Du vaknade klockan 2 på morgonen efter att ha drömt om en episk affärsidé.
”Det är en av de där häpnadsväckande ’Aha!’ ögonblick igen!” säger du till dig själv.
Vid det här laget kör din hjärna i 274 miles per timme och tar in fler idéer, räknar ut möjligheterna och beräknar riskerna (bland annat).
Enkelt uttryckt, du är helt exalterad över den nya affärsidén som du praktiskt taget är besatt av den. Du vänder dig sedan till din telefon för att kontakta din affärspartner för att berätta vad som händer.
Bara några minuter efter ditt samtal med honom har dock allt hopp och entusiasm du hade i dig slocknat. #Tävlingsproblem
Din affärspartner var mycket snabb med att påpeka hur GINORMA och välkända dina konkurrenter är, att det är på gränsen omöjligt för dig att lyckas.
*suck*
”Hur i hela friden ska jag lyckas marknadsföra den här nya verksamheten om jag går emot etablerade varumärken?” Du frågade dig själv.
Vänner, om ni ställer just den frågan just nu, så är jag glad att ni är här. Jag kommer att dela med dig av fem effektiva marknadsföringsstrategier som hjälper dig att dominera även de mest etablerade varumärkena.
Om det är det du försöker göra just nu, då måste du absolut läsa vidare.
1. Fokusera på det som gör ditt varumärke speciellt.
Det är ingen idé att spela marknadsföringsspelet på de stora varumärkenas hemmaplan. Jag menar, det är helt enkelt ingen idé att slåss mot dem i något som de redan är välkända för.
Istället för att gå på ett självmordsuppdrag som det, kan du fokusera på att lyfta fram de saker som gör dig speciell. På så sätt kommer dina konkurrenter att bli något irrelevanta för din publik när de läser ditt marknadsföringsmaterial, eftersom du pratar om de saker som är unika med ditt varumärke.
Ett gediget exempel skulle vara hur VIDGO sakta men säkert vinner lite dragkraft trots att de konkurrerar mot ett enormt märke som NETFLIX.
Om du kollar in VIDGOs innehåll på internet kommer du att märka hur de inte kommer att underlåta att nämna det faktum att de tar Live TV Streaming till en helt ny nivå – något som NETFLIX inte riktigt har ännu.
NETFLIX tillåter bara sina användare att titta på TV-program eller serier när det är tillgängligt i deras bibliotek med filmer/program. VIDGO, å andra sidan, ger sina användare möjligheten att se TV-program, nyheter och kanaler live.
VIDGOs marknadsföringsstrategi har visat sig vara så effektiv, till den grad att välrenommerade webbplatser med miljontals månatlig trafik som HuffingtonPost, Mashable och Tech.co har skrivit om dem.
2. Visa genuin omtanke för dina kunder.
Du har hört det, eller hur? Kunder känner att deras oro ignoreras.
Kund A köpte en produkt från ett enormt företag. Det slutade med att produkten var defekt, så kund A upplevde massor av olägenheter.
När kund A klagade till företaget fick han/hon inte ett enda svar.
Ett ännu värre scenario är när företaget svarar, men ändå är den typ av meddelande som de skickar till sina kunder generiska eller borderline cookie-cutter/värdelösa meddelanden.
Scenarier som dessa gör ofta att kunderna känner sig ouppskattade.
Den här typen av scenario är ganska typiskt för stora varumärken av många anledningar.
Kolla in majoriteten av Upworks recensioner/feedback. Du kommer att märka hur frilanssidan inte tar sig tid att ta itu med deras communitys klagomål.
Här är en annan omfattande recension av Upwork. Du kommer att veta vad den gör, hur den fungerar, vilka är några av fallgroparna och hur du undviker dem så att du kan anställa den bästa talangen för ditt företag (till bästa pris!).
Här är en fråga: Hur tror du att deras kunder känner när ingen från företaget svarar på deras klagomål eller problem?
Om du tar dig tid att visa genuin oro för dina kunder genom att ge fantastisk support, finns det en god chans att de väljer dig framför de enorma varumärkena.
3. Var inte överallt.
Du behöver inte vara på FB, LI, Instagram, Pinterest eller Twitter (bland andra sociala medier) om du inte har tillräckligt med resurser för att sticka ut på plattformen.
Istället för att sprida dig för tunt bör du försöka fokusera på 2 – 3 plattformar (kanske till och med en om det är det enda din budget tillåter), på så sätt kommer du lyckas sticka ut och skapa en profil som har ett anständigt antal anhängare.
Var inte besatt av att vara över hela internet. Precis som i det mesta kan fokus på kvalitet och inte så mycket på kvantitet ge dig utdelning.
Viktig anmärkning: Jag säger inte till dig att ignorera de andra sociala medierna. Det jag säger är att du måste konsolidera dina resurser och fokusera på 1 – 3 plattformar tills vidare. När dina resurser gör det möjligt för dig att utöva andra plattformar, måste du helt klart växa på andra webbplatser också.
Kom ihåg att internet ständigt expanderar, om du inte försöker utöka din synlighet också, kommer du att hamna på efterkälken.
4. Omfamna att vara underdog.
Du kan satsa din familjs juveler på att människor har en benägenhet att gilla underdogs. En studie utförd långt tillbaka 2007 och 2009 är ett bra bevis på detta påstående.
Båda studierna säger oss att det finns ett värde i att omfamna sin roll som underdog. När du betonar denna punkt för din publik (utan att det låter som en tiggare eller ett företag som saknar självkänsla), kan detta oavsiktligt få din publik att stödja dig istället för det befintliga företaget som de gör transaktioner med.
5. Ge incitament.
Enorma varumärken kommer inte att bry sig om att ge incitament så mycket eftersom de förväntar sig att deras publik ska jaga efter dem – främst på grund av hur etablerade de är. Eftersom de har en befintlig pool av kunder och de har en känsla av ”stabilitet” i sitt företag, bryr de sig inte om att jaga nya kunder lika mycket som nya företag skulle göra. Kort sagt, vissa etablerade varumärken ger ofta inte lika mycket ”kärlek” till sina potentiella kunder.
Det är vad du kommer att utnyttja.
Du kan särskilja dig själv genom att ge bort meningsfull incitament till dina potentiella kunder att vinna över dem.
Lägg märke till hur jag framhävde ordet ”meningsfull?” Jag ville lyfta fram ordet eftersom ett meningsfullt incitament kan göra underverk för dig. Det har förmågan att få in fler försäljningar, potentiella kunder och till och med påverka dina kunder att proaktivt dela dina produkter med deras nätverk av anslutningar.
På baksidan av myntet, men att ge bort galna incitament kommer antingen att få dig att ignoreras, eller ännu värre, dina potentiella kunder kan sluta bli riktigt irriterade på dig.
Med detta sagt, om du skulle besluta dig för att följa detta tips, se till att göra dina incitament värda besväret för dina potentiella kunder. Annars kan det hela slå tillbaka på dig.
Vad kommer härnäst?
Finns det marknadsföringsstrategier som du kan dela med våra läsare som kan hjälpa dem att dominera sin nisch, trots att de konkurrerar med välrenommerade varumärken?
Om du svarade med ett ”ja”, vänligen dela dina marknadsföringsstrategier i kommentarsfältet nedan. Skål!