, 120 procent och 190 procent för varje ytterligare kanal som en kund använder sig av. Så det ligger helt klart i ditt intresse att peka e-postprenumeranter mot dina andra marknadsföringskanaler.
4. Flamingo ljus: Lägg till kundrekommendationer
Jag tror att jag har gjort det ganska tydligt att du måste arbeta ganska hårt för att öppna dina kunders plånbok under det nya året. Faktiskt, 39 procent av amerikanerna sa att deras nyårslöfte för 2023 är att spara mer pengar.
I grund och botten är det ditt jobb att övertyga dem om att det är bra att spara pengar—men att köpa din produkt är bättre.
Att göra det kräver mer än bara lite smart copywriting och jazziga produktbilder.
Det visar sig att konsumenter faktiskt är mycket mer benägna att lyssna på medkunder än varumärkesmarknadsförare. Faktum är att 72 procent tycker att kundrecensioner och vittnesmål är mer trovärdiga än vad varumärken säger om sig själva, enligt forskning från Färgton.
I mitt nästa exempel leder Flamingo Candles med några enkla meddelanden med nyårstema, som uppmanar prenumeranter att kolla in dess utbud av slogan-nyckeltaggar:
Det är ett solidt om än ospektakulärt öppningsspel – inte tillräckligt starkt för att jag ska kunna ta med mig i en sammanfattning av inspirerande nyårsmarknadsföringsidéer.
Det som lyfter det här e-postmeddelandet är avsnittet nedanför mitten, där Flamingo Candles innehåller ett gäng verkliga kundrekommendationer:
Det bästa av allt är att dessa inte bara är generisk recensioner om hur mycket folk älskar Flamingo; de är speciellt anpassade till produktkategorin i e-postmeddelandet.
5. Paperchase: Öka AOV med produktpaketering
Vi vet att konsumenter är mindre benägna att öppna marknadsföringsmejl i januari än under de flesta andra månader.
Det är därför naturligt att du är det också kommer sannolikt att generera färre e-postklickningar till din webbplats.
Detta ger en högre premie än genomsnittet för de kunder som do öppna – och klicka dig vidare från – dina e-postmeddelanden, med meddelanden inriktade på att köra så mycket som möjligt genomsnittligt ordervärde (AOV).
Produktpaketering är en lösning.
Enligt McKinsey, 35 procent av köpen på Amazon kommer från detaljhandelsjättens produktrekommendationsalgoritmer. Och många av dessa rekommendationer involverar någon form av paketering.
Lyckligtvis gäller produktpaketering inte bara de gigantiska megabolagen. Varumärken av alla storlekar kan använda denna strategi för att driva konverteringar och öka AOV.
Återförsäljare av pappersvaror Paperchase placerade buntningen fram och tillbaka i detta nyårsmarknadsföringsexempel:
Detta är en taktik som kallas blandad buntningdär de medföljande produkterna kan köpas separat.
Vanligtvis kan kunder bygga sina egna mix-and-match-paket från ett brett utbud av produkter, vilket ger dem större kontroll över de produkter de väljer. Det är i grunden motsatsen till ren buntningvarvid produkterna i ett paket kan inte köpas individuellt.
Mixed bundling verkar vara mer attraktivt för konsumenterna än ren bundling, med forskare på Harvard Business School och Carnegie Mellon University avslöjar att en övergång från blandad till ren paketering kan minska försäljningen med över 20 procent.
Uppenbarligen föredrar shoppare flexibiliteten hos ett blandat paket, vilket gör det till en effektiv strategi för att maximera intäkterna i din nyårsmarknadsföring.
Nytt år, ny e-postmarknadsföring: Testa Drip
Det nya året är den perfekta tiden att testa något nytt.
Så varför inte passa på att provköra våra intäktsdrivande verktyg för e-postmarknadsföring?
Drip ger dig kraften att sticka ut i en fullsatt inkorg genom att hjälpa dig skapa dynamiskt personliga meddelanden.
Vill du erbjuda kunderna en speciell rabatt på deras födelsedag? Ge riktade produktrekommendationer baserat på tidigare surfaktivitet? Nå ut till övergivna varukorg med påminnelser via e-post? Gör allt – och mycket mer – med Drip.
Se själv genom att registrera dig för din 14 dagars gratis provperiod.