På denna marknad har reklam, såväl som position, blivit avgörande. På vissa sätt är det du säljer inte lika viktigt som hur du säljer det, och det är därför vi är här med några förpackningsidéer för småföretag.
Detta är syftet med branding är att skapa den nödvändiga skillnaden mellan dig och den person som arbetar för samma branschdominans. Varumärket är inte vad du säljer eller vilken tjänst du erbjuder. Varumärke är hur du säljer det. Naturen bakom det kommer att förkroppsliga idén om själva företaget.
För ett litet företag som dock vill spara pengar och tid är kreativitet i själva förpackningen ett säkert sätt att särskilja din identitet. Det finns fem idéer som ett litet företag kan använda i sin förpackning som kan ge dem fördelen.
Märkeslåda
Tekniskt sett kan en märkeslåda vara så enkel som en logotyp, stämplad på sidan. Enkelt men nödvändigt. Det här är ”lådan”. Det är den första fysiska interaktionen din kund kommer att ha med ditt varumärke. Den fångar och noterar stamtavlan och erbjuder vågor i den totala produktupplevelsen.
Medan kunden beställer produkten och har en generell uppfattning om vad de kan förvänta sig har kunden sällan en aning om vad de kan förvänta sig med förpackningen. Genom att göra detta rätt tar varumärket självt en sista chans att påverka kundens förväntningar innan den sista punkten för produktförvärv. Det här är väldigt kraftfulla saker.
Tackkort / anpassad intern förpackning
Medan lådans utsida erbjuder en formell introduktion till varumärket och produkten, är insidan poängen och syftet med köpet. Genom att brandsätta den interna förpackningen/vävnaden erbjuds du en möjlighet att återigen separera ditt varumärke.
Ett tackbrev som skickas med en produkt ger anledning till en mer intim upplevelse personlig för ditt varumärke. Genom att presentera det som finns där som högre, större och bättre. Du kan ofta få din produkt att betrakta som sådan. Detta hjälper till med din produkts förtjänst. När din produkt är lika mycket ditt varumärke som något annat är det viktigt att komma ihåg: att packa jordnötter är döda.
Hur lådan är packad
Detta ger en helt annan dimension av varumärkesinteraktionen. Detta är upplevelsemässigt och mycket låg kostnad. Även om det kanske inte är likställt med ”en-storlek-passar-alla”-mentaliteten, erbjuder det en fördel till den noggranna sidan av det växande småföretaget.
Bara utifrån hur en box är organiserad, kan skapa en möjlighet till en upplevelse för köparen. Det är ”a-ha-ögonblicket”. Den stora avslöjandet. Det är Hitchcocks bomb under bordet. I huvudsak är det det första intrycket efter en lång tid av förväntan. All den där uppbyggnaden hänger på en avslöja på en bråkdel av en sekund. Den högsta och mest kritiska punkten för att avgöra en kunds känslor för ditt varumärke.
Detta framgår tydligt av alla de många ”unboxing-videor” som är fulla av YouTube. Förvandla den obligatoriska väntetiden från leverans till ett vapen till ditt förfogande. Spela av din köpares förväntan och spänning och du har en möjlighet att förvandla ett lättpåverkat ögonblick till en livstid av support.
Gratisbitar
Lite extra. Transaktionen är i huvudsak värdets rörlighet från en enhet till en annan. Det här är en möjlighet att ge dem det där lilla extra värdet i förtid. Den visar god tro, och om den är märkt på rätt sätt kan den fungera som en fristående annons direkt i händerna på någon som gillar ditt varumärke. Här är några vanliga freebie-idéer:
- Klistermärken
- Magneter
- Skjortor
- Tygkassar
De kommer alla på sin egen skala och nivå, uppenbarligen bundna till sina egna kostnader och förmodade fördelar. Oavsett vilket ger detta en garanterad genomgångslinje för vad som än beslutas att läggas i den lådan. Ju närmare den är knuten till ditt varumärke desto smartare och ofta mer väl mottagen är den.
Helt anpassad förpackning
Detta är det. Full sammanslagning av allt. Förutom layouten på hur lådan är organiserad, är detta det enda andra sättet att verkligen skapa en upplevelse för din kund. Speciellt med tanke på att detta är en möjlighet som kan höja varumärkets anseende. I huvudsak är detta hela varelsen större än summan av dess delar. Med hjälp av vad kartongen har tryckt, vilka material den är gjord av, hur den är upplagd för att varorna ska tas bort och så vidare. Här är flera exempel som ett företag kan spela ut i helt anpassade förpackningar.
- Märke färger
- Förpackningsmaterial
- Förpackningsform
- Produktlayout (som kommer att tas bort först)
- Anteckningar/Freebies/Asides
- Hur lådan öppnas
Och listan fortsätter för små företagsförpackningsidéer. Precis som varje webbplats har en generellt liknande design, men förblir helt unik i sin styrka och erfarenhet, så är ditt varumärkes förpackning. Det är en möjlighet att leka med varumärkesförväntningar och produkt och använda presentationen för att bli mer i din kunds ögon än vad de förväntade sig möjligt. Allt med den inbyggda förväntan och inslag av subversion och överraskning.